اتفاقاتی که می‌افتد و خواهد افتاد

بحران اوکراین به کجا ختم می‌شود؟

۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۴ کد : ۲۰۱۰۸۴۶ اروپا نگاه ایرانی
حافظ حاجی کریم جباری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: روسیه کمربندی یکپارچه و متصل از جنوب اوکراین (کریمه)، شرق، شمال شرق تا شمال اوکراین (مرز بلاروس) را اشغال و به چند سرزمین مستقل تبدیل می کند. این نیم دایره از جنوب تا شمال اوکراین، در درازمدت، به عنوان دیوار حائل و ضربه گیر در برابر غرب و ناتو عمل خواهد کرد. 
بحران اوکراین به کجا ختم می‌شود؟

نویسنده: دکتر حافظ حاجی کریم جباری، سفیر سابق ایران در سوئیس

دیپلماسی ایرانی:

۱-روسیه کمربندی یکپارچه و متصل از جنوب اوکراین (کریمه)، شرق، شمال شرق تا شمال اوکراین (مرز بلاروس) را اشغال و به چند سرزمین مستقل تبدیل می کند. این نیم دایره از جنوب تا شمال اوکراین، در درازمدت، به عنوان دیوار حائل و ضربه گیر در برابر غرب و ناتو عمل خواهد کرد. 

۲-روسیه صددرصد توان نظامی اوکراین را نابود می کند، اقتصاد ورشکسته و ویرانی گسترده در اوکراین به جا می گذارد تا اروپا نتواند به این زودی ها عضویت اتحادیه اروپا یا ناتو را به اوکراین بدهد و یا در صورت اعطاء، لااقل صد میلیارد دلار برای اروپا هزینه داشته باشد. 

۳-روسیه لااقل ۴ میلیون پناهنده روی دست اروپا می گذارد. 

۴-برای جبران خسارات تحریم اقتصادی روسیه، خسارات اروپایی ها را دوچندان می کند.

۵- روسیه درسی به  ناتو و خصوصا اروپا داد تا دیگر هوس تهدید و محاصره روسیه را نکنند.‌ 

۶- روسیه نشان داد که اگر ایران با روسیه همراهی نکند، در مذاکرات و تعاملات ایران با غرب، اختلال ایجاد می کند. 

۷-به غرب و امریکا نشان داد در مذاکرات حساسی مثل برجام که مسئله امنیتی مرگ و زندگی است، می تواند آزارشان دهد. 

۸-بحران اوکراین ربط مستقیمی به مسایل خاورمیانه، ایران و دیگر مناطق و موضوعات ندارد، ولی روسیه نشان داد که اگر غرب بخواهد برای روسیه بحران سازی کند، روسیه می تواند با بازیگری مخرب خود، در همه جا برای غرب دردسرساز باشد. 

۹-از حواشی مشکوک موضوع این است که در اخبار آمد که امریکا دو کشتی مشکوک به حمل نفت ایران را توقیف کرده است. این خبر راست باشد یا شایعه، معنایش پیام امریکاست مبنی بر اینکه ایران و جهان تصور نکنند که نفت ایران جایگزین نفت روسیه خواهد شد و روسیه نیز اطمینان داشته باشد که امریکا قصد چنین کاری را ندارد. 

۱۰-با این که بحران اوکراین ربطی به برجام ندارد، ولی با بهانه تراشی روسیه، نتیجه مذاکرات جاری به تاخیر افتاده است. 
 

کلید واژه ها: روسیه جنگ اوکراین ایران و روسیه حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین


( ۳۵ )

نظر شما :

as ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۶
دکترجون ببینیم وتعریف کنیم!
ابراهیم قدیمی ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۸
روسیه نشان داد که قدرت نظامی بزرگی است که غرب توان در گیری با انرا بگونه مستقیم ندارد واز در گیری با ان لزوما اجتناب میکند۔ روسیه لیبی نیست۔ روسیه پاناما نبست ۔چند روزه بروی گوش رییس حمهورش را بگیری بیاوری۔سیاستمداران اوکراین نشان دادند که پختکی لازم در شناخت دوست چند صد ساله ودشمن ندارند۔ شلوار خودش را با شاخ گاو شیر ده خودش در انداخت۔بسیار بسیار خام اند۔فریب پول نقد کار نکرده را خوردند۔دلار ، یورو ،جنگ اوکراین در تجارت بین المللی تغییرات وسیعی ابجاد خواهد کرد۔فعالیت های اقتصادی بعنوان سلاحی جدید در توازن قدرتهای نظامی جای خود را باز میکند ونحوه مقابله با ان مورد باز نگری دقیقی قرار میگیرد۔زولانسکی به پایان کار خود میرسد۔ وکار قدیمش را شروع میکند۔هر کسی را بهرکاری ساختند۔دنیای سیاست دنیای خنده وتفریح نیست۔
ابراهیم قدیمی ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۹
جنگ اوکراین نشان داد سلاح هستهای سلاح دفاعی موثری است۔
احمد محمود ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۸
تا دنیا دنیاست و سیستم فعلی روسیه بر قرار است روابط این کشور وغرب بهبود نخواهد یافت وعاقبت نه با نیروی نظامی بلکه زیر فشار کاغذها (تحریمها) له خواهد شد.
عزیز ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵
اتفافا این مردم وارتش اوکراین وپشتیبانی ناتو بود که به پوتین وارتش قدرتمند روسیه درس استقامت وپایداری دادند وانها را زمین گیر کرده اند وضعف مسولین ماست که روسیه با کارت ما در مقابل غرب وامریکا بازی میکنند طبق سخنان اقای ظریف روسیه که الان وکه قبل موافقت احیای برجام نبود
irani ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۶:۴۲
بیا من اول روز برگشتم گفتم که مذاکرات و بعدأ برجام تاجش تله و فریب و کلاهبرداری است ولی هیچکس باور نکرد!حالا بیاید بخوانید عضو مذاکره کننده امریکا چه گفته؟آنها خود با زبان خود اعتراف میکنند ولی بعضی ها هنوز هم باور نمیکنند؟؟//«وندی شرمن»، کسی که وقیحانه «دی ان ای» ما ایرانیان را دارای فریب کاری می دانست خود در جریان یک مصاحبه که پس از انعقاد توافق برجام انجام شده می گوید که هدفِ آمریکا در جریان مذاکرات "برجام"(۲۰۱۵-۲۰۱۳)، تعطیل شدن کلیِ برنامه اتمی ایران و بویژه غنی سازی اورانیوم توسط این کشور بوده است. مساله ای که در نوع خود نشان می دهد اساسا آمریکایی ها از همان ابتدا نیز نَه به متن برجام و نَه به روح آن اعتقادی نداشته اند!کمی لبخند ژکوندی بیشتر....
علی ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۲
انگار کرملین بیانیه صادر کرده و اهداف ذهنی و ایده ال هایش را ارائه کرده است ۱. اروپا و امریکا یک تیر شلیک نکردند و۲۰۰۰۰ کشته رو دست روسیه گذاشته شد ۲. عقب نشینی روزانه از اوکراین را شاهد هستیم ۳. با بهانه خوب اقتصاد روسیه فلج شد ۴. روسیه منفور شده و دستش از اروپا کوتاه شد ۵ . نفت و گاز روسیه تحریم شد چیزی که آرزوی آمریکا بود ۶. ناتو بیدار شده و بازسازی شد چیزی که هیچ کسی در غرب توان بازسازی آن را نداشت و آمریکا در خواب هم این روز را نمی دید ۷. بلوک شرق مهره قوی خود و گرز قوی آن از دست رفت کمی اخبار را بخوانی دکتر خودت متوجه میشی ....