مسکو این گونه تحریم ها را دور می زند

عربستان و امارات بازار صادرات مجدد محصولات نفتی روسیه

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۹۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالای «کپلر» صادرات تولیدات نفتی روسیه به امارات در سال گذشته با افزایش ۳ برابری به حجم بی سابقه ۶۰ میلیون بشکه رسید. صادرات نفت روسیه به عربستان هم به ۱۰۰ هزار بشکه در روز (بیش از ۳۶ میلیون بشکه در سال) رسید در حالی که این میزان در سال‌های قبل صفر بود.
عربستان و امارات بازار صادرات مجدد محصولات نفتی روسیه

دیپلماسی ایرانی: با وجود تحریم‌های امریکا و غرب علیه روسیه، عربستان و امارات اخیرا واردات تولیدات نفتی روسیه را افزایش داده‌اند.

بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالای «کپلر» صادرات تولیدات نفتی روسیه به امارات در سال گذشته با افزایش 3 برابری به حجم بی سابقه 60 میلیون بشکه رسید. صادرات نفت روسیه به عربستان هم به 100 هزار بشکه در روز (بیش از 36 میلیون بشکه در سال) رسید در حالی که این میزان در سال‌های قبل صفر بود.

این روند پس از آن افزایش یافته که روسیه فروش نفت به کشورهایی را که برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کرده بودند متوقف کرد و صادرات خود به هند و چین را به نحو چشمگیری افزایش داد. گزارش‌های غربی نشان می‌دهد که کشورهای منطقه، به‌خصوص عربستان و امارات، از این نفت استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش «اویل پرایس»، عربستان و امارات فرصت را برای واردات مشتقات نفتی روسیه و انبار کردن و صادرات مجدد آن مناسب دیده‌اند و تاکنون تلاش‌های امریکا برای پیوستن آنها به کارزار تحریم‌های غربی علیه روسیه بی نتیجه بوده است. اطلاعات ترابری کشتی‌ها و خدمات کالاها هم این گزارش‌ها را تأیید می‌کنند.

واردات دیزل و نفتا و نفت کوره عربستان و امارات از روسیه افزایش چشمگیری یافته و این در حالی است که هردوی این کشورهای عربی ذخایر عظیم این مشتقات نفتی را دارند.

در این باره، «عامر الشوبکی»، کارشناس امور انرژی، تأکید می‌کند که کشورهای شورای همکاری، به خصوص عربستان و امارات، به بازار اصلی صادرات مجدد دیزل و نفت کوره و نفتای روسیه تبدیل شده‌اند. آنها این محصولات را وارد و سپس صادر می‌کنند و بدین ترتیب این محصولات از تحریم‌های غرب علیه روسیه در امان می‌ماند.

به گفته الشوبکی، سوخت برخی نیروگاه‌های برق عربستان از این مشتقات نفتی به خصوص نفت کوره تأمین می‌شود و عربستان این سوخت را به قیمت بسیار ارزان از روسیه وارد می‌کند و در عوض می‌تواند نفت کوره تولیدی خود را به قیمت بالاتر صادر کند.

به نظر الشوبکی، احتمال بسیاری دارد که امریکا و کشورهای غربی تحریم‌های خود علیه محصولات نفتی روسیه را تشدید کنند و ممکن است این تحریم‌ها شامل شرکت‌های اماراتی و عربستانی هم بشود اما فعلا از چنین تحریم‌هایی خبری نیست و این دو کشور از این مسئله بیشترین استفاده را می‌برند.

البته اگر چنین تحریم‌هایی اعمال شود، به احتمال قوی شرکت‌های عربستانی و اماراتی خرید محصولات نفتی روسیه را متوقف خواهند کرد تا از تحریم‌ها در امان بمانند.

به گفته این کارشناس امور انرژی، تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده با آنچه علیه دیگر کشورها مانند ایران و ونزوئلا و کره شمالی وضع شده نیست و شامل طرف سوم نمی‌شود و در نتیجه به کشورها اجازه می‌دهد که نقش واسطه را در فروش کالاهای تحریمی روسیه بازی کنند.

با وجود این، وی معتقد است که تحریم‌های غرب علیه روسیه در آینده تشدید خواهد شد و دامن شرکت‌های خاورمیانه‌ای را خواهد گرفت اما تا آن زمان این شرکت‌ها می‌کوشند که بیشترین بهره مالی را از این وضعیت ببرند و از مابه‌التفاوت 30 دلاری قیمت‌ها سود ببرند.

این نکته نیز گفتنی است که مقامات امریکایی، از جمله آخرین بار ژانت یلین وزیر خزانه‌داری امریکا، تأکید کرده‌اند که هدف از تحریم‌های آنها نه حذف روسیه از بازارهای نفت که فقط کاهش درآمدهای روسیه از فروش نفت و مشتقات نفتی است؛ هدفی که تاکنون عملا تحقق یافته و درآمدهای روسیه تا 40 درصد ارزان‌تر فروخته می‌شود.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه روسیه و امارات متحده عربی روسیه و امارات روسیه و عربستان روسیه و عربستان سعودی عربستان عربستان سعودی امارات متحده عربی تحریم روسیه دور زدن تحریم ها اقتصاد روسیه اقتصاد امارات اقتصاد عربستان سعودی


( ۲ )

نظر شما :