عکس نوشته - آرشیو

اولین سفینه با خدمه تماما غیرنظامی عازم فضا شد

اولین سفینه با خدمه تماما غیرنظامی عازم فضا شد گالری

یک موشک «اسپیس ایکس» روز چهارشنبه از فلوریدا در حالی به فضا پرتاب شد که مدیرعامل میلیاردر یک شرکت تجاری و سه همراه کمتر ثروتمند او سوار آن بودند. این، اولین سفینه با خدمه تماما غیرنظامی است که به مدار زمین فرستاده شده است. این سفر ماجراجویی چهار شهروند غیرنظامی به فضا، با استقبال مردم و خبرنگاران همراه بود.

ادامه مطلب
۲۰ سال از حمله ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو گذشت

۲۰ سال از حمله ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو گذشت گالری

بیستمین سالگرد حمله به برج های دوقلوی آمریکا در ۱۱ سپتامبر در حالی رسید که جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان که در زمان طرح ریزی برای حمله به القاعده پناه داده بود، شکست خورد. نیروهای آمریکایی در میانه خون و خشونت از افغانستان خارج شدند و کابل بار دیگر تحت کنترل طالبان درآمد. حمله به برج های دوقلو در سال ۲۰۰۱ نزدیک به سه هزار کشته برجا گذاشت.

ادامه مطلب
خیابان های کابل تحت کنترل طالبان

خیابان های کابل تحت کنترل طالبان گالری

طالبان که در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ پس از جنگی وحشتناک که هزاران افغان در آن کشته شدند، یکی از سختگیرانه ترین رژیم های حکومتی را در افغانستان اعمال کرده بود، بار دیگر در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به قدرت بازگشته و کابل، پایتخت این کشور، را تحت کنترل درآورده است. حالا، جنگجویان طالبان بار دیگر در حال گشت زنی در خیابان های هستند، اما آنچه از گذشته متفاوت است، این است که جنگجویان سعی دارند بانک ها و خدمات اساسی را فعال نگه دارند.

ادامه مطلب
انفجار مهلک در کابل

انفجار مهلک در کابل گالری

دست کم دو انفجار ناشی از بمبگذاران انتحاری ناشناس پنجشنبه در ورودی شلوغ فرودگاه کابل در میان غیرنظامی های نومید و مستاصل، حمام خون به راه انداخت. پس از سقوط کابل و قدرت گرفتن مجدد طالبان، بسیاری از شهروندان وحشت زده افغانستان به فرار از این کشور روی آورده اند و این مساله، روزهای پایانی تلاش های غرب برای خارج کردن متحدانش از افغانستان را دچار تشویش کرده است.

ادامه مطلب
ترکیه در مرز با ایران دیوار می سازد

ترکیه در مرز با ایران دیوار می سازد گالری

پناهجویان افغان در سفری پر مخاطره و چند هفته ای را از کشور خودشان که بار دیگر به دست طالبان افتاده با پای پیاده از ایران می گذرند به امید اینکه بتوانند از مرز مشترک کشور همسایه با ترکیه بگذرند و شاید به اروپا راه یابند و زندگی به دور از جنگ و خونریزی در سرزمین مادری خود را تجربه کنند. اما با افزایش شمار این پناهجویان غیرقانونی و مشکلات پذیرش مهاجرت برای کشورهای ایران و ترکیه که هر دو با مشکلات اقتصادی و همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، سفر بسیاری از این افغان ها به بن بست می خورد. ترکیه در تلاش برای مقابله با ورود غیرقانونی این افغان ها در مرز خود با ایران دیواری سه متری ساخته و بر فراز دیوار سیم های خاردار نصب کرده است. (عکس ها توسط مراد سزر گرفته و در رویترز به اشتراک گذاشته شده اند.)

ادامه مطلب