قربانیان خبری جنگ اوکراین

خبرنگارانی که در جنگ کشته می شوند

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۰۸۵۴ اخبار اصلی اروپا
برنت رنو، عکاس و فیلمساز ۵۰ ساله امریکایی، نخستین خبرنگار خارجی است که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین کشته شده است. برنت رنو در طرحی با موضوع پناهندگان برای استودیوی تایم کار می کرد. یک خبرنگار تلویزیون دولتی اوکراین در روز اول مارس در بمباران برج تلویزیونی کی یف توسط روسیه کشته شد.
خبرنگارانی که در جنگ کشته می شوند

نویسنده: اوستر سراژوردیا

دیپلماسی ایرانی: یک خبرنگار امریکایی روز یکشنبه سیزدهم مارس در حومه شمال غربی کی یف، بر اثر اصابت گلوله کشته و یک خبرنگار دیگر زخمی شد. او دومین خبرنگاری است که از آغاز درگیری در محل جان خود را از دست می دهد. چچن، کوزوو، دونباس... در درگیری های قبلی در خاک اروپا، بسیاری از روزنامه نگاران در جنگ کشته شدند.

برنت رنو، عکاس و فیلمساز 50 ساله امریکایی، نخستین خبرنگار خارجی است که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین کشته شده است. برنت رنو در طرحی با موضوع پناهندگان برای استودیوی تایم کار می کرد. یک خبرنگار تلویزیون دولتی اوکراین در روز اول مارس در بمباران برج تلویزیونی کی یف توسط روسیه کشته شد.

از سال 1991 و سقوط اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از روزنامه نگاران در جنگ در خاک اروپا کشته شده اند.

در درگیری های یوگسلاوی پییر بلانشه فرانسوی، خبرنگار ویژه نوول ابزرواتور در سپتامبر 1991 به همراه همکار سوئیسی خود بر اثر مین در کرواسی کشته شد. در ماه مه 1992، یک عکاس اسپانیایی، در بوسنی بر اثر اصابت ترکش جان خود را از دست داد. سه روزنامه‌نگار ایتالیایی نیز در ژانویه 1994 بر اثر انفجار یک گلوله در موستار درگذشتند. چند ماه بعد، در همان منطقه، دو خبرنگار امریکایی بر اثر انفجار مین کشته شدند. نهم اوت 1995 یک روزنامه‌نگار انگلیسی بی‌بی‌سی، در نزدیکی کرواسی درگذشت. در ژوئن 1991 دو روزنامه‌نگار آلمانی مجله اشترن، در کوزوو به ضرب گلوله کشته شدند. در مارس 2001 یک فیلمبردار انگلیسی آژانس تلویزیونی APTN، پس از اصابت خمپاره جان خود را از دست داد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چچن تنها جمهوری از بین 21 جمهوری ملی روسیه بود که با قدرت فدرال مخالفت کرد و استقلال خود را اعلام کرد. در سال 1994، نیروهای روسیه به این کشور حمله کردند. در دسامبر همان سال، یک عکاس امریکایی، در بمباران هواپیماهای روسی در گروزنی، جان باخت. یک ماه بعد یک خبرنگار آلمانی هفته نامه اشترن، در نزدیکی آنجا به ضرب گلوله کشته شد.

در اوت 2008، جنگ بین گرجستان و استان جدایی طلب آن، اوستیای جنوبی و روسیه آغاز شد. دهم اوت، یک عکاس خبرنگار گرجستانی، بر اثر اصابت گلوله در نزدیکی یک پاسگاه مرزی در اوستیای جنوبی به همراه همکارش که برای نیوزویک روسیه کار می کرد، جان باخت. روز بعد یک فیلمبردار هلندی تلویزیون RTL، در حمله هوایی روسیه به شهر گوری جان باخت. در سپتامبر 2008، یک فیلمبردار تلویزیون گرجستان هنگام تهیه گزارش از یک پایگاه ارتش گرجستان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

از سال 2014 یک جنگ، اوکراین را در برابر جدایی طلبان طرفدار روسیه و روسیه قرار داده است. در فوریه 2014، یک روزنامه نگار اوکراینی روزنامه وستی، در بیمارستانی در کی یف پس از اصابت گلوله به سینه اش درگذشت. در اوت همان سال، جسد یک روزنامه نگار ایتالیایی پیدا شد. در ژوئن 2014 دوخبرنگار تلویزیون دولتی روسیه و مهندس صدا، در حمله خمپاره ای در نزدیکی متالیست کشته شدند. در همان ماه، روزنامه نگار روسی آناتولی کلیان در نزدیکی یک پایگاه ارتش اوکراین در نزدیکی دونتسک کشته شد. دو ماه بعد، یک عکاس خبری روسی که با چندین خبرگزاری روسی و بین المللی از جمله AFP همکاری می کرد، در منطقه درگذشت. در فوریه 2015 یک عکاس خبری اوکراینی که برای روزنامه سگودنیا کار می کرد، در شرق کشور، در تیراندازی متقابل کشته شد.

منبع: لاکروا/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خبرنگار کشته شدن خبرنگاران روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ بوسنی و هرزگوین


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۴:۱۲
خبرنگاران مستقل وحتی وابسته در میدان جنگ چه فعالیت مثبتی در جهت منافع عموم با حضور ماهواره ها که ثبت حوادت میکنند انجام میدهند؟ من در مود مزایا وعلاقمندی شخصی صحبت نمی کنم۔تصاویر ثبت شده ماهواره ای کلی تر ،عمومی تر،جامع تر است اخبار صحیح تری را تا دوربین با دید محدود یک خبرنگار نشان میدهند۔ ممکن است تصاویر دیدنی تری باشند ولی گویا تر نیست۔فعالیت خبرنگاران را به جمع اوری اطلاعات در پشت جبهه از جبهه ها باید محدود کرد۔با این همه کشته وضایعات انسانی کادر خبری ایا رسانه ها مبلغ اخبار صحیح تری هستند یا خیر؟