با وجودی که جواب ایران سازنده ارزیابی می شود

موضوع تضمین، عامل تاخیر امریکا در پاسخ

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۳۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
وز سه‌شنبه، سخنگوی دولت ایران گفت که ایالات متحده باید در صورت خروج دوباره از توافق خسارت بپردازد، اظهار نظری که نشان می‌دهد ایران ضمانت‌هایی می‌خواهد. خودداری بایدن از ارائه چنین تضمینی مانعی پیش روی گفت وگوها بوده است. ایالات متحده می گوید که با توجه به اینکه جمهوری خواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره در اواخر امسال یا کاخ سفید در سال ۲۰۲۴، بی چون و چرا تلاش خواهند کرد تا این توافق را خنثی کنند، نمی تواند چنین قولی بدهد.
موضوع تضمین، عامل تاخیر امریکا در پاسخ

نویسنده: کورتنی مک براید

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ند پرایس، روز سه شنبه گفت: مسائل مهم توافق هسته ای تا حد زیادی حل و فصل شده و تقریبا به آنچه ایالات متحده به دنبال آن بود، نزدیک است. 

مقامات ایالات متحده می گویند که هیچ برنامه ای برای حذف نام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی وجود ندارد.

بازارهای انرژی که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین آشفته شده اند، با پیش بینی اینکه صدها هزار بشکه نفت خام ایران ممکن است پس از امضای قرارداد، وارد بازار عرضه شود، از نزدیک نظاره گر هستند. معاملات آتی نفت برنت در لندن تا 2.8 درصد کاهش یافت تا در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته برسد، زیرا معامله‌گران لحن سازنده‌تری را از ایران دریافت کردند.

در حالی که متن پیش نویس هیچ تفاوتی با متن قبلی ندارد، بسیاری از تحلیلگران گمانه زنی می کنند که اتفاقات پشت پرده ای در جریان است و هنوز مشخص نیست که چرا چشم انداز رسیدن به توافق روشن تر شده است. 

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تحت فشار شدید سیاسی جمهوری خواهان قرار گرفته تا با توجه به آنچه آنها رفتار تهاجمی تر ایران توصیف می کنند، هیچ امتیازی ندهد. در روزهای اخیر، دادستان های ایالات متحده یک شهروند ایرانی را به برنامه ریزی برای کشتن جان بولتون، دستیار سابق ریاست جمهوری، متهم کردند. همچنین مقامات آمریکایی، تندروهای ایرانی را به دلیل ابراز خوشحالی از حمله خشونت آمیز با چاقو در جمعه گذشته به سلمان رشدی، محکوم کردند.

ایران دوشنبه شب به طور رسمی پاسخ خود را به اتحادیه اروپا ارائه کرد و یک مقام آشنا با مقامات دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاسخ ایران سازنده بود. این مقام گفت که پاسخ ایران همچنان نیازمند مطالعه است و سایر طرف های گفت وگو – از جمله آمریکا، چین و روسیه – در حال ارزیابی آن هستند.

روز سه‌شنبه، سخنگوی دولت ایران گفت که ایالات متحده باید در صورت خروج دوباره از توافق خسارت بپردازد، اظهار نظری که نشان می‌دهد ایران ضمانت‌هایی می‌خواهد.

خودداری بایدن از ارائه چنین تضمینی مانعی پیش روی گفت وگوها بوده است. ایالات متحده می گوید که با توجه به اینکه جمهوری خواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره در اواخر امسال یا کاخ سفید در سال 2024، بی چون و چرا تلاش خواهند کرد تا این توافق را خنثی کنند، نمی تواند چنین قولی بدهد.

راندا اسلیم از موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت: دو طرف به دلایلی انگیزه دارند تا مسئله هسته ای به موفقیت برسد. اینکه آیا آنها می توانند این کار را انجام دهند یا نه، به دلیل محدودیت های سیاسی داخلی، یک موضوع متفاوت است.

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام رفع تحریم ها تضمین امریکا تضمین لغو تحریم ها ایران و اروپا مذاکرات هسته ای برجام مذاکرات وین


( ۱۲ )

نظر شما :