در نشست داووس

عربستان می گوید با دیپلماسی با ایران اعتقاد دارد

۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
فیصل بن فرحان گفت تمرکز بر توسعه به جای ژئوپلیتیک، پیامی مهم برای ایران و دیگر کشورهای منطقه است که راه و مسیر دیگری غیر از جدال های سنتی و مناقشه، برای رفاه و پیشرفت مشترک وجود دارد.
عربستان می گوید با دیپلماسی با ایران اعتقاد دارد

نویسنده: اسماعیل نعر Ismaeel Naar

دیپلماسی ایرانی: وزرای امور خارجه عربستان سعودی و قطر در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفتند تنها راه برطرف ساختن اختلافات با ایران، گفت وگو با مقامات این کشور است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان گفت تمرکز کشورش و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روی مسائل اقتصادی و نه چالش هایی که آنها را احاطه کرده، دارای پیام خاصی برای تهران است.

وی گفت در مورد ایران باید بگویم که ما تماس برقرار کرده و تلاش می کنیم تا راهی برای گفت وگو پیدا کنیم. ما قویا بر این باوریم که گفت وگو بهترین راه برای برطرف ساختن اختلافات است.

فیصل بن فرحان گفت تمرکز بر توسعه به جای ژئوپلیتیک، پیامی مهم برای ایران و دیگر کشورهای منطقه است که راه و مسیر دیگری غیر از جدال های سنتی و مناقشه، برای رفاه و پیشرفت مشترک وجود دارد.

وزرای امور خارجه عربستان و قطر این سخنان را در میز گردی با عنوان فرصت ها برای پیشرفت درباره چالش های اضطراری جهانی مطرح کردند. 

عربستان و قطر در ژانویه سال 2021 روابط خود را ازسر گرفتند. در ژوئن سال 2017 عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط خود را با این کشور قطع کردند. قطر این ادعا را انکار کرد. پس از آن این کشورها محاصره اقتصادی همه جانبه ای را علیه قطر به راه انداختند و تلاش کردند از طریق هوا و دریا این کشور را در محاصره اقتصادی و سیاسی قرار دهند. آنها از سال 2020 مجددا دست آشتی به سوی قطر دراز کردند و تلاش کردند اختلافاتشان را با قطر حل و فصل کنند.

در نشست امسال داووس، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز صحبت کرد و از تلاش های اخیر کشورش برای میانجیگری با کابل سخن به میان آورد و اقدامات اخیر دولت طالبان درباره اعمال محدودیت های تازه علیه زنان را تاسف آور توصیف کرد. وی گفت با وجود چنین اقدامات ناخوشایندی از سوی دولت افغانستان، قطر به تلاش های خود برای یافتن راه حل برای مشکلات افغانستان ادامه خواهد داد چون گزینه دیگر، از سرگیری جنگ داخلی در این کشور است. 

وزیر امور خارجه عربستان همچنین با اشاره به اختلاف نظر دولت متبوع خود با دیگر تولید کنندگان عمده نفت و فشار سال گذشته ایالات متحده آمریکا بر اعضای اوپک برای افزایش تولید نفت گفت ثبات قیمت ها نشان داد که رویکرد عربستان درست بوده است. وی گفت کشورهای عمده تولید کننده نفت موظف هستند ثبات بازار نفت را حفظ کنند.

سال گذشته و در پی تشدید بحران اوکراین، کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده از کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواستند در تقابل با روسیه، تولید نفت خود را افزایش دهند اما آنها نپذیرفتند و در مقابل با هماهنگی با روسیه و بر خلاف خواسته امریکا اقدام با کاهش تولید نفت کردند که خشم امریکا و متحدان اروپایی اش را برانگیخت.

 منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فیصل بن فرحان عربستان عربستان سعودی قطر قطر و عربستان ایران و عربستان ایران و قطر ایران و امریکا عربستان و امریکا عربستان و روسیه شیخ محمد


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۳
باید یک ایرانی به جای آن شتر سوار ، نشسته باشد . امان از بازی روزگار .‌
سحرخیز ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۸
هر زمان ایران قوی بوده، عربستان پذیرفته.
مسعود پارساپور ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۹
عربستان و اسرائیل برنامه حمله فراگیر به ایران در تعطیلات کریسمس را از یک سال قبل طراحی کردند ولی به هر دلیلی به نتیجه نرسید. حالا که بذر خشم و نفرت را در تمام ایران پراکنده اند با چه ایده ای حرف از مذاکره و صلح و صفا میزنند. برای ایران هیچ چیز مثل گذشته نخواهد شد.