اخوان‌المسلمین سوریه به دنبال رابطه با ایران

۱۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۳۴۰۲۹ سرخط اخبار

شرایط جدید منطقه باعث شده تا رهبران اخوان المسلمین سوریه با تائید دولت آنکارا تلاش کنند تا کانال ارتباطی با جمهوری اسلامی برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری المنار در گزارشی با اشاره به سیاست های منطقه ای ایران و مسئله سوریه تاکید کرد که تهران و آنکارا روابط خود را در سطح تفاهم به ویژه در حوزه اقتصادی علی رغم اختلافات جدی درباره سوریه حفظ کردند و این دو کشور بزرگ برای قرن هاست که پس از توافق نهاوند تجربه جنگ را نداشته اند.

المنار در ادامه می افزاید: ایران در خلال جنگ بین المللی سوریه متحد شماره یک خود در جهان عرب را حفظ کرد و البته مواضعی متوازن هم نسبت به اخوان المسلمین جهانی، شاخه اصلی آن در مصر و شاخه ترکیه ای آن که ریاست آن بر عهده رجب طیب اردوغان است، داشت.

نضال حمادة نویسنده این گزارش در ادامه با بیان اینکه ایران موضعی مثبت در قبال اخوان طی سال ها داشته تاکید می کند که پیروزی های ارتش سوریه، موفقیت در برگزاری انتخابات علی رقم مخالف غرب و خشم عربی-ترکیه ای نسبت به این انتخابات، شکاف و شرایط دشواری که اخوان المسلمین در جهان عرب با آن مواجه شده که روند پرمخاطره ای که پس از سقوط از قدرت در مصر و فعالیت زیر زمینی ایجاد شد و در کنار آن فشاری که به جنبش النهضه تونس وارد شد و علاوه بر آن حماس هم به دلیل مواضع ارتش مصر با شرایط سختی روبرو شد که مجموع این شرایط رهبران اخوان المسلمین سوریه را بر آن داشته که سیاست منفی خود نسبت به ایران را تغییر دهند.

المنار در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه رهبران اخوان سوریه با تغییر تفکر خود در مخالفت در ارتباط با ایران به دنبال دیدار با ایرانی ها باشند، تصریح می کند که براساس اطلاعات موجود اخوان سوری با رضایت طرف ترکی و همزمان با از سرگیری کانال ارتباطی میان خالد مشعل نماینده حماس در قطر با مسئولان ایرانی تلاش دارد تا با تهران ارتباط برقرار کند.

براساس گزارشی که المنار منتشر کرده، تعدادی زیادی از رهبران اخوان المسلمین که در صدر آنها «احمد رمضان» بوده است با طرف ایرانی ارتباط برقرار کرده اند، احمد رمضان که سال های متمادی مدیر شبکه تلویزیونی القدس وابسته به حماس بوده که در منطقه ضاحیه بیروت حضور داشته و وی کانالی بود که از طریق وی قطر به اخوان المسلمین، شورای ملی معارضان سوری و تعداد زیادی از معارضان سوریه ای از جمله هیثم المالح کمک مالی می فرستاده است.

این گزارش می افزاید که نقطه نظراتی که اخوان سوریه در مقابل ایران مطرح کرده هنوز مشخص نیست به خصوص که تهران تلاش می کند تا میان حماس و دمشق میانجی گری کند و از حماس خواسته تا شروط سوریه برای آشتی را بپذیرد که این امر هنوز به دلیل فشارهای قطر به جنبش حماس و اختلافات داخلی بین دو جناح و همچنین تناقضات درون حماس به دلیل همکاری در تشکیل دولت توافقی فلسطین که دست بالاتر در سیاست های حماس در غزه را خواهد شد، محقق نشده است.

همچنین براساس این گزارش اتصال میان اخوان سوریه با ایران توسط افراد نزدیک به «فاروق طیفور» معاون بازرسی اخوان المسلمین هدایت می شود که با تائید ترکیه بوده و طیفور از افراد اردوغان در میان تشکیلات اخوان سوریه است.

کلید واژه ها: حماس اخوان المسلمین اخوان سوریه


نظر شما :