طرف هایی که از تقویت حکومت بشار اسد بیم دارند

نزدیکی عربستان - سوریه و بمب های آمریکا و اسرائیل

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
این مسأله که اسد سعی دارد روابط بین المللی را که به نظر می رسید برای همیشه قطع شده باشند از سر بگیرد، ممکن است بسیاری از دشمنانش را به سرعت بخشیدن به مانورهایی برای تقابل با حکومت او بیش از آنکه بیش از حد جایگاه و پایه های حکومت تحکیم یابند، سوق دهد.
نزدیکی عربستان - سوریه و بمب های آمریکا و اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: سوریه و عربستان سعودی اعلام کردند که بار دیگر سفارتخانه های خود را که از ابتدای جنگ سوریه در سال 2011 تعطیل شده بودند، بازگشایی خواهند کرد. علت تعطیلی سفارت عربستان در سوریه این بود که دمشق ریاض را به حمایت مالی از گروه های مسلح حاضر در خاک این کشور متهم کرده بود و اینکه ریاض به نوبه خود به کارزار منزوی ساختن حکومت بشار اسد که توسط واشنگتن راه اندازی شده، پیوسته بود. باری، جو تازه ای که در پی از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض در منطقه خاورمیانه حاکم شده است، همچنان غافلگیری هایی به همراه دارد.

نه فقط سعودی ها بلکه ترک ها نیز مواضع خود را در قبال دمشق ساماندهی می کنند. مدتهاست که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در آستانه انتخابات سراسری ریاست جمهوری در کشورش است، سعی دارد به لطف میانجیگری مسکو، با اسد سازش کند که البته با یک مانع روبه رو شده بود و آن اینکه اسد خواسته بود قبل از آن نیروهای ترک از کشورش عقب نشینی کنند. این امر نه فقط برای شهروندان سوری که در مناطق تحت کنترل دمشق زندگی می کنند بلکه برای اقلیت کردی که در مناطق تحت کنترل آمریکا حضور دارند، امیدبخش خواهد بود.

بدیهی است که همه از این تحولات خوشحال نخواهند شد. در این خصوص باید به حملاتی که توسط نیروی هوایی اسرائیل علیه فرودگاه حلب و نیز بمباران نیروهای آمریکایی علیه اهدافی در این کشور می شود، اشاره کرد. یک پهپاد انتحاری به یک پایگاه آمریکایی در سوریه اصابت کرده بود و اطلاعات آمریکا فوری اعلام کرد که این پهپاد توسط نیروهای طرفدار ایران پرتاب شده بود لذا آمریکا در اقدامی تلافی جویانه دست به حمله زد.

جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه یکی از ارکان جنگ سوریه بوده که هماهنگ با حامیان غربی اش وارد عمل می شود. این گروه تروریستی بارها سعی کرده است آمریکایی ها را به فتح سوریه سوق دهد. ممکن است این سناریو تکرار شده باشد. به هر حال مهم نیست از کدام طرف حمایت کنیم بلکه صرفا این موضوع مهم است که رنج های ملت سوریه به نظر تمامی ندارند. در این زمینه بیانیه پنتاگون مهم است. در این بیانیه آمده که هدف این اقدام تلافی جویانه کاهش خطر تنش است. امید می رود که این امر به اینجا ختم شود.

نکته اینجاست که زلزله اخیر در ترکیه و سوریه که ویرانی های گسترده و تلفات انسانی بسیاری در پی داشته در تضعیف اسد موثر بوده است و مناطق تحت کنترل حکومت سوریه را بی ثبات تر کرده است. پیش بینی شده بود که بعد از زلزله در عرصه بین المللی کسانی قصد داشته باشند از این فاجعه برای به انجام رساندن پروژه تغییر رژیم در این کشور بهره جویند. متأسفانه به نظر می رسد که آنچه در روزهای اخیر رخ داده است بر این نگرانی ها صحه بگذارند.

در ضمن این مسأله که اسد سعی دارد روابط بین المللی را که به نظر می رسید برای همیشه قطع شده باشند از سر بگیرد، ممکن است بسیاری از دشمنانش را به سرعت بخشیدن به مانورهایی برای سرنگونی حکومتش قبل از آنکه بیش از حد تحکیم یابد، سوق دهد.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و عربستان ایران و سوریه حکومت سوریه سوریه بشار اسد حکومت بشار اسد زلزله سوریه ازسرگیری روابط عربستان و سوریه عربستان سعودی ایالات متحده امریکا امریکا حمله امریکا به سوریه حمله اسرائیل به سوریه


( ۶ )

نظر شما :