نقش تهران و آنکارا در خنثی سازی نقشه های منطقه ای شوم امریکا

همکاری ایران و ترکیه در افغانستان به سود کل بشریت است

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۴۵۸۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حال حاضر، ترکیه آمادگی دارد تا نقش کلیدی در تامین امنیت پس از خروج نیروهای امریکایی ایفا کند. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور کلیدی در منطقه قادر هستند، در احیای صلح در افغانستان کمک کنند. اتحاد آنکارا و تهران نه فقط به افغانستان، بلکه به کل بشریت کمک خواهد کرد.
همکاری ایران و ترکیه در افغانستان به سود کل بشریت است

نویسنده: محمد پرینچک، مورخ و پژوهشگر سیاسی ترکیه ای

دیپلماسی ایرانی: تصمیم جو بایدن در راستای خروج تمامی نیروهای نظامی از افغانستان به بروز بی ثباتی در داخل این کشور منجر خواهد شد. در پی آن با حضور جنبش طالبان و عقب نشینی نیروهای دولتی و نیروهای نظامی خارجی وخیم تر اوضاع کشور وخیم تر خواهد شد. از مدت ها پیش، اوضاع سیاسی، اقتصادی و نظامی در افغانستان تحت تاثیر پاکستان و ایران قرار دارد.

در حال حاضر، ترکیه آمادگی دارد تا نقش کلیدی در تامین امنیت پس از خروج نیروهای امریکایی ایفا کند. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور کلیدی در منطقه قادر هستند، در احیای صلح در افغانستان کمک کنند. اتحاد آنکارا و تهران نه فقط به افغانستان، بلکه به کل بشریت کمک خواهد کرد.

استراتژی اصلی امریکا در راستای حفظ رهبری جهانی، منابع انرژی زای آسیای مرکزی و راه های ترانزیتی را تحت کنترل خود دارد. برای موفقیت آمیز بودن این استراتژی، امریکا به دور زدن روسیه و چین نیز نیاز دارد. در این زمینه، افغانستان برای واشنگتن نقش مهمی دارد. اما، امریکا در افغانستان شکست بزرگی را متحمل شده است.

طالبان بخش اعظم افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است. سیاست واشنگتن در راستای انتقال دموکراسی شکست خورده است. از سوی دیگر، باید خاطر نشان کرد که افغانستان به مکانی برای طرح های فساد پنتاگون و تعدادی از ژنرال های ایالات متحده با همدستی افراد و گروه های سیاسی افغانستانی تبدیل شده است.

امریکا نه فقط از افغانستان خارج می شود، بلکه به طور کامل، منطقه را ترک می کند. نه پاکستان و نه دیگر کشورهای آسیای مرکزی موافقت نکردند تا پایگاه هایی را برای نیروهای امریکایی که افغانستان را ترک می کنند، فراهم کنند. امریکا ضمن خروج از افغانستان تلاش می کند، ضربه جدی به رقیبان راهبردی اش وارد کند. یعنی افغانستان را به منطقه هرج و مرج تبدیل کند و چین، روسیه و ایران را با بی ثباتی تنها بگذارد.

طرح امریکا از این قرار است که افغانستان را وارد جنگ داخلی و کل منطقه را دچار بحران کند. از این رو، کشورهای منطقه باید برای برقراری ثبات در افغانستان متحد شوند. ترکیه، ایران، روسیه، چین، پاکستان و جمهوری های آسیای مرکزی می توانند، نقش مهمی را ایفا کنند. در این زمینه، مهم است که روسیه با طالبان در ارتباط باشد. امریکا می خواست، طالبان را در کشورهای منطقه پخش کند. مسکو به این طرح پی برد و از این رو، گام مهمی برداشت و با برگزاری مذاکرات با طالبان، مانع از طرح امریکا شد.

ترکیه در افغانستان می تواند، به میانجی گر میان طرف ها در همکاری با کشورهای منطقه با هدف برقراری صلح پایدار تبدیل شود. کشورهای منطقه باید استراتژی منسجمی را علیه طرح های امریکا نه فقط در افغانستان، بلکه در کل اوراسیا از خاورمیانه گرفته تا قفقاز جنوبی، از دریای سیاه گرفته تا شرق مدیترانه تدوین کنند.

روند آستانه در حل و فصل مساله سوریه کارایی خود را ثابت کرده است. کشورهای منطقه نشان دادند که مشکلی نیست که نتوانند، حل کنند. روند مشابهی باید در مورد افغانستان اجرا شود. ترکیه و ایران کشورهای مهمی در منطقه هستند. همکاری آنها به نفع تمام بشریت خواهد بود. همکاری و نه رقابت، باید اهمیت ویژه ای در هر مساله منطقه ای میان آنکارا و تهران داشته باشد. چنین همبستگی طرح های امریکا را نقش بر آب خواهد کرد.

امریکا تمامی سلطه گری جهانی اش را در طرح های نظامی، سیاسی و اقتصادی از دست می دهد. مقاومت کشورهای اوراسیا تجاوزگری امریکا را متوقف می کند. امریکا در داخل کشور با مشکلات جدی مواجه است، این می تواند امتیازی برای کشورهای منطقه باشد که از خروج امریکا از منطقه نهایت استفاده را ببرند.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و افغانستان ایران و ترکیه ایران و ترکیه و افغانستان ایران و امریکا ایران و امریکا و افغانستان ایران و امریکا و ترکیه طالبان روسیه روسیه و طالبان ایران و روسیه ایران و روسیه و ترکیه ترکیه و روسیه خاورمیانه احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان


( ۶ )

نظر شما :

فرهاد ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۴
تجربه سوریه و لیبی و قبرس و... نشان داده است ورود ترکیه به هر کشوری به ضرر کل بشریت است.
شاهرخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۹
یعنی ایران از ترس گرگ ( آمریکا ) پناه ببرد به کفتار ( ترکیه که منتظر لاشه است ) ،ایران از نفوذ ترکیه در سوریه و عراق و قفقاز عبرت گرفته است ،ترکیه کارش شده نوشابه باز کردن برای ایران ،باز چه خوابی این وارثان عثمانی دیده اند ،من نظرات تمام خبرگذاری ها و اندیشکده های ترکیه را می‌خواندم اشاره به استفاده از موقعیت خروج آمریکا از افغانستان و تشکیل ارتش مانند ترکمن‌های سوری بوسیله ازبکها و ترکمنها در افغانستان برای تثبیت و گسترش نفوذ پانترکیسم و تورانیسم در جمهوری‌های ترک زبان آسیای مرکزی و چماقی بر سر هند ،روسیه ،چین و ایران در قبال امتیاز گیری آینده و قطع جاده ابریشم با ایران و....،ایران با حمایت از طالبان میتواند ترک تبار ها و ترکیه را به گوشه رینگ بفرستد و این کار را در نهان به خوبی صورت میدهد ،مفسر سیاسی ترک کمتر از ایران مایه بذار ،ایران قطر یا باکو نیست که هزینه و تبعات مادی و معنوی سیاست شما را بدهد ،هرجا پای ترکیه باز شده علاوه بر درگیری مذهبی کار به درگیری نژادی رسیده است مانند سوریه ،قفقاز و....
فدوی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴
شاهرخ خان ، زیاد ترکیه را جدی نگیرید . کشوری که از نظر جغرافیایی بسیار شکننده ، با تک تک همسایگان مشکل دار ، جمعیت ده ها میلیونی کردها و وابستگی افراطی به توریسم . این کشور نمی تواند آنی باشد که شما توصیف کردید . البته آرزو برای دولت ترکیه عیب نیست کمااینکه ما هم آروز داشتیم کاخ سفید را حسینیه کنیم . غضب باعث تحلیل اشتباه می شود . ترکیه ، ترکیه است نه بیشتر ( آنچه که پانترکها توصیف می کنند ) و نه کمتر . ترکیه اندازه ی خودش است با کفه ی سنگینتر نقاط ضعف نسبت به نقاط قوت . گاهی اوقات از تهاجمی بودن غیر طبیعی طرف باید متوجه شد که چپش پر است یا خالی .
خیرالله ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۶
فرهاد! بر خلاف نظر شما وهمفکران قندیل نشینت، عملکرد ترکیه ،چه در لیبی،قبرس،قره باغ،سوریه،عراق،قطر،سومالی،بوسنی،کوزوو ... بنا به تایید کارشناسان بی طرف بین المللی، مثبت ومنجر به صلح وثبات گردیده،(( که امروز هم در قبرس و قره باغ، به توافق صلح انجامیده،،، ودر سوریه با همکاری ایران و روسیه طبق توافقات(استانه،تهران،سوچی) جنگ پایان یافته، وقطر از اشغال عربستان وامارات رها گشته، و در سومالی هم جنگ داخلی وتروریسم الشباب تحت کنترول است. ودر عراق هم با همکاری دولت عراق واقلیم کردی تروریسم pkk در حال ریشه کن شدن است،،،،،، ودر افغانستان نیز با همکاری ایران وپاکستان میتوان به جنگ وبحران ۴۲ ساله افغانها پایان داد، واین نیز تنها فرمول حل مشکل افغانهاست‌. ولی ماهرخ جان که فکر میکنم همان فرهاد هستی، پیشنهاد همکاری ایران وطالبان را برای خنثی کردن ترکیه وترک تباران داده ای ! فکر نمیکنم طالبان و ترکیه باهم بجنگند ،چون افسار طالبان دست پاکستان وقطر است،و طالبان هم هر گز با تروریستهای الحادی ومرتد pkk همکاری نخواهد کرد.
آتیلا ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
باز این کاربران فاشیست و متوهم و خودبزرگ پندار امثال فرهاد و شاهرخ و فدوی جهت تخلیه عقده های درونی خود رو آورده اند به نفرت پراکنی نسبت به ترکها ولی تاریخ و گذشته نشان داده همین افراد در صورت مواجهه با قدرت ترکها در برابرشان شروع به مداحی و ثناگویی افراطی می شوند
به خیرالله ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۶
کدوم کارشناس بین المللی بیطرفی از دخالت نظامی ترکیه تو سوریه و قبرس و ...ابراز خرسندی کرده ؟ ترکیه با همه همسایه هاش مشکل داره اونم نه در حد عادی در حد حمله نظامی شما پانترکها اتقدر متوهمید و خودتون و با ترکیه یکی میدونید تحمل کوچکترین انتقادی رو ندارید
فدوی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند
فدوی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۵
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که دوست خود روش بنده پروری داند غلام همت آن رند عافیت سوزم که در گداصفتی کیمیاگری داند آتیلای عزیز ، تو هم خوبی
ایرانی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۸
قبرس شمالی در مقایسه با قبرس یک روستاست که آن هم به دلیل عدم به رسمیت شناخته شدن بین المللی است. مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه جولانگاه تروریستیهای داعشی و ترک آسیای میانه است و ابوبکر البغدادی هم در همین مناطق کشته شد. پانترکها این توهمات را از کجا می آورند؟
خسرو ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۵
نویسنده ترکیه ای عضو حزب وطن به عنوان یک استاد دانشگاه در دانشگاه مسکو - طرز فکر خاص حزبش در همکاری منطقه ای بخصوص با ایران را بیان داشته است - در ضمن حزب وطن از مواضع بشار اسد در سوریه نیز حمایت می کند و بطور کلی نزدیکی زیادی به ایران دارند و امریکا و اسراییل را دشمن مسلمانان محسوب میکنند کامنت نویسان منتقد باید تکلیف خود را مشخص کنند که مخالف اردوغان هستند یا ملت ترکیه ؟ که باز فحاشی نکنند ورود ترکیه به قبرس و بوسنی و کوزوو و سومالی و لیبی موجب صلح شده است و به نظر میرسد همکاری روسیه و ایران و ترکیه و پاکستان -- موجب صلح در افغانستان گردد
سعید تبریزلی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۸
یکی حرفهای این فدوی را ترجمه کند بدهد دست پرینچک. فارس ها اگر بنای دوستی با ترک ها دارند باید آن را از 30 میلیون ترک ایرانی شروع کنند.
عبدالرئوف ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۳
افغانستان از حضور اتباع بیگانه کشور های دیگر به خصوص کشور های مسلمان در عرصه های آموزشی و اقتصادی و فرهنگی و هنری استقبال می کند. اما در برابر حضور نظامی هیچ کشوری ملت افغانستان تاب نمیاورد.
سینا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۳
برای ترکیه بشریت یعنی قوم و نژاد و زبان ترک ،الباقی برده یا نوکر آنها هستند مانند تفسیر بشریت در دین تحریف شده یهود و کتاب تلمود ،اسلام و یهودیت تنها پوشش اقدامات و جنایات و تجاوزات ترکیه و اسراییل است ،هر اندازه که ترکیه از منطقه آسیای مرکزی دور شود ،تنشهای قومی و مذهبی و نژادی و زبانی کمتر و آرامش و همکاری سیاسی و اقتصادی بیشتر
به سعید تبریزلی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۸
من فارس نیستم فدوی هم نیستم‌ شما هم ۳۰ میلیون نیستید جز در توهماتتون تو کامنتهاتونم همیشه جز عقده و نژادپرستی چیز دیگه ای نیست مشکلتون هم فقط با فارسها نیست با ارمنی ها و روسها و کردها و گیلانیها هم دشمنید
در جواب خسرو ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۲
نویسنده این مقاله و حزب وطن در ترکیه به عنوان حزب کمونیست شناخته میشوند ،طرفداری آنها از روسیه و چین و ایران هم در همین راستا است ،اصولا حمایت از سوریه نه به خاطر مسلمانانی و دشمنی با اسراییل ،بلکه بعلت سیاست دنباله رو روس‌ها می‌باشد و دارای روزنامه های مختص خود هستند( اگر اشتباه نکنم اسمش سورجو باید باشد ) اما اکثرا در حاشیه اند و تاثیر چندانی ندارند ،امل ورود ترکیه به لیبی ( استفاده از مزدوران) و قبرس ( استقرار بیشتر ۸۰ هزار نظامی و...)هنوز آرامش را به همراه نیاورده در بوسنی و کوزوه هم در زیر مأموریت ناتو فعالیت میکند که بعد از جنایت صربها و جنگ داخلی مستقر شدند که عملا تنشها را آمریکا و روس‌ها و سازمان ملل خوابانیده و کرده ترکیه چه عددی بود که باعث صلح شود ،اهداف روس‌ها و ایرانیها ( عدم نفوذ داعش ،ناامنی و مواد مخدر و تروریسم و ناامنی به مرزها )با ترکها و پاکستانی‌ها ( استقرار و گسترش داعش و مزدوران مهاجر و استفاده از آنها در جهت ناامنی در مناطق مرزی ایران ،سین کیانگ چین و مرزهای جنوبی روسیه و...)متضاد و مخالف هم هستند و اصلا قابل همکاری نیستند واقعیت امری که امروز دیده میشود
رضا در جواب به خسرو ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۶
همکاری ترکیه در افغانستان مانند سوریه حتما با اقلیت ۱۰ درصدی ترک زبانان ( ازبک و ترکمن و..) و ایجاد گروههای تروریستی مزدور ترکمن و ازبک در افغانستان برای زمینه سازی و گسترش نفوذ خود حتما باعث امنیت مانند سوریه میسود
سعید تبریزلی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۱
هر ملتی دوستان و دشمنانی دارد. ما مردم آذربایجان دوستان و دشمنان خودمون را می شناسیم. نژادپرستی یعنی دزدیدن آب دیگران برای برنج کاری در کویرستان اصفهان. اگر خواستی مصداقهای دیگری هم برایت می آورم
بض قورد ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۸
دوستان ترکها گرگها و پانترکا هستند و دشمانشان زبان فارسی ،ایرانشهری و فردوسی و....هر آنکه ترکها را انکار کند ،
آبتین ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۴
شما تزکها با کدوم ملت اطرافتون دوست هستید دقیقا! ؟ فارسها؟ کردها؟ ارمنیها؟ سوریه؟ یونان؟ قبرس؟ علویها؟ شماها به علت افکار فاشیستی با همه مشکل دارید. در مورد خشکسالی رفتید در منطقه باغهای سیب و زمینهای ذرت و... رو بدون حساب و کتاب افزایش دادید، ده ها سد وصدها حلقه چاه زدید، بعد یقه بقبه رو میگیرید؟ آب اصفهان از سدهای جنوب عرب تامین میشه که البته برای موارد صنعتی و کشاورزی کار درستی نیست ولی به شما هم ربطی نداره. همین حالا کسری آب دریاچه ارومیه که صرف محصولات پرآب کردید داره از انتقال آب زاب ومناطق کردنشین تامین میشه. حالا شما مدعی شدید!؟ یادتون رفته برای همین پل بدون برنامه که خودش ازعوامل وضعیت فعلی دریاچه ست چه جنجالهایی راه انداختید که توی تهران نمیخوان ارومیه به تبریز وصل بشه!!؟ حالا هم. نوش جان کنید.