کاخ سفید زبان دیپلماسی را کنار گذاشته است

تقویت روابط امریکا با عربستان با هدف فشار بر ایران

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابعی در واشنگتن و ریاض گفته اند که دولت بایدن تصمیم گرفته است، در واکنش به امتناع این کشور از همسویی با سیاست نفت، فشار بر این کشور پادشاهی را کاهش دهد. به عبارت دیگر کاخ سفید قصد دارد، هماهنگی امنیتی با طرف سعودی را در سال آینده تقویت کند تا ایران را مهار کند.
تقویت روابط امریکا با عربستان با هدف فشار بر ایران

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: دولت جو بایدن دیگر نگران موضوع احیای توافق هسته ای با تهران نیست. مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کرده اند که از فصل پاییز، امریکا بر حفاظت از معترضان و ممانعت از تعمیق همکاری دفاعی ایران و روسیه متمرکز شده است و دیگر بر احیای برجام تمرکز ندارد. افزون بر آن، به عنوان بخشی از تشدید رویکردها، ایالات متحده در سال 2023 میلادی قصد دارد، روابط خود را با عربستان سعودی بیش از پیش تقویت کند. روابطی که در دوره بایدن به سردی گراییده بود.

به گفته دیپلمات های امریکایی و اروپایی، مذاکره کنندگان ایرانی در طول سال گذشته، نوسانات محسوسی در مواضع خود در قبال توافق هسته ای نشان دادند و خواسته های متفاوتی را مطرح کردند. در نتیجه، جامعه غرب تصمیم گرفت، یک طرح جایگزین که فقط شامل اقدامات فشاری باشد، تدوین کند. بسیاری این موضوع را همان پلن بی وعده داده شده از سوی غرب در صورت شکست مذاکرات هسته ای با ایران قلمداد کرده اند.

آزمایش برای تلاش ها از سوی ایران در اواخر ماه دسامبر آغاز شد، یعنی زمانی که حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان رفت. او در جریان سفر خود گفت که اگر امریکا و شرکای بین المللی آن سیاست خود را تغییر ندهند، پنجره فرصت برای احیای توافق هسته ای بسته می شود.

تشدید استراتژی کنونی تقابلی امریکا در برابر ایران، احتمالا با احیای تماس های دو جانبه با عربستان سعودی همراه خواهد بود. منابعی در واشنگتن و ریاض گفته اند که دولت بایدن تصمیم گرفته است، در واکنش به امتناع این کشور از همسویی با سیاست نفت، فشار بر این کشور پادشاهی را کاهش دهد. به عبارت دیگر کاخ سفید قصد دارد، هماهنگی امنیتی با طرف سعودی را در سال آینده تقویت کند تا ایران را مهار کند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و عربستان فشار بر ایران سیاست فشار بر ایران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای شکست مذاکرات هسته ای شکست مذاکرات وین عربستان و امریکا


( ۲ )

نظر شما :