توافقی در دسترس هسته ای

یک‌صد میلیارد دلاری که در انتظار ایران است

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۰۱۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
از اواخر نوامبر، مذاکره کنندگان در تلاش برای یافتن راه حل بوده اند. بر اساس این توافق، ایران متعهد می شود که برنامه هسته ای خود را به شدت محدود کند و تحت نظارت بازرسان بین المللی باشد؛ در مقابل، تعدادی از تحریم های اقتصادی علیه تهران برداشته می شود. اولین پیامد آن که برای تهران بسیار مهم است: وجوه نفتی مسدود شده ایران در حساب های خارجی آزاد می شود؛ کارشناسان این مبالغ را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین می زنند.
یک‌صد میلیارد دلاری که در انتظار ایران است

دیپلماسی ایرانی: در سالگرد انقلاب اسلامی ایران، پرچم های آمریکا به آتش کشیده شد، مردم زیادی در تهران راهپیمایی کردند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. رئیس جمهور ابراهیم رئیسی نیز خطاب به جمعیت گفت: "ما امید خود را به شرق، غرب، شمال و جنوب کشورمان بسته ایم و هرگز به وین و نیویورک امیدوار نبوده ایم." 

با این حال، همزمان دیپلمات‌های وی در وین در حال مذاکره برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای هستند و لحن‌ متفاوتی در آنجا شنیده می‌شد: به گفته یکی از مذاکره‌کنندگان روسی، دولت آمریکا راه‌حلی را پیش رو می‌بیند، پیش‌نویس این توافق آماده شده و حتی ایران هم متقاعد است که احتمال دستیابی به توافق بیشتر از شکست مذاکرات است. یکی از نشانه های آن صحبت هایی در مورد آزادی چهار شهروند آمریکایی از زندان های ایران است.

توافق هسته ای قرار بود در دوره ریاست جمهوری جو بایدن احیا شود و چنین چیزی ممکن است این هفته اتفاق بیفتد. هر دو کشور آمریکا و ایران تاکید کردند که دور هشتم مذاکرات، تعیین کننده است.

از اواخر نوامبر، مذاکره کنندگان در تلاش برای یافتن راه حل بوده اند. بر اساس این توافق، ایران متعهد می شود که برنامه هسته ای خود را به شدت محدود کند و تحت نظارت بازرسان بین المللی باشد؛ در مقابل، تعدادی از تحریم های اقتصادی علیه تهران برداشته می شود. اولین پیامد آن که برای تهران بسیار مهم است: وجوه نفتی مسدود شده ایران در حساب های خارجی آزاد می شود؛ کارشناسان این مبالغ را بیش از 100 میلیارد دلار تخمین می زنند.

درخواست ایران برای تضمین این که رئیس جمهوری آینده ایالات متحده آمریکا نتواند به سادگی توافق را فسخ کند، ممکن است همچنان مشکل ساز باشد. در عین حال جمهوری اسلامی در زمینه غنی سازی اورانیوم گام های بلندی برداشته است. سوال این است که با این پیشرفت ها چه باید کرد. یکی از راه حل های ممکن این است که ایران غنی سازی را در سطوح فعلی متوقف کند و در ازای آن برخی دیگر از تحریم های آمریکا لغو شود. چنین چیزی موهبتی برای ایران خواهد بود: ابراهیم رئیسی خواهد توانست به وعده رشد اقتصادی خود عمل کند. تورم سالانه از زمان انتخاب وی در ژوئن سال گذشته تاکنون، 44 درصد بوده است. استاندارد زندگی ایرانی ها در سال های اخیر به شدت رو به وخامت گذاشته است و اعتراضات همچنان ادامه دارد. با این حال، اگر مذاکره کنندگان واقعاً هم به توافق برسند، همچنان به معنای برقراری صلح در منطقه نخواهد بود.

منبع: کوریر (اتریش) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مذاکرات وین ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای توافق هسته ای احیای برجام بازگشت امریکا به برجام مذاکره برای رفع تحریم ها رفع تحریم ها


( ۱۴ )

نظر شما :

امام اول ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۳
فکر می کنید از اون یک صد میلیارد دلار بعد از کسر مواجب حزب الله یمن و لبنان و عراق چقدر دست مردم ایران رو بگیرد ؟ من فک کنم یکصد میلیارد ریال! اونم اگه اختلاسی نشه !