تنش آفرینی های آنکارا بی پاسخ نمی ماند

بحران بین المللی در انتظار ترکیه

۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۴۶۷۸ اروپا انتخاب سردبیر
پاتریک ساهاکیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام روزهای گذشته ترکیه و ورود به مرزهای دریایی همسایگان (یونان و قبرس) به بهانه واهی، اقدامی برای دسترسی به منابع انرژی در منطقه است. تهاجم و عدم به رسمیت شناختن حاکمیت دولت ها بر عرصه های سرزمینی و عدم رعایت تمامیت ارضی دولت ها، نه تنها با رویای احیای امپراطوری عثمانی بلکه نیاز مبرم به منابع انرژی است. اقتصاد رو به شکست و کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای دیگر، نمودی از شرایط اقتصادی است که نقش کویید ۱۹ بر درآمد توریستی این کشور را نمی توان در نظر نداشت. 
بحران بین المللی در انتظار ترکیه

نویسنده: پاتریک ساهاکیان، دانشجوی دکتری روابط بین الملل 

دیپلماسی ایرانی: پایان جنگ سرد، پیامد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود، رویدادی که منجر به بهم خوردن توازن قوا در جهان و مناطق شد. جهان دوقطبی، امنیت اروپا را تضمین می کرد، اما جهان تک قطبی نیاز به وجود ناتو و تامین امنیت اروپا را دیگر الزام نمی دانست. تهدید امنیتی به واسطه قدرت یافتن مجدد روسیه و اقداماتی در جهت ایجاد بحران های بین المللی، با وجود هزینه های هنگفت، عامل  پیشگیری از انحلال ناتو بود. اتحادیه اروپا خود را در مدیریت بحران های بین المللی ناتوان احساس کرد و همکاری های بیشتر را به لحاظ نیاز به حفظ امنیت، با ناتو و ایالات متحده پیشه کرد. در دنیای معاصر پس از جنگ سرد، عملکرد ناتو به همکاری با سازمان ملل برای انجام ماموریت های نظامی و غیرنظامی محدود شده و ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی که قلب ناتو محسوب می شد، به واسطه کاهش در ارزش مسائل ژئوپلتیکی، درجه کمتری از اعتبار را به خود اختصاص داده است. 

ترکیه که روزگاری به واسطه موقعیت جغرافیایی و دروازه دو قاره آسیا و اروپا بودن، نزدیکی به اتحاد جماهیر شوروی، از اهمیت ژئوپلتیکی خاصی برخوردار بود، با پایان جنگ سرد، اهمیت و توجه اعضای ناتو به این پهنه سرزمینی کاهش یافت. ترکیه ای که روزگاری در انتظار پذیرش اتحادیه اروپا بود و چراغ سبز را به واسطه جنگ سرد، از طرف  اروپایی ها دریافت کرده بود، امروز با وجود تحول در عرصه نظام بین الملل، دیگر جایگاهی برای پیوستن به اروپا ندارد. 

ژئوپلتیک با اکونومیک جایگزین و نیاز ترکیه به منابع انرژی روز افزون شده است. ترکیه برای دستیابی به منابع انرژی، در خاک سوریه با گروه های تروریستی همکاری کرد. این در حالی است که ترکیه با امنیتی جلوه دادن رفتار همسایگان (کردهای عراق و سوریه)، در مشروعیت بخشیدن به کشور گشایی و تصاحب سرزمینی دیگر دولت ها به لحاظ نیاز به منابع و ثروت دیگران سعی دارد. 

اقدام روزهای گذشته ترکیه و ورود به مرزهای دریایی همسایگان (یونان و قبرس) به بهانه واهی، اقدامی برای دسترسی به منابع انرژی در منطقه است. تهاجم و عدم به رسمیت شناختن حاکمیت دولت ها بر عرصه های سرزمینی و عدم رعایت تمامیت ارضی دولت ها، نه تنها با رویای احیای امپراطوری عثمانی بلکه نیاز مبرم به منابع انرژی است. اقتصاد رو به شکست و کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای دیگر، نمودی از شرایط اقتصادی است که نقش کویید 19 بر درآمد توریستی این کشور را نمی توان در نظر نداشت. 

نهایتا، در نگاه لیبرالیسم نهادگرا، همکاری دولت ها به عنوان بازیگران عرصه نظام بین الملل، با وجود حاکم بودن نظامی آنارشیک، همکاری و عضویت در رژیم های بین المللی را به عنوان قدرت تلقی می کنند. پیمان ها و رژیم های بین المللی در رفتار خود، تعدی از سیاست ها و قوانین را پذیرا نیستند و معتقدند، بازیگر خاطی باید تنبیه شود. زمانی که این عضو ناتو، اقدام به خرید تسلیحاتی از  روسیه کرد و سامانه اس 400 را دریافت کرد، طبعا باید انتظار می داشت که دیگر پاتریوت را نمی تواند داشته و منتظر انزوای بیشتر از ناحیه ایالات متحده و ناتو باید باشد. 

آینده نگری؛

آذربایجان متحد استراتژیک ترکیه، با هماهنگی ترکیه روابط امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. این اقدام آذربایجان خوشایند همسایگان و دولت های منطقه نیست. از طرفی ماجراجویی های منطقه ای اردوغان، انزوای ترکیه را در بین دولت های منطقه ای پیامد دارد. عدم حمایت ناتو و ایالات متحده به واسطه تعدی از خط مشی رژیم بین المللی ناتو امری طبیعی و دور از انتظار نیست. نهایتا ترکیه نمی تواند با ادامه این شرایط و رفتار، بحران پیش رو را مدیریت کند، مگر اینکه متحدان جدیدی را در صحنه سیاسی بیابد! 

کلید واژه ها: ترکیه یونان نفت گاز دریای مدیترانه آذربایجان ترکیه و آذربایجان ارمنستان دریای سیاه


( ۲۶ )

نظر شما :

تبریزی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۲
کلا ارمنیان هر کاری میکنن رابطه ایران با همسایه ها شکرآب بشه، این مقاله هم تخیلات نویسنده هست، عزیزم ساهاکیان ترکیه حق نداره در مدیترانه باشه فرانسه حق داره؟! ترکیه حق نداره ایتالیا داره؟! روسیه و عربستان و امارات که نه همسایه سوریه هستند نه پذیرنده آوارگان سوری حق دخالت دارند ترکیه که ۴ میلیون سوری را پناه داده نه؟! به نظرم دیپلماسی با انتشار چنین مقاله های بی کیفیتی ، کیفیت سایت را پایین نیاورد.
ایرانی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷
جالب است که ترکیه تحت هیچ تحریمی نیست ولی باز هم ارزش پول در این کشورها ماه ها و سالهاست به طور مداوم سقوط می‌کند. شاید مهمتر از این اتفاق، کارهایی باشد که اردوغان و دار و دسته اش برای پوشاندن این ضعفها انجام خواهند داد که احتمالا به بحران‌های بیشتر با طرفهای خارجی تبدیل خواهد شد وجالب این است که بخشی از هموطنان ما باورشان نمی‌شود که سرمایه ها در این کشور در حال کوچک شدن هستند و هنوز هم یه خرید ملک در ترکیه اصرار می‌کنند درحالی که بسیاری از کشورها در حال خروج سرمایه هایشان از ترکیه هستند که مبادا با ماجراجویی بیشتر اردوغان باز هم ارزششان کمتر شود.
ایرج ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۲
تبریزی جان و چند نفر دیگر آن ۴میلیون آواره سوریه نتیجه همان ترانزیت تروریست‌های از چهار گوشه جهان است و همانها در حال ترانزیت و انتقال به لیبی و سوریه دیگر هستند و همان اوارهها اهرام فشار اربابتان اردوغان بر اروپا و میلیاردها دلار از اروپا میگیره هنوز مزدوران ترکیه آب حسکه را وصل نکردن
علی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳
باسلام خدمت سایت خوبتون عرضکنم مقاله بسیار بادقت نوشته شده تمام جوانب دیده شده و درجواب دوستمون که احساسی پاسخ دادن به مقاله ترک اینده تاریکی داره چه به لحاظ بدهی وسقوط ارزش پول چه به لحاظ دشمنانی که برای خودش بوجود اورده مطمعن باشد وتحقیق کنید به حرفم میرسید خوئ اتحادیه اروپا هم رفته تو کلکش که بزنه زمین ترکیه به زودی ترمز اقای اردوغان کشیده خواهد طوری شکه بشن یه عده وبیش ازدهسال طول خواهدکشید که ترکیه روی زانوهاش بتونه بایستد این یاداشت تو ذهنتون باشه به حرفم خواهید رسید
جامی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۹
لشکر دویست دلاری ها بشتابید که به اربابتون گفتن «بالای چشمت ابروست»
جامی به تبریزی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴
دوست عزیز نخست بگذار یک مدت آب شهر تبریز را بخوری بعد نام خانوادگیت را تغییر بده.دو دیگر اینکه مطالب مورد علاقه شما در ینی شفق و گوناز و العربیه فراوان است.
خسرو ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۷
امروزه با وجود تکنولوژی عالی ارتباطات و امکانات بر آمده از آن نظیر نقشه های گوگل مپ هر کس با سواد عادی می تواند نقشه مدیترانه شرقی را ببیند و مشاهده کند که یونان هیچ ساحلی با مدیترانه شرقی ندارد و جزیره قبرس با حقوق مشترک دولت روم و ترک قبرس ، " که جمهوری ترک قبرس تحت الحمایه ترکیه است(طبق قطعنامه سازمان ملل ) و ترکیه حق دارد از حقوق ترکهای قبرس دفاع کند " قانونا نمی تواند ادعای حق کند و بنابر این ترکیه در مناطق اقتصادی و ساحل خودش وارد شده است نویسنده محترم ابتدا باید اثبات کند که یونان در مدیترانه شرقی حق دارد وبعد ترکیه را ...، در حالی که اتحادیه اورپا وقعی به ادعاهای یونان ننهاد ه است و امریکا یونان و ترکیه را دعوت به آرامش کرده است، یعنی کلوپ کشورهای مسیحی می داند که یونان زیاده طلبی می کند بهتر است نویسنده محترم با توجه به اطلاعات قبلی اش ، مقاله ای در مورد روابط ارمنستان و اسراییل و امریکا و هم آوایی ارمنستان با تحریمهای امریکا علیه ایران و دشمنی لابی ارمنی در امریکا با ایران و حمایت از اسراییل یا نسل کشی مسلمانان شیعه ایرانی در یکصد سال قبل در شمالغرب ایران بنویسد
كامران ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
ما الان قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را شما جایی از مقاله مینوسید که غرب به دنبال محدود کردن ترکیه است و در جایی مینویسید ترکیه مجری صهیونیزم است. خوب اگر مجری صهیونیزم است که غرب چرا باید ترکیه را به زمین بزند، بلکه باید بیشتر حمایتش کند. تناقض به این بزرگی !! ترکیه و ایران در جهت سهم خواهی از ابرقدرت ها و ایفای نقش موثر تر در منطقه هستند و هر کدام به روش های خود در صدد ایفای حقوق خود هستند، در مورد ایران این مسئله قاطع تر و در مورد ترکیه با احتیاط است، و قطعا این سهم خواهی خوشایند غربی ها و روس ها نیست، و م مطمئنا برای هر دو کشور تاوان هم دارد. امریکا به ترکیه پاتویوت یا f35 نمیدهد چون از قدرتمند شدن ان میترسد همانگونه که نمیخواهد ایران موشک داشته باشد. تحلیل های ابکی خود را برای خودتان نگه دارید دوست عزیز!!!
علی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۱
اونی که گفتی سقوط مداوم ارزش پول ترکیه !! هر دلار معادل ۷ لیر ترکه و هر دلار معادل ۲۳۰ هزار ریال شما . برو لالا ایشا... خوابت پریشون نشه بیش از این
مجاهدی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۷
بعضا باور های غلطی که صحیحش می پندارید ...یعنی دروغهایی که راستش میدانیم...شاید هندیان دین گاو پرستی را یک افتخار ونوعی پیشرفت می دانند، ولی در حقیقت بی دینی بهتر از پرستش گاو،ومقدس شمردن فضولات اش است،،،،،،،،واقعا چرا بشر موجود عناد کار ولجبازیست ،چطور یک نابینا چیزی را که گرفته باشد ولش نمی کند،ادم نادان هم ،به اشتباه و غلط هایش تعصب وابستگی دارد،. همه میدانیم در جنگ جهانی اول بیش از ۷۵ میلیون انسان چه مستقیم در میدان جنگ،وچه غیر مستقیم ناشی از عوارض آن،مثل آواره ها ،قحطی ،بیماری،که بعضی عوارضش هنوز هم مشهود است.مثل تقسیمات ما عادلانه کشورها،وتاسیس بعضی کشورها که قبلاً نبودند ،مثل اسراییل وارمنستان،که تأسیس این دو کشور که اسراییل بدست انگلیس،و ارمنستان بدست روسیه،وحتی لبنان بدست فرانسه،. که همه شأن از روز تأسیس باعث جنگهای متعدد،شده،وصلح جهانی را تهدید میکنند ،مثل موضوع فلسطین که اسراییل را بر روی سرزمینهایش ایجاد کردند،وارمنستان را بر روی سرزمینهای اذربایجان، که قره باغ را هم ضمیمه مشکل قبلی کرده اند. وحتی از ۷۰ کشوری که مستقیم وغیر مستقیم در گیر جنگ بوده اند،عده زیادی به قتل رسیده اند که از آذربایجان ایران طبق بر آورد احمد کسروی بیش از ۳۰۰ هزار کشته ونزدیک همان‌قدر هم آواره وعلیل شده اند،که در آرشیو وزارت کشور موجود است.،،،،،وطبق بر آورد روس‌ها که اسنادش در آرشیوهای دولت روس موجود است بیش از ۳۵۰ هزار مرده اند ،،،،وتقریبا ۵۰۰ هزار نفر هم از اهالی شرق ترکیه که اکثرا آذری وشیعه هستند،ودر تمام اسناد وزارت داخله ترکیه موجود است،که همه شأن بدست قشون ۴۰ هزار نفری آندرانیک اوازیان به پشتیبانی روس‌ها انجام شده، ولی چون آذر بایجانی ها بدلیل شیعه بودن مورد کم لطفی مسلمانان،ودشمنی ذاتی مسیحیان قرار گرفته اند،نتوانستند درد ورنجهایش را به گوش جهانیان برساند، که حالا مشابه همان حوادث دوباره در قره باغ صورت میگیرد ولی هیچ دولت وسازمانی بطور جدی ودلسوزانه پی گیر قضیه نیست،وقطعنامه های سازمان ملل هم بی‌تاثیر مانده، وبیش از یک میلیون آذری بیش از سی سال است که در میان چادر ها منتظر برگشتن به خانه هایشان هستند.وبیش از یکصد هزار نفر هم در عرض این مدت توسط ارامنه ازبین رفته اند..وبیش از بیست در صد خاک آذربایجان در اشغال مجدد ارامنه قرار گرفته اند. ولی ارامنه چنان تبلیغات کرده اند که دنیا حتی از اصل موضوع بی خبر است،وبعضا ارامنه را محقق میدانند، مثل مقصر دانستن فلسطینیان در مقابل اسراییل، که فقط برای حل این موضوعات یک جنگ جهانی دیگری لازم است تا حقیقت سر جایش قرار گیرد.
علی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵
باید تلاش ها با همکاری کورد ها و عرب ها و ارامنه ، زاز ها و چرکس ها که اکثریت مطلق جمعیت آناتولی را تشکیل میدهند برای برگزاری همه پرسی برای تغییر نام ترکیه که با خباثت فردی مثل آتاترک انجام شد شروع شود، عثمانی حکومت 72 ملت بود ، و امروزه هم ترکها با جمعیت 20 تا 25 میلیون یک اقلیت در آناتولی به حساب می آیند و نام کشور نباید نام یک اقلیت باشد و اگر اقلیتی هم باشد ، کورد ها بزرگترین گروه قومی آناتولی هستند ، و خداروشکر با شور و شوقی که در بین کورد ها در چند سال اخیر در آناتولی شروع شده و موج هویت طلبی بزرگی در بین آنها شروع شده ، کورد ها و سایر اقوام مثل 5 میلیون عرب و ... توانایی و اراده پایان دادن به این توهم ترکی را دارند ، و به امید خدا این مسیر را به پایان خواهند رساند
به پاتریک ساهاکیان ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۶
جناب ساهاکیان شما ارامنه امروز در بهترین موقعیت هستید و باید از این موقعیت تاریخی بزرگترین استفاده ها را بکنید و تاریخ و آینده ای بزرگ رقم زنید ، چون امروزه فارس ها و تاجیک های ایران به طور کلی اقوام بومی ایران به دلیل رشد نژادپرستی و خیانت ترکی مثل بردن پرچم ترکیه در استادیوم نفرت و کینه عمیقی از این قوم دارند ، و کورد های جهان که اتفاقا بزرگترین گروه قومی آناتولی را تشکیل میدهند به دلیل مشابه و حملات ترکیه به کورد های سوریه و عراق ، و همین طور اعراب منطقه از مدافعین حرم عراقی در ادلب تا حکام عرب در مصر و سعودی و امارات تا دل ناپاکی همیشگی قوم اسلاو(روسها) با اتراک ، تا 12 میلیون از باشندگان تاجیک ازبکستان ، تا یونان و اروپا و ناتو یک زخم و احساس مشترک ضد ترکی که سر باز کرده و همزمان صبر تمام این گروه ها در برابر حماقت ها و گستاخی های تاریخی ترکا به سر آمده و شما ارامنه با توجه به هوش و سازماندهی مستحکم همیشکی میتوانید بخشی از کادر رهبری این جریان و این نهضت را بر عهده بگیرید و با استفاده از فرصت های بزرگ پیش روی ضربات مهلک و ماندگار در تاریخ این قوم را به آنها وارد کنید
علی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۰
نظر دهنده گان کورد عضو یا هوادار گروههای تروریستی وارمنی های حامی تروریستهای داشناک ، مگر شما منتظر بحران برای ترکیه نیستید ؟ خوب باید خوشحال باشیدبه گفته ی شما ترکیه هم مثل آمریکا در حال فروپاشی است . می گویید ارزش پول ترکیه در حال کم شدن است سرمایه ها در حال خروج از ترکیه است و دهها مورد دیگر .پس چرا نگرانید .دوستان تروریست چرا وقتی پرچم ترکیه را می بینید مثل این است که بسم الله رابه جن وشیطان نشان می دهند . دوستان عزیز که حامی اتحاد کورد و ارمنی وزازا و پ ک ک و پ ی د وغیره هستید ، ذاتاٌ این اتحاد وجود داشته ودریغ از یک موفقیت برای آنها . شما هنوز درک نکرده اید دارید با دم شیر بازی می کنید . ولی همیشه این به صورت بازی باقی نمی ماند
ایرج ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۵
آقای مجاهدی عزیز اولا قدمت ارمنستان بسیار بیشتر از همان حکومت عثمانی است و در تمام حکومت های قبل و بعد اسلام خراج گذار ایران و دارای حاکمیت امپراتوری ایران بوده دوماه شما از کسروی نقل قول کردید که اکثریت هموطنان شما آنرا درباری و ضد ترک میداند منم جواد هیبت را درباری میدانم و لازمه کتابهای آن در باره زبان آذری و کوچ ترکهای آسیای مدنی بخوانید اما خسرو جان اروپا تا آنجایی که منافعش باشد همراهی و حمایت از ترکیه میکند مانند اسکان مهاجران سوری و غیر از ترکیه هیچ کشوری حتی آذربایجان ترک قبرس به رسمیت نشناخته اما ترکیه با قرارداد با مزدورانش در لیبی ساحل مشترک با مصر و قبرس یونانی نشین را نقض کرده که حق اعتراض کشورها محفوض است
علی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۸
نویسنده ی عزیز پاتریک ساهاکیان ، بهتر است مقالات دیگر دیپلماسی ایرانی از جمله مقاله ی " مبادا عقب بیفتیم " خانم اعظم ملایی را نیز مطالعه کنید . اطلاعات خوبی هرچند خیلی خیلی کوچک در مقابل عظمت تورکها ، راجع به فروپاشی ترکیه می دهد .
Araz ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۶
نویسنده بر طبق روال سایر هم تباران خود مقاله کاملا بی اساس و بدون دانش حقوق بین الملل تحریر کرده است. موسیو ساهاکیان پهنه ابی کشورها در امتداد پهنه خاکی قرار دارد ، حق ترکیه تا کنون از این منظر نادیده گرفته شده بود و الان به دنبال گرفتن حق خود هستند . بهانه یونان و ادعای تصاحب بخش بیشتری از شرق دریای مدیترانه به دلیل وجود یک جزیره کوچک به نام meis که کلا ۲۰۰ هکتار است و در یک کیلومتری جنوب انتالیا قرار دارد است که از منظر حقوق بین الملل پذیرفته نیست و مبنا امتداد قاره ای کشورها میباشد، نمونه های بسیاری از این مسئله در دنیا وجود دارد ، جالب تر از ان امتناع یونان از مراجعه به دیوان بین المللی لاهه و رسیدگی خقوقی به این مسئله است. این نشانگر دست های خالی این کشور از جهت حقوقی است. قسمت پایانی مقاله مغرضانه بودن دیدگاه شما را بیشتر افشا میکند، ارمنستان با زیر پا گذاشتن تمامی حقوق اشکار بین المللی و عدم اجرای قطعنامه های سازمان ملل وانجام جنایت علیه بشریت ، مسبب ناامنی در منطقه و گسترش خشونت است.
ایرج ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۲
علی جان منابع که ترکیه کشف کرده طبق خود اعتراف کارشناسان ترکیه در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۲۰درصد مصرف ترکیه است در صورت استخراج کامل که با کاهش سرمایه گذاری و قیمت گاز و نفت هزینه استخراج بالایی از اعماق دریا دارد شاید به بهره برداری نرسد عظمت ترکها همین بس است که تاتار ازبک و اویغور چچن و...از سراسر جهان ترانزیت میکند که برای منافعش بجنگد و مزدوران ۲۰۰دلارش برای توجیه و حمایت از اقداماتش سینه چاکی کند
میلان ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲
نقد منصفانه نیازمند یه نگاه بدون تعصب و بر اساس مطالعه و آگاهی کافی از یه موضوعه، اینکه شما بیان بر اساس تعصبات قومی و مذهبی نظر بدین تنها نشانه کوته فکری که ویژگی بارز مردم جهان سومه ترکیه کشوریه که براساس انکار و تحریک ملی گرایی در جامعه ترک درست شده و این چیزی نیست که بشه اونو مخفی کرد قتل عام مردم ارمنی کوردهای درسیم یونانی ها تنها گوشه ای از تاریخ خفت بار این رژیمه رژیمی که حتی از آب هم به عنوان یه سلاح استفاده می کنه مردمی رو پرورش داده براساس تفکرات ملی گرایی که حتی تحمل آواز خواندن یه جوان کورد رو تو خیاباهای آنکارا ندارن و اونو به فجیه ترین شکل می کشن این مردم باید این طوری باشن چون لازمه تداوم حکومت افرادی مثل اردوغان داشتن همچنین مردمیه عثمانی ها یه زمانی جزو بزرگترین امپراطوریها بودن درست، اما میشه چندتا اثر علمی یا اسم چند تا دانشمند بزرگ مثل سقراط انیشتن ادیسون یا یه برنده جایزه شیمی یا فیزیک نبل یا یه مخترع بزرگ رو از جامعه ترک به ما معرفی کنید چند رمان بزرگ نوشتین نکنه داستایوسکی و شکسپیرو اندره ژید ترک بودن ما خبر نداریم نکنه شما برق اختراع کردین کسی خبر نداره یکم بهتر بیشتر فکر کنیم اگه یه آلمانی بگه من نژاد برترم قابل باوره ولی من و تو جهان سومی شبیهه جوکه
كامران ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲
جناب جامی ،پوستین جدید مبارک بعد از انواع و اقسام ایدی ها حالا رسیدی به ایرج!!! به قول هم ولایتی های امریکایی ات i am watching you
علی ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۴
ایرج جان مزدور آنهایی هستند که کشور رادر صد سال گذشته به این حال و روز انداخته اند که از هر منظری نگاه کنی تاسف می خوری .
ایرج ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۰
علی بگو کدام کشور۸سال جنگ ۴۱سال تحریم و در شرق و غربش این همه گروهک و اقدامات تخریبی در شمال و غربش و الان جنوبش پایگاه اسراییل و آمریکا و بیش از ۲۰پایگاه در تمام کشورهای همسایه ایران و بیش از ۲۰۰شبکه ماهواره ای شب و روز بر علیه ایران تبلیغ می‌کند تا حالا برپا مانده است ایران نه سوییس است ،نه خاورمیانه اروپای سرسبز ضعیف باشی همان همسایه ها که برادر می‌خوانیو سینه چاکانی دارد مثل کفتار و گرگ می‌درند و توجیه دینی و مذهبی و تاریخی و قومیتی می‌آورند مثل جنگ تحمیلی که نظامیان بیش از ۳۰کشور توسط رزمندگان اسیر شده بودند
كامران ۰۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۳
جناب ایرج جامی، هیچ کشوری نبوده که چنین در مقابل دشمنان و ناملایمات مقاوت کرده باشد جز به دلیل غیرت مردان و زنانش که با فداکاری و ایثار جلوی متجاوزین ایستاده اند ، اما شما در همین جملات با نقاب منافقانه و ایران دوستانه دنبال منافع دیگری میگردی، و دنبال رواج تجزیه طلبی هستی بارها در کلامت اسلام ستیزی را علنا بیان کردی، بارها برای گروه های ترور کردی در ایران و سوریه مرثیه خواندی، بارها هموطنان شریف ترک ایرانی را تحقیر کردی ، و الان ژست ایران دوستی میگیری؟؟؟ تو کجا و دفاع از مرزهای ایران کجا؟؟؟ مرزهای ایران به همت جوانان ترک و سایر اقوام ایران به استثنای شما که قومیت و اهدافتان معلوم است حفظ شده است.مرگ بر های و هایستان که عمالش هزار چهرا اش مشغول فتنه افکنی در ایران و منطقه هستند.
ایرج ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
کامران جان پیام های تو و تحلیل های تو در خبرها بیشتر بوی نژادپرستی قومیتی و مذهبی میدهد اگه شک داری در آرشیو خبرها چک کن چرا اهداف نژاد پرستی و قومیتی خود با توجیه اسلام میپوشانی عزیز من مرثیه خوانی نمیکنم واقعیتها هر چند تلخ میگم من ۱.۵سال پیش در ارتش در نقطه صفر مرزی گزیگ خراسان جنوبی و افغانستان با گرمای طاقت فرسا بیش از ۵۰درجه و طوفانهای سوزناک ۴۵روزه و مارهای زنگی و عقرب مرزبان بودم بعد میگی تو کجا و مرز کجا ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! اسم من ایرج تنهاست
دوبلو ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴
نویسنده عزیز آنقدر که فکر می کنید فشار بر ترکیه راحت نیست ، دیروز ترکیه با حمله الکترونیک به ناوهای فرانسه تمامی رادارها و تجهیزات الکترونیکی اش را از کار انداخت و این پیامی بود به فرانسه که توانایی غرق کردن ناوهای فرانسه را دارد. در مورد حق ترکیه در آبهای مدیترانه شرقی یک حقوق پذیرفته بین المللی وجود دارد و حریمی به کشورهای ساحلی قائل است که یونان از برگه عضویت در اتحادیه اروپا استفاده کرده و حقوق بین‌الملل دریاها را نادیده می گیرد. و ترکیه آماده جنگ برای حریم دریایی اش است و اگر جنگی رخ دهد تنها ناو هواپیمابر اش را از دست می دهد. در جنگ سوریه نیز ترکیه حتی سیستم اس ۳۰۰ روسیه را هدف قرارداد که با درخواست لاوروف اعلام نشد که جدیدا عکسهای انهدام آن را ترکیه منتشر کرده. اگر ارتش ترکیه قوی نبود اروپا این قدر صبر به خرج نمی داد. با توجه به اینکه ترکیه بمب های اتمی آمریکا را در اینجرلیک گروگان گرفته و مانع خروج آنها از ترکیه شد ، بحران برای اروپا خطرناک خواهد شد. آنقدر هم شکست ترکیه راحت نیست که شما در یک مقاله ده خطی نتیجه می گیرد.
ایرج ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۴
دوبلوجان کسی نمیگه شکست ترکیه راحته ۱ماه قبل هم ترکیه ارتباط با دو زیر دریایی خودش در نزدیکی سواحل لیبی از دست داد هرچند انکار کردند اما پیمانکار نیروی دریایی آمریکا خبرش داد هواپیمای روسی که ترکیه زد هواپیمای بمب افکن طراحی حملات روی زمین بوده و نه جنگ هوایی نه سامانه ضد جنگال داشته نه حتی فلر تو جنگ سوریه و لیبی سامانه روسی پانتریس زده شد نه اس ۳۰۰ آن هم در حال حرکت و رادار خاموش و دیگری پارک شده در آشیانه هواپیما در لیبی تمام تجهیزات نظامی ترکیه مونتاژ غرب است آن هم از صدقه سری ناتو تانگ آلتای موتور آلمانی سیستم آتش انگلیسی شاستی تانگ پانترز کره جنوبی این مطالب من نمی گویم در سایتهای نظامی غربی هاست یا موشک کروز با موتور رمجت فرانسوی و سیستم هدایت اپتیکی انگلیسی با لانچر ثابت فکر می‌کنی اروپا و غرب بهتر آن ندارد ؟؟؟؟!!!!!سامانه جنگال کورال و موشکهای زمین به هوا هاوک در لیبی اماراتی ها با جنگنده رافایل و بمب هدایت لیزری از مسافت ۸۰کیلومتری ترکاندند یا ارمنستان همسایه ترکیه با سامانه جنگال اتو واز پهبادهای پیشرفته اسراییلی ساقط کرد پس توانایی ساقط کردن پهبادهای ترکیه ای آذربایجان خواهد داشت شما قدرت ظاهری فقط ترکیه می‌بینید و صادرات تسلیحاتی و تبلیغاتش نمی دانید همسایه های آنها و دشمنانش هم پیشرفت کردن اف۱۶مونتاژ میکند ولی با تحریم آمریکا قابلیت اورهال همان جنگنده ندارد اروپا و غرب کشورهای ضعیف و عملا متلاشی شده مثل لیبی حمله نظامی کرد اما ترکیه با تهدید و تحریم به مرور شروع به نابودی میکند شکافهای قومیتی نژادی و مذهبی و سابقه تکرار جنایت‌ها و نسل کشی ها از یاد خود مردم ترکیه از بین نرفته
Tf-x به ایرج ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۶
نشستی سایتهای فارسی رو خونی هوا ور داشته تورو. می خای عکس اس ۳۰۰ منهدم شده را برای سایت بفرستم منتشر کنه؟ در ضمن اینو بدون ترکیه دو ساله هیچ گونه قطعه ای از آمریکا وارد نمی کنه و بصورت شفاهی تحریم شده ولی در این مدت تمام تجهیزات مانند آف ۱۶ها و تانک‌های لئوپارد و کشتی ها و زیر دریایی ها را یا خود تولیدی و یا مدرن سازی کرده، جهت اطلاع قرار مدرنیزاسیون آف ۱۶ های پاکستان را هم ترکیه بسته. در بخش موتور هم ترکیه درست است وارد کننده موتورهای کشتی زیر دریایی و تانک و جنگنده است اما در تمامی بخشها نوع ملی طراحی شده و از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ تحویل می شود. ترکیه بزودی با فرانسه و یونان وارد جنگ خواهد شد و بنشین و نتیجه را نگاه کن.
كامران ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۲
جناب ایرج تنها !! تو اگر هم خدمت کرده باشی نظام وظیفه اجباری بوده که البته با توجه به سن و سال شما در زمان مرحوم پالانی بوده، ای اهل هایستان
علی ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۲
tf-x ترکیه حتی همان بالگردهای جنگی مونتاژی اتاک نتوانسته بدلبل موتور امریکایی تحویل ارتش پاکستان دهد پاکستان اولتیماتیوم داده اگر تا 1سال اینده بالگرد تحویل نگیرد بالگرد چینی zp جایگزینش میکنه طراحی موتور در ترکیه سر 4 یا 5 سال نیست وکم ان یک دهه وقت برمیدارد مگر موتور اکراینی وارد کند و اسم مغولی بزند مثل پهباد اکینچی طراحی موتور تکنولوژی پیشرفته و زیر ساخت وسیعی میخواهد و شرایط تست در میدان جنگ و واقعی و اکثر کشورهای غربی در اختیار کشور سرکش مثل ترکیه نمی دهند گول تبلیغات رسانه های ترکیه نخورید اردوغان گفته بود سال 2023 هواپیمای بومی مسافربری خواهد ساخت ترکیه اینها فقط برای مصرف جبهه داخلی و امید طرفدارانش است
ایرج ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲
کامران جان در مرزی که من خدمت کردم همشهریان ترک شما یا فرار کردن یا دنبال انتقالی بودند به شهر خودشان ولی بعضی ها واقعا مرد بودند مخصوصا اردبیلی ها شور و شعور زیادی داشتند مثل شما قومیتی فکر و عمل نمی کردند واقعا وطن پرستی مثال زدنی دارند
خسرو ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۲
ایرج و دیگر پان ها ، به یاد شما می آورم که در شهریور سال 1320 وقتی متفقین تصمیم میگیرند به ایران حمله کنند و رضا میرپنج (بزرگ ارتش داران و وارث کوروش خیالی )با خواری تسلیم میشود در جلفای آذربایجان یک ژاندارم سرجوخه و دوسرباز ترک آذربایجانی در مقابل قوای روس تا پای جان مقاومت می کنند و شهید می شوند ترکهای آذربایجان همیشه مدافع ایران بوده اند سرجوخه شهید مصیب محمدی و محمد راثی هاشمی و عبدالله شهریاری سه تن از فرزندان این خاکند که حتی با تسلیم شدن شاه هم ، تسلیم اجانب روس نشدند
ایرج ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰
خسروجان من گذشته اذربایجانها میدانم سه تندیس به نام انها ساختند اما نمی توانم هضم کنم امروز انها را چه بر سر میهن پرستی و ایثار و خودگذشتی انها امده است ؟؟؟؟؟؟؟ عده قلیلی انها تحت تاثیر تبلیغات انور اب به گرگ زادگی افتخار و پمپاژنفرت افکنی قومی میکند
خسرو ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷
امروز هم بیشتر شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع مرزهای ایران ترکهای اذربایجان هستند ، وطن دوستی اذربایجانیها کم نشده است ، ولی اتحاد فریبکارانه پان فارسها و پانکردها و تهدید ایران خطر بزرگی است ، خطری بزرگتر از تهدید امریکا و اسراییل و تحریم های غربیها
آبتین ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۰
شما آمار گرفته اید؟ اتفاقا بعضی از این شهدای مدافع حرم در بمباران ترکیه شهید شدند!
خسرو ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۷
پاتریک ساهاکیان ، دیدی که بحران بزرگی بوجود نیامد و یونانی ها وقتی دیدند کلوپ کشورهای مسیحی حاضر نیستند به خاطر توسعه طلبی یونانی ها وارد جنگ با ترکیه شوند ، ناامید شده و درخواست مذاکره کردند
آبتین ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۹
اتفاقا این ترکها بودند که زوزه کشان التماس مذاکره کردند و کشتی‌های شان را به لانه شان برگرداندند. خط ای زد زد در دریای مدیترانه سالهاست تثبیت شده است و جفتک پراکنی ترکیه تغییری در واقعیات ایحاد نمی‌کند.
خسرو ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۰
جفتک در انحصار شما پانکردهای وطن فروش و سینه چاکان اسراییل و یونان و ارمنستان است ، گاهی وقتها ناخواسته خودت را لو میدی جاسوس
ایرانی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۱
جالبه که جفتک رو تمام ملل خاورمیانه تمام ایران با ترکیه و آذربایجان می‌شناسن. اسرائیل بده! ؟خوب پس ترکیه و آذربایجان غلط میکنن که جفتک زنان سلاح اسرائیلی می‌خرن.