چهارمین سفر وزیر امور خارجه امریکا به خاورمیانه

آیا جان کری این بار موفق خواهد شد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۶۳۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید: به رغم این که برگزاری نشست ژنو 2 بسیار اهمیت دارد اما بعید است حتی در صورت برگزاری بتواند به دستاوردی برسد.
آیا جان کری این بار موفق خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد، جان کری، وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه 21 می برای چهارمین بار از آغاز به کارش به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد.به گزارش روزنامه مصری الاهرام، هدف از انجام این سفر تلاش برای برگزاری کنفرانس بین المللی سوریه که در پی سفر جان کری به روسیه و دیدارش با طرف های روسی بر سر برگزاری آن توافق شد و همچنین احیای مذاکرات صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها است.

بنا به گزارش شبکه خبری بی بی سی کری قصد دارد سفر خاورمیانه ای خود را که چهارمین سفر او ظرف چند ماه اخیری که به منصب وزارت امور خارجه امریکا منصوب شده، به خاورمیانه محسوب می شود، با سفر به اسرائیل، فلسطین، و اردن آغاز کند و قرار است پس از آن در روزهای 24 و 25 ماه جاری در نشست اتحادیه افریقا نیز شرکت کند.

جنیفر بساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره می گوید: ما همچنان خود را متعهد به صلح دائمی از طریق انجام مذاکرات مستقیم میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها در آن منطقه می دانیم.

هدف از سفر کری احیای روند مذاکرات صلح اعلام شده است. پرونده ای که با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی رژیم صهیونیستی و پافشاری اش بر ادامه شهرک سازی ها در سرزمین های فلسطینی به ویژه بیت المقدس علی الخصوص بیت المقدس شرقی متوقف شده و هیچ حرکت رو به جلویی نداشته است. نزدیک به دو هفته پیش شماری از وزرای امور خارجه عرب از جمله ریاض المالکی، وزیر امور خارجه حکومت خودگردان فلسطینی به همراه نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب به ریاست قطر به واشنگتن رفتند و پس از انجام مذاکرات فشرده با مقام های امریکایی به ویژه جان کری و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا اعلام کردند که حاضرند طرح زمین به زمین میان فلسطین و اسرائیل را بپذیرند به صرف این که مذاکرات صلح احیا شود. مساله ای که بسیاری از تحلیلگران آن را تلاشی هدایت شده از سوی قطر برای وادار کردن جامعه غربی به دخالت در سوریه برای سرنگونی حکومت بشار اسد دانستند. به اعتقاد ناظران قطری ها پذیرفته اند که فلسطینی ها از سرزمین های خود بگذرند به صرف این که حکومت اسد به هر قیمتی شده، حتی با مداخله خارجی و اعمال سناریوی نظامی سرنگون شود. مساله ای که با واکنش شدید جامعه عربی مواجه شده است و بسیاری از رهبران فلسطینی انتقادهای شدیدی را متوجه حکومت قطر کردند.

جنیفر بساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره می گوید: «ما همچنان خود را متعهد به صلح دائمی از طریق انجام مذاکرات مستقیم میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها در آن منطقه می دانیم.»

در این سفر همچنین گفته می شود که کری تلاش دارد نیت اعراب را بر سر فلسطین و سوریه و این که تا چه اندازه حاضرند به سود اسرائیلی ها از سرزمین های فلسطینی بگذرند و از آن سو مذاکرات آشتی ملی در سوریه را احیا کنند، محک بزند. بسیاری بر این باورند حتی اگر کری بتواند اعراب را راضی کند که پشت میز مذاکره با اسرائیلی ها برای از سرگیری مذاکرات صلح بنشینند، باز هم نمی تواند کاری از پیش ببرد و در مورد پرونده سوریه نیز حتما ماموریتش با شکست مواجه خواهد شد. به ویژه که قدرت های بزرگ منطقه ای و جهانی مخالف با غرب و امریکا نظری مغایر با واشنگتن برای پیشبرد پرونده سوریه دارند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان از جمله افرادی است که نسبت به موفقیت برگزاری نشست ژنو 2 شبهه وارد می کند و می گوید: «به رغم این که برگزاری چنین نشستی بسیار اهمیت دارد اما بعید است حتی در صورت برگزاری بتواند به دستاوردی برسد. در جنگی که بیش از 80 هزار نفر قربانی داشته است، چگونه می توان دو طرف را راضی کرد که برای توقف خشونت ها و صلح با یکدیگر به مذاکره بنشینند.»

وجود متحدانی استوار در کنار بشار اسد که از او همه گونه حمایتی می کنند و نبود جریان مخالف یکپارچه ای علیه حکومت سوریه از جمله دلایلی است که باعث می شود بسیاری به این نتیجه برسند که نشست ژنو 2 به نتیجه نخواهد رسید. به ویژه که اسد برای چندمین بار مجددا تاکید کرده است که حاضر به کناره گیری از قدرت نیست و می تواند از بحران به وجود آمده به سلامت عبور کند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد و روسیه خواستار سرعت بخشیدن به برگزاری این نشست برای پایان دادن به درگیری های خونین جاری در سوریه و حل بحران انسانی در آن شدند. به ویژه که بر اساس تازه ترین آمار شمار پناهندگان سوری به بیش از 1.5 میلیون نفر رسیده است. به رغم تلاش های روسیه و سازمان ملل هنوز چشم انداز روشنی برای برگزاری این نشست نمی توان تصور کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی   

کلید واژه ها: سوریه امریکا


نظر شما :