انگلیسی‌ها در قره باغ چه می کنند؟

جنگ طلا و همدستی علیف و انگلیس

۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۵۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بیش از شش روز است که گروهی از شبه نظامیان و ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری باکو در پوشش فعالان محیط زیست با اظهار نگرانی در مورد آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت معادن طلای منطقه آرتساخ نظارت بر این معادن را خواستار هستند و رژیم علیف با قطع گاز به مدت چهار روز، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز جاده لاچین و آرتساخ، به راه انداختن پیکارهای تبلیغاتی و رسانه های مختلف و فشار وارد کردن بر سربازان صلح بان روسیه و تحریک روحی و روانی آنها برای دست به اسلحه بردن و ایجاد تنش و درگیری سعی می کند به هر نحو ممکن فرصتی برای نفوذ به این منطقه و کشتار صدهاهزار تن از ارامنه و در نهایت تسخیر معادن طلای آرتساخ و تقدیم آنها به دولت انگلیس به دست آورد.
جنگ طلا و همدستی علیف و انگلیس

دیپلماسی ایرانی: با سفر ریچارد مور، رئیس سرویس مخفی اطلاعاتی ام آی 6 انگلیس، به ارمنستان و دیدار وی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، تنش فعلی در قره باغ کوهستانی وارد مرحله ای سرنوشت ساز شده است. در مورد جزئیات این دیدار خبر دقیقی منتشر نشده و صرفا به ذکر این موضوع اکتفا شده که دو طرف در مورد موضوعات مربوط به امنیت بین المللی و منطقه ای گفت وگو کرده اند. اما چه موضوعی باعث شده تا رئیس ام آی 6 در بحبوحه اعتراض ها و اعتصاب های بی سابقه سرتاسری در انگلیس که در نیم قرن اخیر تاکنون بی سابقه بوده است، سراسیمه به ایروان سفر کند.

به نظر می رسد تداوم بحران قره باغ کوهستانی (آرتساخ) و بی نتیجه ماندن نقشه های باکو، ترکیه، اسرائیل و انگلیس برای شکستن مقاومت مردم آرتساخ و نفوذ به این منطقه حساس و تصاحب معادن طلا، مس و مولیبدن منطقه مذکور که در مجموع بیش از 60 میلیارد دلار ارزش دارد، برای انگلیس چاره ای جز خروج از پشت پرده و عیان کردن نقش خود در این بحران باقی نگذاشته است.

بیش از شش روز است که گروهی از شبه نظامیان و ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری باکو در پوشش فعالان محیط زیست با اظهار نگرانی در مورد آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت معادن طلای منطقه آرتساخ نظارت بر این معادن را خواستار هستند و رژیم علیف با قطع گاز به مدت چهار روز، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز جاده لاچین و آرتساخ، به راه انداختن پیکارهای تبلیغاتی و رسانه های مختلف و فشار وارد کردن بر سربازان صلح بان روسیه و تحریک روحی و روانی آنها برای دست به اسلحه بردن و ایجاد تنش و درگیری سعی می کند به هر نحو ممکن فرصتی برای نفوذ به این منطقه و کشتار صدهاهزار تن از ارامنه و در نهایت تسخیر معادن طلای آرتساخ و تقدیم آنها به دولت انگلیس به دست آورد. تنها قربانی این رفتارهای ضدانسانی حکومت باکو مردم عادی هستند که برای زندگی در یک منطقه کوهستانی دچار مشکل شده اند و بسیاری از بیماران ساکن در آرتساخ نیز با شرایط وخیمی دست و پنجه نرم می کنند.

شرکت انگلیسی Anglo-Asian Mining که از سال 1997 حقوق بهره برداری از سه معدن طلا در مناطق تحت کنترل ارامنه را به دست آورده بود محرک تمام این فتنه انگیزی هاست. سوال اساسی آن است که خاندان علیف بر چه اساسی از سال ها قبل از تسلط بر مناطق مذکور، حقوق استفاده از معادن یادشده را به انگلیسی ها واگذار کرده بودند و بابت این خوش خدمتی چه وعده ها و کمک هایی دریافت کرده بودند. این شرکت که تا سه روز قبل در این زمینه سکوت کرده بود، سرانجام بیانیه ای صادر کرد و خواستار بهره برداری از معادن طلای منطقه وجنلی و سایر مناطق قره باغ کوهستانی شد که همگی فاصله بسیار اندکی از مرز ایران دارند و در صورت تسلیم شدن ارمنستان و حضور و فعالیت این شرکت انگلیسی در منطقه مذکور تهدید امنیتی تازه ای برای جمهوری اسلامی شکل خواهد گرفت. Anglo-Asian Mining پس از پایان جنگ 44 روزه قره باغ هم بیانیه ای صادر کرده و از اشتیاق خود برای آغاز سریع فعالیت در منطقه مذکور خبر داده بود. 

قره باغ کوهستانی و نواحی اطراف آن سرشار از ذخایر طلا، مس و سایر فلزات ارزشمند است و طی چندین دهه، درآمدهای معدنی این بخش به تقویت جمهوری قره باغ کوهستانی و ارامنه ساکن در آن کمک کرد. به عنوان مثال، در سال 2019، حدود 13 درصد از تولید ناخالص قره باغ کوهستانی حاصل استخراج منابع مختلف معدنی بوده که آن را به منبع اصلی درآمدهای مالیاتی آرتساخ تبدیل کرده است. در طول جنگ در قره باغ کوهستانی، ارامنه کنترل خود بر بخش زیادی از این معادن سودآور و بیشتر نیروگاه های برق آبی را از دست دادند و حالا علیف قصد دارد به علت فشار انگلیس باقی مانده معادن آرتساخ را نیز تقدیم لندن کند. ولی فعلا با مقاومت مردمی و نیز ایستادگی نیروهای صلح بان روسیه مواجه شده است.

اگر ارامنه کنترل آرتساخ و معادن طلای این منطقه را به انگلیس و باکو واگذار کنند، از نظر اقتصادی به شدت تضعیف شده و توان مقاومت و ایستادگی ارمنستان در برابر تجاوزات مکرر باکو نیز کاهش می یابد. شکست ارمنستان از باکو در آرتساخ زمینه را برای اشغال بخش های بیشتری از این کشور فراهم می آورد و به تهدید تمامیت ارضی ارمنستان در جنوب این کشور و استان حساس سیونیک می انجامد، استانی که باکو، ترکیه، اسرائیل و انگلیس برای گذراندن دالان تورانی ناتو از آن برنامه ریزی های جدی دارند. وزیر جنگ ترکیه نیز اخیرا تصریح کرده ارتش اردوغان که برای آموزش نظامیان باکو وارد این کشور شده تا زمان باز شدن دالان مذکور در جمهوری باکو باقی می ماند. نتیجه این تحول قطع مرز ایران و ارمنستان، محاصره ایران توسط کشورهای به اصطلاح جهان ترک، افزایش توان باج گیری و چانه زنی کشورهای غربی، اردوغان و علیف در برابر ایران، تشدید تهدید نیروهای تکفیری، وهابی، نظامیان ناتو و تجزیه طلبان مزدور و در نهایت حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی کالا و انرژی و خسارات سنگین اقتصادی و امنیتی برای کشور خواهد بود.

در این شرایط سکوت سهمگین مقامات جمهوری اسلامی ایران عجیب و غیرقابل درک است. تحولات آرتساخ نسبت مستقیمی با امنیت و تمامیت ارضی کشور دارد و موفقیت باکو، ترکیه، اسرائیل و انگلیس در پیشبرد اهدافشان در این منطقه باعث خواهد شد، آنها به سرعت برای توطئه های بعدی در استان سیونیک ارمنستان و سپس در مناطق آذری نشین ایران فعال شوند. 

شاید راز این سکوت در مداخله ها و نقش آفرینی برخی سهامداران شرکت انگلیسی Anglo-Asian Mining نهفته باشد که احتمالا لابی کثیف و قدرتمندی را در تهران شکل داده و مانع از نقش آفرینی فعالانه تر جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز می شوند.

در میان افرادی که از تجارت طلا با انگلیس سود می برند می توان به لیلا و آرزو علیف، دختران الهام علیف اشاره کرد که طبق اسناد پاناما میلیون ها دلار سود از این طریق به جیب خود سرازیر کرده اند. جان سنونوی آمریکایی، هفتاد و پنجمین فرماندار نیوهمپشایر (۱۹۸۳–۱۹۸۹) و رئیس کارکنان کاخ سفید در دوره رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا جرج بوش پدر هم 9 درصد از سهام شرکت معدنی انگلیسی را در اختیار دارد. اما رضا وزیری، بزرگترین سهام دار Anglo-Asian Mining است و 28 درصد از سهام شرکت مذکور را کنترل می کند. وی که قبل از انقلاب اسلامی در ایران مسئولیت های مختلف دولتی داشته، قبلا حقوق انحصاری استفاده از شش معدن طلای قفقاز را به دست آورده بود که سه معدن از این مجموعه در خاک ارمنستان قرار دارند. رضا وزیری به راحتی به نخست وزیر آذربایجان و وزیر نفت این کشور دسترسی دارد و باید روابط احتمالی وی با برخی شخصیت ها و افراد ذی نفوذ در داخل کشور مشخص شود. آیا این فرد با توجه به توان اقتصادی گسترده خود از جمله عوامل تاثیرگذار لابی آلوده باکو در تهران محسوب می شود؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، رضا وزیری چه پول پاشی هایی در تهران دارد و چه اشخاصی با دریافت پول از او اجازه نمی دهند جمهوری اسلامی ایران علیه حکومت ضدبشری علیف موضع گیری قاطع تری داشته باشد و تلاش برای نسل کشی ارامنه در آرتساخ را با قاطعیت محکوم کند؟ 

در جریان تجمعات شبه نظامیان باکو در جاده لاچین تعدادی مزدور تجزیه طلب با پرچم باشگاه تراکتورسازی تبریز نیز مشاهده شده اند. نحوه حضور این افراد در تجمع مذکور و ارتباط آنها با منافع انگلیس و باکو نیز پرسش مهم دیگری است که باید به آن پاسخ داده شود. 

جمهوری اسلامی باید تعلل و بی تصمیمی در ارتباط با تحولات حساس قفقاز را متوقف کند و در این زمینه رایزنی های گسترده ای با ارمنستان، روسیه، هند و چین به عمل آورد. تهدیدات محور شرارت ترکیه، باکو، انگلیس با پشتیبانی لجستیکی و رسانه ای رژیم صهونیستی در قره باغ روز به روز ابعاد گسترده تر و پیچیده تری به خود می گیرد و محاصره کنندگان آرتساخ که پیش از این تنها از دغدغه های زیست محیطی خبر می دادند به علت عدم برخورد قاطع از دو روز قبل خواستار حضور نیروی های امنیتی و نظامی جمهوری باکو در آرتساخ، تاسیس دفاتر گمرک و وزارت کشور در این منطقه و جلوگیری از انتقال هر گونه سلاح به آرتساخ توسط ارامنه برای دفاع از خود شده اند. عدم توقف این پیشروی تدریجی، تبعات بسیار خطرناکی برای آینده ارمنستان و هم پیمانان آن به خصوص روسیه و ایران خواهد داشت.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آرتساخ آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان ارمنستان و آذربایجان ایران و آذربایجان روسیه و آذربایجان ارمنستان و روسیه انگلیس انگلیس و آذربایجان انگلیس و ارمنستان احسان موحدیان ریچارد مور ام آی 6


( ۳۲۲ )

نظر شما :

آتیلا ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۸
آنجا خاک و قلمرو آذربایجان هست و این دولت آذربایجان هست که باید تصمیم بگیرد با چه شرکتی برای بهره برداری به توافق برسد ارامنه قره باغ فقط ساکنان آنجا هستند و قرار نیست که برای خودشان معدن بهره برداری کنند و سلاح داشته باشند آیا دولت ایران برای ارامنه ساکن جلفای اصفهان و یا در تهران برای محلات ارامنه نشین همچین حقی قایِل هست؟
کوروش داریوش راده ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
قره باغمتعلق به آذربایجان است و خودش درباره آن تصمیم می گیرد به موحدیان کویر و اوت نشین هیچ ارتباطی نداره. همه تورک های ایران هم از آذربایجان حمایت می کنند و موحدیان و دوالقدر و شعیب بهمن عددی نیستند در مورد قفقاز و سرزمین تورک ها اظهار نظر کنند. عزت مستدام
ایرانی آذربایجانی ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۲
بهتره بجای شعر و غزل گفتن در مورد دارایی همسایه به فکر دارایی خودمان باشیم. معدن مس سونگون، معدن طلای اندرگان و صد ها معدن طلای دیگر سرزمین ایران. اگه احسان واقعا مرده و به فکر منافع ملی هست و سخنگوی حزب داشناکسیون نیست تحلیلی راجع به موارد گفته شده داشته باشد.
ناشناس ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۶
از خواندن این مقالۀ روشنگرانه بسی شادمان شدم، که افراد بیداری همچون جناب دکتر موحدیان هستند که به مقامات ما هشدار دهند.
خسرو ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۳
آسمان و ریسمان را به هم می‌بافد تا جمهوری اسلامی ایران را با آذربایجان درگیر کند چرا؟ ایران تمامیت ارضی آذربایجان را قبول کرده است حالا چرا باید در قره‌باغ که قسمتی از سرزمین آذربایجان است دخالت کرده و محکوم شود؟ چرا باید با آذربایجان شیعه که مردمش به ایران عشق می‌ورزند بجنگد تا ارمنستان پرستان را راضی کند؟ آرتساخ چه صیغه ای است ؟ واقعا انگیزه این دروغها چیست؟
کامران ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۲۹
سالهاست اشغالگران ارمنی چه در قره باغ کوهستانی و چه در ۷ ناحیه پیرامون مشغول غارت معادن با عدم رعایت مسایل زیست محیطی بودند و هستند و ظاهرا شما از کوتاه شدن دست غارتگران ناراحت هستید ، جالب این است که عدم توجه به مسایل زیست محیطی در منطقه زنگزور نیز به همین منوال است و معدن ارتسوانیک با خروج میلیونها تن اب الوده به فلزات سنگین به مناطق پایین دست ان از جمله منطقه مغان و دره رود ارس باعث الودگی شدید میشود.کافیست مقالات خود ارمنی ها و اعترافات انها را ببینیدhttps://hetq.am/en/article/105994
شاهین ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۹
واقعا در تعجب هستم چطور ایران حامی شیعیان در دورترین نقطه جهان است ولی دشمن آزربایجان شیعه وهم زبان نصف ایران است.ای تورک ایران بیدار شو خواب غفلت تا کی؟
Yukselis ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۱
اینجا نفرت از کلمات آقای موحدیان فوران میکنه که باعث دل رنجی ما ترکهای ایران میشه .اولا جمهوری باکو نه جمهوری آذربایجان و دوم آرتساخ نه منطقه قره باغ .مقاومت مردم آرتساخ دیگه چجوری بازی با کلمات هست .اونجا مردم مسلمان و شیعه آذربایجان دارن با ارمنیهای کثیفی که سال ۱۹۹۲ روی مقاومت بدن نوزاد شش ماهه که پوستشو زنده زنده کندند داریم صحبت میکنیم .به نظر من آقای موحدیان ضد اسلام و ضد شیعیان دارن صحبت میکنن .امیدواریم اصلاح کنند حرفهایشان رو.ممنون
یحیی ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۷
آرتساخ چه صیغه ایه .آرتساخ مرده به دنیا آمد البته خوب شد مرد ، چون نا مشروع بود جناب دکتر موحدیان.
پارسا باسان ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۹
فعلا ایران و ارمنستان برداشت میکنند
احمد ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۵
جنایات جیلولوق در ارومیه وسلماس به رهبری مارشیمون ارمنی، را که در یک هفته هزاران مرد و زن و کودک اذربایجانی را قتل و عام کردند را ما هیچ وقت فراموش نمی کنیم ، حالا چه شده که شما از ارمنی های غیر مسلمان و اشغالگر حمایت میکنید، قره باغ خاک آذربایجان است معادن خودش را هم با سیاست خودش مدیریت میکنه
ارسلان ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۳
ارمنستان چه بخواهد و چه نخواهد بزودی خانکندی را باید باید و باید تخلیه کند خاک آذربایجان نمی تواند جولانگاه کافتار ها باشد.
آراز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۹
معدنهای آزربایجان روسی سال غارت کردن چرا صدایی از شما درنیومد حالا میخاد حقشو بگیره همتون شدین حامی حقوق بشر مانند مس سونگون به اسم آزربایجان به کام کرمان
صمد ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۴
بابا ارتاساخ رو که زدیم رفت رو هوا چرا چرت وپرت داری میگی ،قره باغ خاک آذربایجان هستش
بهنام ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۲
جمهوری اسلامی ایران تو این موضوع خیلی جدیه و منتظر اولین حرکت استان باکو هست من شدیدن دلم میخواد باکو به ارمنستان حمله کنه سپاه و ارتش ایران اونجا منتظرشونن و موشکایی که به ارمنستان داده در اولین حرکت با خاک یکسان میشن اتصال این راه یعنی از بین رفتن آرزوهای ایران آینده
محمد سهند ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۰
جناب احسان خان ،جمهوری باکو یا جمهوری آذربایجان جهت اطلاع دسترنج، معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایسنا به معادن طلای استان اشاره کرد و گفت: استان دارای ۳ معدن طلا است که طلای زره شوران یکی از معادن مهم کشور با کلاس جهانی محسوب می شود. دسترنج اظهار کرد: ذخیره قطعی این معادن ۳۳.۳ میلیون تن می باشد. احسان خان اگر فرصت کردی در خصوص وضعیت اقتصادی مردم تکاب هم گزارشی تهیه کنید.
ناصر ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۴
سلام
منصور ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۶
کشتار صدها هزار ارمنی؟؟؟!!! مرد حسابی خان کندی بیش از ۳۰ هزار ارمنی نداره. حداقل یه کم مطالعه کن بعد بنویس
مهدی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۸
اینقدر این اخبار یکطرفه هستن که آدم شاخ درمیاره. اصلا تو اخبار خود ارمنستان هم در این حد علیه آذربایجان افراط بکار برده نمیشه
بابک ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۲:۲۵
قرار نیست همه از موضوعات پشت پرده با خبر باشن که.
حسینی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۶:۳۹
متاسفم برای کارشناس سیاسی و روابط بین المللی جه مغرضانه جمهوری آذربایجان را جمهوری باکو گفته و تمامیت ارضی همسایه را نادیده میگیرد. البته از عکس العمل همسایه فردا گله نفرمایند.
امیر ولیزاده ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۷
قره‌باغ خاک آذربایجان است، طبق قطعنامه‌های سازمان ملل، حالا اگه احسان جون قطعنامه‌های سازمان ملل رو اگه قبول ندارن یه چیز دیگه ست!! در ضمن معدن طلای اندرگان در تبریز که توسط روس‌ها به غارت برده میشه و طبق مصاحبه آقای دهقان نماینده مجلس از ورزقان آذربایجان شرقی که گفته‌اند ایران هیچ آماری از طلای اندرگان ندارد، نه میدانیم که موجودی طلای معدن چیست و نه میدانیم روزانه چقدر طلا استخراج و به روسیه برده میشود!!! با این اوصاف نمیدانم نویسنده این مقاله چرا رگ غیرتش برای این موضوع که در وطن خویش انجام میشود بیرون نمیزند؟؟!!! ولی برای معدن طلای کشوری دیگر فریاد واویلا سر میدهد که اصلا ربطی به ما ندارد!!!
محمد ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۹
آقای موحدیان مادرترکی ضرب امثلی داریم که میگه اوزونه اوماج او وابیلمیر اما اوزگیه ارشته کسیر.توایران توشهرستان ورزقان سرعت غارت طلی معادن اندریان ومزرعه شادی به قدری باسرعت داره صورت میگیره که آنها (شرکتهای روسی وچینی)براانتقال خاک طلاهم به خود زحمت نمیدهند بلکه با استفاده ازسیانورکه برای محیط زیست وطبیعت فوق العاده خطرناک است به جداسازی طلا مشغولند.شما اگه خیلی دلت سوخته ازاینها حرف بزن ازغارت مس سونگون.که ریالی منافع آن به جیب مردم محروم این منطقه نمی رود.ولی اگر سخنگوی ارمنستانی اون بحث جدایی است.
علی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰
قره باغ متعلق به آذربایجان است نحوه اداره آن به خودش بستگی دارد زمانی که رژیم ارمنستان کشتار وقتل عام می کردند اون موقع کجا بودید شماها بانوشتن همچین مقاله ای باعث نفاق دشمنی سایر اقوام ایران میشوید یاشاسین دنیادا بتون ترک خالقین
ارهام ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
وقتی واقعیت ها وارونه جلوه داده می‌شود و جمهوری آذربایجان،باکو نامیده می‌شود وقتی قره باغ ، آرتساخ نامیده می‌شود وقتی از ارامنه در مقابل شیعیان دفاع می‌شود، وقتی تلاش آذربایجان برای آزادی خاکش،نقشه باکو نامیده می‌شود، وقتی برگزاری مانور خودتان ایجاد امنیت ومانور همسایه راقشون کشی وتهدید می نامید وقتی ایران در سی سال اشغالگری ارمنستان بی تفاوت (که کاش می بود) می‌ماند وقتی واگذاری معادن آذربایجان شرقی و غربی به روس ها بهره برداری واگذاری آن در آذربایجان تقدیم به لندن نامیده می‌شود وقتی در مقابل چشم میلیونها ایرانی وبرخلاف منافع ملی از ارامنه اشغالگر دفاع میکنید و احساسات میلیونها آذربایجانی ایران را نادیده میگیرد و هزاران دلیل دیگر،اینو بدونید که حق به حقدار خواهد رسید.
عبدالرضا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۸
از مقالاتی در حد دیپلماسی ایرانی انتظار می رود از اصطلاحات ما قبل تاریخ مثل ارتساخ اذری ها و غیره استفاده نشود همچنین از معادن قره باغ تنها دولت ازربایجان حق برداشت دارد ولا غیر
مهربان ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
آنجا خاک ابا و اجدادی ارمنی‌ها میباشد و ترک‌ها باید برن بیرون
ایرانی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰
بدبخت ان ترکهایی که بخواهند از حکومت ترکیه و باکو که اویزان انگلیس و امریکا اروپاست هستند حمایت کند یعنی نوکر دست سوم . ارامنه ساکن قره باغ صاحب و ساکن منطقه هستند نه مانند همکیشانشان در اصفهان یا ...کوچ و مهاجرت کرده باشند انهم بعلت تجاوز و کشتار عثمانیها قفقازیها و...
محمد ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۷
این تحلیل پر از دروغ و تفرقه اس. رژیم علی آف چیه؟ آرتساخ کجاس؟ کشتار ارامنه؟ آذربایجان بخواد که می تونه راحت بکشه چرا دیپلماسی رو انتخاب کرده ؟! انگلیس برادران مسیحی خودش رو رها کرده و چسبیده به دشمن دیرینه خود ترک ها ؟!!
ابراهیم قدیمی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۳
الودگی دریای خزر چه میشود۔چه سازمانی وکدام کشوری مراقب الودگی های دریای خزر است۔بهتر نیست برای کنترل الودگی های دریای خزر سازمان کنترل الودگی های دریای خزر با همکاری کشورهای ساحل دریای خزر بوجود اید؟
ایرانی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۷
کاسه داغ تر از آش
الشن ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۹
کارشناس عزیز حتما میدونید که از نظر تاریخی و بین المللی ، اونجا خاک آذربایجانه،ضمنا با این تحلیلهای فاشیستی حقیقت رو نمیشه پنهان کرد
حمید رضا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۴
بابا توی این دنیای شیر تو شیر اینجا مال آذر بایجان است یا مال ارمنستان معنی ندارد آنجا مال قدرت برتر است روسیه را نگاه کنید چین را نگاه کنید آمریکا را در مراودات سیاسی ، اقتصادی ،تحریم ها و..... ببینید حالا هم انگلیس آمده لابی های مختلف می کنه بلکه بتونه از این نمد کلاهی هم برای خودش برداره پس برو قوی باش اگر راحت جان طلبی که ضعیف در نظام طبیعت پایمال است
رحیم ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۲
آرتساخ نه قره باغ یادت نه
علی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۴
اونجا تبریز نیست که مس وطلا هاش رو ببرین کرمان .کسی کاری با شما نداشته باشه خاک خودشه اختیارش رو داره
یاسر ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵
یاشاسن آزربایجان
یاسر ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۸
واقعا باید جلوی اینهمه دشمنی و کذب گویی موحدیان و امثالهم گرفته شود
علی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۸
آقای موحدیان نوع جدیدی از نتیجه گیری و تحلیل ابداع کرده اند که باید بنام ایشان ثبت گردد. شرکتی را که در سال 1997 به دعوت ارامنه بصورت غیر قانونی در خاک آذربایجان شروع به فعالیت کرده(دولت این کشور بارها به انگلستان در این باره اعتراض کرده بود) به علی اف نسبت می دهند در عین حال برای از دست رفتن در آمد غیر قانونی ارامنه که توسط این شرکت انگلیسی پرداخت می شد هم اشک می ریزند . 25 سال است که این شرکت غیر قانونی ثروت آذربایجان را غارت می کرد و سهم ارامنه را میداد و آقای موحدیان اعتراضی به این مسئله نداشت حالا که این شرکت خلع ید شده و فعالیت هایش متوقف شده آقای موحدیان نگران شده که فعالیت های این شرکت به زیان منافع ملی ایران است . سپس ایشان به سفر رئیس سازمان اطلاعات انگلیس به ایروان و دیدارش با پاشینیان اشاره می کند و دوباره نتیجه می گیرد علی اف در خدمت انگلیس است !!!!! واقعیت اینکه این یک مقاله تحلیلی یا ژئوپولیتیک نیست.بلکه یک بیانیه فاشیستی و نژادپرستانه علیه یک کشور و ملت آن هست .
آیت ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۸
قاراباغ خاک آذربایجانه،هرکاری میتونه بکنه ،مقاله سراپا غلطه گویا موحدیان ،خودش در جایگاه ارمنیهاست اولا با کمال احترام کشور آذربایجان نه جمهوری باکو ،دوم آرتساخ نه شهر خانکندی
علی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۳
اگر ایران هم کنار بزنیم.نیروهای روسی هم در قره باغ هم در استان سونیک حضور دارند. پوتین هسته ای ومردم فدراسیون روسیه سر منافع ملیشون اصلا با کسی شوخی ندارن.که کشورک انگلیس هدفش را عملیاتی کند.اینو در اوکراین نشان دادن. پوتین چیزی نمیگه چون نمی خواهد روابطش باکشورهای ترک اسیای مرکزی به هم بخورد واین نقش را به ایران سپرده. مساحت کشورهای ترکیه واذربایجان واسرائیل روی هم نصف ایران هم نمی شود واین کشورها درمحاصره ایران و روسیه وهم پیمانان انها هستن. و ایران بزرگترین ذرات خانه موشکی غرب اسیا است.برای همین روی پروژه تجزیه ایران سرمایه گذاری می کنند تا با یک تیر به چندهدف بزرگ برسند. متاسفانه برخی از برادران اذربایجانی ما مانند اقای علیف وغیره خام امپراطوری رسانه ای غرب ومنافع اردوغان شدن نه واقعیت میدانی وپشت کردن به تاریخ وواقعیت و اجدادمان مانند شاه اسماعیل بزرگ وحکومت صفویه که توانست مردم فلات ایران ازهجوم بیگانگان نجات دهد.یادمان نرود همین کشورهای غربی بودن مارا ازهم جداکردن وقدرت ما راضعیف کردن.
اذربایجانی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۱
به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذری می گفتند در قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی انقدر توی سرشان کوبیدند که زبان اشان را فراموش کردند و ترک شدند. حالا یک عده دهاتی در ایران و رایون های جمهوری باکو خیال می کنند دارند به زبان آذری صحبت می کنند .
علی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۳
آقای موحدیان ، جنابعالی که سی سال در زمان اشغال خاک جمهوری آذربایجان و کشتار هزاران انسان و آواره کردن میلیون ها انسان از خانه و کاشانه خود توسط ارمنستان غاصب در خواب غفلت بودید و از اتفاقات و اشغال خاک جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان بی خبر هستید و امروز هم حامی غارتگران و جنایتکاران ارمنی باقی مانده در مناطق اشغالی خاک جمهوری آذربایجان می باشید، اگر از خواب بیدار شدید ، در همین ایران در استان آذربایجان غربی، شهرستان تکاب، دو معدن طلای آق دره و زر شوران ، قرار دارد ، تحقیق کنید توسط چه کسانی بهره برداری می شود و طلای آن به کجا می رود؟چون چیزی جز ویرانی محیط زیست برای منطقه ندارد ؟چرا استان آذربایجان غربی و شهرستان تکاب جزو عقب افتاده ترین استان و شهرهای ایران می باشد؟ شرکت‌های بهره برداری کننده متعلق به چه کسانی می باشد؟ این شرکت ها حتی حقوق اجتماعی بهره‌برداری معادن را هم نمی دهند.
محمد ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۹
آقای موحدیان به جای اینکه به فکر غارت معادن کشور آذربایجان باشد به فکر غارت معادن کشور باشد که به دست کشورهای چین کومونیستی و روسیه در حال انجام است لطفاً در امور داخلی کشور آذربایجان دخالت نکنند قره باغ کوهستانی جز خاک لایفک دولت آذربایجان بوده وخواهد بود این دولت آذربایجان هست که باید در مورد معادن کشورش تصمیم بگیرد
مقامی رضا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۱
تمام دشمنان در این منطقه متحد شده اند تا ضربه مهم و اساسی به ایران و جمهوری اسلامی وارد کنند و آن هم قطع کردن دست ایران در این منطقه ست پس ما هم باید از هر روشی حتی روشهای غیر اصولی خودشان برای جلوگیری از این امر استفاده کنیم تا نقشه های آنها را خنثی کنیم امروز دیر است تا چه رسد به فردا
رضوی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۶
با سلام ایران امروز اقدام نکند فردا دیر است کما اینکه دیروز درست اقدام نکرد امروز گرفتار شده است
سرزمین ما ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۸
از قدیم گفتن کار کار انگلیس هست مقاله را با دقت بخوانید انگلیس برای منافه خود تمام منطقه را بخاک و خون کشیده و ما بقول خودمان دلیل را مذهب و منطقه و ساکنان ان میبینیم
احمد ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۲
کاملا مشخص است که اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد پشیمانی ببار می اورد
مصطفی نایبی ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۹
در این دولت فاسد که همه چیز انها پول شده وثروت اندوزی چه انتظاری دارید که عقل وتفکر در انها باشد،باید این شهر ها که از ایران جدا شدن دوباره به ایران برگردن تا دست غربی ها از ان کوتاه شود ارمنستان اذربایجان
فرید ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۶
تا دیر نشدە بە کمک ارمنستان بشتابید
زابل ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۵
دوستان عزیز زیاد احساساتی نشید.هر کشوری برای منافع خودش تلاش می‌کنه و در سیاست هم همینجوری هست.منافع ایران ارجعیت به آذربایجان و دیگران دارد و بهتره بگویید که هرکاری به صلاح و به سود ایران هست باید انجام شود و ضمنا اینکه ما عقد اخوت مادام العمر با هیچ کشور و هیچ شخصی نیستیم.زنده باد ایران و ایران پرست
کیان ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۱:۲۹
این سیاست یکی به نعل و یکی به میخ کامنت نویس ها واقعا جالبه. اونجایی که بحث سر ارمنستان هست سریع بحث شیعه رو پیش میکشن. و زمانی که درگیری با ایران هستش بحث ترک های درون ایران رو پیش میکشن. هم از آخور میخورن و هم از توبره
ایرانی ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۸
نمیدونم چرا آذری های ایرانی خود را تورک میدونند؟! ب اوراق تاریخی هم نگاه کنید اگر واقع بین باشید آذری ها تبار دیگری هستند از قوم بزرگ پارس حالا هی بگید ما تورکیم که همون ترکیه هم شما رو قبول نمیکنه
فرزاد ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۶
چوب تو لونه ی زنبورها کردی جناب موحدیان
آراز ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۴
سالهاست خاک آزربایجان (شمالی و جنوبی) توسط فارس ها و ارامنه اشغال ، و منابع و ثروت های طبیعی آن چپاول و غارت ، و مردم آن طی ۱۰۰ سال گذشته با کشتار و نسل کشی توسط روس فارس ارمنی مواجه شده است جنایات پهلوی در آزربایجان در ۱۳۲۵ جنایات ارامنه در ارومیه خوی سلماس قره باغ زنگزور خوجالی و جنایات روس‌ها در ۲۰ یانوار باکو و ....
محمد ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۰
در آذربایجان شرقی دو معدن طلای اندریان و مزرعه توسط چینی ها و روسها استخراج و برده میشه . اقای موحدیان خبرداره؟
دده قورقود ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۸
ایت هورویر کروان کئچر. به این هورومخ ادامه دهید. هر چقدر هورومخ کنید ما بیشتر شاد میشیم
حمیدرضا ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۹
بادکوبه و قره باغ، ایرانون تورپاقی دی، علیف، اردوغان رعیتی دی،. هر کیم که علیف دن، طرفی اوسا،. خائن دی،. بادکوبه و قره باغ و ارمنستان جزئی از خاک ایران هستند و باید به دامان ایران برگردند
آتاتورک کبیر ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۶
کامنت نویسان پان تورک و لابی خیلی محترم اردوغان و علیف و جریان پان تورکیسم و سربازان سایبری سازمان میت بدانند ایران جایی برای پیاده نظام صهیونیزم نیست و بزودی وضعیت عوض خواهد شد . یاشاسین مقاومت اسلامی حسینیون باکو . لبیک یا آقا امام حسین(ع) . درود بر نیروهای مسلح غیور جمهوری اسلامی ایران
فرزاد ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۴
این «رضا وزیری»واقعا کیه که با آوردن نامش تو این یادداشت جناب موحدیان؛ تمام پانترکهای دویست دلاری به خط شدن؟گویا جناب موحدیان با آوردن نامش ؛ دست رو نقطه حساس جماعت دویست دلاری گذاشتن.
حق طلب ۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۱
آرتساخ و تمام نواحی اطراف آن. مانند کاشاتاق شاهومیان واراندا بردزور آکنا و ... در تاریخ همیشه ارمنی بوده و ارمنی باقی خواهند ماند. فقط در برهه ای از تاریخ شوروی بوده که این ناحیه ارمنی الاصل بخشی خودمختار از جمهوری باکو شد. خواهیم دید که ارمنستان و ارتساخ در نهایت پیروز خواهند شد. و خواهیم دید که استان های باکو و نخجوان دوباره به میهن اصلی خود ایران بازمی گردند. شک نکنید. دست دوباره به بازو بازمی گردد‌ در نهایت کل قفقاز باید به مام میهن (ایران) بازگردند.