ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از عجله عربستان برای خرید اس – 400 تا همکاری امریکا با آرژانتین علیه حزب الله

۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۹۰۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
عجله عربستان برای خرید اس - 400، همکاری امریکا با آرژانتین علیه حزب الله، ضربه مالی 500 ثروتمند جهان در پی سقوط بورس امریکا، ورود مواد مخدر از سوریه به عراق و عرضه جدیدترین تکنولوژی در حوزه آی تی در المپیک زمستانی کره جنوبی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از عجله عربستان برای خرید اس – 400 تا همکاری امریکا با آرژانتین علیه حزب الله

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

عرضه پیشرفته ترین تکنولوژی ارتباطی در بازی های المپیک زمستانی

دولت کره جنوبی در بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی پیشرفته ترین تکنولوژی ارتباطی را در حوزه آی تی عرضه کرده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، دولت کره جنوبی از فرصت پیش آمده در بازی های المپیک زمستانی نهایت استفاده را کرده و به شرکت های کره ای اجازه داده است تا به روزترین تکنولوژی های عرصه ارتباطات را به نمایش بگذارند. یکی از این شرکت ها «کریا تله کام» است که تکنولوژی پیشرفته نسل پنجم اینترنت را به نمایش گذاشته است. این شرکت کره ای اعلام کرده است که این نسل جدید پیشرفته را تا سال 2020 در اختیار مشترکانش قرار می دهد. نمایش بازی ها به صورت سه بعدی از جمله امکاناتی است که شرکت کریا تله کام در مسابقات المپیک زمستانی امسال عرضه کرده است.

 

فروش 200 میلیون پوندی سلاح به عربستان توسط دولت انگلیس در هر ماه

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که میزان فروش سلاح های بریتانیایی به عربستان به ماهی 200 میلیون پوند می رسد.

بنا به این گزارش برآورد می شود که اکثر این سلاح ها در جنگ عربستان در یمن مورد استفاده قرار می گیرند.

در همین رابطه 17 نماینده مجلس عوام انگلیس لایحه ای را تنظیم کرده اند که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس از دولت انگلیس می خواهد که فروش سلاح به عربستان را به دلیل استفاده این سلاح ها در جنگ یمن متوقف کند.

 

توافق امریکا و آرژانتین علیه حزب الله

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که امریکا و آرژانتین توافق کردند که فعالیت های حزب الله لبنان در این کشور را زیر نظر بگیرند.

بنا به این گزارش، امریکا مدعی است که حزب الله در آرژانتین فعالیت های غیرقانونی از جمله پول شویی دارد، ادعاهایی که از سوی حزب الله بارها رد شده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در این باره گفت که کشورش همکاری اش با آرژانتین را با هدف مبارزه با فعالیت های گروه های تروریستی مثل به زعم او حزب الله تقویت خواهد کرد. وی ادعا کرد، این گروه ها تلاش می کنند از وضعیت نابه سامان موجود در کشورهای امریکای جنوبی بهره برداری کنند و از طریق فعالیت های غیرقانونی درآمدهای مالی داشته باشند.

 

ورود مواد مخدر از سوریه به عراق

پلیس عراق اعلام کرد که در تحقیقات اخیرش دریافته که قاچاق مواد مخدر از طریق سوریه به عراق توسط گروه های تروریستی همکار با باندهای توزیع مواد مخدر صورت گرفته است.

به گزارش شبکه خبری ان آر تی، به گفته پلیس عراق بعثی های متواری که در فعالیت های تروریستی عراق نیز نقش دارند با تروریست های سوری ارتباط گرفته اند و آنها مشغول وارد کردن مواد مخدر از طریق سوریه به عراق و توزیع در آن سراسر این کشور هستند.

پلیس عراق با قدرت مشغول مبارزه با این باندهای تبه کار است.

 

تشدید تنش در روابط ترکیه و امریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت منبع موشک هایی که در اختیار کردها قرار گرفته است تا سربازان ما را بکشند می دانیم اما فعلا مصلحت را بر این می دانیم قبل از این که تحقیقات نهایی شود نام آن کشور را نیاوریم.

به گزارش راشا تودی، اوایل هفته در جنگ ارتش ترکیه با نیروهای کرد در عفرین موشکی از سوی طرف های یگان های مدافع خلق کرد شلیک شد که به کشته شدن 5 سرباز ترک انجامید.

منابع ترکیه ای می گویند که این موشک ها ساخت امریکا بوده و این کشور خود در اختیار کردها قرار داده است.

 

اردوغان هر گونه برنامه ریزی برای دیدار با اسد را رد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد دولتش به هیچ وجه برنامه ای برای دیدار او با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تدارک ندیده است.

به گزارش ترک پرس، وی که در جمع خبرنگاران در آستانه سفر به واتیکان حضور یافته بود، همچنین گفت به هیچ وجه قصد دیدار با کسی که نیم میلیون از شهروندان کشورش را به کشتن داده است، ندارد.

دولت ترکیه نیز با صدور بیانیه ای رسمی هر گونه تلاش آنکارا برای انجام ملاقات با بشار اسد را رد کرد و انتشار هر گونه خبری از این دست را قویا تکذیب کرد.

 

ثروت های برباد رفته 500 ثروتمند جهان در پی سقوط بازار بورس امریکا

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد در پی سقوط سهام بورس امریکا طی سه روز اخیر 500 فرد ثروتمند در سراسر جهان ثروت خود را از دست دادند که برآورد می شود 114 میلیارد دلار زیان دیده باشند.

بنا به این گزارش، وارن بافت، رئیس شرکت برکشایر هاثاوی، سومین ثروتمند جهان بیشترین خسارت را دیده است. وی در پی سقوط سهام بازار بورس امریکا 5.1 میلیارد دلار از دارایی های خود را از دست داد. شرکت برکشایر بزرگترین سهام دار موسسه ولز وارگو اند کو محسوب می شود.

 

عجله عربستان برای دریافت سامانه های موشکی اس 400

ولادیمیر کوزین، معاون رئیس جمهور در امور همکاری های نظامی اعلام کرد مذاکرات برای فروش سامانه های اس – 400 به عربستان سعودی به شکل طبیعی ادامه دارد.   

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وی تاکید کرد که «مذاکرات با طرف عربستانی به سختی انجام می شد اما در نهایت اسناد مربوطه و قرارداد امضا شدند.»

کوزین گفت: «عربستان برای دریافت این سامانه ها تلاش بسیاری می کند و عجله دارد هر چه سریعتر آنها را در اختیار بگیرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آرژانتین کره جنوبی عراق ترکیه ایالات متحده امریکا


نظر شما :