وقتی "پارتیزان" کارل اشمیت به نیروی هوایی ابتدایی مسلح می‌شود

از ترور نخست وزیر عراق تا پهپادهای امریکایی و ترکیه ای

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۷۴۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه نیز به عنوان یک قدرت نوظهور، رسما مغازه پهپاد فروشی باز کرده و به مقاطعه کار جنگ های به بن بست رسیده و پرونده های اختلافی منجمد تبدیل شده است. قره باغ، شرق اوکراین، غرب لیبی و احتمالا در آینده شمال یمن و منطقه تیگرای اتیوپی، مناطقی هستند که شاهد پرواز پهپادهای بیرقدار ترکیه بوده و یا خواهند بود.
از ترور نخست وزیر عراق تا پهپادهای امریکایی و ترکیه ای

دیپلماسی ایرانی: ترور ناموفق مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق توسط پهپاد انتحاری بار دیگر اذهان را به اهمیت و مخاطرات گسترش سلاح های مخرب و پیشرفته میان بازیگران غیر دولتی و دولت های نامسئول متوجه کرد. پهپاد تهاجمی پدیده رزمی قرن بیست و یکم است که می رود ماهیت جنگ ها و مفهوم کلاسیک توازن نیرو میان ارتش های متعارف را دستخوش دگرگونی کند.

در حالی که در دهه اول سده، این فناوری در رده های گوناگون آن، در اختیار سه کشور آمریکا، بریتانیا و اسرائیل بود، در دهه اخیر قدرت های پهپادی متعددی ظهور کرده و به طور مشخص چین و ترکیه به غول های این حوزه تبدیل شده اند.

در حالی کە آمریکا برای فرش انبوه و یا صدور پرندگان بدون سرنشین، گرفتار قوانین و محدودیت های دست و پاگیری است، اصلی ترین رقیب آن یعنی چین، با فراغ بال در حال صادرات انواع و اقسام پهپاد است.

ترکیه نیز به عنوان یک قدرت نوظهور، رسما مغازه پهپاد فروشی باز کرده و به مقاطعه کار جنگ های به بن بست رسیده و پرونده های اختلافی منجمد تبدیل شده است. قره باغ، شرق اوکراین، غرب لیبی و احتمالا در آینده شمال یمن و منطقه تیگرای اتیوپی، مناطقی هستند که شاهد پرواز پهپادهای بیرقدار ترکیه بوده و یا خواهند بود.

این امر البته نافی این نیست که آمریکا با فاصله زیادی از سایر کشورها، بیشترین سرمایه گذاری را در این صنعت انجام داده و بیشترین حملات پهپادی در جهان هم بنام این کشور ثبت شده است.

ایده و طرح های اولیه این هواگرد به حدود یک قرن پیش باز می گردد، اما در اثنای جنگ ویتنام بود که به دلیل تلفات نسبتا بالای خلبانان آمریکایی، توجه این کشور به مزیت هواگردهای بدون سرنشین جلب شد. در واقع ایده مکمل، این بود که به موازات هوایی شدن جنگ ها و اجتناب از نبردهای زمینی پرتلفات، ترتیبی اتخاذ شود که تلفات انسانی مهاجمان هوایی هم به حداقل ممکن کاسته شود. فناوری پهپاد و ایده اخلاقی مبین آن، آشکارا در پی هر چه بیشتر قاعده مند کردن مفهوم جنگ در بازی سنتی نظم دهی به خشونت مشروع در چارچوب انحصار شناسایی بین دولتی است. از این رو تکثیر فناوری آن و دستیابی گروه های شورشی مسلح و بازیگران غیر دولتی، نه تنها نقیض این ایده بنیادین تلقی می شود، بلکه به نوعی به معنای مسلح شدن "پارتیزان" کارل اشمیت به قسمی نیروی هوایی ابتدایی است. پارتیزان در نظرگاه کارل اشمیت، آخرین مبارزه و کشمکش علیه حقوق جهان شمول و اخلاق بین المللی است که عمدتا توسط جهان انگلوساکسون هدایت می شود و در غایت خود مفهوم اروپایی دولت را مستهلک می کند. بی جایی، بی نظمی و داشتن اراده سیاسی مصمم، ویژگیهایی هستند که صف پارتیزان را از قاتلان و جنایتکاران از سویی و از واحدهای رسمی سیاسی از سوی دیگر جدا می کنند. اشمیت در تکاپوی فکری خود در پی این بود با توصیف پارتیزان، مرزهای امر سیاسی و اقدام جنگی را فراخ تر و جایگاه حقوقی عصیان گران علیه "بازی مشروعیت" را تبیین کند.

تعدد و تکثیر "پارتیزان" مسلح به هواگرد و نوعی موقعیت مکانی تثبیت شده و داعیه شراکت در آرمان های سیاسی جهان شمول، نظیر حزب الله لبنان، پ.ک.ک، حماس و حوثی های یمن، عملا نبرد چریکی و اصطلاحا "غیر قانونی" را از حالت استثنا خارج کرده و مساله شناسایی آنها به عنوان نوعی وضعیت سیاسی مشروع و عملا موجود را به امری ضروری تبدیل کرده است. 

پاسخ آمریکا و بریتانیا به عنوان پاسداران نظم جهانی و چارچوب ها و الزامات آن، غیر قانونی خواندن آنها از رهگذر قرار دادنشان در لیست تروریسم است. آیا می توان با مشروع خواندن خشونت دولتی، حکم به طرد و انکار خشونت غیر دولتی داد؟ پهپادی که به صورت سهوی یک خانواده افغانستانی را از دم می کشد، چه تفاوتی با هواگردی دارد کە تعمدا قصد جان نخست وزیر عراق را می کند؟ 

صنعت پهپادی ترکیه اساسا در تنگنای مبارزه با چریک های کُرد متولد شد و محتمل است که پ.ک.ک هم ناچار شود به زودی با تجهیز واحد پهپادی خود به مقابله با این چالش خفه کننده برخیزد. آیا چون ترکیه عضو سازمان ملل است و بازیگری قانونی و پ.ک.ک کنش گری چریکی و غیرقانونی است، ابتکار اولی مشروع و دومی نامشروع است؟

سخن اصلی این است که الزامات عملی مجهز شدن گروه های چریکی به قابلیت های هوایی، بیش از گذشته به پویایی مفهوم امر سیاسی و تفریق اقدام جنگی از عمل تروریستی یاری می رساند.

در جهانی که قدرت هایی نظیر آمریکا و بریتانیا و اسرائیل با معیارهای اخلاقی برخواسته از منافع سیاسی و نیازهای استراتژیک خود، پهپادهایشان را به پرواز در می آورند و کشورهایی چون چین و ترکیه هم آن را در سبد صادرات خود گذاشته اند، آیا می توان این حکم را صادر کرد که بازیگران غیردولتی نباید به این فناوری مسلح شوند؟ پارتیزان دارای یگان هوایی چالشی جدی علیه این ادعاست.

کلید واژه ها: ترور مصطفی الکاظمی حمله پهپادی عراق ایالات متحده امریکا کارل اشمیت ترکیه بیرقدار افغانستان


( ۱۹ )

نظر شما :

اسلامپرست ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۶
اقای خدیو چرا سفسطه ومغالطه نویسی ؟ پهباد ترکیه به ترور الکاظمی چه ربطی دارد ،قطعات پهباد جمع اوری شده ودقیقا منشا اش معلوم است،ولی منظور شما از ادرس غلط دادن چیست؟ لوث کردن جنگ ۴۴ روزه، ویا موضوع لیبی چه ربطی به ترور الکاظمی دارد، البته مژده هم دادید که تروریستهای پ.ک.ک.هم باید با ترکیه مقابله به مثل کند واز پهباد در تروریسم استفاده کند! شما دقیقا کی را هدف گرفته اید؟
خسرو ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۷
اولا قرار دادن پ ک ک در صف حزب الله یا انصارالله یمن اشتباه وحشتناکی است چون حزب الله و انصارالله یمن گروههای قانونی و داخل یک دولت مستقر و اخلاقی و صاحب روش بوده -- ولی پ ک ک یک گروه تجزیه طلب و الت دست استعمارگران و کلوپ صلیبی است که دشمن ایران (پژاک شاخه ایرانی پ ک ک )هم هست ثانیا جمهوری اسلامی ایران یک قدرت شاخص در میان دارندگان پهپاد محسوب میشود ثالثا شما به عنوان دانش آموخته سیاست بهتر می دانید که انحصار کنترل سلاح و قدرت به جهت حقوقی و ثبات اجتماعی در دست دولتهاست و از قضا داشتن یک نوع سلاح (پهپاد ) از طرف پ ک ک یا هرگروه جتایتکار دیگر قابل توجیه سیاسی و حقوقی نیست شاید شما به پ ک ک سمپاتی داشته باشید ولی قبول کنید که دشمن ایران است
ترکان کبیر ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶
آقای خدیو اگر کسی پ ک ک را به پهپاد مسلح کند باید بداند که ترکیه هم توان مسلح کردن جناح های طرفدار خود به پهپاد هست. پ ک ک که هیچ خلیفه حفتر تا دندان مسلح با مدیریت مستقیم ژنرالهای روس و با سلاح های سنگین غلطی نتوانست بکند حالا چهارتا تروریست‌ پابرهنه پ ک ک چه غلطی می تواند بکند.
آتیلا ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۴
ظاهرا هدف از این نوشته جناب آقای خدیو فقط تطهیر و مشروع جلوه دادن گروههای تروریستی بد نامی همانند پ پ ک و پژاک بوده است این گروهها تنها افتخارشان جنایت و آدمکشی و تجاوز و مزدوری برای اروپاییها و روسها در سوابق شان هست و حتی از میان کردها و ربودن جوانان و نوجوانان دختر و پسر کرد و مجبور نمودن آنها در جهت اهداف شیطانی و بهره کشی جنسی از آنان می باشد و در نهایت ارتباط پهپادهای ترکیه با ترور الکاظمی را نمی دانم چگونه با چه استدلالی در کنار هم قرارداده و چه ارتباطی با جنگ قره باغ دارد را خدا می داند.
فدوی ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۵
در مورد پهپاد باید بدانیم که یکی از ساده ترین سلاح ها در صنایع هوا فضا به شمار می رود که از محاسن آن ارزان بودن ، رادارگریزی مناسب ، نداشتن خلبان ، سادگی ساخت ، مونتاژ راحت ، کنترل آسان و از معایب آن سرعت کم ، ارتفاع پرواز پایین ، کنترل بیسیم و تسخیر آسان آن توسط حریف ، عدم پایداری مناسب در شرایط آب و هوایی نامناسب ، قدرت حمل اندک تسلیحات و ... پهپاد چیزی شبیه سلاح سبک است که می توان در مواقع ضروری در تیراژ بالا آن را ساخت . به عنوان مثال اگر روزی لازم باشد که ژاپن یا آلمان پهپاد نظامی بسازند و در عملیات نظامی استفاده کنند قطعا پهپادهای ایرانی یا ترکی در مقابل آنها اسباب بازی بیش نخواهند بود . پس مانور بر روی یک نوع خاص از پهپاد و سخن زیاد از آن نشان از کیفیت بالای آن نیست که نشان از محدود بودن تعداد سازندگان پهپاد نظامی در جهان است . در مورد ترکیه و کردها نیز نکته ای واضح است . نزاع کردها با ترکیه داتی و درونی و با ایران ساختگی و بیرونی است . ایران با سر و سامان دادن به اوصاع اقتصادیش ، همین اندک چالشی که با کردها دارد هم به صفر می رسد اما چالش ترکیه با اتفاقاتی چون به هم ریختگی عراق و سوریه ، کم آب شدن دجله و فرات ، رفع تنش ایران با جامعه ی جهانی ، تازه شروع خواهد شد و ترکیه به درستی با فهم این موضوع ، اصرار دارد هر طور شده موضوع را سر و سامان دهد که البته آب در هاون می کوبد .
آذربایجان ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۹
آقای خدیو شما در لفافه خواستید ترور الکاظمی را گردن ترکیه بیاندازید منتهی با توجه به بار حقوقی مسئله جرات نکرده اید و ایما کرده اید. آقای خدیو ترکیه چنین عملیات ناشیانه ای انجام نمی دهد، پهپادهای ترکیه عملیات نا موفق نداشتند.
Aysan Maral ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۳
آقای خدیو آیا آن گروه های تروریستی مانند پ.ک.ک، پی.ای.گ، کوموله و حزب دمکرات کردستان ایران را چریک های کرد می نامید؟ در هیچ شهر ایران نمی توانید یک قبرستان پیدا کنید که سربازی توسط این چریک های کرد کشته نشده باشد. فرق تروریست با پارتیزان از نظر شما چیست؟ آنها هزاران سرباز را در ایران کشته اند. پس شما غیر مستقیم این تروریست ها را مبارزان آزادی می نامید؟ نویسندگان پان ایرانیست مانند صادق ملکی کجا هستند که در قبال این مزخرفات موضع بگیرند؟
ساده ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۳
مزدوری پ ک ک و تجهیز ارتش اروپا و امریکا با سربازان زن‌کرد روسیاهی بزرگی برای این‌گروه تروریستی مثلا مسلمان است
احمد محمود ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۵
تا نشان سم اسبت گم کنند ترکمانا نعل را وارونه زن
arad ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۴
آقای خدیو مطلبتان خیلی سودمند بود و عاقلانه بخاطر چندتا بیگانه پرست از راه راست تان هرگز سستی نشان ندهید. پایدار باشید