مرسی: بشار باید محاکمه شود!

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۱۱۲۸۹ سرخط اخبار

محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، روز یکشنبه و ساعاتی پس از سخنرانی بشار اسد در دمشق که در آن راهکار حل جنگ داخلی ۲۲ ماهه سوریه را از نظر خود ارائه کرد، گفت که بشار اسد باید برود و به خاطر جنایات جنگی به پای میز محاکمه کشیده شود.

محمد مرسی شامگاه یکشنبه هفدهم دی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی.ان.ان» گفت یک بار دیگر از بشار اسد می خواهد که مسند ریاست جمهوری سوریه را ترک کند و امکان دهد که مردم سوریه به خواسته های خود برسند.

آقای مرسی که خود پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک در مصر به قدرت رسیده است، در این گفت و گو تاکید کرد که تلاش های مصر و کشورهای عرب با خواسته جامعه جهانی همخوانی دارد و همه کوشش ها برای وادار کردن اسد به ترک قدرت و روی کارآوردن رهبری جدید در سوریه متمرکز است.

رییس جمهوری مصر گفت در کنار خواسته ملت سوریه که خواهان کشاندن بشار اسد به پای میز محاکمه است، می ایستد اما در همین حال افزود که مردم سوریه بعد از اسد، خود تصمیم خواهند گرفت که در مورد عواملی که مرتکب جنایت علیه این ملت شده اند، چگونه رفتار کنند.

محمد مرسی که نماینده جنبش اخوان المسلمین مصر است، ابراز «اطمینان» کرد که مردم سوریه یپروز خواهند شد زیرا «اراده برای رسیدن به پیروزی» را ثابت کرده اند و خونریزی هایی که اکنون سوریه را در برگرفته است، آینده دمکراتیکی را برای این کشور ترسیم می کند.

رییس جمهوری مصر این را نیز گفت که با پایان کشتارها در سوریه، ملت آن کشور به مرحله ای می رسد که از مجلسی مستقل برخوردار شود که بتواند دولت جدید را برگزیند.

مصاحبه محمد مرسی در روزی انجام شد که ساعاتی پیش از آن، بشار اسد در طرحی که برای بحران کشورش ارائه کرد، هیچ اشاره ای به ترک قدرت از سوی خود نداشت.

در بحران و جنگ داخلی عمیق سوریه که از مارس ۲۰۱۱ تا کنون ادامه داشته است، طبق داده هایی که مورد قبول جامعه جهانی است، تاکنون ۶۰ هزار نفر کشته شده اند اما بسیاری از مردم سوریه می گویند که حدود یک صد هزار نفر از مفقودالاثرهای سوریه را نیز باید در شمار کشته ها به حساب آورد.

آقای اسد در سخنرانی روز یکشنبه خود دیدگاه های شناخته شده و مواضع پیشین اش را تکرار و کشورهای همسایه و غرب را به ستیز و خصومت ورزیدن با حکومت سوریه متهم کرد و معارضین مسلح را «عروسک های مزدور» می نامید و مدعی بود که رژیم وی به خاطر «حمایت از مقاومت» مورد انتقام قرار گرفته و «دشمن» در صدد چند پاره کردن سوریه است.

اخوان المسلمین سوریه که در خیزش های ۲۲ ماه اخیر علیه حکومت بشار اسد نقش مهمی دارد، مورد حمایت شاخه های مختلف اخوان المسلمین در مصر و سایر کشورهای منطقه است.

حضور اخوان المسلمین سوری در مبارزات پرتلفات حدوداً دو سال گذشته، جنبش فلسطینی حماس را نیز که از بستر اخوان المسلمین برخاست و شکل گرفت، از حکومت اسد جدا کرد و به حکومت جدید مصر نزدیکتر کرد.

محمد مرسی در مصاحبه شامگاه یکشنبه با وولف بلیتزر، گزارشگر مشهور سی.ان.ان، به نقش حماس نیز در تحولات آتی منطقه ای اشاره کرد و گفت که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را به ادامه تلاش های آشتی و وحدت با حماس تشویق می کند، هر چند که آقای مرسی اذعان داشت که رسیدن به وحدت واقعی میان فتح و حماس آسان نیست.

محمد مرسی این را نیز گفت که از روند صلح و ثبات در منطقه و جهان حمایت می کند و به مردمسالاری در مصر پایبند می ماند.

به گزارش سی.ان.ان، محمد مرسی از طریق این مصاحبه می خواست به جهانیان «اطمینان» بدهد که حکومت وی حامی حقوق اقلیت ها و بویژه مسیحیان قبطی مصر خواهد بود، که بیش از ده درصد از ملت مصر را تشکیل می دهند، و اجازه تعرض به آنها را نخواهد داد.

مسیحیان قبطی که در خیزش علیه حکومت حسنی مبارک سهیم بودند، از رهگذر انقلاب مصر در دو سال اخیر متحمل فشارها و قربانیان زیادی شده اند.

ماه آینده با آغاز سومین سال انقلاب ۱۸ روزه مصر مصادف است.
 

کلید واژه ها: سوریه مصر مرسی حکومت بشار اسد اخوان مردم سوریه یکشنبه اخوان المسلمین حماس


نظر شما :