واشنگتن جای خالی مسکو را در ایروان پر می کند؟

رویارویی امریکا و روسیه این بار در قره باغ

۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۴۸۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هفته گذشته، یک مقام ارشد ارمنی، نارضایتی خود از بی تفاوتی ائتلاف نظامی تحت رهبری روسیه به درخواست کمک ارمنستان، ابراز کرد و نانسی پلوسی نیز نارضایتی ارمنستان از برآورده نشدن انتظاراتش از این ائتلاف نظامی در درگیری های اخیر بین باکو و ایراوان را مورد تاکید قرار داد.
رویارویی امریکا و روسیه این بار در قره باغ

دیپلماسی ایرانی: به گفته بیانیه صادر شده در روز شنبه توسط وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، در درگیری های اخیر بین نیروهای این کشور و ارمنستان، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه گذشته هفته گذشته، دست کم 282 نظامی از نیروهای جمهوری آذربایجان زخمی شدند. در ادامه این بیانیه به زخمی شدن دو شهروند غیرنظامی توسط اقدامات تحریک آمیز ارمنستان نیز اشاره شده است.

باکو، ایروان را به اقدامات تحریک آمیز گسترده و ستیزه جویانه متهم کرده است. به گفته مقامات جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنستان در مناطق و اراضی این کشور مین گذاری و نیروهای جمهوری آذربایجان را هدف سلاح های سنگین و گسترده خود قرار داده اند.

ترکیه نیز اخیرا بر حمایت خود از مواضع جمهوری آذربایجان تاکید کرده است و مقامات این کشور خواستار پایبندی ارمنستان به تعهدات مندرج در موافقتنامه آتش بس امضا شده در سال 2020 شده اند. روابط بین دو کشور عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق با اشغال منطقه قره باغ توسط نیروهای ارمنستان از سال 1991 شکننده و پر تنش بوده است. جامعه بین الملل، منطقه قره باغ را بخشی از قلمرو تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان می داند.

در همین حال، با شروع درگیری های اخیر بین باکو و ایروان، واشنگتن حمایت خود را از ارمنستان ابراز کرده است. روز یکشنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هنگام دیدار از ارمنستان، متحد نظامی روسیه، برای ابراز حمایت آمریکا از حق حاکمیت ارمنستان در سخنرانی خود؛ درگیری های اخیر را حمله غیرقانونی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناطق مرزی ارمنستان خواند و این تهاجم را به شدت محکوم کرد. رئیس مجلس نمایدگان آمریکا در سخنرانی خود در ایروان، علت اهمیت سفر خود به ارمنستان را، حملات مرگبار و غیرقانونی نیروهای جمهوری آذربایجان به ارمنستان توصیف کرد. این درگیری های مرزی به کشته شدن بیش از 200 نفر انجامیده است. نانسی پلوسی در ادامه سخنان خود گفت: آمریکا این حملات را شدیدا محکوم می کند و باکو را عامل شروع درگیری های اخیر معرفی کرد. به گفته پلوسی، شواهد آشکاری برای تایید شروع درگیری ها توسط جمهوری آذربایجان و حمله این کشور به ارمنستان وجود دارد و باید عامل اصلی درگیری اخیر، رسما شناسایی و معرفی شود. وی در ادامه گفت: واشنگتن درحال دریافت خواسته ها و نیازهای دفاعی ارمنستان است و خواستار حمایت از ارمنستان در مبارزه جهانی دموکراسی علیه خودکامگی در سراسر جهان است.

هفته گذشته، یک مقام ارشد ارمنی، نارضایتی خود از بی تفاوتی ائتلاف نظامی تحت رهبری روسیه به درخواست کمک ارمنستان، ابراز کرد و نانسی پلوسی نیز نارضایتی ارمنستان از برآورده نشدن انتظاراتش از این ائتلاف نظامی در درگیری های اخیر بین باکو و ایراوان را مورد تاکید قرار داد.

به نظر می رسد در نبود روسیه یا بی تفاوتی آن نسبت به جنگ قره باغ ایالات متحده می رود تا جای خالی آن را برای ارمنستان پر کند. این مساله می تواند به چالش جدیدی میان روسیه با ایالات متحده تبدیل شود.

منبع: دیلی صباح/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارمنستان آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان و آذربایجان جنگ ارمنستان و آذربایجان جنگ آذربایجان و ارمنستان ایالات متحده امریکا سفر نانسی پلوسی به ارمنستان روسیه روسیه و ارمنستان ترکیه ترکیه و آذربایجان ترکیه و آذربایجان و ارمنستان


( ۳۷ )

نظر شما :

ایرانی ۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۴
سلام، بنظرم اومدن نانسی پولسی در جهت ایجاد اختلاف بین محور ایران و روسیه هست ، طبق شواهد موجود روسیه از ایجاد کریدور زنگه زو راضیه وبا ایران تضاد منافع داره مثل همیشه هم منافع ایران و فدای خودش می کنه ایران باید بصورت شفاف روسیه رو توجیح کنه وبا هر قیمتی که شده مانع انجام این کار بشه ، هم وطنان اذربایجانی هم تاج سر همه ما ولی جایی که منافع ملی در خطره نباید کوتاه اومد ، یادمون نره زمانی که صدام حمله کرد هم بودند کسانی که براش خوش رقصی کردند ولی اکثریت هم وطنای عرب مقابلش وایستادند ، ایرانیان نباید تبدیل بشن به مدافع کشورهای دیگه وطن فقط وفقط براشون ایرانه ، صرف نظر از اینکه در قضیه ی اذربایجان حق بگیم یا نا حق
علی ۰۳ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۳
ورود آمریکا برای ایران نگران کننده است ... ارمنستان در نهایت به ارتباط نخجوان به آذربایجان رضایت خواهد داد.
امین ۰۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸
سفر پلوسی به ارمنستان و محکوم کردن آذربایجان بخاطر درگیری‌های اخیر یک نمایش کاملا فریبکارانه است. هدف اصلی آمریکایی ها از این سفر و حمایت تاکتیکی از ارمنستان تحریک بیشتر الهام علی اف رئیس جمهور جاه طلب و غربگرای آذربایجان است تا بدینوسیله وادار شود با شتابی بیش از گذشته کشورش را به دامان آمریکا و صهیونیسم بیاندازد. آذربایجان با آن موقعیت های خاص ژئو پولیتیکی و ظرفیتهای بالای سیاسی اقتصادی در قیاس با ارمنستان لقمه چرب آماده و دندانگیرتری برای غرب و آمریکای درگیر جنگ با روسیه است.