روابط ایران و عربستان را چگونه می توان نوشت

اگر تاریخ را درست بنویسیم

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۲۴۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید محمد حسین ملائک
محمد حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر ایران در رابطه با عربستان همان گونه که عربستان دیدگاه سنتی خود را کنار گذاشت و با رویکردی به آینده از در آشتی با ایران در آمد، ایران نیز از دیدگاه سنتی خود دست بردارد و به عربستان کمک کند تا بتواند موازنه بهتری با آمریکا و اسرائیل بوجود آورد ضرری برای ایران ندارد و می تواند حوزه همکاری های دو کشور را گسترش دهد. در یک رویکرد ملی حتی با در نظر گرفتن مواضع انقلابی همچون حمایت از فلسطین، مبارزه با اسرائیل و کاهش حضور آمریکا در منطقه می توان راهبردهای مختلفی را با عربستان تعریف کرد. 
اگر تاریخ را درست بنویسیم

دیپلماسی ایرانی: طبق گزارش های رسمی وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی ایران، عربستان از دولت چین درخواست کرد که رابطه بن بست موجود با ایران را با میانجی گری به سبک خود بهبود بخشد. این مهم در تاریخ 19 اسفند 1401  بعد از چند روز مذاکره مقامات عالی امنیتی دو کشور در پکن بوقوع پیوست و دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. پس تاکید می شود که این عربستان بود که به دنبال برقراری رابطه بود و نه ایران. کل طرح و نظر طرف ایرانی برای برقراری رابطه صرفا در چارچوب چگونه بهتر برگزار کردن مراسم حج بود و نه بیشتر.

اثرات فوری این برقراری رابطه را در بعد امنیتی در کاهش فوری فعالیت شبکه "ایران اینترنشنال" که ایران آن را به حق کارگزار دولت سعودی می دانست می توان مشاهده کرد. نتیجه دیگر این توافق را در حذف بودجه کمک به "سازمان  مجاهدین خلق" (منافقین) خود را نشان داد که دولت آلبانی به عنوان گیرنده این کمک ها از ادامه همکاری با آن سازمان و اردوگاه "اشرف 3" سر باز زد . البته هر دوی این اقدامات به سادگی قابل بازگشت هستند و دوباره دولت سعودی می تواند کمک های خود را به این دو نهاد و یا تشکیل نهاد مشابه از سر بگیرد و برای ایران تولید درد سر کند.

در چرایی علت اقدامات فوق توسط دولت سعودی بعد از گذشت چند ماه، تحلیل غالب  می گوید که دولت سعودی به رهبری "شاهزاده محمد بن سلمان" در یک "انقلاب فکری و رفتاری" رویکرد نگاه به آینده را جایگزین رویکرد تاریخی کرده تا بهره های آن را مورد بررسی قرار دهد. این رویکرد تا کنون برای دولت سعودی دستاورد کمی نداشته که مهمترین آنها را در اذعان پرتکرار مقامات رسمی و تحلیلگران ایرانی به سودها و دستاوردهای منطقه ای و اسلامی این نزدیکی می توان مشاهده کرد، اشاره به سرمایه گذاری عربستان در ایران، و حتی فرماندهان ارتش از ائتلاف امنیتی دریایی بین  کشورهای منطقه صحبت کردند. 

رابطه ایران و عربستان: 

ایران با عربستان یک رابطه تاریخی دارد که در آن اوج و حضیض کم نیست. بعد از انقلاب دو بار این رابطه قطع و مجددا وصل شده است. این قطع و وصل حاکی از آن است که در زیست همسایگی دو کشور الزامات و مشکلاتی وجود دارد. فاکتورهایی که مشکلات از آن نشات می گیرد مقطعی نیست و در صورت عدم تجدید نظر در سیاست های جاری در روابط دو کشور  می توانند عمده شوند. 

البته بخشی از این مشکلات قابل پیشگیری است. مثلا در دوره اخیر که یک عده به سفارت ریختند و آتش زدند و.... قابل جلوگیری بود اما متاسفانه نظام کوتاهی کرد. اگر این اتفاق نبود رابطه قطع نمی‌شد و ما می توانستیم اعتراض خود برای شهادت شیخ نمر را همواره داشته باشیم و در مجامع مختلف نیز برای محکومیت عربستان اقدام کنیم. 

بعد از انقلاب اسلامی، دیدگاه های مذهبی روی روابط سیاسی اثر تعیین کننده داشته و قطع و وصل روابط هم بیشتر ناشی از این دلائل بوده است. تعریف عربستان از نظر نظام سیاسی ایران فقط برگزار کننده مراسم حج است و هسته اصلی نیاز "ما" به آنها نیز همین مراسم است. روابط اقتصادی هم عمدتا از گذشته توسط تجار سنتی حول و حوش همین مراسم از حمل ونقل تا تجارت تعریف می شد. به طور اصولی این کشور بیشتر یک خصم با واسطه و در بسیاری مقاطع نیز  خصم بی واسطه فرض شده است.

بنابر این موضوعاتی چون همکاری امنیتی بیشتر خیال پردازی و تنها روی کاغذ است.

کمتر به رابطه با عربستان از نظر منافع ملی نگاه شده است. حتی در دورانی که این روابط اوج گرفت بن مایه آن همکاری خانوادگی بود تا همکاری های ملی. 

با توجه به وضعیتی که ایران در منطقه دارد بهترین دیپلماسی چیست؟

در اخبار و گزارش ها داریم که فشار روی عربستان برای شناسایی ضمنی اسرائیل در قالب "صلح ابراهیم" وجود دارد. و عربستان در مقابل آن امتیازاتی از آمریکا و اسرائیل انتظار دارد که حتی با قدرت آن را دنبال می کند. مثلا انتخاب سرکنسول در فلسطین که باعث واکنش منفی اسرائیل شد.

فرض کنیم همه در خواست های عربستان از آمریکا و اسرائیل مورد موافقت قرار گیرد. عربستان دارای پروژه غنی سازی اتمی خواهد شد، یک توافق جدید امنیتی با آمریکا خواهد داشت و دولت فلسطینی هم بوجود خواهد آمد. این شرایط جدید برای برای جمهوری اسلامی با فرض ثابت بودن مواضع و اهداف فعلی چه مشکلاتی بوجود خواهد آورد؟ 

در حال حاضر شرایط ایران در منطقه از نظر موازنه قدرت اگر نگوییم خوب (به دلیل احتمال ناپایداری) نسبتا مناسب است. در حال حاضر شاهد هستیم که روزنامه های اسرائیلی به این می پردازند که حزب الله به تدریج قواعد مراودات در مرزهای شمالی اسرائیل را تعیین می‌کند. این حر‌ف ها جدید است و 20 سال پیش دور از ذهن، ولی  الان اتفاق افتاده است. بنابر این شرایط برای ایران خوب است.

اگر ایران در رابطه با عربستان همان گونه که عربستان دیدگاه سنتی خود را کنار گذاشت و با رویکردی به آینده از در آشتی با ایران در آمد، ایران نیز از دیدگاه سنتی خود دست بردارد و به عربستان کمک کند تا بتواند موازنه بهتری با آمریکا و اسرائیل بوجود آورد ضرری برای ایران ندارد و می تواند حوزه همکاری های دو کشور را گسترش دهد. در یک رویکرد ملی حتی با در نظر گرفتن مواضع انقلابی همچون حمایت از فلسطین، مبارزه با اسرائیل و کاهش حضور آمریکا در منطقه می توان راهبردهای مختلفی را با عربستان تعریف کرد. 

اگر در سفر وزیر امور خارجه به عربستان پاشنه در بر همان منوال بگردد نباید از این سفر انتظار زیادی داشت. ولی اگر ایران نیز با رویکردی رو به جلو به روابط خود با عربستان و از دیدگاه ملی به آن نگاه کند همان طور که روس و چین و دارند از عربستان استفاده می کنند ایران نیز می تواند روابط خود را تحکیم کند و دیگر موضوعی به نام حوزه "گازی آرش" یا موضوع برجام اصلا محو خواهد شد.

سید محمد حسین ملائک

نویسنده خبر

سید محمد حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در سوئیس و چین بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و عربستان روابط ایران و عربستان عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران ایران سفر امیرعبداللهیان به عربستان سید محمد حسین ملائک خاورمیانه عربستان و اسرائیل منطقه کشورهای منطقه امریکا و عربستان عربستان و امریکا آشتی ایران و عربستان


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۲
امتیازی که عربستان از اسرائیل در مورد فلسطین میگیرد در صد کمی از حق مردم فلسطین است وموقت است۔شارونی پیدا میشود وخاک فلسطین را توبره میکند۔امتیازی که اسرائیل از عربستان میگیرد بسیار بسیار بیشتر از حق وحقوق او است ودائمی است۔من بخاطر نمی اورم که عربستان رابطه خوبی با کشورهای عربی ویا مسلمان در منطقه وخارج از منطقه داشته باشد۔جدیدا ممکن است بعلت نیازی که رهبر جوان جدید به شناسائی دارد کمی رفتار وروابط و تغییر کرده است۔ایا این تغییرات دائم خوهد بود۔جای سئوال است۔
محمد ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹
عربستان سعی نمی کند که با ایران دوست شود بلکه می خواهند پرونده دشمنی با ایران را ببندند تا با خیال راحت سراغ پرونده های مهم یعنی تحول در عربستان و عادی سازی روابط با اسرائیل بروند. یک مثال می زنم ، امارات و قطر دو کشور ثروتمند نفتی منطقه هستند. امارات انتخاب کرد که سیاست را کنار گذاشته و پولش را خرج آباد کردن این کشور و جهانی کردن دبی کند که موفق هم شد . اما قطر به اشتباه سرمایه خود را خرج القاعده و طالبان و ماجراجویی های اینچنینی کرد. حال پادشاه جوان عربستان تصمیم گرفته مدل امارات را دنبال کند و به جای حرام کردن دلارها در راه سلفی گری ، شهر نئوم را بسازند و لیگ فوتبال ایجاد کنندو میزبان جام جهانی شوند . و لازمه اینها اولا گرفتار بودن ایران در مشکلات داخلی و همزمان حل کردن مشکل درگیری نظامی ایران و عربستان است تا مزاحم توسعه این کشور نباشد. هیچ چیز برای عربستان لذت بخش تر از این نیست که ایران به واسطه تحریم خارجی و ناآرامی داخلی ، زمین گیر باشد و آنها با فراغ بال ، به طرحهای توسعه خود بپردازند
Bs ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
محمد؛اولا هیچ کشوری سیاست رو کنار نمیزاره؛ثانیا امارات به دلیل بین المللی کردن کشورش(از ۱۳ میلیون نفر جمعیت امارات ۱۱ میلیون نفر غیر اماراتین) و تعریف کردن بانک مرکزیش زیر مجموعه ی فدرال رزرو و دادن منافع ژئواستراتژی بیشمار به امریکا(دقیقا مثل سنگاپور)،امارات شد و نه ول کردن سیاست؛ثالثا شما یادت نمیاد یه زمانی عربستان چنین طرح هایی رو برای خیلی زودتر تعریف کرده بود که توی طرح های توسعه ایش شکست های مفتضحانه ای خورد(یعنی قرار بود طرح ۲۰۳۰ که الان بن سلمان تعریف کرده رو توی ۲۰۱۵ اجرایی میکردن که نتونستن)؛موفق بودن یا نبودن سیاست ورزشی تازه ای هم که پیش گرفته هنوز معلوم نیست.یکم از سادگی خودتون در بیاین و با واقعیات روبرو بشین‌.دنیای سیاست ابزارهای واقعی میخواد.