صادرات سوخت ایران در سایه تاخیر اقدام امریکا

تهران در لبنان از واشنگتن جلوتر است

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۰۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
حداقل در حال حاضر، حزب الله در نبرد قدرت بر سر پمپ بنزین ها و ژنراتورهای لبنانی پیشتاز است. با سفر آزادانه، نفتکش های ایران می توانند ظرف چند روز به سواحل لبنان یا سوریه برسند و سوخت مورد نیاز را به دست لبنانی ها برسانند. اما گاز مصر تا قبل از پایان سال جاری در دسترس نخواهد بود.
تهران در لبنان از واشنگتن جلوتر است

نویسنده: توماس زایبرت

دیپلماسی ایرانی: صف های طولانی مقابل پمپ های بنزین، فقط یک ساعت برق در روز: لبنان به سختی نفت و گاز مورد نیاز مصرف کنندگان، شرکت ها و بیمارستان ها را تامین می کند. 

لینا منذر، نویسنده لبنانی در "نیویورک تایمز" می نویسد: "من هرگز فکر نمی کردم که پایان جهان را ببینم." اما این دقیقا همان چیزی است که در لبنان به دلیل سقوط اقتصاد اتفاق می افتد. 

در حال حاضر رقبای بین المللی برای بهبود شرایط با هم رقابت می کنند: ایران و آمریکا می خواهند در این وضعیت اضطراری نجات دهنده باشند. مدل اقتصادی که بر پایه پوند لبنان به دلار آمریکا و ورود سرمایه زیاد از خارج بود، در سال 2019 سقوط کرد. از آن زمان به بعد، پوند 90 درصد ارزش خود را از دست داده است و از هر پنج لبنانی چهار نفر در فقر زندگی می کنند. 

بیماران سرطانی دیگر قابل درمان نیستند زیرا پول کافی برای واردات دارو وجود ندارد. بنزین به ندرت یافت می شود و حتی دیزل برای فعالیت ژنراتور در کلینیک ها کمیاب است. حزب الله که متحد تهران است، وعده کمک داده و سه نفتکش سوخت به ایران سفارش داده است. به گفته شرکت تنکر ترکرز (Tanker Trackers) که تردد جهانی نفتکش ها را زیر نظر دارد، دو تانکر از ایران به راه افتاده اند.

گازوئیل ایرانی می تواند در درجه اول برای تأمین نیروگاه های خصوصی در لبنان مورد استفاده قرار گیرد که تامین انرژی را برای بسیاری از شرکت ها، کلینیک ها و مردم عادی آسانتر کند. با این حال، هر تانکر فقط نیازهای جمعیت هفت میلیونی لبنان را برای چند روز تأمین می کند. با وجود این، تحویل نفت و گازوئیل ایران موفقیت چشمگیر سیاسی برای حزب الله و تهران خواهد بود. دولت لبنان گفت که هیچ ارتباطی با توافق پیشنهادی ندارد، اما بعید است که این امر جلوی کار حزب الله را بگیرد.

واشنگتن در حال کار روی جایگزینی برای غلبه بر حزب الله و ایران است: گاز مصر را از طریق اردن و سوریه به نیروگاهی در شمال لبنان منتقل کند، جایی که می توان از آن برق تولید کرد. این سه کشور این هفته در نشستی بر سر این پروژه توافق کردند، اما هنوز خط لوله نیاز به تعمیر دارد. هزینه واردات گاز نیز از طریق بانک جهانی تامین می شود.

حداقل در حال حاضر، حزب الله در نبرد قدرت بر سر پمپ بنزین ها و ژنراتورهای لبنانی پیشتاز است. با سفر آزادانه، نفتکش های ایران می توانند ظرف چند روز به سواحل لبنان یا سوریه برسند و سوخت مورد نیاز را به دست لبنانی ها برسانند. اما گاز مصر تا قبل از پایان سال جاری در دسترس نخواهد بود. علاوه بر این، با گاز مصر حدود 450 مگاوات برق تولید می شود و لبنان در حال حاضر می تواند 700 مگاوات را تأمین کند. اما کل نیاز کشور، 3600 مگاوات است.

بنابراین فعلا ایران پیشتاز است و امریکا و متحدانش عقبند. تداوم این پیشتازی ولو در کوتاه مدت می تواند دستاوردهای بسیاری مهی برای ایران و متحدش در لبنان به وجود آورد.

منبع: تاگس اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان ایران و لبنان ایالات متحده امریکا امریکا و لبنان امریکا و حزب الله سوخت اقتصاد لبنان


( ۵ )

نظر شما :