قدرت هایی که واشنگتن را به چالش می کشند

چین، روسیه و ایران نگرانی اصلی امریکا

۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۷۲ اخبار اصلی آمریکا
با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، آوریل هاینس، هماهنگ کننده سرویس های اطلاعاتی آمریکا هشدار داد که چشم انداز امتیازدهی مسکو در مذاکرات احتمالی در حال حاضر ضعیف است.
چین، روسیه و ایران نگرانی اصلی امریکا

نویسنده: مارک رولیگ

دیپلماسی ایرانی: تهاجم روسیه به اوکراین، جامعه بین المللی را دچار تنش و اختلاف کرده است. به گفته سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا، این تنها کرملین نیست که تهدیدی برای همزیستی مسالمت آمیز است. در این رابطه اسکات بریر، مدیر اطلاعات دفاعی آمریکا در کنگره ایالات متحده گفت که علاوه بر روسیه، کشورهایی مانند چین، کره شمالی و ایران نیز خواهان تغییر "نظم بین المللی مبتنی بر قوانین فعلی" هستند.

علاوه بر تهاجم روسیه، اقدامات مبتنی بر «اعتماد به نفس نظامی چین» در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، «تعدد بی‌سابقه پرتاب موشک‌های کره شمالی» و «اقدامات ایران علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه» شاهدی بر این امر است. رژیم‌های اقتدارگرا در برابر تشدید تنش احتمالی «پذیرش بیشتری در برابر ریسک ها» نشان خواهند داد.

بریر گفت: «من بسیار نگران تهدیدات مداوم چین، روسیه، کره شمالی، ایران و سازمان های افراطی خشونت آمیز هستم.» وقتی از او پرسیده شد که آیا این در حال حاضر پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین چشم‌انداز تهدید از زمان جنگ جهانی دوم است، او پاسخ داد: «من فکر می‌کنم همین‌طور است.» چین و روسیه نیز به دنبال استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تضعیف پیشروی آمریکا هستند.

با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، آوریل هاینس، هماهنگ کننده سرویس های اطلاعاتی آمریکا هشدار داد که چشم انداز امتیازدهی مسکو در مذاکرات احتمالی در حال حاضر ضعیف است. تنها در صورتی می توان چنین انتظاری داشت که ضعف های داخلی، طرز فکر ولادیمیر پوتین را تغییر دهد. با این حال، بعید است که روسیه بتواند در سال جاری عملیات تهاجمی مهمی را انجام دهد.

هاینس گفت سرویس اطلاعاتی آمریکا همچنین می داند که چین به تلاش های خود برای تبدیل این کشور به قدرت پیشرو در شرق آسیا و یک قدرت بزرگ در صحنه جهانی ادامه خواهد داد. پکن بر نمایش قدرت و فشار اقتصادی و سیاسی متکی است. در عین حال، انتظار می‌رود رشد اقتصادی بلندمدت چین به کندی پیش برود.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران روسیه ایالات متحده امریکا امریکا ایران و امریکا روسیه و امریکا چین چین و امریکا امریکا و روسیه امریکا و چین اوکراین جنگ اوکراین


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۱
قضیه اوکراین بیشتر شبیه این می مونه که شرق و غرب با هم در تفاهم و تعاملند که او را درس عبرتی کنند برای کشورهای دیگه ای که زیر بار سرپوش گذاشتن بنفع قدرتها نمی رن و در مقابلشان قد علم میکنند .