زمان‌بندی‌ای قابل توجه

انگیزه‌های ترکیه از بستن حریم هوایی خود به روی هواپیما‌های روسیه

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۶۱۵ اخبار اصلی اروپا
پس از بسته شدن حریم هوایی ترکیه پیش روی روسیه تنها یک گذرگاه هوایی برای رسیدن به سوریه باقی می ماند که از حریم هوایی ایران و عراق عبور می‌کند؛ اما عبور از این گذرگاه زمان بیشتری نیاز دارد و در نتیجه برخی مشکلات لجستیکی ایجاد می‌کند.
انگیزه‌های ترکیه از بستن حریم هوایی خود به روی هواپیما‌های روسیه

نویسنده: زاهر البیک

دیپلماسی ایرانی: تصمیم ترکیه برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای نظامی و غیر نظامی روسیه که حامل نیروی نظامی به سوریه هستند، پرسش‌های زیادی درباره علل، زمان‌بندی و رابطه این تصمیم  با جنگ اوکراین برانگیخته است.

این تصمیم حساس ترکیه در سایه ادامه جنگ روسیه در اوکراین و بعد از حملات هوایی روسیه به مناطقی واقع در حومه شمالی حلب در سوریه تحت سیطره ارتش آزاد سوریه و مورد حمایت ترکیه و حمله نیروی هوایی روسیه به روستاها و شهرک‌های تحت نفوذ مخالفان در استان ادلب در روز جمعه صورت می‌گیرد.

در همین اثنا ارتش ترکیه عملیات گسترده‌ای در حومه شمالی حلب در پاسخ به حمله موشکی نیروهای دموکرات سوریه به نقطه‌ ایست بازرسی در شهرک مارع انجام داد. در همین راستا اسماعیل کایا، روزنامه‌نگار ترک باور دارد این تصمیم ترکیه مستقیما به تحولات جنگ در اوکراین مرتبط است و شبیه تصمیم پیشین این کشور برای اجرایی کردن توافق مونترو از طریق ممنوع کردن عبور کشتی‌های روسیه از تنگه‌های بسفور و داردانل است. 

کایا به «الجزیره» گفت در سایه انتشار خبرها درباره نیت روسیه برای انتقال نیروهای نظامی و افراد مسلح خارجی از سوریه برای مشارکت جنگ در اوکراین این تصمیم ترکیه در چارچوب جلوگیری از استفاده از سرزمین ترکیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی در هرگونه اقدام نظامی مستقیم و غیرمستقیم در جنگ اوکراین گرفته شده است. کایا باور دارد آنکارا نسبت به متوقف شدن مذاکرات سیاسی در چارچوب میانجیگری‌های ترکیه در پی برملا شدن جنایت قتل عام از سوی نیروهای روسیه در مناطق اطراف کی‌یف و نیز نسبت به توقف تلاش‌هایش برای برگزاری دیداری جدید میان وزرای امور خارجه و سپس روسای جمهوری روسیه و اوکراین در استانبول خشمگین است. 

به نوبه خود عمر اوزکیزیلجیک، تحلیلگر سیاسی و امنیتی در آنکارا گفت اعمال فشار بر روسیه در سوریه تلاشی از سوی ترکیه برای وادار کردن روسیه به جدی بودن در مذاکرات است.

او همچنین به این مسئله اشاره کرد که آنکارا احتمالا تلاش می‌کند از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند تا چراغ سبزی برای عملیات مشابه عملیات این هفته خود در شمال عراق علیه کردها اما این بار در شمال سوریه دریافت کند.  

تحلیلگران می‌گویند این اقدام ترکیه خدمت‌رسانی لجستیکی روسیه در سوریه را پیچیده می‌کند بعد از این که ترکیه عبور کشتی‌های جنگی از دریای سیاه به دریای مدیترانه را محدود کرد.

طبق نوشته روزنامه‌های ترکیه حریم هوایی این کشور به روی پروازهای تجاری از روسیه و به مقصد روسیه باز است و از اتحادیه اروپا درخصوص بستن حریم هوایی خود به روی پروازهای روسی با توجه به اهمیت گردشگردان روسیه برای اقتصادش پیروی نمی‌کند. 

پس از بسته شدن حریم هوایی ترکیه پیش روی روسیه تنها یک گذرگاه هوایی برای رسیدن به سوریه باقی می ماند که از حریم هوایی ایران و عراق عبور می‌کند؛ اما عبور از این گذرگاه زمان بیشتری نیاز دارد و در نتیجه برخی مشکلات لجستیکی ایجاد می‌کند.

بستن حریم هوایی و نیز تنگه‌ها در سطح لجستیکی چالشی برای قدرت روسیه به منظور تضمین فعالیت نیروهایش در سوریه به حساب می‌آید.  

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ترکیه روسیه و ترکیه سوریه و ترکیه ترکیه و روسیه و سوریه حلب جنگ اوکراین


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۶
به میل خودش نبست بلکه دستور از واشنگتن دریافت کرد .‌ و الا یکی دو هفته ی اول جنگ بلاتکلیف بود که باید زیر کدوم پرچم خبردار بایسته .‌
علی مردانی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۲
انگیزه های ترکیه اگر مساوی وهم عرض با انگیزه های روسها در اوکراین معیار و حساب شود ( که ایالات دونباس وگدانس اوکراین را به دلیل اقلیت پنجاه در صدی روس زبان ها( ۲/۵ میلیون روس) توسط روسها اعلام استقلال کردند واز طرف روسها هم برسمیت شناخته شدند) حال ترکیه هم به تبعیت از روسها میتواند شمال سوریه را به استناد اقلیت ۳ میلیون نفری ترکمن ها ، مستقل نماید ومورد شناسایی هم قرار دهد. (( استان مین بیچ با مقبره سلطان سلیمان جد سلاطین عثمانی،حلب،ادلیب،مرشید پینار،قامشلی، کمپانی، افرین،...) چنانکه ۲ میلیون کرد به کمک امریکا نصف شرقی سوریه را مستقل کرده اند. چنانکه روسها هم سواحل مدیترانه ای سوریه را (لاذقیه،طرطوس،...) را تملک کرده اند( به مدت ۷۵ سال اجاره به شرط تملیک) حال چطور روس،امریکا،پ.ک.ک. بدون هیچ سابقه سرزمین سوریه را تصاحب نمودند وهیچ اعتراضی هم نشده، ولی ترکیه با سابقه بیش از ۱۰۰۰ سال مالکیت کل سوریه نباید ترکمانان را مستقل کند؟ ( از زمان حکومت سلاجقه شام تا دوره ۶۴۰ ساله حکومت عثمانی بر سوریه حق تقدم با ترکیه است نه دیگران.
ناشناس ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۶
جناب مردانی پانترک ، اگر با متر تو باشه ، ابن جایی که اسمش ترکیه است بیش از هزار سال در تملک امپراتورهای ایران و رم ( ایتالیا ) بود . توهم چه می کنه .
علی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۷
جناب ناشناس، بهتره اول سر اینو بگی که ایران فقط هفتصد سال دست سه امپراطوری غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان بود، حالا اون یکی ها که صفویان و قاجاریان و افشاریان و اشکانیان و آق قویونلوها و قره قویونللوها و ... غیره باشه رو نمیگم