الگوی آنکارا موفق عمل نکرد

ترکیه‌ اردوغان و آستانه اروپا

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اسلام‌گرایی ترکیه از سال ۲۰۰۲ به بعد بر این مسئله اتکا داشت که ایالات متحده آمریکا تجربه این کشور را به رسمیت شناخت با این هدف که انکارا را به سمت ایفای نقش در کشورهای عربی و اسلامی‌ای سوق دهد که قبلا تحت حکمرانی عثمانی‌ها قرار داشتند.
ترکیه‌ اردوغان و آستانه اروپا

نویسنده: نسیم الخوری

دیپلماسی ایرانی: تاکنون درباره آینده ترکیه در دوره رجب طیب اردوغان مطالب زیادی نوشته شده اما پیگیری دقیق آنچه در میز گردهای اروپا و مشخصا انگلیس نوشته یا گفته می شود شایسته توجه است تا بتوان سیاست‌های آنها را تفسیر کرد.

غرب به طور کلی شدیدا درخصوص اوضاع مسلمانان و درک آینده آنها کنجکاو است چرا که در این مورد مقوله‌های کثرت گرایی و تنوع با یکدیگر روبه رو می‌شوند و تردید درخصوص اسلام‌گرایی ترکیه را برمی‌انگیزند.

در اینجا منظور تنها امور دینی و دنیایی در سطح فکری و تحلیلی نیست بلکه موضوع گسترش یافته و عناصر قومی، دینی، زبانی، تاریخی و نژادی در آن تقدم پیدا می‌کنند که می‌توان آن را به اختصار اسلام هراسی با رویکرد اردوغانی نامید.

اسلام‌گرایی ترکیه از سال 2002 به بعد بر این مسئله اتکا داشت که ایالات متحده آمریکا تجربه این کشور را به رسمیت شناخت با این هدف که انکارا را به سمت ایفای نقش در کشورهای عربی و اسلامی‌ای سوق دهد که قبلا تحت حکمرانی عثمانی‌ها قرار داشتند.

وسوسه ترکیه برای ارائه خود به عنوان الگوی اسلام جدید یا معاصر دام بزرگی بود از این رو این کشور در آن گرفتار شد و در آن موفق عمل نکرد.

ترکیه‌ی امروز ترس اروپایی‌ها از ایدئولوژی‌های سیاسی و نیز احیای نحوه تفکری را دو چندان می‌کند که هویت کشورها، ملت‌ها و مهاجران و چگونگی جذب، تعامل یا ادغام آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این فضای یکنواخت و مضطرب در کنار هم به افزایش افکار و بحث‌های پر تنش و نه رویکردهای جدی نسبت به ترکیه منجر می شود.

اروپای یکپارچه با اختلافات فراوانی که دارد تسلیم ترکیه نخواهد شد، حتی اگر این کشور برای همیشه در آستانه اروپا ایستاده باشد؛ زیرا روابط متناقضی در سیاست‌هاش وجود دارد که در برابر آن طیفی قرار می‌گیرد که از شبه جزیره عربستان و خلیج فارس می‌آید و با خود راه حل ها، شکوه، بیابان‌ها، گنج‌ها، دیپلماسی و پیشرفت دارد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان اسلام گرایی اروپا ترکیه و اروپا اتحادیه اروپا پان ترکیسم ملی گرایی ترکیه ملی گرایی


( ۱۲ )

نظر شما :

ایرانی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۱
ترکها از کودکی نسبت به تربیت فرزندانشان بر اساس تعصبات نژادی اقدام می‌کنند. مطمئنا چنین مردمی با هیچ ملت دیگری سازگار نخواهند شد و نمی‌توانند که بشوند تا زمانی که تعصبات کنار بروند.
ناشناس ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷
انتخاب این عکس برای این مقاله هوشمندانه است . هر چند هر عاقلی می داند که اسلام برای حکومت ترکیه بیش از یک ابزار نیست اما همین مقدارش هم سبب می شود هیچ چسبی نتواند میان آنها و اروپای مسیحی ، اتصال برقرار کند . مثل ترکیه مثل آن شخصی است که پایین مجلس نمی نشینه و بالای مجلس هم راهش نمی دهند .
علی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴
امریکا و اروپا یه ترکیه ضعیف و حرف گوش کن رو میخوان و نه ترکیه قوی . و دلیل دیگر مسلمان بودن ترکیه که یه کشور مسلمان قوی چیزی نیست که خوشایند مسیحیان باشه .