آیا در ۷ سال آینده جنگ با ایران کلید می‌خورد؟

وقتی نتانیاهو جای Q را با N عوض می‌کند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۴۶۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این اولین باری نیست که نتانیاهو به شکلی گسترده می‌خواهد ایالات متحده را به دامان جنگی در خاورمیانه پرتاب کند.
وقتی نتانیاهو جای Q را با N عوض می‌کند

نویسنده: مایکل کریگر
دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، نمایش اجرا کرد و روی صحنه رقصید تا روی تصمیم ترامپ در رابطه با برجام تاثیر بگذارد. البته این اولین باری نیست که نتانیاهو به شکلی گسترده می خواهد ایالات متحده را به دامان جنگی در خاورمیانه پرتاب کند. او دقیقا همان نقشه ای را اجرا و همان نقشی را بازی کرد که منجر به جنگ عراق شد.
خوشبختانه شواهد، نقشه ها و حرف های او در سال ۲۰۰۲ و در مقابل کنگره موجود است. او به شکلی محصورکننده از تهدید عراق برای جهان صحبت کرد تا نمایندگان را در صحبت های خود غرق کند. او به شکلی باورنکردنی درباره عراق اغراق کرد تا در نهایت ایالات متحده به یک اشتباه فاجعه آمیز تن بدهد. شگفت انگیز نیست اگر این بار کسی به او گوش فرا ندهد. این نمونه ای از عجیب ترین حرف هایی بود که او درباره عراق زد و نادرستی آن امروز کاملا مشخص است: «اگر صدام را بیرون بیندازید من تضمین می کنم که برای منطقه اتفاقات بسیار مثبتی خواهد افتاد.»
در عوض تضمین او، ما در این کشور شکست خوردیم و موجودی به نام داعش تولید شد. درست است که هرکسی اشتباه می کند اما اشتباه او به قتل بدون فایده هزاران هزار نفر منجر شد. اما نتانیاهو تنها یک ادعا مطرح نکرد. بلکه او همانطور که اسنادش موجود است ادعای داشتن اطلاعاتی مبنی بر وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق کرد که صدام آن ها را در اختیار دارد. همانطور که بعد ها مشخص شد هیچ خبری از این سلاح ها در عراق نبود.
به سرعت به امروز برگردیم. نتانیاهو درحال حاضر دقیقا مشغول انجام همان کاری است که در سال ۲۰۰۲ انجام داده بود. او تنها حرف Q را با N تغییر داده است و از آمریکا می خواهد بعد از عراق به ایران حمله کند. نتیجه حرف های او تنها به ایجاد یک جنگ فاجعه بار دیگر منجر خواهد شد.
هیچ یک از این ها من را شگفت زده نکرده است. من از ابتدای سال جاری این مساله را هشدار داده و کماکان هشدار می دهم. من باور دارم که یک خطای نظامی بزرگ دیگر از سوی آمریکا در خاورمیانه میخی نهایی به تابوت امپراتوری ایالات متحده خواهد بود. سخت است که دقیقا بگوییم این اشتباه نهایی چه موقع به وقوع می پیوندد اما من انتظار دارم که چنین کاری ظرف ۷ سال آینده انجام شود.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو ایالات متحده امریکا ایران برجام


نظر شما :