مسابقه تسلیحاتی روسیه، چین و امریکا سرعت گرفته است

موشک های فوق صوت غیرقابل توقف و ویرانگر

۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۸۶ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
چهارم اکتبر روسیه موفقیت دو آزمایش موشک های کروز مافوق صوت را از یک زیردریایی اعلام کرد. روبرت وود هشدار داد: «ما نمی توانیم از خود در برابر این فناوری دفاع کنیم و چین و روسیه نیز از آن مطلع نیستند.»
موشک های فوق صوت غیرقابل توقف و ویرانگر

نویسنده: کلمان دانیه

دیپلماسی ایرانی: موشک های فوق صوت غیرقابل توقف و ویرانگر، مسابقه تسلیحاتی را دوباره آغاز می کنند. آزمایش های اخیر چین افزایش قدرت این تسلیحات نسل جدید فوق سریع با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نشان می دهد.

در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین، موشک های DF -17s در هنگام رژه نظامی در میدان تیان آن من در پکن مرکز توجه قرار گرفتند. برای نخستین بار، رژیم کمونیستی این موشک را در نوع جدید «مافوق صوت» به نمایش گذاشت. موشکی بالقوه غیرقابل تشخیص و بسیار سریعتر از موشک های کروز معمولی که قادر به پرواز با بیش از پنج برابر سرعت صوت  یا بیش از 6000 کیلومتر در ساعت است.

به گزارش فایننشال تایمز، چین تابستان امسال یک موشک مافوق صوت با قابلیت هسته ای و حتی برد بیشتر را که قادر است قبل از اصابت به هدف خود دور کره زمین بچرخد، دوبار آزمایش کرد. پکن این آزمایش ها را  تکذیب کرد. امریکا که انتظار چنین جهش تکنولوژیکی را نداشت، تعجب کرد. روبرت وود، سفیر امریکا در امور خلع سلاح گفت که ما بسیار نگران کار چین در جبهه مافوق صوت هستیم و یادآوری کرد که «چاره ای جز واکنش مشابه نیست.»

سه دهه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، قدرت های بزرگ با توجه به فناوری های مافوق صوت، مسابقه تسلیحاتی جدیدی را آغاز می کنند. 

چهارم اکتبر روسیه موفقیت دو آزمایش موشک های کروز مافوق صوت را از یک زیردریایی اعلام کرد. روبرت وود هشدار داد: «ما نمی توانیم از خود در برابر این فناوری دفاع کنیم و چین و روسیه نیز از آن مطلع نیستند.»

هند، استرالیا، انگلستان و ژاپن نیز برنامه تسلیحات مافوق صوت را آغاز کرده اند. کره شمالی نیز به تازگی با جاه طلبی های هسته ای وارد مسابقه پر سر و صدا شده است. پیونگ یانگ در پایان ماه سپتامبر گفت که اولین گلایدر مافوق صوت خود با نام Hwasong-8 را با موفقیت آزمایش کرده است.

برخلاف روسیه و چین، امریکایی ها هنوز سلاح های مافوق صوت را مستقر نکرده اند. اما آنها می توانند به سرعت، با حداقل شش برنامه برای توسعه موشک، مانند گلایدر، برخی از آنها را تا سال 2025 مستقر کنند.

تأخیر امریکا در ساخت سلاح های مافوق صوت شاید با پرسش هایی درباره اهمیت توسعه پیشرفت این فناوری از نظر بازدارندگی توجیه شود، در حالی که موشک های بالستیک این اعتبار را حفظ می کنند.

تعداد رهگیرها بسیار کمتر از تعداد کلاهک های قابل پرتاب است. بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم روسیه 1625 و امریکا 1800 کلاهک هسته ای مستقر دارند.

بازدارندگی موشک های بالستیک هنوز آینده روشنی در پیش دارد. منافع عملیاتی سیستم های مافوق صوت مطرح است اما واضح است که این امر جاه طلبی های پکن، مسکو و دیگران را کند نمی کند. بنیامین هاتکوورتو، پژوهشگر، می گوید: «توسعه سیستم های مافوق صوت خطر تضعیف ثبات راهبردی را بین قدرت ها ایجاد نمی کند، مگر این که تنش ها بین امریکا، چین و روسیه بسیار شدید باشد تا چنین مبادله راهبردی را آغاز کند.» رقابت تسلیحاتی مافوق صوت در مراحل ابتدایی خود، قرار نیست متوقف شود.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مسابقه تسلیحاتی مسابقه موشکی مسابقه اتمی رقابت روسیه و امریکا رقابت امریکا و چین چین روسیه ایالات متحده امریکا موشک


( ۵۶ )

نظر شما :

زیتون ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۱
حالا که بحث هایپرسونیک شد کلاهک نسل دو موشک قاسم سلیمانی هایپرسونیک است ....جدا شونده ....فقط متاسفانه بدلیل مسائل فنی در فاز ترمینال قابل هدایت نیست....مسئول این نابسامانی ها کیست (ارتباطات کوانتومی)