به مناسبت یکصدمین سالگرد امضای پیمان دوستی

یک قرن دوستی؛ پیشینۀ تاریخی و پیوندهای تمدنی!

۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۳۷۷۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
بصیراحمد دانشیار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با مطالعه فصل‌های مختلف قرارداد مودت و دوستی سال ۱۳۰۰ ه ش؛ به حسن رفتار، معادلات برد-ـ برد دو سویه، مناسبات سیاسی، احترام متقابل به مهاجرین، تعاملات آموزشی و فرهنگی اشاره شده که درخور تامل و توصیف است. 
یک قرن دوستی؛ پیشینۀ تاریخی و پیوندهای تمدنی!

نویسنده: بصیراحمد دانشیار، استاد ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات   

دیپلماسی ایرانی: ارتباطات در عصر ارتباطات، یک نیاز و باید است، انتخاب نیست بل‌که تحمیل است. پایداری ارتباطی همه جوامع، ریشه در پیشینۀ تاریخی، تمدنی و فرهنگی کشورها به ویژه کشورهای دوست و نزدیک افغانستان و ایران دارد. هرچند دوستی و پیوندهای ملت‌ها و دولت‌های این دو سرزمین فراتر از یک قرن است، اما آنچه به گونه رسمی حکایت دارد، یک‌صد سال پیش از امروز، قرارداد مودت و پیوندهای دوستی میان نمایندگان باصلاحیت افغانستان و ایران در سال ۱۳۰۰ ه ش در تهران با حضور وزیر امور خارجه وقت ایران و سفیر وقت افغانستان در تهران طی دوازده فصل و یک الحاقیه چند فصلی به امضاء رسیده است. این نشان‌گر عمق رابطه است و مودت و دوستی میان سیاسیون و اتباع دوکشور را به تصویر می‌کشد، که درخور توصیف است.

با مطالعه فصل‌های مختلف قرارداد مودت و دوستی سال ۱۳۰۰ ه ش؛ به حسن رفتار، معادلات برد-ـ برد دو سویه، مناسبات سیاسی، احترام متقابل به مهاجرین، تعاملات آموزشی و فرهنگی اشاره شده که درخور تامل و توصیف است. 

بدون شک، پیوندهای تمدنی و قراردادهای مودت و دوستی رابطه تعاملی دوسویه دارد که در قرارداد مودت و دوستی میان افغانستان و ایران یک قرن پیش از امروز به وضاحت به آنها اشاره شده و این سبب شده تا داد و ستدهای مختلف در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی برقرار شود و در زمینه تجدید و بهسازی چنین قراردادهای که بوی مودت و دوستی می‌دهد، همگان از دریچه‌های مختلف مربوطه باید بکوشند. 

ارتباطات نهادهای علمی و آموزشی عمده‌ترین و با اهمیت‌ترین نهادهای هستند که می‌توانند در پایداری و استحکام روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی تلاش کنند و پایه‌های این ارتباطات را مستحکم‌تر و قوی‌تر بسازند. روی همین لحاظ، ارتباطات راهبردی میان دو کشور و اتباع دو کشور، به ویژه نهادهای علمی دو سرزمین، از ابهت و جایگاه ویژه برخوردار است، و انتظار می‌رود تا چنین مواردی از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گرفته و آسیب‌شناسی علمی صورت گیرد. با توجه به ارتباطات نزدیک، دوام‌دار و با پیشینه تاریخی و تمدنی دو سرزمین، برقراری ارتباطات در سطوح بلند علمی منجر به استحکام بیشتر و پایدارتر خواهد گشت و رهبران فکری دو کشور، همانا فرهنگیان و استادان دو سوی مرز خواهند بود. 

انتظار می‌رود که ارتباطاتی که یک قرن پیش توسط حاکمان و نمایندگان مردم دو کشور برقرار شده است، اکنون با روی‌کردهای نوین و پذیرفته شده جهانی، به‌روز، کارآمد و بهسازی شود تا نیازهای نوین ملت‌ها و دولت‌های دوست و همسایه را مرفوع بدارد. 

آنچه امروزه بخشی از نیازهای فرهنگیان و شهروندان هر دو کشور است، همانا تقویت ارتباطات علمی، سنجش ضرورت‌های اولیه، آسیب‌شناسی وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که باید ترسیم نماییم و از این نقشه راه، جهت رفع مشکلات و چالش‌های موجود باید استفاده اعظمی را ببریم.

به باور من، یگانه راه رسیدن به اوج موفقیت در این رابطه‌های مودت و دوستی میان کشوری، اعلام حضور معنی‌دار نهادهای علمی و آکادمیک به ویژه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحصیلات عالی خواهند بود. زیراکه محیط‌های علمی هم‌واره به معادلات برد-ـ برد می‌اندیشند و منافع مختلفه ملی خود را در منافع ملی دیگران جستجو می‌کنند. در ختم این نوشته خاطرنشان می‌سازم که ارتباطات خوب و ارزشمند فرهنگیان و مراکز بزرگ علمی دو کشور گامی‌ست استوار جهت رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل شهروندان و سیاسیون دو کشور دوست و همسایه افغانستان و ایران.

با مهر و فروتنی

کلید واژه ها: ایران و افغانستان جمهوری اسلامی ایران افغانستان پیمان دوستی ایران و افغانستان


نظر شما :

خان محمد- کابل ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۶
آفرین به کسانیکه از دوستی ایران و افغانستان می نویسند و میگویند و پروای مریض های روانی که شب وروز طبل دشمنی با ایران و ایرانی را میکوبند، با واژه دری بر فرق فارسی میگویند و برای ایجاد تفرقه و جدایی دیوار خیالی بنام افغان و افغانیت بنا میکنند. ولی فراموش کرده اند که خوشحال خان خاک میگوید : "از ریگ نمیشود دیوار ساخت" و دیوار های ریگی سست و ناپایدار است زود فرو میریزد.
به خان محمد_کابل ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰
برادر گرامی، پیشنهاد می کنم اگر تا به حال به ایران نیامدی، حتما یک بار به ایران بیا تا ابراز دوستی و علاقه ایشان را نسبت به خودت ببینی.
حیف نون ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۳
چه تمدنهای حیرت انگیزی نتنها جهان امروزی بلکه هزاران قرن اینده هم در حسرت تمدن قوم پارس افغان شگفت زده خواهند شد ،که شاید شک کنند کار ادمهای فضایی است،چون واقعا از نسل ابوالبشر خارج است چنین تمدنی !
خان محمد- کابل ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۸
در جواب آقای بی نام که در جواب خان محمد نوشتی: ایرانی ها هرقدر بد باشند بد تر از فاشستهای قبیلوی حاکم در قصر ریاست جمهوری رژیم کابل نیستند. فاشیست های که به زبان فاریگسب و فارسی زبان توهین کرده و میکنند . فاشیست های که اسم زبان ما را عمدا از فارسی به دری تغییری داد. فاشیست های که کلمه فارسی را از از کتاب های درسی برداشتند ، بجای قرائت فارسی قرائت دری نوشتند . فاشیست های که هویت کاذب قبیلوی خویش را بعنوان هویت ملی بر ما تحمیل کرده اند. فاشیست های که که عملا امروز در ادارات دولتی در حق ما تبعیضی قائل میشوند. اگر ایرانی های از کلمه افغان متنفر اند بخاطر جنایات محمود و اشرف دوتا در اصفهان است. و ما در این هویت و جنایت شریک نیستیم یعنی ما اوغان یا افغان نیستیم. وووو
به خان محمد ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۶
پس یگویید ما که هستیم اگر افغان نیستیم؟؟ نمی دانم شما تاکنون تذکره الکترونیکی گرفته اید یا خیر اما وقتی من فرمش را پر می کردم در بین اقوامی که باید انتخاب می کردیم قوم فارس وجود نداشت.
ترانه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۱
این افغانها همیشه دوسدارن خودشونو به ما بچسبونن چراااا
به ترانه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴
کی به کی میگه!!! خوبه سایت خودتونه که...