با وجود اشتراک منافع و نزدیکی دیدگاه های هر سه طرف

ادلب میان ایران، روسیه و ترکیه شکاف ایجاد می کند؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۳۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع نزدیک به مخالفان سوری بعید نمی دانند که ظرف روزهای آینده حمله ای همه جانبه برای مبارزه با تروریست ها به ادلب صورت بگیرد.
ادلب میان ایران، روسیه و ترکیه شکاف ایجاد می کند؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عربستانی الحیات ادعا کرده که میان ایران و روسیه بر سر پرونده ادلب در سوریه شکاف به وجود آمده است، ایران می خواهد که منطقه کاهش تنش که مورد حمایت ایران و روسیه و ترکیه است تا استان ادلب گسترش یابد برای همین در انجام حمله نظامی ارتش سوریه به این استان عجله دارد در حالی که روسیه ترجیح می دهد فضا برای دیپلماسی باز شود.  

کرملین روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی با ایمانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود درباره «آخرین تحولات بحران سوریه، و چگونگی استفاده پاریس و مسکو از نفوذ خود برای رساندن کمک های انسان دوستانه به غوطه شرقی» گفت وگو کرد. در این بیانیه آمده است که پوتین بر «اهمیت تلاش جامعه جهانی برای سهیم شدن در بازسازی سوریه و بازگرداندن پناهندگان سوری به خانه و کاشانه شان» تاکید کرده است. پوتین همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره «اوضاع سوریه در سایه اجرای توافقاتی که در آستانه حاصل شد» گفت وگو کرد. در همین رابطه تماسی تلفنی میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مایک پمپئو، همتای امریکایی اش بر سر پرونده سوریه انجام شد.

در این میان سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران با ژنرال علی ایوب، وزیر دفاع سوریه تلفنی گفت وگو کرد و گفت: «ارتش سوریه باید با تمام قدرت به جنگ تروریست ها برود و قاطعانه با آنها بجنگد.»

الحیات این گونه تحلیل کرده که این اظهارات نشان می دهد که ایران از دولت سوریه می خواهد که جنگ ادلب را آغاز کند. به گزارش تسنیم باقری ابراز امیدواری کرده است که «ملت سوریه به زودی خروج تروریست ها و دیگر نیروهای اشغالگر و خارجی را از التنف و شرق فرات شاهد باشند.» که اشاره روشنی به نیروهای امریکایی موجود در سوریه است.

منابع نزدیک به مخالفان سوری بعید نمی دانند که ظرف روزهای آینده حمله ای همه جانبه برای مبارزه با تروریست ها به ادلب صورت بگیرد. اما آنها در عین حال تاکید می کنند «وضع ادلب پیچیده است و می تواند طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی را به میدان بکشاند و ممکن است هر روز شاهد وضعیتی جدید باشیم که می تواند در مسیر حل پرونده تاثیر بگذارد.»

یک منبع نظامی عضو اپوزسیون که به آنکارا نزدیک است پیش بینی کرد که «حکومت سوریه با چراغ سبز روسیه عملیات محدودی را با هدف ترغیب ترکیه به تسریع در تلاش هایش برای پایان دادن به پرونده گروه های تروریستی تعریف شده مطابق با تصمیم های بین المللی، انجام دهد.» این منبع به الحیات گفت: «جذب و دفع های منطقه ای و بین المللی و اوضاع در دیگر مناطق سوریه نقشی تعیین کننده در حجم عملیات ایفا می کنند، و در این میان روابط ترکیه – امریکا نقشی بارز دارد، حالا ممکن است اوضاع به سمت پیچیده تر شدن متمایل شود یا این که راه حلی بیابد. همچنین موضع ایران که حامی عملیات نظامی است در حال ضعیف شدن است، چرا که تهران به کمک های آنکارا بعد از بازگشت تحریم ها نیاز دارد و ادلب می تواند وجه المصالحه طرفین قرار بگیرد.» وی تاکید کرد، روسیه نمی خواهد شریک ترکیه ای اش را از دست بدهد، به ویژه در سایه عدم پاسخ گویی غرب به تلاش هایش برای حل بحران مطابق با مسیر آستانه که می تواند در صورت عدم هماهنگی در امور ادلب و شمال سوریه با ترکیه به فروپاشی برسد.  

یک دیپلمات سابق روس در این باره گفت: «روسیه تمایل دارد که حکومت سوریه بر تمامی اراضی سوریه مسلط شود و تلاش می کند که راه میان حلب و لاذقیه و دمشق از طریق ادلب بازگشایی شود. اما ویژگی های ادلب برای ترکیه مهم است، و این امکان وجود دارد که در صورت آغاز عملیات گسترده ارتش سوریه سیل پناهندگان روانه ترکیه شوند، برای همین مسکو و دمشق تلاش می کنند شیوه ورود ارتش سوریه را به قدری دقیق طرح ریزی کنند که باعث خشم آنکارا نشود، و همچنین موج جدیدی از پناهندگان را موجب نشود تا بر مواضع اروپایی ها تاثیر بگذارد و طرح اخیر روسیه برای بازگشت پناهندگان را تحت تاثیر قرار دهد.»

وی در ادامه افزود: «احتمالا مسکو چند هفته به آنکارا مهلت دهد تا پرونده گروه هایی مثل تحریر الشام و دیگر گروه های تروریستی در ادلب را خاتمه دهد، همچنین نگدارد ارتش سوریه به ایستگاه های بازرسی ترکیه نزدیک شود به شرط این که ترکیه تعهد دهد که جلوی هر گونه تهدیدی را بر پایگاه حمیمیم بگیرد. به اعتقاد من دیدار وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه سرنوشت این پرونده و حدود عملیات نظامی آن را نهایی خواهد کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ایران ترکیه ارتش سوریه روسیه ادلب


( ۴ )

نظر شما :