چرا شمال سوریه به هم ریخت؟

سنگربندی همزمان کردها علیه روسیه، ترکیه و سوریه!

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۷۰۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت اسد در سال های گذشته در سخت ترین شرایط تلاش کرد این نمادهای حاکمیت خود در شمال شرق کشور را حفظ کند. اما اکنون خبر می رسد که کردها طی سه هفته گذشته، مناطق تحت کنترل دولت سوریه در این دو شهر را محاصره کرده و از ورود مواد غذایی و سوخت به آنها جلوگیری می کنند.
سنگربندی همزمان کردها علیه روسیه، ترکیه و سوریه!

دیپلماسی ایرانی: در چند روز اخیر وضعیت دو شهر کردنشین قامیشلو و حسکه ملتهب شده است. بخش عمده این شهرها تحت کنترل کردهای سوری است، اما مربع امنیتی این شهرها و فرودگاه قامیشلو هنوز در کنترل ارتش سوریه و شبه تظامیان طرفدارش قرار دارد.

دولت اسد در سال های گذشته در سخت ترین شرایط تلاش کرد این نمادهای حاکمیت خود در شمال شرق کشور را حفظ کند. اما اکنون خبر می رسد که کردها طی سه هفته گذشته، مناطق تحت کنترل دولت سوریه در این دو شهر را محاصره کرده و از ورود مواد غذایی و سوخت به آنها جلوگیری می کنند.

در قامیشلو به واسطه حضور نیروهای روس و پهنه گسترده تر مناطق زیر کنترل دولت و تسلطشان بر فرودگاه، اوضاع چندان بحرانی نیست، اما در حسکه دولت دچار چالش جدی شده است. 

دولت سوریه برای مقابله، هر روز عشایر عرب را به منظور تظاهرات علیه کردها به داخل مربع امنیتی می برد، تا با اهرم فشار اجتماعی، کردها را از تصمیم خود برای اخراج  استاندار و آخرین نمادهای حاکمیتی در مرکز استان حسکه منصرف کند.  

اما چرا درست در بحبوحه تهدیدهای ترکیه برای حمله مجدد، کردها که باید به سمت دمشق متمایل شوند، به تقابل با آن روی آورده اند؟

رسانه های وابسته به کردهای سوریه هرچند از این حوادث کمتر می نویسند، اما انتقادهایشان از نقش روسیه بسیار صریح تر شده است. این روزها آنها به وضوح از نقش روسیه ناراضی هستند و آن را به زبان می آورند.

کردها در قالب گفت وگو با مردم و ناظران سیاسی، روسیه را به تحریک ترکیه متهم می کنند. آنها بر این باورند که روسیه با تحریک ترکیه به انجام عملیات نظامی جدید، درصدد مجبور کردن آنها به عقب نشینی از عینی عیسی و مناطق دیگر است، چیزی که تاکنون کردها زیر بارش نرفته اند. محدودیت هایی که دولت بر منطقه شهبا در مجاورت عفرین بر کردها تحمیل کرده و نیز تلاش برای افزیش حضورش در عین عیسی که محل استقرار نهادهای خودگردان کردهاست، این گمانه را تقویت می کند.

از این رو آنها دست به عمل متقابل زده اند، تا روسیه و سوریه را به تغییر رفتار در عین عیسی وادار کنند. در واقع محاصره مربع امنیتی حسکه به فشارهای روزافزون بر عین عیسی و محاصره شهبا مربوط است.

نباید فراموش کرد که در حسکه حتی روسیه هم نمی تواند کار زیادی انجام دهد. در آسمان این شهر نوعی پرواز ممنوع اعلام نشده برقرار است. در درگیری های گذشته، جنگنده های آمریکایی مانع بمباران مواضع کردها از سوی دولت سوریه شده بودند. چنین تصوری از آرایش نیروها باعث شده که کردها درست همزمان با افزایش تهدیدهای ترکیه، به تقابل با روسیه و سوریه روی آورند. آنها امیدوارند با این قمار، عین عیسی و شهبا را حفظ و به نوعی روابط خود با آمریکا را هم ترمیم کنند. شاید آغاز به  کار دولت بایدن و بازگشت مک گورک که هر دو به هواداری از کردها شهرت دارند، در دست زدن به این قمار بی تاثیر نبوده است.

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه سوریه کردهای سوریه روسیه ترکیه و روسیه و سوریه ترکیه و روسیه سوریه و روسیه


( ۱۴۲ )

نظر شما :

کوروش ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۶
خوب محاصره کرده دولت سوریه و کردها هم دست به مقابله زدن. چیز عجیبی نیست. حکومت آقای بشار اسد دست از تفکرات ملی گرایی عربی برنداره، این مشکلات باز هم پیش خواهد اومد. انتظار ندارن که کردها توی سال 2021 به نداشتن شناسنامه و حق تحصیل و مالکیت و... رضایت بدن!؟
سعید ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲
سابقه اقدامات ترکیه در شمال سوریه نشان می دهد که در صورت هر گونه اقدام کردها که نشانه ای از خودمختاری و استقلال از حکومت مرکزی داشته باشد و خطوط قرمز ترکیه رعایت نشود، ترکیه فارغ از واکنش روسیه و آمریکا واکنش نشان خواهد داد. به نظر من بهترین راه حل برای کردهای سوریه تعامل با حکومت مرکزی و حتی ترکیه می باشد.
شیعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۱
جالب است قمیشلی کلمه ترکی و حکایت ماکیت تورکی و حسکه کلمه ای عربی حکایت از مالکیت عربی دارد.ولی در اشغال کردهاست.
خسرو ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۷
به جای کلمه کردها ، باید پ ک ک را گذاشت چون اکثریت عشایر کرد رغبتی به جنگ مخصوصا با دولت قانونی سوریه ندارند ، ودرضمن جمعیت زیادی هم ندارند ولی پ ک ک با حمایت و تحریک امریکا می خواهد در شمال شرق سوریه دولت بر پا کند و روسیه نمی خواهد جاپای امریکا عمیقتر شود ، به نظر میرسد بایدن و اکیپ اش در ازای گرفتن پاره ای امتیاز از ترکیه ، پ ک ک را وجه المصالحه خواهند کرد ، ولی منطقه پرواز ممنوع در قامیشلی و حسکه بیشتر به خاطر جمعیت آشوری مسیحی انجا بر پا شده است
اصغر ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۸
حق گرفتنی است باید گرفت نباید ساکت باشند باید تاریخ و جغرافیا را رنگی کنند اگه بخواهند تاثیرگذار باشند بتازید
كامران ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۶
حق و حقوق فرهنگی و قومی باید از روشهای مدنی و مسالمت امیز کسب شود هر چند زمان زیادی ببرد نه با تشکیل گروهای مسلح ترویست و گروکشی و طغیان !!
ayhan ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۳
ترکیه از ترسش نمیخاد کورد هاى سوریه اعلام خودمختارى کنه جرا جون کوردهاى ترکیه هم تحریک میشن اعلام خودمختارى فاشیست تروریست ترین کشور منطقه با اختلاف ترکیه و ارودوغان روسیه هم ک از قدیم و تاریخش اثبات شدس باى منفعتش باش از همسایه همه جیزشو میزنه کوردهاى سوریه و عراق اکر نبودن الان داعش تو ایران بود...دولت مرکزى سوریه باید مدیون کوردها ولى دولت مرکزى ک زبان و شناسنامه و حق کوردهاى باغیرت نده دیکه خیلى خدایا هواى کوردها رو داشته باش
رسول ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴
اینا کردها نیستن. اینا گروه تروریستی ی پ گ هستن که هم به ملت کورد و هم به عرب ها ظلم میکنن. گروه ی پ گ بخاطر منافع خودشون،به اسم ملت کرد داره جنایت میکنه. پژاک و پ‌ک‌ک و ی پ‌گ غده سرطانی هستن که ملت کرد ازشون بیزارن و بیشترین ظلم رو به کردها کردن.
Ramin ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵
این آشی است که ترکیه برای سوریه و کردها ساخت ،عشق به عثمانیسم وغارت و چپاول زمینها و معادن نفتی در سوریه توسط ترکیه و آمریکا وضعف نظامی و مالی دولت سوریه ،این مناطق را دچار آشفتگی کرده
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۶
متاسفانه کردها اشتباه بدی مرتکب شده اند. اولاً معلوم نیست حمایت آمریکا در چه حد خواهد بود. و آیا اصلاً حمایت خواهند کرد یا خیر؟ دوم اینکه همیشه تیم بایدن در آمریکا بر سر کار نخواهد بود و شاید دوباره دولتی همچون ترامپ یا بدتر از آن برای کردها بر سر کار بیاید. سوم حتی اگر آمریکا حمایت هم بکند، چندان موثر نیست. در مورد گرجستان و اوکراین با وجود حمایت غرب از این دو، در نهایت هر دو بازنده بودند. نکتۀ آخر، من قبول دارم که حکومت سوریه با کردها بد تا کرده، اما انصافاً در مقایسه با ترکیه، برای کردها اسد یک فرشته است.کردها نباید فراموش کنند که تمام ملت های منطقه (و ایضاً کل بشریت) یک دشمن مشترک دارند و آنهم ترکیه است. باید علیه آن متحد شد. حضور ایران در کنار اسد نیز یک تضمین برای حمایت و حفاظت از حقوق کردهای سوری خواهد بود. بهتر است کردها به جای حساب باز کردن روی آمریکا، با ایران ارتباط بگیرند.
کریم ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۲
اگر به عمق واقعیات و عقاید مراجعه کنیم کردها و داعش که برادرمذهبی هستند در نهایت همدست و متحدخواهند شد.بنابراین باید با آینده نگری دقیق و خواندن دست های پنهان به مسائل نگاه کرد
رحمتی ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۳
کاملا با نظر اقا سعید موافقم. کردها یک زمانی دنبال ازادی زبان و شناسنامه و....بودن الان با حمایت امریکا و اسراییل دنبال تجزیه چهار کشور خاورمیانه هستند . ولی از قدیم گفتن شتر در خواب بیند پنبه دانه. دال بر اینکه کشور های منطقه مردم منطقه یک قدرت بزرگ تا حد اخرین قطره خون از خاک و وطن خود دفاع خواهند کرد .
مهدی رنجبر ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰
کردهاکه بدترین آمریکاراواردمی کنندومی خوان سوریه راچندتکه کننددولت مرکزی حقش که این کردها راسرکوب کنه همون کاری که رضاشاه کردبایدمهاربشن
موسی کریمزاده ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۱
سلام.کردهای سوریه که تا جنگ داخلی سوریه حتی شناسنامه سوریه هم نداشتند الان به جایی رسیده اند که حتی به اربابان خود(روسیه و آمریکا ) نیز دهن کجی میکنند.
داور ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۵
سرگذشت شمال سوریه عیناً شبیه داستان قره باغ در ج. اذربایجان است، بعد از جنگ جهانی اول که عثمانی شکست خورد،وسوریه را فرانسویها تصاحب کردند مردم نوار مرزی شمال سوریه ،برای اینکه زیر حکومت مسیحیان فرانسوی نباشند به طرف ترکیه کوچ کردند( عفرین،مرشید پینار،(کوبانی) عین عیسی ،قمشلی،مینبیچ،..) که متاسفانه سرزمینشان و،تمامی شهر وروستاهایشان،توسط اکراد عراقی،ویزیدی تصرف گردید،که هر گز مورد تایید دولت سوریه،نشدند،وحتی دولت سوریه به انها شناسنامه وپاسپورت وتابعیت کشورشان راندادند،وخواهان تخلیه مناطق اشغالی هستند.(هم دولت فرانسه،وهم حافظ اسد وهم پسرش بشار ) ولی کار روزگار را ببین که حالا همان اکراد اشغالگر بعد از ۹۸ سال کشور سوریه را تقسیم ونفتش را به امریکا پیش کش میکند،در صورتیکه مردم سوریه محتاج نان شب هستند.. واز همه جالبتر چنان تاریخی به شمال سوریه درست کرده اند که گویا اهالی سوریه سرزمین اکراد را اشغال کرده اند،درست مثل ارمنیها که برای قره باغ تاریخ هزار ساله درست کرده بودند(ارتساخ =اوسوراخ) وامریکا هم با علم به این حوادث دنبال نقشه ای است که تا هزاران سال مردم منطقه به جنگ مشغول شوند،والا خوب میداند سرزمین اصلی اکراد کوهای قندیل است،والسلام.
خسرو ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
چرا شمال سوریه به هم ریخت ؟ چون بایدن شش سال پیش گفته بود که عراق و سوریه باید تجزیه شوند ( ولابد دولت خیالی کردستان تشکیل شود ) و حالا که رییس جمهور امریکا شده است از او می خواهند به قولش عمل کند و دولتهای سوریه و عراق و ترکیه و ایران ، مانع تشکیل آن دولت خیالی (اسراییل دوم ) خواهند شد ، پس بحران و شورش از ضعیف ترین حلقه یعنی سوریه شروع خواهد شد ؟ فقط ترکیه سرسختانه جلو آنرا می گیرد و روسیه قصد ندارد با ترکیه مخالفت کند و ایران هم منتظر آخر بازی خواهد ماند
ایرانی ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵
به دوستان تحریریه از طرف یکی از فرزندان ایران زمین : دوستان تا حدودی گرایشات شما رو میدونم اما انعکاس ندادن هر متنی که از لزوم انتخاب ازاد در همه منطقه حمایت میکنه در کل به نفعمون نیست ، شاید همه پرسی در سوریه به نفع اخوان و ترکیه باشه اما این حق مردم سوریه است و ما هم باید بپذیریم همونطور که همه پرسی در یمن و عراق به نفع ایرانه همونطور که در افغانستان به نفع ایرانه همونطور که در لبنان به نفع ایرانه همونطور که در لیبی به ضرر ترکیه شده ، فقط در اینصورته که منافع دراز مدت ما تامین میشه ما حتی اگر اخوان در سوریه پیروز بشه علویها و کردها رو داریم و میتونیم منافع خودمون و سوریه رو توامان دنبال کنیم که این روش بهتر و مردمی تر و انسانیتر هم هست ، میدونم شما هم مثل من در تصمیمات دخیل نیستین اما این بیان من ناظر بر تصمیم شما برای عدم انتشار متنهایی هست که به دنبال ازادی انتخاب در همه کشورهای منطقه است ، با امکان انتشار این درخواست ها امیدوار میشیم افراد اصلی ببینند و کمی فکر کنند که شاید ما مردم عادی هم بتونیم نظر درست سیاسی برای ایران زمین داشته باشیم مضاف بر اینکه فکر میکنم برای کشور متکثر ما و تامین منافعش و لیز نخوردنش در گرداب قومیت گرایی تنها چاره درست و پر منفعت انتخاب ازاد و گسترده هست تا بتونیم کشورمون رو از همه خطرات حفظ کنیم ، موفق باشین و پایدار
Ad ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۸
کردها فقط سیاست روز را دنبال می کنند و فاقد سیاست راهبردی می باشند از این جهت آنها نمی توانند در سوریه موفق شوند و مثل ارمنستان که حتی بخش‌هایی از خاک خود را نیز از دست داد می شوند
فرهاد ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۶
وقتی از طرف گروه های وحشی مثل داعش و ترکهای مغولگرا هر روز تهدید بشی، بهترین کار اینه که انقدر اصرار کنی تا حقوقت رو بهت بدن.اگه کسی هم اینجا مخالفتی داره بره اموال و فرزندانش رو تقدیم بشار اسد کنه!
قبادی ۰۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۹
بله همچین جالب نیست ترک و عرب در صدد ترک و عرب کردن کردها هستن برای همین اسم شهرهای کردی را عربی و ترکی گذاشتن.اینکه چیز پیچیده ای نیست.تازه عرب و ترک خیلی ها رو ترک و عرب کردن.ترکیه بیشتر مردمش بازمانده های ملت‌های قتل عام شده توسط ترکها هستن ک بیشتر کشورهای عربی عرب زده اند که با اسلام وارد کشورهای آنان شدن و زبان عربی به آنان تحمیل شده.