مسکو ابزارهای تهران را بهترین شیوه می داند

الگوی ایرانی دور زدن تحریم ها برای روسیه

۰۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۱۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
یکی از مجریان روسی در میزگردی توضیح داد که سه راه برای دور زدن تحریم ها وجود دارد: «روش کوبایی، کره شمالی و ایرانی». مجری برنامه سپس به گزارشی اشاره کرد که نشان می دهد چگونه کوبا، ایران و کره شمالی اقتصاد خود را از فروپاشی اقتصادی نجات دادند. گفته می شود این کشورها با رویکردهای متفاوتی تحریم های مربوطه را دور زده اند. مجری در میزگرد پرسید کدام یک از این مدل‌ها برای روسیه مناسب‌تر است و با تحریم‌های کنونی این کشور قابل مقایسه است. یکی از سخنرانان میهمان پاسخ داد: «البته روش ایرانی. ایران از نظر ماهیت سیاست‌های اقتصادی و منابع داخلی‌اش به ما نزدیک‌ترین است.»
الگوی ایرانی دور زدن تحریم ها برای روسیه

نویسنده: کارولین شفر

دیپلماسی ایرانی: درگیری اوکراین و اثرات آن بر روسیه بارها و بارها در تلویزیون دولتی روسیه مورد بحث قرار گرفته است. اخیرا تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی نیز مورد بحث قرار گرفت.

یکی از مجریان روسی توضیح داد که سه راه برای دور زدن تحریم ها وجود دارد: «روش کوبایی، کره شمالی و ایرانی». مجری برنامه سپس به گزارشی اشاره کرد که نشان می دهد چگونه کوبا، ایران و کره شمالی اقتصاد خود را از فروپاشی اقتصادی نجات دادند. گفته می شود این کشورها با رویکردهای متفاوتی تحریم های مربوطه را دور زده اند.

مجری در میزگرد پرسید کدام یک از این مدل‌ها برای روسیه مناسب‌تر است و با تحریم‌های کنونی این کشور قابل مقایسه است. یکی از سخنرانان میهمان پاسخ داد: «البته روش ایرانی. ایران از نظر ماهیت سیاست‌های اقتصادی و منابع داخلی‌اش به ما نزدیک‌ترین است.» یکی دیگر از میهمانان برنامه نیز ادامه داد، این تنها نقطه اشتراک آنها نیست: ایران نیز مانند روسیه یک "دولت چند قومیتی" است و هر دو کشور "همسایگان بسیار دشوار و سرسختی" دارند.

سخنرانان در درجه اول به تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران اشاره می کنند که از سال 1979 اعمال شده است. اخیرا نیوزویک گزارش داد که برای دور زدن تحریم ها، دولت ایران از جمله به تولید محصولات خود و سیستم های پرداخت غیررسمی متکی است.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی روسیه، ایران همچنین از طریق صادرات به اصطلاح "خاکستری" می تواند محصولات غربی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و وسایل الکترونیکی را به جمعیت خود عرضه کند. بیش از 12 میلیون نفر در ایران از آیفون های خریداری شده از طریق ترکیه یا امارات استفاده می کنند. بازار خاکستری بین بازار قانونی و بازار سیاه غیرقانونی حرکت می کند. مسیرهای تجاری رسمی هنگام فروش کالا دور زده می شوند و معمولاً مشخص نیست که محصولات از کجا و چگونه خریداری می شوند.

یکی از سخنرانان مدعو تاکید کرد: با این حال هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که تجربه محاصره و تحریم های اقتصادی را به اندازه روسیه داشته باشد. این سخنان این تصور را ایجاد می‌کند که تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه و افرادی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تأثیرگذار است. تحریم هایی که اروپا و امریکا در حال حاضر علیه روسیه اعمال کرده اند شدیدترین تحریم ها علیه کشوری تا کنون بوده است. 

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: الگوی ایرانی روسیه ایران و روسیه تحریم های روسیه دور زدن تحریم ها جنگ اوکراین روسیه و اوکراین روسیه و اروپا روسیه و امریکا


( ۷ )

نظر شما :

مرگ بر غربیهای همیشه مست ونفهم پولی که جهت آبادانی کشورش باید بکنن دارند به پای یک دلقک سیرک میریزند که آینده مبهم دارد وشدند نوکر دست به سینه دلقک زلنسکی ۳۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰
مرگ بر غربیهای بی عقل که شدند دست به سینه یک دلقک سیرک