در مقابل پانترکیسم و زیاده خواهی های طرفداران آن

دفاع از ارمنستان، دفاع از تمامیت ارضی ایران است

۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۱۹۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
میرمهرداد میرسنجری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر ایجاد منطقه حائل در عمق ۳۰ کیلومتری آن سوی ارس به ویژه در قراباغ و سیونیک و نخجوان، حق طبیعی ایران برای پیش گیری از هرگونه حرکت متجاوزانه است. با توجه به تحرکات ضدایرانی باکو، ایجاد منطقه حائل در عمق ۳۰ کیلومتری آن سوی ارس به ویژه در قراباغ و سیونیک و نخجوان، حق طبیعی ایران برای پیش گیری از هرگونه غافلگیری از سوی دشمنان متجاوز به خصوص صهیونیست ها، وهابی ها و تجزیه طلبان است.
دفاع از ارمنستان، دفاع از تمامیت ارضی ایران است

نویسنده: دکتر میرمهرداد میرسنجری، استادیار دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی و‌ژئوپلیتیک

دیپلماسی ایرانی: در پی حمله باکو برای تسخیر قراباغ پس از ۹ ماه محاصره غذایی و انرژی علیه ۱۲۰ هزار انسان بی گناه این منطقه و سکوت غیر قابل توجیه رسانه های جهانی بر این نسل کشی قرن بیست و یکمی، رئیس جمهوری ترکیه وارث نسل کشی ۲ میلیون ارمنی و کرد و آشوری و یونانی، طلبکارانه از جمهوری اسلامی ایران خواسته از مخالفت با اشغال سیونیک دست بردارد و به اشغال سیونیک توسط باکو و احداث دالان تورانی ناتو تن دهد!

در‌این‌میان ذکر چند نکته ضروری است:

۱- تکمیل اشغال قراباغ توسط باکو جدای از مباحث ژئوپلیتیک مسأله ای انسانی است که جان ۱۲۰ هزار انسان بی گناه ارمنی قراباغ را در معرض تهدید قرار داده است. در حالی که قراباغ از آغاز شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی منطقه ای ارمنی نشین و خودمختار بوده و در ۱۹۹۱ م بر پایه حقوق تعریف شده در اتحاد جماهیر شوروی، پیش از اعلام استقلال جمهوری باکو از شوروی، استقلال خود را اعلام کرده است.

قراباغ یا بردعه و شوشی، یکی از ۱۷ ولایت ایرانی اشغال شده در قرارداد گلستان در سال ۱۸۱۳ م است که مناقشه اساسی آن در سال ۱۹۱۷ و پس از فروپاشی امپراطوری روسیه تزاری و تشکیل سه حاکمیت قومی تحت نام جمهوری ارمنستان، جمهوری باکو (با سرقت نام آذربایجان) و گرجستان در منطقه قفقاز پدید آمده است. ساکنان قراباغ کوهستانی که ۹۵ در صد آنان ارامنه بوده اند، با برگزاری اولین گردهمایی خود، قراباغ را به عنوان یک نهاد سیاسی اداری مستقل اعلام کردند شورای ملی و دولت انتخاب کردند و در سال های ۱۹۲۰-۱۹۱۸م، قره باغ کوهستانی کلیه نهادهای حکومتی از جمله ارتش و حاکمیت رسمی را دارا بود.

وقتی جمهوری های سوسیالیستی آذربایجان و ارمنستان در سال ۱۹۲۲ م در پروسه تشکیل اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفتند، تنها در بخشی از سرزمین قره باغ تاریخی در محدوده سرزمین های اتصال دو رود کورا و ارس، در تاریخ ۷ جولای ۱۹۲۳ با تصمیم کمیته اجرائی مرکزی اتحاد جماهیر شوروی، سرزمین خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمرو جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شکل گرفت. در ۱۰ دسامبر سال ۱۹۹۱ مردم قراباغ کوهستانی طی یک همه پرسی موجودیت جمهوری قرا باغ کوهستانی را تایید و اعلام کردند، امری که تماما با حقوق و قوانین بین المللی و اتحاد جماهیر شوروی مطابقت داشت.

۲- اشغال سرزمین های ارمنی در مجاورت مرزهای ایران به عنوان گام نخست بلند پروازی های باکو و آنکارا برای اشغال سیونیک و قطع ابدی ارتباط ایران با قفقاز و اروپا تلقی می شود.

مرز ارمنستان نه تنها یگانه راهگذر قابل اطمینان اتصال ایران به قفقاز، روسیه و اروپاست بلکه قطع این راهگذر به طور مستقیم تمامیت ارضی ایران را در معرض تهدید قرار می دهد و سبب تکمیل محاصره تبریز و آذربایجان توسط پانترکیسم می شود. به یاد داشته باشیم در برابر توسعه طلبی ارضی رژیم باکو که در گفتمان رسمی خود و در کتاب های درسی، تبریز را متعلق به رژیم باکو و اشغال شده توسط ایران معرفی می کند که توسط ارتش باکو و ترکیه باید آزاد شود!، ارمنستان نه تنها هیچ گاه علیه تاریخ و فرهنگ و تمامیت ارضی ایران ادعایی نداشته بلکه بارها پیشنهاد تشکیل اتحادیه همه جانبه ایران – ارمنستان در قالب تشکیل کنفدراسیون را مطرح کرده است و بی دلیل نیست که مرزهای ایران و ارمنستان به مرزهای صلح و دوستی معروف شده اند.

۳- نقشه از پیش طراحی شده تکمیل اشغال قراباغ و بعد سیونیک توسط اتحاد پانترکیسم، نه تنها سبب دور زدن ایران در انتقال انرژی کاسپین به اروپا خواهد بود، بلکه انتقال انرژی ایران به اروپا را هم به صورت تک گزینه ای در انحصار اتحادیه ترکیه و باکو قرار می دهد و البته پیامد محتوم آن هم باج خواهی ابدی باکو و ترکیه از ایران خواهد بود.

۴- باکو در تبلیغات وسیع خود برای اشغال سیونیک مدعی شده در ۱۹۲۰ میلادی، سیونیک (با نام ادعایی زنگزور) بخشی از جمهوری باکو بوده، پس اکنون باکو باید آن را اشغال کند تا اتصال مستقیم باکو به ترکیه امکان‌پذیر شود؟! این در حالی است که با این منطق، قراباغ و نخجوان هم که در نقشه‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ میلادی، بخشی از ارمنستان بوده‌اند، اکنون باید به ارمنستان بازگردند! باکو باید این را هم متوجه باشد که بادکوبه، گنجه و شوشی و لنکران و لاهیج و لریک و... هم که با نام اران و شروان، تا ۱۸۱۳ میلادی بخشی از ایران بوده‌اند و با قراردادهای شوم گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شده و به اشغال درآمده‌اند، پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی و از میان رفتن یک طرف قرارداد، قانونا می‌توانند مورد مطالبه ایران قرار گیرند!

۵- دستگاه تبلیغاتی باکو به طور مداوم از آمار دروغین پشتوانه جمعیت۴۰ میلیونی پانترک ها در ایران به عنوان اهرم فشار به دولت ایران برای تحمیل خواست های نامشروع توسعه طلبی ارضی خود سوء استفاده می کند در حالی که غالب آمار واقعی جمعیت ۸ میلیون نفری آذری های ایران، وطن پرستانی هستند که در تاریخ ایران زمین، بزرگانی چون بابک و شاه اسماعیل و ستارخان و باقرخان و شهیدان بایندر و باکری و غفورجدی را به خاک پاک ایران هدیه داده اند.

‏با این حال برخورد با اقلیت کم شمار ولی پرسروصدای پانترک اللهی های خائن نفوذی در دستگاه های دولتی و رسانه های داخلی که در راستای تأمین منافع باکو و آنکارا از هیچ اقدام خائنانه ضد ایرانی فروگذار نمی کنند، وظیفه نهادهای مسوول ایرانی است.

۶- پیامدهای ویرانگر هرگونه مسامحه با خواست های نامشروع بادکوبه اشغالی و ترکیه در قطع اتصال ایران با ارمنستان، قرن ها در سپهر سیاسی و نسل های آینده ایران پابرجا خواهد ماند. فراموش نکنیم که پیمان ترکمانچای را فتحعلیشاه قاجار امضا کرد ولی پیامدهای اشغال ۱۷ شهر قفقاز، دامنگیر محمدشاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، محمدعلی شاه قاجار، احمدشاه قاجار، رضا پهلوی، محمدرضا پهلوی و جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و تاریخ هر گونه غفلت از اعمال حاکمیت تاریخی ایران در شهرهای قفقازی اشغال شده، ازجمله بادکوبه، تالشان و نخجوان را بی رحمانه قضاوت خواهد کرد.

در حال حاضر ایجاد منطقه حائل در عمق ۳۰ کیلومتری آن سوی ارس به ویژه در قراباغ و سیونیک و نخجوان، حق طبیعی ایران برای پیش گیری از هرگونه حرکت متجاوزانه است. با توجه به تحرکات ضدایرانی باکو، ایجاد منطقه حائل در عمق ۳۰ کیلومتری آن سوی ارس به ویژه در قراباغ و سیونیک و نخجوان، حق طبیعی ایران برای پیش گیری از هرگونه غافلگیری از سوی دشمنان متجاوز به خصوص صهیونیست ها، وهابی ها و تجزیه طلبان است.

کلید واژه ها: ایران ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان جمهوری آذربایجان ترکیه پان ترکیسم ایران و قره باغ ایران و قفقاز


( ۱۰۳۹ )

نظر شما :

دلسوز ایران ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰
‏((با این حال برخورد با اقلیت کم شمار ولی پرسروصدای پانترک اللهی های خائن نفوذی در دستگاه های دولتی و رسانه های داخلی که در راستای تأمین منافع باکو و آنکارا از هیچ اقدام خائنانه ضد ایرانی فروگذار نمی کنند، وظیفه نهادهای مسوول ایرانی است.)) جلو زیادی خواهی های ساده لوحانه پانترکها در نقش ابوموسی اشعری را بگیرید قبل از اینکه سیاست پان‌ترکیسم به شما دیکته و اجرا شود ،
ناشناس ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲
حالا علی پانترکه میاد میگه شما به حقی می خواهید از ارمنستان خاک بگیرید .
رامیان ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۹
نوشته شما به درستی نشان می دهد که درک دقیقی از تاریخ ایران و منطقه دارید. دستتان مریزاد! آنکه شما جمهوری بادکوبه نامیدید قرار بود "جمهوری قفقاز جنوب شرقی" نامیده شود اما رسول زاده خائن و پدر پان ترکها وشاید آلت دست روسیه تزاری با نیت شوم نام دزدیده شده آذربایجان را برگزید. حماقت او همان بس که نمی فهمید آذربایجان هر گونه نوشته شود(آزربایجان، اوذربایجان، اوزربایجان مورد پسند مزدور صهیونیستها حاکم بادکوبه، و یا هر گونه دیگر ) ریشه در زبان ایرانی دارد و هیچ سنخیتی با زبان ترکی ندارد. مگر می شود تبار ملتی با نام آن ملت همخوانی نداشته باشد؟!
ایمان ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۴
موج نفرت از ترک ها در این متن فوران می کند. به توصیه امثال شماست که ایران با وجود نزدیکترین کشور به منطقه قفقاز الان به جایی رسیده که هیچ کاری نمی تواند بکند. ارمنی ها که شما دایه دلسوزتر از مادر برایشان هستید با غربی ها نرد عشق می بازد. آذربایجان هم که با اهداف و نیات شما آشناست کوچکترین نقشی را در قفقاز برای ایران قائل نیست.
جواد ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۸
متاسفانه ارمنستان بیشتر از آنکه متمایل به ایران باشد نگاهش به غرب است. و زنگزور را دو دستی خواهد داد ایران هم کاری نخواهد کرد. بهتر است ایران با نزدیکی به ترک ها سعی کند از منافع خود در قالب همکاری و منافع مشترک پیگیری کند.
حسام ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۹
انفعال وزارت امور خارجه و سایر نهادهای دخیل در روابط خارجی جمهوری اسلامی، نسبت به حذف مرز ایران ـ ارمنستان ازطرف ائتلاف پانترکهای نوعثمانچی متشکل از ترکیه و جمهوری جعلی اذربایجان با حمایت علنی روسیه پوتین، قطع مسیر استراتژیک و ژئواکونومیک ارمنستان و خسارتی جبران ناپذیری را برای اقتصاد و تجارت خارجی ایران به دنبال خواهد داشت.
آریوبرزن ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۲
باید پانترکیسم را در نطفه خفه کرد.
علی ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۰
ظاهرا تصمیم به شکل گیری کریدور گرفته شده است و آذربایجان در قبال کریدور هیچ گونه غرامتی از ارمنستان در ازای ویرانی سی ساله شهرهای اشغال شده که بالغ بر صد میلیارد دلار برآورد شده است، طلبی نخواهد داشت.
میلاد ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۴
تعداد ترک های ایران که از ۸ میلیون خیلی بیشتر است فقط استان آذربایجان شرقی با جمعیت مهاجرش در استان های دیگر نزدیک ۹ میلیون هست. حالا همین ۸ میلیون شما هم بیشتر از جمعیت دو میلیونی ارمنستان هست. ایران نمی تواند برخلاف خواست و نیات آذری خود در مناقشه قره باغ جهت گیری کند.
خسرو ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۹
چه کسی در سایت دیپلماسی ایرانی تصمیم می‌گیرد که کامنت من حذف شود ؟ بهتر نیست طرز فکر متفاوت را در معرض دید عموم قراردهید تا خواننده ها صحت و سقم آنرا تشخیص دهند؟ در حالی که کمترین توهینی به کسی نمی‌شود ، دلیل حذف مکرر نظرات من ، منطق صحیح آن است میدانم که باز حذف می‌کنید ولی مخاطب من وجدان هاست
ایراندوست ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۹
خوب از کجا معلومه که استان آذربایجان غربی همه آذری زبان هستن؟ آذربایجان غربی که نصفش کرد هست.
ایراندوست ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۲
پانترکیسم مثل عفونت به طور پیوسته نفرت و نژادپرستی را گسترش می‌دهد. متاسفانه با نژادپرستی که از زمان کودکی در مناطق آذربایجان شرقی و غربی در کودکان نهادینه می‌کنند بی توجهی شده است و نتیجه اش عده ای بی هویت است که نه به ایران اعتقادی دارند و نه به منافع ملی.
ایراندوست ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰
اقای میر سنجری یکی از بهترین تحلیل ها در رابطه با بحران قراباغ، جنگ باکو و ترکیه علیه ارمنستان و نیت شوم متجاوزین به تمامیت ارضی ارمنستان را ارائه کرده. ایشان با تحلیلی واقع گرایانه تحریف اصل قضیه یعنی تجاوز و اشغال خاک ارمنستان و منطقه سیونیک را که با عادی سازی قضیه از سوی متجاوزین انرا بازگشایی «دالان زنگزور» می نامند افشا و تبعات غیر قابل برگشت و جبران ناپذیر قطع مرز تاریخی چند هزار ساله ایران و ارمنستان برای منافع ژئوپلیتیک و امنیتی ایران را افشا می کند
کوروش ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
در هر صورت شما آذریها در ایران در مقابل بقیه مردم اقلیت هستید و فقط شماها خواهان دشمنی با ارمنستان هستید. پس بهتر است به اندازه وزن‌تان صحبت کنید.
فرزاد ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۰
در خانه اگر کس است؛یک حرف بس است.سالهاست که این هشدارها از زبان دلسوزانی چون این نویسنده ی محترم داده میشه.امروز دیگه هیچ پشت پرده ای در قضایای قفقاز و پیرامون مرزهای حساس کشورما وجود نداره همه ی دستها رو شده و همه ی اهداف هم مشخصه.دیگه وقت تجزیه و تحلیل قضایا و فرصت استخاره کردن وجود نداره امروز موقع کار و عمل قاطعانه هست.ولی متاسفانه مدتهاست که کار به دست نااهلان و اجنبی پرستان افتاده.
اطلس ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۳
هیچگاه ترکها باز مانده عثمانی را نشناختند ،انها حاضر هستند با یهود و غرب و آمریکا کار بکند اما با ایران بعلت رقابت و ضدیت هویتی ،تاریخی فرهنگی و تمدنی وذاتی نه ،آنها از ضعفها و کمبود ها نهایت استفاده میکند (مانند شمال سوریه ،عراق و قفقاز و...) اما وقتی به حریف چغر برخورند سعی در تحریف واقعیت و جنگ روانی دارند ( مانند کریدور رنگه زور و استفاده از پانترکهای خاین ایرانی ) و وقتی حریف قدرتمند تر از خود ببیند حاضر به مذاکره و امتیاز داد و ستد هستند ( مانند حلب سوریه ،و....)،ان ترکها به ظاهر ایرانی را اهرم فشار خواسته خود میبیند بر ایران که باید در زمان مقتضی نابود شوند بقیه تفسیر ها اراجیف است
رضا ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۶
نویسنده این مطلب یا هیچ اطلاعاتی از تاریخ، ژئوپولتیک و روابط فرهنگی و سیاسی در این منطقه ندارد و یا بسیار مغرضانه نوشته است. در هر دو صورت نوشته‌ای غیرواقعی و متعصبانه است
قویطاس ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۶
من توانایی ایجاد یک ارتش ده هزار نفری دارم که از منطقه زاگرس جمع کنم جهت حمله به پان ترکهای مفت خور و نفوذی به امید روزی که پان ترکها اعلام جنگ کنند. تا نسل گرگها و مغولها را نابود سازم و سازیم
مهدی سهیلی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۱
درود این یاداشت هارو چطور براتون میفرستن شما که نه ایمیل دارید نه شماره تماس.. لطفا راه ارتباطی بدین ماهم مقالاتمونو بفرستیم.
مهدی سهیلی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۷
اتحاد ایران و ارمنستان حیاتی و لازمه
محمد مهدی سهیلی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۹
درود به این نکات باید توجه کرد اکنون منطقه تصرف شده آرتساخ که وسعتی به اندازه کشور لبنان دارد و تقریلا خالی از سکنه است.. در حقیقت به دست اسرائیل افتاده.. بزودی تروریست های تکفیری و پانترک در ان به عنوان جمعیت اسراییل جدید ساکن می شوند.. و کوه های قره باغ پناهگاه زیر زمینی شهر های موشکی اسرائیل خواهد شد.. و همین موضوع یعنی حداقل ۵۰ سال چالش برای ایران.
عرفان ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۹
آقا ایران اقدام کنه برای باز پس گیری خاکش ارمنستان هم آرام آرام جز خاک ما میشه این تاج باید به ایران برگرده
محمد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۱
من خودم اذری ایرانی هستم وباتمام سخنان استاد میرسنجری موافقم .
k ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۵
قره باغ خاک آذربایجان است هیچ وقت استقلال نداشته شوشی نه شوشا جمعیت ترک ها بیش از سی میلیون است واردشدن به عمق سی کیلومتری هر کشوری به معنی جنگ مشکلات داخلی وخارجی به ایران اجازه واردشدن به هیج جنگی را نمی دهد به نفعش نیست
مهرداد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۱
درود به شرفت
داود ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۳
سلام بهتر است حرف رهبری ملاک سیاست شود و نه اینکه بر خلاف نظر سازمان ملل و تمام کشورها موضع گرفت. همه پرسی کردهای عراق را هیچ کشوری جز اسرائیل نپذیرفت سال ۱۹۹۱ هم در قره باغ چنین شد. خاک اسلام باید آزاد شود
بهرام درویشی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۰
دقیقا مثل کاری که ترکیه با سوریه کرد و نبروهای سوری را به خاطر امنیت ترکیه از مررهایش 30 کیلیومتر عقب راند با همان قانون ترکیه ایران با آذربایجان را به خاطر تعامل با اسراییل و امنیت ایران 30 کیلومتر از مرزهایش عقب براند و اگر کوچکترین نرمشی ایران به این موصوع نشان دهد این ایران خواهد بود که سالیان سال حسرت و بدنامی را به دوش خواهد کشید برای نسلهای اینده پس هرچه سریعتر نیروهای آذربایجان را 30 کیلومتر از مرزهایشان به هر قیمتی که شده به عقب برانید که اگر کوتاهی کنید پشیمانی سختی در انتظارمان خواهد بود
پرویز ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۵:۳۳
ایران باید تمام این اراضی رو از طریق دادگاه لاهه با لغو ترکمنچای باز پس بگیرد وتمام بارور پس بگیرد الان وقتشه
پرویز ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۵:۳۴
ایران باید تمام این اراضی رو از طریق دادگاه لاهه با لغو ترکمنچای باز پس بگیرد وتمام بارور پس بگیرد الان وقتشه
احمد.احمدی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۸
بخاطرخدا.دراین.امور.باصاحب.نظرها.مشورت.شود
ال ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۱
سکوت غرب در قبال قره باغ این بود که در محافل جهانی جزو خاک آذربایجان بود اما هیچگاه از لابی قدرتمند ارمنی در جهان غافل نشوید بعد یهود دومین لابی قوی جهان است هیچگاه غرب ارمنستان مسیحی را تنها نخواهد گذاشت زنگزور یا سیونیک تمامیت ارزی ارمنستان است هیچگاه غرب اجازه تشکیل بلوک انرژی را نخواهد داد
محمد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۸
پان‌ترکان در دستگاه های حکومتی باید شناسایی و حذف شوند
اسماعیل ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۳
سلام . من کارگر یه نظر دارم . میگم چین تایوان میخواد . روسیه اوکراین . این وسط که ما با این دو کشور همکاری نزدیک داریم چه میخوایم . بابا حاکمان این مرزو بوم شما هم استارت بزنین خوب ما هم نخجوان میخوایم . بحرین میخوایم . تا کی باید صبر کنیم . تا دنیا در حال تغییره اگه خاکمون پس گرفتیم .که هیچ .وگرنه بعد اروم شدن دنیا چند قطبی شدن . دیگه نمیشه . چون ماده تبصره میاد وسط . بعدشم جنگ ها تموم شده ما تازه میخوایم خاک پس بگیریم . اون موقع هم همی دنیا زوم میشن رو ایران .بابا یه بار بگیرین خاک جداشده ایران خلاص . والا اندازه همین بادکوبه هم ما ارزه واراده نداریم . وتعصب به خاک جداشده ایران . عزیز .اخه چی بگم دیگه . الهام خانم . حاکم خاک خودمون شده حالا برا خودمونم ادعا میکنه بزنین تو سرش به وسیله تالشی های عزیز بیاد پایین . خوب گذاشتین برا کی . قدیمی ها میگن ... نوش دارو بعد مرگ سهراب دیگه چه فایده ....حالا هی بشینین مزاکره کنین . اگه قرار بود با مذاکره تا الان حل شده بود . پس طبق بین الملل خاک مال ایرانه با زور بگیر . خوش باشین
ماهور ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۵
قبل از هرچیز بهتر بود مقاله را انشا نمیکرد وعدد ورقم سرش میشد فرصت کرددید یک مطالعه عمیق داشته باشید
بی بضاعت ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۴
وقتی کلمه اشغال قره باغ از طرف آذربایجان را دیدم یا یکی جملات افتادم که براستی ما چقدر در واژه سازی های جعلی استادیم و هیچوقت واقعیت‌ها را نمی بینیم و همین اشتباهات مفروض باعث نتیجه گیریهای غلط شده و همیشه تصمیمات اشتباه و بدور از واقعیات کشور را به عقبگرد واداشته و دریغ از واقع بینی راستش مردم دیگر بیدار شده اند و واقعیات را بهتر از شما تحلیل می‌کنند و تفاوت آزادسازی را با اشغال درک می‌کنند کمی تامل......کمی انصاف....لازمه
محمد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۷
بسیار عالی و با رایت من اهل لرستان هرگوشه مرز کشور برایم خط قرمزه. لشکر لرستان همچنان می‌تازد الهام کیلوچنده؟
کوروش ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۴
سوال من از همه شما ایرانی ها و خودم اینه که اگه الان کوروش بزرگ زنده بود چه می کرد؟ تنها کاری که الان از هرچیزی واجب تره فرهنگ سازی در داخل و خارج برای برگرداندن شهرهای جدا شده در زمان قاجاریه خائن هست. باید دولت مردان برای آینده برنامه ریزی کنن تا بتونیم شهرهایی که برور از مام وطن ایران بزرگ جدا شده رو پس بگیریم اتفاقا با کمک همین آذری های با غیرت خودمون و به تلافی جنازت هایی که سلطان سلیم عثمانی در ایران انجام داد ترکیه رو سرجاش بنشونیم
بنده خدا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲
ایران باید از طریق سازمان ملل و دیپلماسی فعال تقاضای بازپس گیری مناطق تصرف شده از طرف روسیه تزاری را بدهد.
نویانی حسین ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲
منظور شما از ۸میلیون ترک تهران است
ایران ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۷
نباید با دست خود خود را در محاصره پانترک تورانی مغولی در آوریم که بعداً هرگز قابل جبران نخواهد بود دست ایران برای زیر فشار گذاشتن امپراتوری عثمانی بازتر است با حمایت از برادران خونی خود یعنی کردها
جواد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۸
متن مقاله متاسفانه بسیار تند و دور از واقعیت بوده و بنظرم فقط جنبۀ تحریک بانجام یک جنگ خانمان‌سوز در منطقۀ حساس ، که یکطرف ایران عزیز و طرفهای دیگر آذربایجان ، ترکیه و اسرائیل باشند . ارمنستان هم ظاهراً مظلومه و جنایاتی در سالهای اخیر علیه مسلمانان نکرده لابد ؟ !!!
ایرانی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۷
باید، سرزمین‌های از دست رفته را به ایران بازگردانیم.
ایران ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۶
متاسفانه این مقاله و این افکار هست که ایران را به درگیری‌های بی انتهای مناطق مختلف جهان باز کرده و کشور را از توسعه باز داشته است ارمنستان قره باغ را اشغال کرده بود. آنرا باز پس داد و قبول کرد که آن سرزمین مال آذربایجان بوده بعضی از پان ایرانیست های شوونیست در جنگ مسلمان ارمنی، از ارمنی ارمنی تر شده اند
م.ک ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۷
نظرشما کاملا درست ومنطقی است البته اگردرآیت سیاسی وحفظ منافع ملی نیز دربین مسوولین کشور وجودداشته باشد
محمد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۷
آقای میرسنجری گویی کمی دیرازخواب بیدار شده اندجرا اون موقع که یک پنجم خاک آذربایجان دراشغال ارمنستان بود وارمستان چهارقطعنامه سازمان ملل وسی سال گفتگوهای صلح گروه مینسک رابه سخره گرفته بود شما یادتان نبود اونجا زمانی خاک ایران بوده؟وجانیانی که موجب آوارگی یک ملیون آذری وکشته شدن بیش ازصدهزارنفرازمردم مسلمان آذربایجان شدند شما دم فروبستید والان آنهارابی گناه می خوانید درحالی که آذربایجان اعلام کرده کسانی که مرتکب جنایت نشده اند وشهروندی آذربایجان راقبل کنند می تواننداونجا بمانند وبه زندگmی خود ادامه دjهند.tbgi5
ایرانی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۸
آذربایجان یا همان باکو با هیچ منطقی دوست ما نیست و هیچ وقت هم نمیشه و روسیه هم اگه به تاریخ بنگریم بزرگترین دشمن و متجاوز سرزمین‌های ما بوده باید با آمریکا و فرانسه وارمنستان متحد شویم حداقل در این یک مورد و نکته دیگه اینکه ترک زبانهای ایران ایرانی هستن فقط زبانشون ترکی ه همانطوری که خوزستانی‌ها عربند و ایرانی و گلستانیها ترکمن هستند و ایرانی اونا هیچ وقت برای ترکیه و آذربایجان تره خورد نمیکنن هیچ وقت
جواد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۷
سلام بسیار عالی تشکر
رضا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۹
یک ایرانی شیعه هستم وبرای بازپس گیری این مناطق از دشمنان آماده جنگ.
ابوالفضل ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۴
همانطور ک ترکیه وارد سوریه شد و منطقه حائلی تشکیل داد به عمق۳۰کیلومتری یا بیشتر ایران هم نیاز به همچین تاکتیکی داره تا از نفوذ موساد جلوگیری کنه
ایران پرست ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۷
کاملا درست است و ایران باید با تمام توان جهت احقاق حق خود و باز پس گیری شهرهای اشغال شده ایران توسط روسیه تزاری اقدام کند و آنها را به سرزمین مادری باز گرداند .هر گونه کوتاهی گناهی نا بخشودنی سیاست‌مداران و ننگی تاریخی بوده و اقدام به موقع و بازگرداندن پاره های اشغال شده وطن افتخاری جاودان میباشد. اتحاد اردوغان و علیف و نتانیاهو در صورت کوتاهی سیاست‌مداران ایران و از دست رفتن زمان حتی می‌تواند برای سرزمین فعلی ایران خطر آفرین باشد .برای رفع این خطر می‌توان با هر کشوری که با مسیر زنگزور مخالف است از جمله فرانسه متحد شد .
King ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۹
شما چشم دیدن قدرت ملت ترک را ندارین
آر ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
پانفارس های محترم اول حقابه تو از طالبان هم زبانت بگیر بعد
ایرانی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۳
ایران نمیتواند بر خلاف خواست جمعیت چند ده ملیونی ترک خود قدمی در مناقشه قره باغ بردارد، تصمیم ایجاد کریدور زنگه زور هم توسط روسیه و ترک ها گرفته شده و اجرا هم خواهد شد، انچه عقل و سیاست در اینجا حکم میکند همسو شدن ایران با کشورهای ترک منطقه هست که این مسئله با توجه به جمعیت چند ده ملیونی ترک در ایران واقع بینانه و منطقی تر از هر گزینه دیگر هست
داش حمید ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۵
آفرین. چه‌قدر این متن چسبید. درود بر نویسنده بزرگوار. شیر مادرت حلالت باشه. ما آماده جانفشانی هستیم
ترک ایران ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۱
بسیار بسیار متاسفم، برای شما، برای خودم، برای کشوری که در آن زندگی میکنم متاسفم، که یک شخص با نوشتن یک مقاله و یک سایت هم با نشر آن چگونه به راحتی در کشورم نفرت پراکنی میکند، نفرت پراکنی علیه ترک های که نزدیک به نصف جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و با خواندن چنین مقالاتی احساس غریبی بیش از پیش در وطن خودشان پیدا میکنند و لقب پان در نظر شما میگیرند، با نوشتن چنین مقالات نفرت پراکنی خودتان جمعیت ترک های این کشور را به سوی پان شدن سوق میدهید و علنا اعلان دشمنی با آنها میکنید، این مقاله از سر تا پا اعلان دشمنی علنی با ملت ترک هست، میدانم این نظر نیز مثل سایر نظرات من و همزبانانم و نظرات کسانی که از ترک ها دفاع کرده اند منتشر نخواهد شد ولی این را هم خوب میدانم که نظام و دولت کشورم هیچ تصمیمی بر خلاف خواست بیش از سی و پنج ملیون مردم ترک این کشور نخواهد گرفت، شما بمانید با درج چنین مقالات سخیف و دل خوش کنید به قدرتی که برای سانسور نظرات من و امثال من دارید
رضا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰
با سلام و عرض ادب. من هم با نظر آقا اسماعیل موافقم.حالا که روسیه در جنگ با اوکراین است و محتاج ما و همچنین دیگران شهامت حمله به ایران را ندارند و از طرف دیگر عهدنامه های گلستان و ترکمنچای دیگر اعتبار ندارند. بهترین فرصت است که قسمت های جدا شده شمالی دوباره به خاک ایران برگردند. اکثریت قاطع ترک ها هم همیشه به ایرانیان دل داده اند و البته در همه اقوام تعدادی خائن وجود دارد که نباید به آنها فرصت داد و گرنه هیچ کسی به اهداف خود نمی رسد. این کد تایید را هم اینقدر سخت کردند که انگار می خواهید سند مالی مهمی امضاء کنید.
خاک ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۲
کجاست آن شمشیر نادر که توپ روس را دونیم میکرد ، کجایند آن سرداران زند که با جان شیرینشان از مام وطن پاسداری میکردند . چه کردنند قوم شکم پرست و سست عنصر قاجار با وطنم ، حال دوران نکبتبار قاجار نیست که گلستان و عهدنامه ی ننگین ترکمانچای را بر ما تحمیل کنند . بنده به عنوان یک ایرانی ، لک زبان کاسی تبار که این سرزمین ها را خاک اجدادی خود میدانیم تعلل در زیاده خواهی های الهام جون و خربزه فروش های اطرافش را بر نمی تابیم و از وارثان نادر شاه و کریم خان می خواهیم چنان پاسخ کوبنده ای به این اراجیف بافان خیال پرداز بدهند که عبرتی برای سایر حاکمان شهر ها و استانهای جدا شده از این آب و خاک باشد ، اگر کوتاهی شود تاریخ و فرزندان این سرزمین هیچ گاه شما را نمی بخشند ، و یقین داشته باشید و دیر یا زود این بخش های جدا شده به دامان وطن باز خواهند گشت ، همان گونه که برگ هرچند سبز باشد تا زمانی از شاخه و ریشه جدا میشود ، زرد و میخشکد و محکوم به سقوط است ، هیچ کشور جعلی ماندگار نیست . پاینده ایران (کشور همه ی اقوام ریشه دار)
محمود ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۸
دفاع ازارامنه دفاع از پانفارسیسم است نه ایران .سی سال بود ده شهرستان آذربایجان را ارامنه اشغال وبه تلی ازخاک تبدیل کرده بودند وپانفارسیسم سکوتی مرگبار داشت.بخاطر یک کشورک دومیلیونی وخونخوار با جهان ترک چهارصد میلیونی ومسلمان چرا دربیافتیم زنده باد ایران واسلام قره باع خاک اسلام است.
طرحان ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۹
ادم وقتی نظرها را میخواند متوجه میشود چقدر داشناک های جانی در رسانه های ایران نفوذ کرده و نقش ستون پنجم صلبیون را ایفا می کنند
من ایرانی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۵
بدون شناخت جامعه وگفتمان غالب هرکشوری اظهار نظر درباره رابطه با آن جامعه غلط از آب در می آید برید ارمنستان ببینید تند روها که غالبند چه می گویند تا کجا به خاک میهن غزیز چشم دارند وتاکنون چقدر خون مسلمانان را ریخته اند یک سری هم به وزارت خارجشان بزنید ونقشه روی دیوار هارا ببینید
حامد ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۵
باسلام ۱- نمی دانم و برایم سوال است که ریشه این همه نفرت انهم بدون دلیل چیست؟ ایا شما از ارمنی ها ارمنی تر هستید یا ارمنی هستید در پوست مسلمان ایرانی. ۲- چرا اصطلاحات را درست ادا نمی کنید کاسپین نه خزر و... ۳-شما معنای وحدت ملی را می دانید و با این عبارات چه چیزی را بهای چه می کنید. کمی انصاف کمی فکر و....
روشن ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۹
آقایان مسئول اگر روزی خدای نکرده ذره ایی به منافع ملت ایران خیانت شود تمام خوبیها وکارهای شما دراین چهل وچهار سال باطل است اگر استان سیونیک تنها شاهرگ حیاتی ایران به اروپاست از دست بدهیم شما در دادگاه‌های صالح به جرم دشمنی با مناقع ملت ایران محاکمه خواهید شد پس ارمنستان را تقویت نطامی وایجاد پایگاه‌هایی در استان سیونیک ارمنستان و گسیل نیرو ومهمات وادوات جنگی ومبادلات گرم اقتصادی وزدن بازارچه مرزی وایجاد کنسولگری وغیره برای حیات شاهرگ اقتصادی امنیتی ایران الزامی است کوتاهی قابل بخشش نیست
شاهین ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۸
بابا اوستا کجا بودی تا الان
علیرضا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۵
آذربایجان شمالی باید به مادرش ایران بپیوندد. زنده باد ایران و ایرانی
علی رضا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۱
تحلیل عالی دولت بگوش باشد مطالبه خاک اشغالی قفقاز جنوبی را در دستور قرار دهید. مزدوران صهیونیست خفه میشوند. علیف و چارتارمتوهم مزدور غلط زیادی میکنند. یک فرمان رهبری نابودی توطئه گران را در پی دارد. یا علی
سلیمان امیری ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۰
مطرح کردن جدال الکی نشان از نا پختگی می باشد ، اگر کسی نقد را ول کند دنبال نسیه بدود نشان از ندانستن فرق دوغ و دوشاب است برای اینکه هم دشمن تراشی نشود و هم به منافع کشور توجه شود بازی با برنده مناقشات بین المللی ست ، بس بجای بی راهه باید معرف راه سلامت بود
ناشناس ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۰
این تفکر یعنی دخالت در تمامت ارضی کشور دیگه و در ثانی خودمون با این کار خیلی ها رو دشمن خود میکنیم
خزر ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۲
نه بابا
وطن دوست ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۴
حالا اگه اونا هم همین استدلال کردند و گفتند تو خاک ما منطقه حایل بر قرار کنند چه جوابی دارین جناب کارشناس؟
مرتضی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۹
براتون واقعا متاسفم که اطلاعات غلط به مردم میدین، نفرت از ترکها در این مقاله به وضوح دیده میشه ، ۳۰ سال غصب سرزمین آذربایجان و کشتار خوجالی چه زود از یادتون رفته که سنگ مظلومیت ارامنه جنایت کار رو به سینه می‌زنید.
ایران ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
مدت ها بود چنین متنی خوب و بی پرده و تعارف در برابر پانترکیسم جاهل و جاعل. وقت استخاره نیست. باید ۴۰ کیلومتر ورود کرد و همزمان از مسیر لاهه برای بازگشت ۱۷ شهر قفقاز اقدام نمود.
آتیلا ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۶
شما شوونیست های فارس واقعا رقت انگیز هستید ، محتوا و مضمون این نوشته چیزی غیر از نفرت پراکنی و ترک ستیزی نیست و این نوشته بیشتر از دیپلماسی ایرانی به ابراز خصومت شخصی نویسنده شباهت دارد
آذربایجان ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۱
ترک ستیری و نفرت از ترکها و آذربایجانی ها در این نوشتار موج میزند تا جایی که آمار ترکهای ایران را که حداقل به سی میلیون نفر بالغ میشوند را ۸ میلیون نفر ذکر میکند!! همین ترک ستیزی امثال این نویسنده باعث شد بر ۳۰ سال اشغالگری ارمنستان چشم پوشی شود و در نتیجه ترکیه و اسرائیل جای پای خود را در قفقاز محکم کنند‌.
رضا ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۹
سلام مسولین ، اجازه ندهید ذره ای از خاک کشورمان در خطر قرار گیرد . نیرو ها را اعزام کنید هوشیار باشید گول حرفهای دشمن را نخورید ، بتازید و نقشه دشمنان را در هم شکنید و نفس دشمن را در سینه هایشان حبس کنید . بی تفاوت نباشید این عمل دشمن خطر ناک است .
میثم ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۰
ریشه و مبداء پان ترک جماعت مغول و تفکر مغولی است که میتوان رد آنرا به روشنی در تاریخ مستند کرد... همانطور که این جماعت اقتصاد و بازار(در نتیجه ارزشها و هنجارها جامعه ایران) را فدای تمامیت خواهی و برتری جویی قومیتی و نژادی خود کرده اند اینروزها طمع به تمامیت ارضی و هویتی ایران بسته اند... دیگر وقت تدافعی عمل کردن نیست وقت وقت ضدحمله و عمل پیش دستانه است که اگر سستی کنیم الهامها و گرگهای خاکستری فاز نر آلفا و شیر نر کهن برخواهند داشت..
اصلان ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۸
اینقدرباصبراذربایجانی های کشور بازی نکنید،وقتی سخن بلد نیستید حرف نزنید، ازنسل کشی های سال۱۹۹۲ چه خبر بگید که ارامنه ی کودک کش چه برسراذری ها اوردند،ازنسل کشی خوجالی حرف بزنید
مهربان مرادی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰
وجود کلیساهای قدیمی در ارومیه و سلماس و خوی و ماکو و کلا در شمال غرب ایران و سکونت چند میلیون ارمنی در شرق ترکیه تا صد سال پیش و غرب آذربایجان و جنوب گرجستان ارمنی نشین بوده‌اند ولی با حملات گسترده نوه‌های مغولان و ترک‌های زیاده طلب ، شرق ترکیه از ارمنیان خالی شد و خاک‌های ارمنیان در جنوب گرجستان و غرب آذربایجان از ارامنه گرفته شد ولی غرب هیچ کاری نکرد و حالا این یه ذره کشور ارمنستان هم هست به لطف روسیه است وگرنه اینم نبود ، غربی‌ها خیلی پست فطرت اند که از هم کیشان مسیحی خود حمایت نمیکنند و پای نواده‌های مغولان را با خاک ارمنستان باز کرده‌اند.
آرش کمانگیر ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۲
ادعای چهل میلیون ترک و اتصال تاریخ ترکان به سومریها، جعلیاتیست که با برنامه به خورد جوانان ناآگاه آذربایجان داده میشود. ایران در سالهای پیش با پشت پا زدن به نویسندگان و اندیشمندان ملی میهنی موجبات این شکست فرهنگی را فراهم کرده. چاره کار، تدریس تاریخ واقعی آذربایجان در مدارس و ساختن نسلی چون بابک و ستارخان و شهدای چالدران است
محمد مهدی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵
کاملآ موافقم ما به اتحاد ایران و ارمنستان نیاز داریم
مهتی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۶
وقتی عصبانی هستید چیزی ننویسید.
ناصر ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۷
تکمیل اشغال قره باغ ?یادت رفته قره باغ مال آذربایجان بود
علی آذری ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۵
دشمنترین دشمنان ترکیه هم ادعاها و نسبتهای ناروای شما را به ترکیه روا نمیدارند، چطور ادعای نسل کشی ارامنه را با غلو مطرح میکنید کلی صحبتی از نسل کشی جیلوها در شهرهای سلماس و ارومیه و خوی و توابع آنها نمی کنید.
مهدی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۰
یه سوال قبل ایران در زمان شوروی زمانی که نه ارمنستانی بودو نه ارتباطی بین ایران و اونا ایران هیچ ارتباطی با اروپاییا نداشتن یعنی ما بعد استقلال ارمنستان با اروپاییا دوست شدیم خیلی عجیبه یعنی راهی نداره که بیخیال اروپائیا بشیم آخه از وقتی با اونا دوست شدیم همش مارو تحریم تهدید اصلا باما قهرن
هاشم ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰
چرا نسل کشی مردم سلماس و اورمیه در سال 1918 (فاجعه جیلولوق) توسط ارامنه ،در مملکت اسلامی ایران ثبت تاریخی نمیشود؟ چرا اجازه هیچگونه مراسمی را برای بزرگداشت مظلومان کشته شده در آن برهه تاریخ را نمی دهند؟ این یعنی شوونیسم!!
حامد ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۹
خوب اگر کشتار آذریها توسط ارمنی‌ها که البته سند زیاد تاریخی هم برایش وجود ندارد را به نسل کشی وصل میکنید درحالی که نسل کشی میلیون ها ارمنی توسط ترکها توسط در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده است، چرا به حوادث قارنا و قلاتان نسل کشی کردها نمیگویید!؟‌ چه فرقی دارد؟ ضمنا پانترکها مثل اینکه نمی‌خواهند متوجه شوند که مرز ما با ارمنستان لزوما ربطی به اروپا ندارد. ایران نمی‌خواهد مرز با یک کشور به نام ارمنستان را از دست بدهد و این هم حقش است. چطور ترکیه حق داشت برای ارتباط زمینی با نخجوان که در زمان رضاخان آه در بساط نداشت، آرارات کوچک ایران را اشغال کند ولی ایران حق ندارد مرز خود با ارمنستان را حفظ کند؟ شما واقعا ایرانی هستید!؟
خسرو ۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸
پانکردها و پان ارمنی ها آرزو می‌کنند که بین ملت ایران بخصوص ترکها و فارسها اختلاف و دشمنی ایجاد کنند ۹۰درصد کامنت ها همین‌ها هستند در ایران امروز خیانتکار کسانی هستند که افکار پلید نژادپرستانه را رواج می‌دهند با هر پانی که باشد فرق نمی کند ولی چون تصدی حکومت دست پانفارسها هست اشتباه آنها ضربه بزرگتری به ایران است پانکردها در آرزوی استقلال کردستان و تجزیه ایران می‌سوزند بدان جهت به هر خفتی تن می‌دهند با هر دشمن ایران همکاری می‌کنند و پان ارمنی ها به اشتباه بخاطر حفظ منافع ارمنستان با ترکها دشمنی می‌کنند در حالی که منفعت ارامنه در صلح و دوستی با ترکها است
ص ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۱
آذربایجان یک کشور دو تکه‌ای است. قبل از آن‌که رضاشاه حقیر روی کار بیاید ارمنستان از دو طرف به ایران راه داشت: از طرف شرق آذربایجان و از طرف غرب آذربایجان از طریق ممطقه‌ای به نام قره‌سو با وسعت تقریبی ۳ در ۱۳ کیلومتر مربع. رضاشاه حقیر این بخش را به ترکیه بخشید! تا ترکیه همسایه آذربایجان شود و ما عملاً همسایگیمان را از ارمنستان‌ در آن مرز از دست دادیم