بن بست رسانه ای ترکیه در برابر تحولات جبهه مقاومت

مواضع تعجب‌برانگیز طرفداران حزب عدالت و توسعه نسبت به شهادت سید حسن نصرالله

۰۹ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۵۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واکنش رسانه های ترکیه به شهادت شهید حسن نصرالله چشم انداز مهمی برای درک نگرش ترکیه به مسئله فلسطین و جبهه مقاومت ارائه می دهد. در این تحلیل توضیح می دهیم که رسانه ها، احزاب و گروه ها در ترکیه چه واکنش هایی نشان دادند و ریشه این واکنش ها بر چه اساسی استوار است.
مواضع تعجب‌برانگیز طرفداران حزب عدالت و توسعه نسبت به شهادت سید حسن نصرالله

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بسیاری از گروه ها از اسلامگرا تا چپ در ترکیه به شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان واکنش نشان دادند، آنچه در رسانه های ترکیه منعکس شد نشان می دهد که چپ ترکیه بیش از جناح اسلامگرا در این کشور از جبهه مقاومت حمایت می کند.

واکنش رسانه های ترکیه به شهادت شهید حسن نصرالله چشم انداز مهمی برای درک نگرش ترکیه به مسئله فلسطین و جبهه مقاومت ارائه می دهد. در این تحلیل توضیح می دهیم که رسانه ها، احزاب و گروه ها در ترکیه چه واکنش هایی نشان دادند و ریشه این واکنش ها بر چه اساسی استوار است.

در ابتدا لازم به ذکر است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پیام خود در خصوص حملات رژیم اشغالگر به لبنان نامی از حزب الله و نصرالله ذکر نکرد و در مورد شهادت نصرالله هیچ اظهارنظری نکرده است. از طرف دیگر وزارت امور خارجه ترکیه هم بیانیه ای نداد.

البته هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص این موضوع اظهاراتی را در مصاحبه با TRT (تی‌آرتی ) داشته است، اظهارات وی سوالاتی را در ذهن ها ایجاد کرد. او گفت: «نصرالله شخصیت مهمی در منطقه بود. او شخصیت مهمی برای لبنان بود. صادقانه بگویم، من فکر می کنم که پر کردن خلاء ناشی از غیبت او دشوار خواهد بود. مرگ نصرالله ضایعه بزرگی هم برای حزب الله و هم برای ایران بود. ۱۰ روز پس از شروع جنگ (طوفان الاقصی) با او در لبنان ملاقات کردیم. در شرایط بسیار سخت، دیدار کردیم.»

با وجود اینکه نمی دانیم این جلسه با میانجیگری کدام کشور برگزار شده و محتوای آن چه بوده، اما به وضوح می بینیم که تغییری در نگرش متعصبانه دولت حزب عدالت و توسعه نسبت به حزب الله ایجاد نکرده است.

اگر واکنش‌ها به شهادت حسن نصرالله در ترکیه را ارزیابی کنیم، به صراحت می‌توان گفت که در حالی که چپ‌های ترکیه از جبهه مقاومت حمایت می‌کردند، اسلامگران ترکیه به جز احزاب و گروه های سیاسی مبتنی بر جنبش چشم انداز ملی که پایه های آن را مرحوم نجم الدین اربکان بنا نهاد، از شهادت نصرالله بسیار خوشحال شدند چه رسد که از جبهه مقاومت حمایت کنند.

از طرف دیگر البته مسلمانان ترکیه که نزدیک به انقلاب اسلامی هستند، اعم از شیعه و سنی، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند و حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کردند. با این حال، از آنجایی که آنها خودشان را "انقلابی" می نامند، نه یک جناح اسلامگرا، درست تر است که واکنش های آنها را تحت عنوان جناح اسلامگرا ذکر نکنیم.

در حالی که رسانه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه از شهادت شهید حسن نصرالله خوشحال بودند، اخباری را منتشر کردند که سه محور مشترک اصلی داشت:

1. فرقه گرایی مبتنی بر دروغ پراکنی: تقریباً همه این رسانه ها مدعی شدند که نصرالله سنی ها را در سوریه قتل عام کرد. در واقع دلیل اینکه آنها این ادعاهای بی اساس را مطرح می کنند این است که حزب الله مخالفان مسلح مورد حمایت حزب عدالت و توسعه در سوریه را شکست داد. حزب الله با تروریست های تکفیری تحت حمایت آمریکا – اسرائیل – ترکیه در سوریه جنگید و منطقه را از دست تروریست های داعش و گروه های تکفیری نجات داد، با این حال، چون چنین دستاوردی خلاف منافع آنها بود، جناح اسلامگرای ترکیه و نزدیک به حزب عدالت و توسعه او را قاتل اعلام کرد.

2. نشر دروغ های یک جاسوس شیعه انگلیسی: آنها مدعی شدند ایران اطلاعات آدرس محل اقامت نصرالله را به اسرائیل داده است. در همین راستا خبری با تیتر «ایران نصرالله را فروخت» منتشر کردند. آنها این ادعاها را بر اساس اظهارات بی اساس محمد علی الحسینی، دبیر شورای اسلامی عرب که چهار روز قبل از شهید شدن نصرالله با شبکه خبری العربیه مصاحبه ای داشت، استوار کردند. الحسینی که شیعه‌ی انگلیسی است، در این اظهارات، خطاب به نصرالله می گوید: «وصیتت را بنویس، ایران تو را فروخت.»

3. نشر مطالب متناقض: رسانه های مورد بحث با تیتر «الآن نوبت ترکیه است» خبری را منتشر کردند که پر از تناقض است. این رسانه ها نوشتند: «اگر دست اسرائیل به نصرالله رسید، به زودی به سوریه و ایران نیز خواهد رسید. در این صورت ترکیه همسایه مرزی با اسرائیل خواهد بود». در واقع این اظهارات ثابت می کند که این رسانه ها در تناقض کامل هستند. زیرا اسرائیل نصرالله را به شهادت رساند چون او مانعی بر سر راه اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه بود. از یک طرف نگران تشدید تنش ها در منطقه هستند، از طرف دیگر از شهادت نصرالله که بزرگترین جنگ را علیه اسرائیل انجام می داد، خوشحال هستند. این موضع گیری ها غیرمنطقی و متناقض است.

روزنامه ملی که متعلق به حزب اسلامگرای سعادت است که بنیانگذار این حزب نجم الدین اربکان است، شهادت نصرالله را تسلیت گفت و از رسانه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه به دلیل نگرش های فرقه ای آنها انتقاد کرد. باید بگوییم که این روزنامه طی روزهای بعد از طوفان الاقصی تا امروز از جبهه مقاومت حمایت کرده است.

احزاب چپگرای ترکیه و رسانه های متعلق به آن احزاب به جز حزب CHP (حزب جمهوری خلق) حمایت خودشان را از جبهه مقاومت اعلام کردند و ترور نصرالله توسط اسرائیل را به شدت محکوم کردند. لازم به ذکر است که حزب جمهوری خلق حزبی است که همیشه مخالف جبهه مقاومت بوده است. این بسیار مهم است که این حزب هرگز از سوی افکار عمومی ترکیه به عنوان یک حزب چپگرا پذیرفته نشده و همواره به تقویت حزب حاکم ترکیه متهم بوده است.

رسانه مورد بحث با تاکید بر اینکه نصرالله رهبر تمام مستضعفان جهان است گفت: «نصرالله رهبر مردم مستضعف جهان و رهبر مبارزه با استعمار بود. کسانی که امروز کنار حزب الله و نصرالله نیستند و از آن ها حمایت نمی کنند در واقع از امپریالیسم و مستکبران حمایت می کنند.»

فاتح یاشلی، آکادمیسین و ستون نویس ترک در روزنامه SOL در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر حزب الله شیعه از نسل کشی مردم سنی فلسطین در غزه جلوگیری نمی کرد، اسرائیل نصرالله را نمی کشت. اسلام گرایان ترکیه که به اصطلاح خود را دشمن اسرائیل می نامند حتی یک گلوله هم به سمت اسرائیل شلیک نکرده اند. آنها با فرقه گرایی مرگ نصرالله را جشن می گیرند، این ننگ بزرگی است.» او افزود: «ترکیه که به‌اصطلاح خود را دشمن اسرائیل می نامد، برای پادشاه سعودی که طرفدار آمریکا – اسرائیل است، عزای عمومی اعلام کرد، ولی برای درگذشت نصرالله، رهبر حزب‌الله که تنها قدرتی در منطقه است که اسرائیل را شکست داد، حتی اعلامیه تسلیت هم نمی دهد چه برسد به اعلام عزای عمومی.»

از بین گروه ها و احزاب مخالف در ترکیه حزب وطن، TİP (حزب کارگران ترکیه)، TKP (حزب کمونیست ترکیه)، EMEP (حزب کارگر)، THK (جنبش کمونیستی ترکیه)، EHP (حزب خدمت) شهادت نصرالله را تسلیت گفتند.

حزب کمونیست ترکیه در بیانیه خود گفت: «اسرائیل پاسخگوی اقدامات خود در فلسطین، لبنان و سوریه خواهد بود. کشته شدن نصرالله و بسیاری از مبارزان مقاومت، فقط اثبات کننده شکست پذیر بودن اسرائیل است.» همپنین جنبش کمونیستی ترکیه هم بیان کرد: «مردم ما باید همیشه به یاد اسلامگرایان صهیونیستی باشند که از مرگ نصرالله خوشحال هستند.»

علاوه بر این، روزنامه soL یک خبر منتشر شده در سال ۲۰۱۳ را دوباره رسانه ای کرد که در این خبر علت ناراحتی حزب عدالت و توسعه و رسانه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه از نصرالله با این جملات توضیح داده شده است: «گناه نصرالله، جنگیدن علیه اشغالگری است. هدف جدید ائتلاف حزب عدالت و توسعه – اسرائیل – ارتش آزاد سوریه، نصرالله است. سخنرانی نصرالله درباره حمایت از سوریه، گروه های مسلح در سوریه و کسانی را که از آنها حمایت می کنند (ترکیه) به شدت در شرایط سختی قرار داد. آنقدر که بکیر بوزداغ (نماینده مجلس حزب‌ عدالت و توسعه که آن زمان معاون نخست وزیر بود) گفت که «حزب الله باید نام خودش را به "حزب الشیطان " تغییر دهد.»

از طرف دیگر بیانیه نصرالله در مذمت "همکاری با آمریکا و اسرائیل" حزب عدالت و توسعه و اخوان المسلمین را تحت فشار سیاسی قرار داد. به همین دلیل حزب عدالت و توسعه با پروژه فرقه ای شروع به شست‌وشوی مغزی مردم ترکیه علیه حزب الله کرد. به عبارت دیگر، از زمانی که حزب الله جلوی اهداف آنها را در سوریه گرفت، این ائتلاف سه گانه حزب الله را در تیررس قرار داد.

روزنامه آیدینلیک، وابسته به حزب وطن، با تیتر: «فرمانده شهید است؛ فرماندهی ابدی است» شهادت نصرالله را تسلیت گفت و در این خبر سال های مبارزات پرافتخار حزب الله را تشریح کرد.

جنبش هزار جوان برای فلسطین بار دیگر شهادت حزب الله را تسلیت گفت و راهپیمایی در حمایت از مقاومت با بنرهایی با مضمون «ما با شجاعت برای مقاومت فلسطین و لبنان راهپیمایی می کنیم» ترتیب داد.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه حزب عدالت و توسعه ثنا کلینچ شهادت سید حسن نصرالله ترور سید حسن نصرالله حزب الله لبنان اسرائیل ترکیه و اسرائیل رجب طیب اردوغان هاکان فیدان فلسطین و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :

کوروش ۰۹ مهر ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۸
واقعیتی که در ایران تحت تاثیر تبلیغات دروغین پانترکیسم نادیده گرفته می‌شود این است که ترکها همواره بهترین شریک جنایات صهیونیستها بوده اند.ترکیه بزرگترین شریک تجاری متطقه ای اسراییل و باکو بزرگترین خریدار اسلحه و تامین کننده سوخت آنهاست. آن احزاب چپ‌گرایی که می‌گوید شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند، مهمترین شان حزب دموکراتیک خلق که به حزب سبز تغییر کرده و طرفدار کردهاست، میباشد. حزب اربکان هم تسلیت گفته است ولی این ماجرا باز هم ثابت کرد که خصومت ظاهری حزب اردوغان و نتانیاهو فقط جنگ زرگری است. اصولا بسیاری از رسانه های ترکیه سیاست ایران را در فضای جنگهای صفویه و عثمانی تفسیر میکنند و حضور ایران در لبنان و سوریه و عراق را به نام حضور قزلباش ها در رسانه ها مطرح می‌ شناسند. ترکیه با سیستم فعلی اش که تحت تاثیر افکار افراطی مذهبی و دیکتاتوری اردوغان و نژادپرستی ترکی و پانترکیسم اداره میشود، هیچوقت شریک ایران نبوده و نخواهد بود. این را باید تصمیم گیران داخلی متوجه شوند. حتی مساله فلسطین هم برای ترکها فقط یک مسیر افزایش نفوذ منطقه ای و یک ابزار کسب سود و رای برای اردوغان است.