زنگ خطری برای ایران

هدف غرب از نابودی ارمنستان چیست؟

۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۵۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدف اصلی غرب از تلاش برای تجزیه تدریجی و نابودی ارمنستان، تضعیف و محاصره روسیه و ایران است تا منافع خود را بهتر تامین کند.
هدف غرب از نابودی ارمنستان چیست؟

دیپلماسی ایرانی: خانه آزادی، از جمله سازمان های آمریکایی مدعی دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در جهان، گزارشی به نام ملل در حال انتقال در سال 2023 یا Nations in Transit 2023 منتشر کرده که در بخش هایی از این گزارش به صراحت از نیات کشورهای غربی برای نابودی ارمنستان پرده برداشته شده است.

در صفحه ششم فایل پی دی اف این گزارش آمده است: «نشانه های اندکی وجود دارد که نشان دهد گسترش کنترل باکو بر قره باغ (به مانند گسترش کنترل روسیه بر اوکراین) آزادی و امنیت مردم محلی را در قره باغ کوهستانی و بخش هایی از ارمنستان از بین  ببرد! دولت های دموکراتیک نباید این تهدید را نادیده بگیرند. آنها باید تمام گام‌های ممکن را برای توسعه دموکراسی در ارمنستان و تضمین حمایت از مردمی که تحت حاکمیت آذربایجان زندگی می‌کنند یا از اشغالگری این کشور فرار می‌کنند، بردارند.»

محتوا و توصیه های گزارش این اندیکشده وابسته به کاخ سفید بسیار رسواگر و تامل برانگیز است. در واقع غرب به علت منافعی که در جهت تسهیل روند نابودی و تجزیه ارمنستان دارد و به آن خواهیم پرداخت، با ناچیزشمردن خطر تجاوزگری باکو، اقدامات نظامی رژیم علیف در جهت ریزه خواری ارمنستان و تسخیر تدریجی بخش های حساس این کشور را ناچیز می شمارد و تنها توصیه آن این است که باید تلاش کرد بعد از اشغال سرزمین های محل سکونت ارامنه توسط دولت باکو، دموکراسی در ارمنستان حفظ شود، اما راه حل عملیاتی در این زمینه ارائه نمی شود، چون هدف فریب مردم ارمنستان است.

غرب به خوبی می‌داند که آذربایجان سرزمین‌هایی را از قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق که ارامنه در آنها سکونت داشته اند، تصرف کرده و شرایط را برای اخراج ساکنان اصلی آنها فراهم کرده است.

غرب همچنین مطلع است که استقرار نظامیان آذربایجان در هر بخشی از خاک ارمنستان و آرتساخ به معنای ارمنی‌زدایی و نسل کشی است و هر نوع «همزیستی» بین ارامنه و سربازان علیف در واقع غیرممکن است. این رویه طی مدتی که از محاصره آرتساخ می گذرد به خوبی ثابت شده است.

با وجود همه این مشکلات و خطرات، به ارمنستان صرفاً «دموکراسی» ذلیلانه پیشنهاد می شود، یعنی تقویت موقعیت مقامات سیاسی فعلی ارمنستان که در صورت پیروی از ایده های خانه آزادی تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور را به خطر می اندازند.

«حمایت» از پناهندگان و مردم آرتساخ نیز ادعایی انتزاعی و خیالی است و هیچ بحثی در مورد تضمین واقعی امنیت نهاد دولت در ارمنستان یا سازوکاری در این خصوص وجود ندارد.

هدف اصلی غرب از تلاش برای تجزیه تدریجی و نابودی ارمنستان، تضعیف و محاصره روسیه و ایران است تا منافع خود را بهتر تامین کند.

 حضور روسیه در هر جای دنیا از جمله در ارمنستان و آرتساخ به نفع غرب نیست و حضور ارامنه در آرتساخ تنها امری است که حضور روسیه را در این منطقه توجیه می کند.

در صورت اخراج ارامنه از این منطقه، روسیه برای خروج از آرتساخ به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت و خلاء حضور این کشور در سایه بی عملی و بی تصمیمی ایران توسط ترکیه و ناتو و رژیم صهیونیستی پر خواهد شد.

غرب برای تحقق اهداف خود در این زمینه به روش های خلاقانه ای متوسل شده و دولت ارمنستان را برای تحویل تعدادی از روستاهای استراتژیک در مسیر ترانزیت ایران به ارمنستان و گرجستان تحت فشار قرار داده است.

در صورت تصرف آرتساخ و روستاهای درون بوم مورد ادعای باکو در داخل خاک ارمنستان یک فاجعه ژئوپلتیکی، امنیتی و اقتصادی برای ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران اتفاق خواهد افتاد. زیرا در این صورت ارمنستان به تکه خاکی بی ارزش و محصور در میان دشمنان مبدل شده که بلعیدن و نابودی آن بسیار ساده خواهد بود.  ایران نیز ارتباط ترانزیتی خود با ارمنستان و گرجستان را از دست داده و عملا در محاصره کامل باکو و ترکیه قرار می گیرد تا آنها خواسته های امنیتی و اقتصادی و تجزیه طلبانه خود را به ایران تحمیل کنند.

یکی از روستاهای مورد ادعای باکو در درون خاک ارمنستان و در نزدیکی نخجوان که به علت ارتفاعات مشرف بر مرز ایران ارزش استراتژیک بسیار زیادی دارد، تیگراناشن (کرکی) است که با تصرف آن توسط باکو شاهراه ترانزیتی ایران به ایروان پایتخت ارمنستان قطع می شود.

با توجه به صعب العبور و کوهستانی بودن این منطقه و عدم توجیه اقتصادی، این تصور که مشکل مذکور با احداث جاده ای جایگزین برطرف شود، کاملا ساده اندیشانه خواهد بود. قبلا نیز با احداث جاده های جدید برای حل این مشکل تلاش شده که با پیشروی های ارتش باکو، ناکارآمدی این روش اثبات شده است.

در نتیجه 

۱. با قطع مرز ایران و ارمنستان از طریق اشغال نقاط حساس جاده های ترانزیتی، محاصره مدنظر جهان ترک، ناتو و صهیونیستها بدون برخورد نظامی با ایران و با حساسیت زدایی از افکار عمومی رخ می دهد.

۲. کریدور میانی یا ترنس خزر پس از محاصره ایران (و در شرایطی که راه آهن رشت به آستارا تکمیل نشده و در صورت تکمیل با کارشکنی رژیم علیف مواجه است)، تثبیت شده و کریدور شمال جنوب از مسیر ایران به حاشیه خواهد رفت.

۳. در ماه های آینده بخش‌هایی از جنوب ارمنستان به زور یا با تحمیل صلحی تازه اشغال خواهد شد تا دسترسی باکو به نخجوان و ترکیه از طریق کریدوری در استان سیونیک انجام شده و ایران که مسیر ۳۰ ساله این دسترسی بوده است حذف شود.

۴. با حذف این نیاز باکو و ترکیه به ایران و تکمیل محاصره جمهوری اسلامی، اعضای ناتو، صهیونیست ها و ترکیه، برنامه های خود را برای تحمیل جنگ به ایران در صورت وخامت شرایط اقتصادی، تعمیق شکاف های اجتماعی و فرهنگی و همچنین تجزیه شمال غرب ایران راحت تر پیش خواهند برد!

از هم اکنون می توان حدس زد رژیم علیف در صورت تسلط بر روستای تیگراناشن (کرکی) و ارتفاعات مشرف بر آن به سرعت این روستا را به جاسوسان رژیم صهیونیستی پیشکش کند تا از آن برای جمع آوری اطلاعات و آسیب زدن به منافع ایران استفاده شود.

نگارنده و بسیاری از کارشناسان قفقاز در چهار سال گذشته بارها در مورد روند خزنده این تحولات و تبعات غیرقابل جبران آن هشدار دادند، ولی در کشور گوش شنوایی نبود. البته هنوز هم فرصت هایی برای جبران وجود دارد و مهم ترین اقدام ایران باید تکمیل و تعریض و بهسازی راه های مواصلاتی با ارمنستان، تقویت کنسول گری کاپان با حضور وابسته نظامی و ...، افزایش حضور ایرانیان در جنوب ارمنستان به اشکال متنوع بر حسب تشخیص مقامات مربوطه، رایزنی جدی با دولت ارمنستان و نیروهای سیاسی در این کشور برای ایستادگی در برابر مطامع خارجی باشد. اگر ایران رفتارهایی نشان دهد که از متحد بالقوه ارمنستان به متحد بالفعل مبدل شود و اقداماتی دلگرم کننده داشته باشد، می توان امیدوار بود که این کشور انگیزه بیشتری برای مقاومت داشته باشد.

در عین حال با توجه به شدت خشم عمومی در ارمنستان از واگذاری احتمالی آرتساخ و ۸ روستا به رژیم باکو، امکان ناآرامی‌های شدید ضد دولتی در ارمنستان و تضعیف جدی حکومت مرکزی به علت درگیری های داخلی وجود دارد.

در این شرایط احتمال دخالت ارتش باکو و ترکیه برای جداکردن بخش های بیشتری از خاک ارمنستان زیاد است.

لذا آمادگی نظامی ایران در مرز ارس و هماهنگی با روسیه برای اقدام کنشی لازم باید حفظ شود تا دندان طمع علیف و اردوغان کشیده شود. با توجه به افزایش احتمال پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، این دو در حال برنامه ریزی برای توطئه های تازه ضدایرانی هستند و هم اکنون آرامش پیش از توفان را پشت سر می گذاریم.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان آذربایجان جمهوری آذربایجان تجزیه ارمنستان و آذربایجان آذربایجان و ارمنستان احسان موحدیان روسیه و ارمنستان روسیه و آذربایجان امریکا و ارمنستان امریکا و آذربایجان قفقاز قره باغ


( ۲۶۶ )

نظر شما :

پویا علامه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۹
کاملا با حرف‌های نویسنده موافق هستم.
سید عشقعلی کویریان ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
چند سوال از نویسنده: ۱:طبق کدام منبع اماری ۱۲۰ هزار ارمنی در قره باغ موجود میباشد؟ ۲: چرا با رفع اشغال ارامنه بر ۸ روستای مسلمان نشین به اذربایجان مخالفت میکنید؟ ۳: زمانیکه ارامنه تمامیت ارضی اذربایجان را قبول میکند پس علت مخالفت شما چیست؟ ایا دولت اذربایجان میتواند در مقابل ممانعت ایران با بازگشایی دالان زنگزور مقابله به مثل کند و مانع دسترسی ایران به روسیه شود( پروژه رشت استارا) ؟
میر چراغعلی طبرستانی ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۳
کاسه داغتر از اش! شما که نگران اسایش و رفاه ۱۲۰ هزار ارمنی خانکندی(قره باغ) هستید. چرا نگران یک میلیون مسلمان شیعه اذربایجان نیستید که ۳۰ سال است سرزمینشان توسط ارامنه اشغال شده و هنوز از ترس انفجار میادین مین گذاری شده توسط ارامنه نمیتوانند به خانه هایشان برگردند و در چادرها زندگی میکنند . چرا نگران ۳ میلیون اذری مسلمان که از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۸۸ توسط ارامنه از سرزمینهای خود در چوخور سعد( ایراوان) گویچه محال،زنگزور، دره یازی..... رانده شده اند نیستید که هنوز پاسپورت ارمنستانی خود را در دست دارند و سند مالکیت خانه و املاک خود در امنستان را به همراه دارند ، و طبق توافق نهادهای بین المللی باید به سرزمینهای خود در ارمنستان برگردند. ولی شما هیچ اشاره ای به اوارگی انها نمیکنید؟
مهدی ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۳
در واقع اگر آرتساخ و ارمنستان پیش از جنگ را یکی در نظر بگیریم که در واقعیت هم بودند می‌توان گفت ارمنستان خیلی ژئوپلیتیک بدی نداشت اما با از دست دادن آن ماهیت وجودی‌اش به خطر افتاده ازبس که این اتفاق مهلک بود و برای ما هم ضرر داشت چرا که اینگونه در موضع انفعال قرار گرفتیم و شاید یک جنگ هم داشته باشیم (چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی).صحبتی هم با بعضی دوستان که احساسی برخورد می‌کنند دارم، عزیزان ما دوست دار ارمنستان نیستیم! ما منافع خودمان را می بینیم، آیا جمهوری آذربایجان برای ما از منافعش کوتاه خواهد آمد که ما کوتاه بیاییم؟
مهدی ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶
درباره صحبت های وزیر کشور ترکیه هم بنویسید. چون حرف هایش بوی جنگ با ایران رو میداد و من احساس کردم با این حرف ها درحال آماده سازی جامعه برای جنگ با ایران هستند البته بعد از پیروزی اردوغان.
رضا ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۸
این آقای احسان موحدیان بطور مکرر از عبارت ( آرتساخ ) استفاده می کند در حالی که هیچ کشوری حتی خود ارمنستان نیز چیزی بنام جمهوری آرتساخ را به رسمیت نمی شناسد . ضمنا این مقاله در موسسه hoosk نیز آمده است . یعنی ایشان از خود ارمنی ها هم ارمنی تر میباشد .
رضا ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۵
ضمنا در این نقشه خیالی آقای احسان موحدیان منطقه قره باغ که جزیره ای داخل آذربایجان میباشد ، بطور اغراق آمیز بزرگتر نشان داده شده است .
بهمن ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۴
اقدامات و جلز و ولز یوگی و دوستان از حب معاویه یعنی ارمنستان نیست از بغض علی یعنی ترکهاست خود روسیه این دو کشور را به تفاهم رسانده و به در و دیوار کوبیدن ایرانشهریها فقط خودشان را زخم و ذیلی خواهد کرد
مهدی ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۳
راستی عزیزان سوالی دارم درباره کلمه قره باغ این کلمه ترکییست اما شما که حرف ق را نمی توانید تلفظ کنید پس اسمش رو چطوری میگید؟ (خیلی وقته برام سواله)
کامران ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۸
قره باغ و ۸ روستای قازاخ و نخجوان جزو خاک اذربایجان است و تخلیه و رفع اشغال ان یک بخش مسلم از روند صلح است ، حرف خارج از ان یعنی نااگاهی یا عناد!! که طرز گفتار اینچنینی بیشتر سبب انبساط خاطر خوانندگان است . نویسنده در صدد وارونه گویی حوادث گذشته منطقه است از جمله اینکه این اذربایجانی ها بودند که مورد نسل کشی و‌ اخراج دسته جمعی از خاک ارمنستان در سالهای ۱۹۴۶ و بنا بر فرمان ۴۰۸۳ استالین ، و دهه ۷۰ میلادی و‌نهایتا در سال ۱۹۸۸ قرار گرفتند ،و اصولا این روند پس از اشغال قفقاز توسط روسها اغاز شد .احقاق حقوق این جمعیت کثیر و بازگشت به زادگاه خود حقی است که باید ایفا شود و بسیاری از روستاهای ایشان هنوز خالی از سکنه است و علارقم بوق و کرنای دیاسپورای ارمنی علاقه ای برای زندگی در انجاها از طرف جامعه ارمنی وجود ندارد ،سرنوشت کشوری که با فراخوان تاسیس میشود و با کمک سرشار کشورهای خارجی و تاراج منابع دیگران ارتزاق میکند قطع به یقیق خیلی روشن نخواهد بود.
تیمور خان ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۸
بی عملی و بی تصمیمی ایران در این بین از همه موارد جالب تر است ما در سوریه برای تمامیت ارضی و مقابله با اسرائیل میجنگیم ولی در پشت مرز هایمان در برابر اسرائیل و هم پیمانش ساکتیم؟!؟!؟!
احمد ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۵
بیایید تصور کنیم در ارمنستان حکومتی بر خلاف ما سر کار بیاید انوقت کلا راه شمال بطرف اروپا قطع میشود مسایل اینچنینی را بزعم نگارنده نمیتوان با گردن کلفتی حل کرد سیاست دیگری لازم است که در شرایط فعلی چشم اندازی ندارد؟
ساسان ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۳:۰۸
الان حجم مبادلات ایران و ترکیه 30 برابر و ایران و آذربایجان 2 برابر مبادلات ایران و ارمنستان است و اگر راه آهن رشت آستارا تکمیل شود مبادلات ایران با آذربایجان هم حداقل 10 برابر مبادلات با ارمنستان خواهد بود حالا راه افتادن کامل کریدور شمال - جنوب که قصه اش فرق می کند و ممکن است خیلی طول بکشد. پس شما هر چقدر هم بگویید دولتمردان به دیدگاههای پارانویایی شما توجه نخواهند کرد. ارمنستان مگر زیر ساخت دارد که کالای ایرانی را به گرجستان ترانزیت کند. مبادله با ارمنستان حداکثر در حد بازار داخلی ارمنستان خواهد بود و الان ما حدود 5 درصد یعنی یک بیستم در بازار ارمنستان سهم داریم . پس دولتمردان ما حداقل به اندازه شما تعصب کور جلوی چشمشان را نگرفته که منافع اقتصادی و درامد ملی و رفاه مردم را فدای اندیشه های کینه توزانه شما بکنند.
حبیبی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۳:۱۴
ارمنستان و آذربایجان تا صلح راه زیادی ندارند و ظاهرا" هر دو مشتاق توافقند و روسیه و ترکیه و آمریکا و سایر کشورهای جهان از این استقبال می کنند.اونوقت شما از چی حرف می زنید؟ چه نابودی؟ شما شدید دایه مهربانتر برای ارامنه! وقتی دو طرف توافق کنند، اصلا" به ما چه ربطی دارد که خودمان را نخود هر آشی می کنیم؟
حسن ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۳:۱۷
غرب مگر دیوانه است که ارمنستان را نابود کند تا ترکیه و آذربایجان راحت به هم متصل شوند؟ این همان غرب است که 30 سال آذری ها را سر کار گذاشت و کمکی به احقاق حق آنها در موضوع قره باغ نکرد. چون از قدرت گرفتن زیاد آذربایجان و اتحاد کشورهای ترک زبان اصلا" خوشش نمی آید چون سیاست های منطقه ای غرب را به چالش می کشند همانطور که الان با ترکیه مشکل دارند.
مرتضی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۵:۵۱
منطقه بادکوبه .باید استان آذربایجان شمالی ویا استان باکو نامیده شود.
یاور ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴
absolutely right
ماشینیان ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۷
آرتسوخ کجاست؟! حداقل از اسم منطقه که قره باغ هست مشخصه که متعلق به کجاست. خجالت هم خوب چیزیه
یاشار ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۸
جا ی قصبی آخر عاقبت ندارد
مهدی سهیلی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۸
انفعال ایران در موضع ارمنستان موجب تضعیف داخلی هم میشه.. چون نخبگان کشور رو به این نتیجه میرسونه که نگاه مدبرانه و راهبرد سیاسی درستی برای حفظ منافع کشور حاکم نیست... لذا بنظر من بیشتر از ارمنستان این ما هستیم که به اتحاد و حمایت از ارامنه نیاز داریم.
کوروش ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱
چه خوش اشتها هستند این مغول‌ها.
Hasan ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴
کاملا مغرضانه نوشتید منافع ملی ارمنستان جدا از منافع ملی ایران است ارمنستان اگر مرزهایش از طرف ترکیه باز شود دیگر نیازی به مرز ۴۵ کیلومتری ایران نخواهد داشت صلح ارمنی ها با ترک ها بیشتر به نفع ارمنی هاست تا ترک ها البته به ضرر ایران. از طرفی طوری نوشتید که جای اشغالگر رو اشغال شده عوض کنید ارمنستان سی سال تمام چندین شهرستان آذربایجان را اشغال کرده و با خاک یکسان کرده است آغدام زمانی بزرگترین شهر قفقاز بود حالا در سایه اشغالگران تبدیل به خرابه شده است. ارمنی ها متوجه شده اند که روسیه همیشه نمی تواند ضامن ارمنی ها باشد و به این نتیجه رسیده اند که از چهار طرف با ترک ها همسایه اند پس بهتر است با همسایه قوی همیشه در صلح بود و به نظر من بهترین تصمیم برای ارمنستان صلح با آذربایجان و به تبع آن صلح با جهان است
حسن ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۰
آرتساخ نه استوراخ
علی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۲
کاملا درست میفرمایند مهم منافع ایران است مسلمان و غیر مسلمان فرقی ندارد اگر دیر بجنبیم خسارات جبران ناپذیر خواهد بود
مهدی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۵
یک عکسی در اینترنت دیدم که لابی های جمهوری آذربایجان و ارمنستان را نشان می داد به همراه عکس هایشان و باید بگم که لابی های آذربایجان حدودا ۰.۲۵ تا ۰.۳۰ بیشتر از ارمنستان بود. برای من جالب بود که در این نظرات همیشه از دیاسپورای ارمنی حرف می زنند البته حرف‌ درباره نظراتی که در حمایت از آذربایجان می نویسند خیلی زیاد است که اگر در اینترنت سرچ کنید یا اخبار را دنبال کنید، به اشتباه بودن اونها میرسید، من شبکه های آذری رو میبینم و خیلی از این حرف ها که زده میشه نشئت گرفته از برنامه های اونهاست، که البته این‌ها تنها پروپاگانداست، پاشینیان به علیف میگه که چرا گذرگاه لاچین ایست بازرسی گذاشتید و علیف خیلی ساده میگه نزاشتیم خخخخ پس این خبرنگارا بیکارن ول معطلن به یکی گیر بدن لابد، بیخیال این حرف‌ها واقعیت رو میشه تشخیص داد سعی می کنن بازی کنن با افکار وگرنه علیف که میگفت ترسی ندارم از ایران، خب بفرما پیش برو. در نهایت نه آذربایجان نه ارمنستان تنها ایران و منافع ملی خودمان مهم است برای دیگر کشورها هم همین است. مگر نه ۴۰ میلیون ترک داریم همین علیف برای منافع این ۴۰ میلیون ترک کوتاه بیاد و ضد منافعشون عمل نکنه. مگه نمیگفت داریم.
ناشناس ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۷
از 15:23 تا 18:13 . علی پانترکه با نامهای مختلف آمده و اراجیف بافته . به نظرم این فرد مشکل عقلی دارد .
ایراندوست ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۱
علیف با باز کردن پای دشمنان ایران مثل اسراییل وامریکا وناتو به مرزکشور ودشمنی با ایران مگه کاری هم کرده حالا یک عده میان به خاطر هم زبان بودن سنگ اون هارو به سینه میزنن مگه ماپشت فارسهای افغانستان وتاجیکستان وسمرقند وبخارا بودیم وگرفتیم که به ماانگ فاشیستی میزنید شما حاضرید پشت عردوغان عثمانی رو بگیرید ولی پشت کشورووطن خودتون نباشید
داوود ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۶
هدف از حذف بچه گانه نام آذربایجان چیست؟بشتابید دل مردم ترک آذربایجان را بدست آورید تا دیر نشده.
وطن ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۳
شب بخیر
ابوطالب ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۷
آقای موحدیان استوراخ را بیخیال طالبان را بچسب.
آذربایجان یورد ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۹
بیشتر از نظر یک ایرانی شبیه نظرات فرانسوی هاست
افق ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۷
اون که تو تاریخ نوشته اران بود اذربایجان ساختگی هست
سومر ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۹
خوجالی یادت نره
رضا ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۸
این همه نژاد پرستی و جانب داری از ارمنستان‌ جنایت کار رو بس کنیدو انسان باشید.
ایرانی ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۴
آقایان تازه از خواب بیدار شده و متوجه شده اند که پانترکهای داخلی چطور آنها را فریب داده اند! خسته نباشید.
ابراهیم قدیمی ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۵
علاقمندی ایران باید بر منافع خود وصلح در منطقه استوار باشد وان مرز ایران وارمنستان وحضور اطلاعاتی ونظامی اسرائیل اتش افروز و علاقمندی ناتودر منطقه است۔بقیه مسائل ونوع حل ان به خودشان وخواست خودشان مربوط است۔ هیزم کش این درگیری دوهمسایه که یکی از ابتدای تاریخ و چند هزار سال در منطقه بوده ودیگری حدود هزار سال است در این مناطق حضور دارد نباشیم۔۔جناب علیف وپاشینیان تراتیشه دادم که هیزم کنی ندادم که بنیاد مردم کنی۔
منتظرالمهدی ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۴
احسان جون طرفین دعوا صلح می کنند تو رضایت نمی دی به اصطلاح دکتر چرا کاسه داغتر از آش شدی ؟
خسرو ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۹
فهمیدیم موحدیان مدافع سرسخت ارامنه آن هم از نوع افراطی است برای یک قسمت از سرزمین آذربایجان نام آرتساخ گذاشته و اصرار به تجزیه آن دارد در حالی که طبق نوشته بالا هنوز هم چهار هزار کیلومترمربع از سرزمین‌های آذربایجان در اشغال ارمنستان است ، آذربایجان را‌متجاوز می‌شمارد!!!!! چند سوال از آقای موحدیان دارم اگر جسارت داشت در همین جا جواب دهد اول اینکه معیار محدوده سرزمین‌های دو کشور آذربایجان و ارمنستان تقسیمات شوروی است یا نه ؟ اگر چنین است قره باغ جز آذربایجان نیست ؟ ایران و همه دنیا و بخصوص اخیرا ارمنستان آنرا قبول نکرده است ؟ در نقشه مورد ادعایتان هشت روستای آذربایجان که داخل سرزمین ارمنستان هستند در کدام مسیر مواصلاتی ایران قرار دارد ؟ واقعا خودت حاضری در قاپان بمانی و زندگی کنی ؟ ایرانیها چرا باید در قاپان حضور داشته باشند؟ صلح بین دوهمسایه در قفقاز به نفع ایران نیست؟ باتوجه به حمایت همه جانبه کلوپ صلیبی از ارمنستان و حتی اعضای ناتو(با غیراز ترکیه ) احتمال نابودی ارمنستان صفر است
روزبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۸
آقای موحدیان مطمئن باشید مدتی بعد ارمنستان با آذربایجان و ترکیه صلح خواهد کرد و کانال زنگزور هم تحویل آذربایجان میشود و بازار ارمنستان بدست ترکیه خواهد افتاد و صلح در قفقاز جاری خواهد شد. و آنوقت شما شوونیستها و همفکران متوهم در کجای میدان قرار خواهید گرفت؟