پیامی برای مسکو و پکن

ترامپ هم دروغ گفت

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۶۸۲۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
هر چه ترامپ گفته بود مبنی بر این که سیاست اسلاف خود را در ملت‌سازی‌ها در خارج از امریکا و تغییر حکومت‌ها دنبال نمی‌کند، فریبی بیش نبود.
ترامپ هم دروغ گفت

نویسنده: سمیح صعب

دیپلماسی ایرانی: سوریه نخستین جنگ دونالد ترامپ در جهان است. این رئیس جمهور در سخت ترین وضعیت برای دستیابی به مشروعیت برای ریاست جمهوری خود است، آن هم بعد از حملات گسترده ای که در داخل امریکا صورت گرفت و او را متهم کردند که با روسیه ارتباط دارد و این روسیه بود که او را به کاخ سفید رساند نه رای مردم امریکا.

قبل از ترامپ، جورج بوش پسر در سال 2001 مشابه همین وضعیت را داشت، به مشروعیت او هم شبهه وارد شده بود، بعد از این که در پی دستوری از سوی دادگاه عالی که بازشماری آرا را در فلوریدا که به برگه های رای در آن ایالت شبهه وارد شده بود، متوقف کرد، او توانست به کرسی ریاست جمهوری برسد. او چند ماه بعد از انتخاب شدنش به جنگ در افغانستان رفت با این استناد که حملات القاعده در نیویورک و واشنگتن از آن جا هماهنگ شده است. بعد در سال 2003 به سراغ جنگ در عراق رفت. بوش از خلال این دو جنگ تلاش کرد که وجهه ای برای ریاست جمهوری خود ایجاد کند و مشروعیتی به دست آورد.

و امروز ترامپ از خان شیخون اولین جنگ خود را آغاز می کند تا شاید بتواند مثل همیشه امریکایی ها از طیف های مختلف را پیرامون خود جمع کند قبل از این که اجازه یابند از او انتقاد کنند و از او بپرسند که آیا هزینه چنین حمله ای را هم سنجیده است. ترامپ منتظر تحقیق درباره آن چه در خان شیخون گذشت، نماند، حتی صبر نکرد که شورای امنیت بر سر حمله شیمیایی قطعنامه صادر کند، به سرعت دست به یک عملیات نظامی یک جانبه زد. این مسیری است که همیشه دولت های امریکا از زمان پایان جنگ سرد تا کنون پیموده اند و گویی تنها دلیلی که برای خود برای انتخاب چنین مسیری می بینند همچنان تنها ابرقدرت بودن امریکا در جهان است، فکر می کنند چون امریکا ابرقدرت جهان است پس حق دارد به تنهایی رهبری جهان را بدون منازعه بر عهده داشته باشد.

پیام موشکی امریکا قبل از آن که به حکومت سوریه برسد صدایش به آن طرف دیوارهای کرملین رسید. متنش این بود که برای روسیه ممنوع است که به همان جایگاه ابرقدرتی جهان هم گام با ایالات متحده برسد، این پیام حکایت از آن دارد که جهان چند قطبی همچنان در هاله ای از ابهام و توهم است و تا زمانی که ایالات متحده امریکا توانایی اقتصادی بالایی دارد که می تواند بیش از 650 میلیارد دلار به بودجه نظامی خود اختصاص دهد، بی رقیب خواهد ماند.

پیام موشکی امریکا به سوریه زمانی فرستاده شد که دونالد ترامپ در حال مصافحه با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در یکی از استراحتگاه هایش در فلوریدا بود، او با این کار به پکن هشدار داد که جلوی همسایه اش، کره شمالی را بگیرد و خودش نیز بیش از این به تحرکات نظامی در دریای چین جنوبی و مناطق مورد منازعه اش با ژاپن دست نزند.

از زمان جنگ عراق در سال 1991 ایالات متحده به گونه ای رفتار کرده گویی که پلیس جهان است. البته این بدان معنا نیست که امریکا بر این اساس می تواند بر مشروعیت عملکرد خود بیفزاید. واشنگتن دوباره وارد گود جنگ هایی می شود که هیچ افقی برای آنها نمی توان متصور بود، جنگ هایی که فقط نیروهای رادیکال جهادی را در جهان تقویت می کنند. هر چه ترامپ گفته بود مبنی بر این که سیاست اسلاف خود را در ملت سازی ها در خارج از امریکا و تغییر حکومت ها دنبال نمی کند، فریبی بیش نبود. مشکل امریکا این است که کشوررها و حکومت ها را نابود می کند و جای خالی آنها را داعش و القاعده می گیرند.

این هم دستی موضوعی میان امریکا و جهادی های افراطی عجیب است!

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ سوریه حمله موشکی امریکا روسیه چین


نظر شما :