اتفاقات «گاره» بین ارتش ترکیه و پ.ک.ک

آقای اردوغان شما برای این رسوایی متهمید

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۷ کد : ۲۰۰۰۰۶۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون شک، شخص اردوغان! می توان تصور کرد که وی بر اثر ناکامی های سیاست داخلی و شعله ور شدن مجدد جنبش های اعتراضی در دانشگاه ها و اقشار متوسط، باز به یک "قهرمانی" در سیاست خارجی نیاز داشت.
آقای اردوغان شما برای این رسوایی متهمید

دیپلماسی ایرانی: دولت ترکیه پ.ک.ک را متهم کرده که سیزده افسر اطلاعاتی، سرباز و پلیس ترک را که سال ها در اسارت داشت، در کوهستان «گاره» در اقلیم کردستان، اعدام کرده است.

پ.ک.ک هم می گوید این ترکیه بود که پس از کشف مخفیگاه آنها، آن را از زمین و هوا مورد حمله قرار داد و بدست سربازان خود آنها را کشت.

آمریکا هم گفته با محکوم کردن پ.ک.ک در کنار ترکیه می ایستد.

اما به راستی حقیقت ماجرا چیست؟ از 10 تا 14 فوریه در گاره جنگ سختی میان ارتش ترکیه و نیروهای پ.ک.ک در جریان بود که نهایتا با کشته شدن گروگان های ترک خاتمه یافت. این می تواند بدین معنا باشد که ترکها دست به انجام عملیات نجات برای رهایی افسرانشان زده اند. عملیاتی که نه تنها به آزادی اسرای ترک منجر نشده، بلکه با کشته شدن آنها، به بدترین وجه ممکن شکست خورده است. حالا در ترکیه یکی باید زیر بار این رسوایی برود. واقعا چه کسی مسئول این شکست است؟

بدون شک، شخص اردوغان! می توان تصور کرد که وی بر اثر ناکامی های سیاست داخلی و شعله ور شدن مجدد جنبش های اعتراضی در دانشگاه ها و اقشار متوسط، باز به یک "قهرمانی" در سیاست خارجی نیاز داشت.

برنامه این بود که درست در بیست و دومین سالگرد ربودن عبدالله اوجالان در پانرده فوریه 1999 و بازگرداندنش با چشم بند به ترکیه، این کشور یک پیروزی ملی دیگر کسب کند. احتمالا اردوغان خودش را آماده کرده بود که روز پانزدهم فوریه در کاخ چانکایا، سیزده اسیر آزاد شده را در یک نمایش پر زرق و برق در آغوش بگیرد و مدت ها مشکلات داخلی و کاهش مقبولیت خود را با آن لاپوشانی کند. 

اما کار این گونه پیش نرفت، مهم نیست اسرای ترک در لحظات آخر توسط جنگجویان هراسان کرد، هدف قرار گرفتند و یا بر اثر بمباران های ترکیه کشته شدند! مهم این است که خلوصی آکار، وزیر دفاع و اردوغان به عنوان مافوق، مسئول این رسوایی تمام عیارند.

چرا اردوغان مسئول است؟ غیر از جنبه های حقوقی و مسئولیت آور عملیات، اردوغان متهم است که دچار نوعی توهم "خود اسرائیل پنداری" شده است. ترکیه کشور یهود نیست که بتواند در سال 1979 عملیات انتبه را اجرا و بدون آنکه از دماغ کسی خون بیاید، صدها گروگان خود را از قلب آفریقا به تل آویو بازگرداند. پشت سرش هم نیروی هوایی کوچک اوگاندا را روی باند فرودگاه نابود کند و موجبات سقوط عیدی امین، دیکتاتور خون آشام این کشور را فراهم آورد.

مشخصا در سال های اخیر آقای اردوغان مرعوب دو توهم خود ساخته شده است: درخشش پهپاد بیرقدار در درگیری های منطقه و عملیات ربودن عبدالله اوجالان در کنیا. اوجالان با کمک و مداخله مستقیم موساد به ترکیه آورده شد و قطعات حساس بیرقدار هم حداقل از ده کشور خارجی وارد شده است.

نکته آخر این است که عرضه ترکیه صرفا در تروریسم دولتی از اسرائیل کمتر نیست! در مسئولیت پذیری و جدی بودن فرایند سیاسی هم هرگز به پای آن نمی رسد. فی المثل اگر این رسوایی در اسرائیل رخ داده بود، اگر نه کابینه، دست‌کم وزیر دفاع و رئیس سرویس های امنیتی ناچار به استعفا می شدند!

توئیت سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه بیانگر عمق این ناکامی و البته مسئولیت ناپذیری یکی از قدزتمندترین مردان عضو حلقه حاکم است. او دیروز پس از شکست عملیات گاره از شدت خشم نوشت: اگر مراد قره یلان را مثله نکنیم، ملتمان و شهدایمان به صورتمان تف خواهند کرد.

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پ.ک.ک ترکیه رجب طیب اردوغان کردستان حزب کارگران کردستان


( ۳۶ )

نظر شما :

حمید ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
و آقای خدیو شک نکن که این جنایتی که پ ک ک انجام داده بی جواب گذاشته نمیشه.. پ ک ک نشون داد خیلی کثیفتر از این حرفاس.
مجید ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۶
تعریف از اسرائیل و پاکسازی صورت یک گروه تروریستی در سایت دیپلماسی ایرانی زیبا نیست؟!
حسین ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۶
تمام کنید این موضع گیری های سخیف رو
نادری دیپلمات ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
درست است که آقای خدیو از ناسیونالیست های افراطی کردی می باشد اما بهتر است نامبرده حس ضد ترکیه ای خود را در رسانه های دیگری بروز دهند این سایت در سطح کارشناسان اعتبار خوبی پیدا کرده است
امیر ریاحی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
اصل موضوع چیست؟ تروریستهای pkk که ۱۳ سر باز وافسر ترک را در تاریخهای مختلف ربوده بودند(( بعضی را در لباس شخصی در کنار زن وبچه اش،وبعضی را در هنگام خرید نان)) همه را به کوهای گارا در داخل خاک عراق انتقال داده وبه عنوان گروگان وحتی به شرط معاوضه با عبدالله اوجالان بیش از یک سال بود در دست داشتند،وبه هیچ وجه حاضر به ازادی انها نبودند،،،با اینکه دولت ترکیه میتوانست از طریق بمباران هوایی ،تروریستها را نابود کند،ولی با نیروی زمینی محل استقرار تروریستها وگروگانها را محاصره کرد وبه شرط ازادی گروگانه حاضر به عفو تروریستها هم شد،که لیلا زنا نماینده کرد مجلس ترکیه هم وکیل مدافع تروریستها شده بود،ومیگفت،گروگانها مهمان تروریستها هستند شما نگرانشان نباشید، ولی روز حادثه تروریستها تمام ۱۳ گروگان را با شلیک گلوله از پیشانیشان دست وپا بسته از بالای کوه به پایین پرتاب وشروع به تیراندازی به نیروهای ترک میکنند که منجر به کشته شدن ۳ سرباز وزخمی شدن ۴ نفرشان شد،،که بعد از ان نیروهای ترکیه تمامی ۵۳ تروریست را از پای در می اورند، ولی چرا تروریستها در مقابل ازادی گروگانها که منجر به عفو خودشان هم میشد ،قبول نکردند،،چون دستور ارباب امریکایی به مراد قرا ایلان این بود که تسلیم نشوید. وگروگانها را بکشید. ولی حالا نوبت مثله شدن مراد قرا یلان است که،تا بازی تمام شود.
خسرو ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲
ازناکامی ارتش ترکیه در آزاد کردن گروگان های کشورشان خوشحالید ولی پ ک ک دشمن ایران هم هست ، لااقل پنجاه نفر از افراد کلیدی پ ک ک کشته شده اند و قارا به دست ارتش ترکیه افتاد حال با ایجاد پایگاه نظامی درآنجا ضربه های بزرگتری به پ ک ک خواهدخورد و خوب است بدانید که از این عملیات دولت مرکزی عراق و اقلیم هم خشنود هستند اینکه چه کسی تاوان کشته شدن سیزده نفر را خواهد داد؟ به نظر من پ ک ک و hdp ، زیرا در هر حال متصدی انجام جنایت بوده اند با شلیک به سر زندانیان ، و خواهید دید که در قندیل و سنجار ، نیروهای پ ک ک سرکوب خواهند شد
واقعیت تلخ تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
جناب نویسنده دست پیش گرفته تا پس نیافتد،،اردوغان را متهم کرده،،عوض محکوم کردن تروریسم، ( که عرضه جنگیدن ندارد،،فقط با ادم ربایی،بمب کاشتن کنار جاده، ) ادعای دفاع از کردها را دارد، البته سرزمینی که اکراد ترکیه،مدعی مالکیت وازادیش را دارند،((جنوب شرق اناتولی)) در واقع موطن اصلی ارامنه است،که در سال ۱۹۱۵ توسط دولت عثمانی تبعید،جلای وطن،و کشته شدند،ولی شهر و وستاهایشان توسط اکراد عراقی وایرانی،یزیدی،اشغال شد، که علاوه بر اعتراض دولتین ترکیه،مورد ادعای ارامنه هم است،،وحتی در صورت جدایی از ترکیه با ارامنه برسر مالکیتش خواهند جنگید،که در این میان حقوق بین الملی از حقانیت ارامنه پشتیبانی میکند،،،،وحتی ارامنه حاضرند در صورت عودت سرزمینشان توسط ترکیه،سرزمین فعلی ارمنستان را به اذربایجان تحویل دهند،(( چون خود ارامنه اعترف میکنند که سرزمین فعلی ارمنستان در واقع خاک اذربایجان است)) که توسط روسها در سال ۱۹۲۱ برایشان ایجاد شده . ودر صورت عملی شدن این راهکار بایستی اکراد به مسقط ال راس خود که کوهای قندیل وذاگروس است برگردند،، لذا مبارزه اکراد در واقع تسحیل کردن بازگشتشان به قندیل است،نه تشکیل وطن کردی،،،،حتی اکراد سوریه هم سرگذشت مشابه دارند،،که تابه حال دولت سوریه برایشان شناسنامه هم نداده،
كامران ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۷
اقای خدیو این اولین جنایت تروریستهای pkk نیست و در پرونده انها قتل هزاران شهروند غیر نظامی ونظامی وجود دارد. و در مرزهای ایران نیز مکرر سربازان بیگناه ایرانی را به شهادت رسانده اند. اگر کمی اطلاعات نظامی داشتید به این راحتی دفاعیه pkk را طوطی وار تکرار نمیکردید . در اینگونه عملیات های نجات به وسیله کماندوهای ورزیده تمامی جوانب برای حفظ جان گروگانها در نظر گرفته میشود و اگر به قول شما اردوغان انها را برای ژست پیروزی نیاز داشته قطعا این مسئله دوچندان بوده است ، گروگانها با شلیک از نزدیک و جانیانه کشته شده اند . واقعا حب و تبرئه این گروه تروریستی جای سوال دارد!!
آتاترک ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲
شدت نفرت از ترک باعث شده شما در رسانه جمهوری اسلامی ایران به تعریف و تمجید از اسرائیل رو بیاورید، حالا خوب که برای تعریف از اسرائیل ملعون از عملیات ترور فخری زاده تمجید نکردید. واقعا عقل هم خوب چیزی است.
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۱
اصلا نمیشه متوجه شد موضوع چیه و پ ک ک چی میخواد ، کاش میشد دقیقا توضیح میدادین اختلافشون سر چیه ، تجزیه طلبی اگر باشه که خوب حق با ترکیه است اما اگر چیز دیگه ایی هست که قطعا راهش توپ و تانک نیست ، در مورد سطر اخر حرفاتون کاملا موافقم به ترکیه کاری ندارم ایران منظورمه کاش میشد مسولیت پذیر بودیم ، اقای خدیو اصلا پ ک ک تو ایرانم هست ؟ مگه مال ایران پزاک نیست چرا ترکیه مدام میگه تو ایرانم هستند ؟ اصلا باشنم ایرانین طبیعتا خوب باید چیکار کرد ؟ اصلا حرفشون با ایران چیه اونم تجزیه طلبی هست ؟ گیرم که باشند چه ربطی به ترکیه داره ؟
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۴
بازم زنگ خطر برای تهران طرفدارای ترکیه وارد عمل شدند باز دفاع از بیگانه ، کاری به ماجرای خارج از مرزهای ایران زمین ندارم اقای خدیو هم وطن ماست نه پ ک ک یا سربازهای ترکیه ، نمیدونم کسی این بیگانه پرستارو میبینه مطمئنم خود ملت ترکیه به این جزئیات نمیدونن چی به چیه ، اصلا چه خبره اینجا تاریخ و جزئیات حمله و اینارو از کجا میدونین مگه اونجا بودین ، امام رضا به دادمون برس با این جماعت
بنام ایران ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۰
باز یه نوشته درباره ترکیه(از یه نویسنده که میتوان گفت نوشته هاش همواره حرفه ای و بیطرف بوده) و باز سربازان سایبری ترکیه !! که مانند همیشه اینجا بصف شدن !!!!
حمیدرضا ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰
جناب آقای خدیو. کسی که ماهی می گیره لباسشم خیس میشه. جنگ با تروریسم شهید هم داره. دوم اینکه نیروهای گروگانگیر یه کشور کوچک آفریقایی رو با پ ک ک ای که آمریکا و اروپا دارن تسلیحش می کنند و ازش حمایت لجستیکی و اطلاعاتی می کنند یکی می دونین! فکر می کنم بهتره وقتی یه مقاله می نویسین حتما عاری از تعصب و کینه باشه. آمارها نشان دهنده موفقیت آک پارتی و اردوغان هست نمونه ش جز ۲۰ اقتصاد برتر شدن ترکیه. نمونه ش طوفان بایراکتار در مقابل سیستم های ضدهوایی روسیه و ... هرچند شما حتما میگین نه خود روسیه وا داد و ... اما حقیقت چیز دیگریه. این عصر عصر بیداری ترک های دنیاست و ترک ها مثل همیشه که دولت های بزرگ تشکیل دادن بازم موفق خواهند شد. شما هم بهتره دوست ترک ها باشید نه دشمنش
كامران ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱
اقای ایرانی ۱۷:۱۴ !!! شما چطور است که نسبت به کشته شدن روزمره سربازان ایرانی در مرزهای غربی توسط این گروه ترور نظری نداری!! مگر همانها که کشته میشوند هموطنان تو نیستند؟؟ نکند چون اکثریت قریب به اتفاق انها از استانهای اذربایجانی هستند برای شما مهم نیست؟؟
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
به حمید رضا اونوقت این دولت بزرگ احیانا تو ایران که غلطی قرار نیست بکنه درسته دیگه ؟
اتراک زمین فروش ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۹
جمع کنید یه سری بیکار مزدور اردوغان نشستن نظر بلغور می کنن
خسرو ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
ایرانی گرامی ، حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) دارای پولیت بوروی مرکزی ( ک ج ک ) بوده و در چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه ، شاخه دارد که نام شاخه ایرانی آن پژاک هست و در مرامنامه مشترکشان ، تجزیه چهار کشور ایران ترکیه و عراق و سوریه و تاسیس کردستان خیالی جای گرفته است ، ولی حالا با توصیه مشاوران اسراییلی شان ، سعی میکنند با ایران درگیر نشوند تا تماما نابود نشوند و در ضمن نیروهایشان در سوریه هدف ایران قرار نگیرد فقط به ترور مرزبانان ایرانی(برای زنده نگهداشتن آرمان تجزیه و جذب نیرو از کردهای ایران ) بسنده میکنند ولی مطمئن باشید با اولین دستور امریکا ، ده هزار نیروی آموزش دیده پژاک از سوریه به ایران آمده و عملا شروع به شورش خواهند کرد ولی نگران نباشید در هرحال نابود خواهند شد
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
به کامران ، برادر من برای من شما هزاربار هزاربار هزاربار عزیزتر از همه کسی هست که خارج از ایرانه بمیرم برای مظلومای سرباز شما از خانوادت تو مرز از دست دادی ؟ نمیدونم جوابت چیه من شهید دادم از خانوادم میفهمین پس از من داغتر نیستین ، برای منه اذری اقای خدیو هزاربار هزاربار هزاربار عزیزتر از همه کسی که خارج از ایرانه البته شاید اقای خدیو کردای خارج از ایرانو بیشتر از من دوست داشته باشه که دراونصورت ایشونم مثل شماست تازه چون شما هم اردوغان و منویاتش رو از منه اذری ایرانی مخالف اردوغان بیشتر دوست دارین اما برای من هردوی شما فارغ از قومیتتون عزیزتر از بیگانه هستین ، جناب کامران بزرگوار اگر ایران و تمامیت ارضیش لطمه نبینه من حتی موافق همه خواسته های قومیت های ایرانم البته به شرط حاکمیت قانون حتی اموزش زبان مادریشون باز با تاکید بر حاکمیت قانون ، اما با این طرفدارهای قومیت گرایانه و مقایسه ایران با ترکیه اصلا و ابدا شما رو در حد یک ملت گرا نمیبینم برادر من ایرانی بودن به این که رگ گردن جز برای ایران نزنه وقتی به ترکیه انتقاد میکنن اگر ناراحتم میشی انقدر غیرت داشته باشی که نگی که راجع به ایران اینجوری حرف بزنین انگار که شما ایرانی نیستین ، البته در بین همه طرفدارای ترکیه به نطرم شما خیلی عاقلترین خیلی و به خاطر این موضوع هست که بخاطر هم قوم بودن با شخص شما زیاد خجالت زده نمیشم کمتر دچار توهمات پانترکی هستین و انصافا یه جاهایی وقتی انتخاب میاد وسط طرف ایران رو میگیرین نه ترکیه ، بزرگوار در سختی مکران به داد تو میرسه نه استانبول همونطور که قطر و امارات به داد خوزستان نرسیدن اذربایجان به دادش رسید فهمیدنش سخت نیست که تو دنیای وحشی امروز ما تو یه کشتی خیلیییییی قشنگ به اسم ایرانیم هر گوشه از این شیر شرزه رو یه قوم ساخته و توهمات قومیت گرایانه عزیز من ایران رو اذیت میکنه به همین خاطر که قومیت باید فدای ایران بشه فارس اذربایجان کردستان مکران گلستان همدان من و همه و همه فدای ایران ، یه نکته بگم هیچ کدومتون به اندازه من موافق اجرای اصل 15 قانون اساسی نیست با اطمینان میگم چرا چون دغدغه من ایرانه اما با همه اینا تا شماها رو اینجوری میبینم اصلا صلاح نمیدونم راجع به قومیت های ایرانی حرف زده بشه ،
آرش ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۳
نویسنده محترم ارتش ترکیه را خیلی جدی گرفته است که چنین ماجرایی را رسوایی میداند. ارتش پسمانده عثمانی همه عمر خود را همین طور بوده است. حادثه کشتی مرمره را همه به خاطر دارند بعد از کلی رجز خوانی اردوغان درباره محافظت ارتش ترک از کشتی مرمره ، اسرائیلی ها حمله کردند و ده نفر را از جمله چند نماینده مجلس را کشتند و بقیه اتراک را تا میخوردند کتک زدند. ارتش ترکیه هم جرات نکرد کاری کند
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۹
نمیدونم نوشته قبلیم و فعلیم منتشر میشه یانه اما باز مینویسم خالی از لطف نیست : پدر من اهل یه روستا از توابع همدان هست در دوران پهلوی دوم مدرسه ابتدایی میرفتن و چون تو روستاشون مدرسه نبوده میرفتن شهر همدان که دور بوده و معمولا با دوستش دیر میرسیدن ، یه شب یلدا خاطره ایی گفتند از بچگیشون ( پدرم به شدت محافظ سنتهای ایرانی هست و یه شاهنامه خوان قهار ) ایشون میگن اون دوران اذریهارو خیلی تحقیر میکردن یه روز که دیر میرسن معلمشون تو حضور جمع میگه لطفعلی و زلفلعی چرا دیر اومدین ( اسم هر دو اینا نبوده در واقع بابت مسخره کردن اینطور خطاب شدند ) پدرم میگن من که فارسیم خوب بود به معلم میگفتم اقا راهمون دوره اینا اما نه تنها تحقیر ادامه داشت به خاطر لهجه بلکه هر روز تنبیه هم میشدیم ، خوب این تار یخ شفاهی کشور ماست الان پهلوی دوم وسیاست اشتباه قومیت گراییش کجاست و پدر من کجاست ، شما و امثال شما که تحت تاثیر تفکرات مصطفی کمال هستین هم روی دیگه پهلوی دوم هستین شک نکنید ، اون کارا هیچکدوم باعث نفرت پدرم از ایران نشد چون پدرم یه اذری استخوندار از یه خانواده اصیل بود اتفاقا برعکس پدرم مثل تفکر تبریز فکر کرد قوی شد و ایران رو هم قوی کرد با وجودش، به ما اذری یاد داد اما از شاهنامه خوانی کوروش خوانی غافل نشد از اونطرف بوم نیافتاد پدرم گرفتار کینه احمقانه نشد ، وقتی شاهنامه میخونن دلم میخواد بشینم فقط گوش کنم یا وقتی عاشیق شاه اسماعیل گوش میدن چقدر این نوا دوست داشتنیه، وقتی اینور اونور میریم و از لهجه قشنگشون میفهمن اذرین خنده ایی میکنن و میگن اذربایجان قرباناولوم ، پدرم برای من ایرانه همونقد بزرگ همونقد قشنگ ، تاریخ برای استفاده های کوته فکرانه نیست برای این عبرت گیریهاست تفکر مدارای تبریز و مکتب تهران نگاه خراسان و تفکر اصفهان بزرگ باید همه در راه عظمت ایران زمین باشه
هادی صوفی زادە ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۲
جامعە ترکیە در شوک شکست خفت بار اردوغان، هیچگاە جامعە ترکیە بە اندازە این روزها ملتهب و بی قرار نبودەاست. نگاهی بە روزنامەهای ترکیە نشان از بهم تاختن، فوش و فحاشی بهمدیگر هستند کە البتە در فرهنگ عثمانیان امری عادیست. امروز اردوغان در پاسخ بە سخنان کمال قلیچداراغلو کە او را مسئول کشتار سربازانش دانستە و سوالاتی از او نمودە تاختە و او را فردی بی لیاقت و بی تربیت خواند. اردوغان جنگ افروز تصور میکرد هر کاری انجام دهد میتواند بهرەبردای فردی و حزبی از ان بکند، مخالفینش را سرکوب و منکوب کند اما ناکام ماند. در اولین روز تهاجم بە گارە اردوغان در تلویزیون بە مردمش گفت بە زودی خبری خوبی اعلام خواهم کرد اما خبر خوبش بمباران و کشتار نیروهای خودش در زندانهای حزب کارگران کوردستان بود . جنایتی کە میخواست انرا بگردن پ.ک.ک بیاندازد اما نە اینکە امریکا و دیگر کشورهای جهان حاضر بە تایید دروغهای اردوغان نشدند اپوزسیون و یاران دیرین خودش نظیر احمد داوداغلو اردوغان را مسئول این کشتار دانستند. سخنان امروز داوداغلو نشان میدهد کە علیرغم شوکی کە بە جامعە ترکیە وارد شدە دیگر حاضر بە سکوت مقابل رفتارهای اردوغان نیستند. داوداغلو از اردوغان سوال کردە در کجای دنیا زیر بمباران اسیران ازاد میشوند؟ داوداغلو، اردوغان را بە دروغگویی متهم کردە کە اعلام داشتە کسانیکە در دست پ.ک.ک هستند افراد عادی هستند اما مشخص شدە همگی مسئولان ریزو درشت نظامی و امنیتی هستند. ایشان از اردوغان خواستە سر عقل بیاید.
سوهان قلی تبریزی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۴
چرا حاکمان فاسد ترکیە اصرار بە قتل اسیران خود داشتند؟ در جریان تهاجم اشغالگران فاسد ترکیە بە کردستان عراق خارج از بە هلاکت رسیدن عدەای از نیروهای زبدە ان کشور، تعدادی از افسران، درجە داران و مزدوران تورک کە در جنگهای سالهای اخیر بە اسارت نیروهای حزب کارگران کوردستان درامدە در حین تهاجم نیروهای تورک و در میدان جنگ کشتە شدەاند. در چند سال اخیر رژیم ترکیە بە استفادە ابزاری از خانوادە این عدە کە در زندانهای پ.ک.ک بودند پرداختە و خانوادەهای آنان را وادار بە بسط نشینی مقابل دفاتر حزب دموکراتیک خلقها H.D.P در دیاربکر نمودە تا بدینوسیلە علیە آن حزب سیاە نمایی و آنان را برغم خود با پدیدە تروریسم جلوە دهند. در این ارتباط حزب دموکرات خلقها H.D.P برای نجات جان آن عدە از حاکمان رژیم ترکیە خواستە عقلانیت بخرج دادە، فرصت پادرمیانی نهادهای حقوق بشری فراهم سازند تا آن عدە آزاد شوند اما حاکمان تورک پیشنهادهای مکرر آن حزب را بی پاسخ و اصرار بر سیاە نمایی علیە آنان داشتند. حال کە نظامیان ترکیە بە اهداف خود نرسیدە، علیرغم تلفات سنگین سرافکندە بازگشتەاند در حین مظلوم نمایی کە در سطوح عالی بە ان متوسل شدە، ادعا کردە بازداشت شدگان بهنگام نزدیک شدن نیروهای آنان توسط پ.ک.ک کشتە شدەاند اما تجارب وحشیگری نیروهای نظامی ترکیە در جنگ نشان دادە کە آنان از هیچ جنایتی علیە بشریت ترس بخود راە نمیدهد چرا کە آنان مدعیند بیش از پنجاە گریلای پ.ک.ک را در جریان تهاجم بە گارە کشتەاند، حال باید کمی تامل کرد کە چگونە پنجاە گریلا کشتە شوند اما اسیران جان سالم بدر برند؟ با این شیوە میخواهند توطئەهای داخلی و خارجی را کە در سر دارند شدت، از ان بعنوان کارتی علیە اروپا استفادە و زمینە تعطیلی H.D.P را هموار کند.
سردار ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰
پ ک ک درس خوبی به ای فاشیست تورک عثمانی داد تا ابد داغ رو دلش گذاشت پنجه عقاب اردوغان بقول فرمانده قهرمان پ ک ک پنجه مرغ هم نبود خخخخخخخخ بژی پ ک ک پژی کورد بژی کوردستان
پویا علامه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۶
عالی بود، کاملاَ موافقم. یک متن حرفه‌ای خواندم.
به ایرانی نما ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۰
ضمن تایید نظر کامران ۱۸،۲۱ البته که بعضی ایرانی نما ها از شهادت مرزداران غرب کشور که اکثرا از اهالی بومی اذربایجان هستند ،ودر صف مقدم مبارزه با تروریسم هستیم، ،واثار زیانبار تروریستها بیشتر شامل اهالی ومرزداران اذری میباشد،که موجب خوشحالی مظاعف تروریستها وطرفدارانشان هم میشود،،،وعلت ناراحتی جناب خدیو از کشته شدن تروریستها بیشتر از سربازان ومردم عادیست،،، وکاش جناب خدیو سری به مزار شهدای اذربایجان بزند که اکثرا در مبارزه با تروریستهای کردی به شهادت رسیده اند،،،ودغدغه ما اذربایجانیها نه به خاطر اردوغان است،بلکه ما خودمان هرروز شاهد ،فجایع حضور نحس تروریستها در مرزهایمان هستیم،،واردوغان نیازی به کامنت امثال من ندارد، وشخصی به اسم ایرانی متعجب است که تروریستهای پژاک مال ایران هستند وازادند در ایران هر جا میخواهند باشند وبه اردوغان مربوط نیست،،،،،، واعتراض اذریها به تروریسم کردی را به طرفداری از اردوغان تلقی میکند،وبا اینکار اعتراض به تروریسم را لوث وطرفداری از اردوغان میداند.
رضا ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۱
نویسنده مقاله نماینده پژاک و پکک هستند؟
علیرضا ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۸
این آقا احیانا عضو پژاک نیست؟ انتظار داشتی ترکیه در مخفیگاه‌های این گروه کثیف برای آنها آب و غذا بفرستد شما با تعریف و تمجید از اسراییل و دفاع از گروه تروریستی پ ک ک دنبال چی هستی؟
علیرضا ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۰
جناب آقای ایرانی بهتره احترام خودت را نگهداری و با کلمات سخیف بیشتر شخصیت خودت را نمایان می کنی این را بدان که ایران بدون ترکها معنایی ندارد و این ترکها هستند که با جانفشانی و دلاوریهایشان آنرا بصورت فعلی حفظش کردند اگرچه چند صباحی بکمک قدرتهای خارجی خاندان بی ریشه پهلویها زمام امور بدستمان دادند و اکنون دنباله های آنها در خیلی از مراکز لانه کردند ولی اینجا کشور ماست و بخاطرش چه مجاهدت‌ها که نشده پس بهتره با توهین ادای آدمای دلسوز و وطن پرست را در نیاوری وطن پرستی شما یعنی ایران منهای ترکها و این هم جز محالاته
بهروز ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۸
یه سری که اینجا مدام ترک ترک میکنن. آقا از خواب غفلت بیدار میشی یا نه؟ مگه یادتون رفته تروریستهای مورد حمایت ترکیه تو کوچه های سوریه با سر بریده کودکان فوتبال بازی میکردن. اخه کوته فکری هم حدی داره. من خودم اصالت آذری دارم و به قول شما ترک هستم. ولی واقعا دولت ترکیه نسبت به کردها داره جنایت میکنه. اون آدم متوهم که میگه ترکها دارن متحد میشن و میخوان دولت بزرگ تشکیل بدهند. وجود داشته باش و حرفت رو واضح بزن که خود ما ترک های ایرانی دهن تو و امثال تو را گل بگیریم. هنوز صدها هزار باکری تو آذربایجان هستن که حاضرن جون خودشان را برای ایران فدا کنند .
مهدی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۴
بازهم یک مقاله عالی و بیطرف از جناب خدیو و بازهم هجوم لشکر پنجاه سنتی پانترک ها...
کوروش ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۲
دقیقا همینه. ترکهای طرفدار داعش به عنوان کشور ترکیه صحبت میکنن ولی به عنوان دولت مسئولیت هیچ چیزی رو به عهده نمیگیرن ولی انتظار دارن که یک گروهی که خودشون میگن تروریستیه و نزدیک به نیم قرنه میگن نابود میشه، مسئولیت قبول کنه!!! حماقت هم حدی داره.
کوردستان اناتولی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۳
وقتی که نصف اناتولی ملت کورد هست ، تومار نویسی ترکا چه اینجا چه هر جای دیگه فقط برای آرام کردن خودشون خوبه
شاه اسماعیل یونانی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۵
مشخصا در سال های اخیر آقای اردوغان مرعوب دو توهم خود ساخته شده است: درخشش پهپاد بیرقدار در درگیری های منطقه و عملیات ربودن عبدالله اوجالان در کنیا. اوجالان با کمک و مداخله مستقیم موساد به ترکیه آورده شد و قطعات حساس بیرقدار هم حداقل از ده کشور خارجی وارد شده است.
ناشناس ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۶
گاره کجاست؟ منظورتون قارا هست؟ حتی اسم‌مکانو درست ننوشتین، مطالبی که نوشتین بماند!
پارسا ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۵:۳۶
ما ایرانی هستیم و هیچوقت مرعوب افکار پلید اردوغان نمی شویم .زنده باد وطن آریایی
سامان ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۶:۴۵
درود بر دکتر خدیو عزیز دوست داشتنی و سپاس از یادداشتون
سامان ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۱
عزیزانی که کامنت گذاشتن ظاهرا خیلی سوختن سایت بوی سوختگی گرفته یه دوش حمام سرد بگیرید حمایتهای ترکیه از داعش رو یاداور کنم تا یادتون بیاد حامی داعش کی بود و تروریست کیه کشوری که بیست پنج میلیون کورد رو انکار میکنه باید چی بهش گفت
جامی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
سرنوشت رجب و اتراک در آناتولی مانند سرنوشت هشام سوم و تازیان در اسپانیا خواهد بود.
Saeed ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۸
آقای به اصطلاح کارشناس! بهتر است یکم تعصبات کورکورانه رو کنار بگذارید. در تمام متن حتی یکبار هم گروه تروریستی پ ک ک رو به خاطر اقدامات تروریستی محکوم نکردین و همه تقصیرها رو متوجه دولت ترکیه کردین که مثل اسرائیل در این نوع عملیات قدرتمند نیست ..!!! می‌دانستیم طرفدار افراطی گروه تروریستی پ ک ک هستین‌، الان باید اسرائیل رو هم به این فهرست اضافه کرد...
حامد ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۲
اگر بحث نژادپرستی ریشه دار در ترکیه را کنار بگذاریم، باید گفت که دیکتاتورها هر چه به آخر کار خود نزدیکتر می‌شوند، متوهم تر خواهند شد. اردوغان که نمایش‌هایی مانند کودتا، عثمانی گری و احیای آن، اقلیت ستیزی، کاخ سازی و نمادسازی از حکومت‌هایی که هیچ ربطی به ترکیه کنونی ندارند، را برای تحریک احساسات مسموم نژادی و دیگرستیزی و در نتیجه کسب رای و جلوگیری از ریزش محبوبیت خود اجرا کرده بود، این بار لقمه ای برداشت که بزرگتر از دهانش بود. مسلما اگر اولویت دار و دسته حاکم بر ترکیه نجات جان این انسانها بود، اینطور غرق در توهمات هالیوودی نمی‌شدند و اردوغان درست بعد از این افتضاح خنده کنان با مادر یکی از این کشته شدگان و در مقابل چشم هزاران نفر صحبت نمی‌کرد! واقعیت این است که اردوغان یک صدم افرادی که مثلا در همین صفحه رگ غیرت پانترکی شان باد کرده است، ناراحت نیست. همینطور بقیه به اصطلاح سیاستمداران حاضر ترک که کارهایشان به دلیل جنایت علیه بشریت در سوریه و عراق و لیبی و ارتباط با داعش و سازماندهی آن قابل پیگیری است. این ماجرا صرفا یک دستاویز بود برای آنها و مسلما در ماه های آینده هم می‌توانند نمایش‌های دیگری را مدیریت کنند. آنچه مهم است این است که اردوغان زمانی که تصمیم گرفت روند صلح با پ ک ک را با انفجار در میتینگهای کردها تخریب کند، در واقع راه را برای چنین نتایجی باز کرد درحالیکه با ادامه گفت و گو خیلی از افراد دو طرف احتمالا در کنار خانواده هایشان بودند. صلح اما انتخاب شدن مجدد اردوغان را به خطر می انداخت...
ميلان ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴
رژیم فاشیست ترکیه سالهاست با افکار پوسیده ملی گرایی قرون وسطایی مردم کردو از کمترین حقوقشون محروم کرده کسایی که اینجا در حمایت رجب پیام می دن همونایی هستن که تو ایران چیزیرو می خان که کردها در ترکیه می خوان بوی تعفن نژادپرستیتون دنیا رو گرفته شمایی که سالهاست حامی داعشید شمایی که تو شهر جزیره جوانای کرد زنده زنده سوزوندید برین بخونید قتل عام دره زیلانو کردهای شیعه درسیمو ببینید ارتش ترکیه تو عفرین چه جنایتایی کرده بعد ببینید کردها تروریستن یا شما
کاوه اهنگر ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۳
ترکیه کم ترین ارزشی برای مردمو سربازش قایل نیست همونطور که سالها بود در مورد سربازای اسیرشون سکوت کرده بودن ولی الان یه نمایش لازم بود تا رجب دوباره بر حس ناسیونالیستی مردمی سوار بشه که بودن خودشونو در نبود مردم کرد می بینن ولی زهی خیال باطل تیر سلطان به سنگ خورد ترکیه تو این عملیات صد ها کشته داده ولی مثل همیشه جان سربازای ترک اخرین چیزیه که اهمیت داره مهم سخنرانی رجب بود که از بد شانسیش خوب پیش نرفت
علی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۹
کشتار و انکار قوم کرد در ترکیه امروزی باعث وقایع امروز و فردا است ،چرا فرهنگ و قومیتی غیر ترک در ترکیه قابل ابراز وجود نیست ؟؟؟؟؟؟ چرا سعی در سانسور و انکار آن دارند ؟؟؟؟؟؟ چرا قانون اساسی ترکیه در بخش حق شهروندی تغییر نمی کند (صرف به دنیا آمدن در ترکیه داشتن قومیت ترک نیست و انکار سایر اقوام )
مهدی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۳
جنایت ترور قتل عام جزو تاریخ پر ازننگ کشور ترکیه ست نه مردم کورد، حامی بزرگ داعش قاتل یک میلیون ارمنی صد ها هزار کورد امروز هنوزم داره با تفکرات وحشیانه نژاد پرستی رفتار می کنه کشوری که سالهاست حتی زبان مردم کرد ممنوع کرده بجای نوشتن این چرندیات بهتره واقعیت خودتون قبول کنید شما هنوز تو دوره استعمار و اشغالگری زندگی می کنید ولی هیچ ملت آزاده ای اجازه این رفتار های غیر انسانیو به شما نمی ده گذشت زمان امپراطوری و لشکر کشی یه روزی همین کشور جعلی هم وجود نخواهد داشت مطمن باشین اینجا سرزمین مردم کورد آشوری و ارمن نه اشغلگرای ایغور اگه جرات دارین برین یک میلیون هم نژاد ایغور تونو از زندانای چین آزاد کنید
احمد ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۲
هر جا کشت و کشتار هست رد ناسیونالیسم افراطی و کینه ی ملی و مذهبی هست. همه طرف ها هم حق رو به خودشون میدن. به کامنت ها توجه کنید.
کرد ایرانی ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
در پاسخ به واقعیت تلخ تاریخ اولا به شما تبریک می گم که بالاخره یه پانترکیستی پیدا شد و به کشتار دسته جمعی ارامنه توسط دولت عثمانی در سال 1915 اعتراف کرد و اونو "افسانه !" و جعل تاریخ ! توسط ارامنه و لابی آنها در فرانسه و سایر کشورهای غربی ندانست ! همین که این " واقعیت تلخ تاریخ " را خواسته یا ناخواسته بیان و اعتراف نمودی کافیه و جای شکر داره ! ثانیا از کی تا حالا شما کاسه داغتر از آش و دایه مهربانتر از مادر برای ارامنه شدی !!! و حاتم بخشی !می فرمایید ؟! فرموده اید ! که سرزمین فعلی ارمنستان متعلق به جمهوری باکو بوده و اینرا ارمنیها هم اعتراف کرده اند !! و موطن اصلی ارامنه جنوب شرق آناتولی است که کردها ادعای مالکیت بر آن را دارند . و در ادامه صحبت از " راهکار " نموده و نوعی معامله را مطرح فرموده اید ! که اگر ترکیه بازگشت ارامنه از ارمنستان به جنوب شرق آناتولی و در نتیجه تشکیل دولت برای ارامنه را بپذیرد!!! ارامنه حاضرند که کشورشان را تحویل اهالی باکو و اطرافش دهند !!! عجب کشف شاهکاری !!! اگر ترکیه واقعا حاضر به حاتم بخشی وانجام چنین " راهکار" پیشنهادی از سوی شما باشد و چنین معامله ای سر بگیرد ما که بخیل نیستیم مبارک ارامنه باشد ! روتون نمیشه مستقیما به ترکیه و سلطان اردوغان چیزی بگید که مثلا ما (شهروندان جمهوری باکو و هوارداران پانترکشان ) هرچی میکشیم از دست عثمانیهای سابق میکشیم !!! که با کشتار و تبعید ارامنه به قفقاز !! سرزمین مارو غصب و اشغال کردند!! جناب "واقعیت تلخ تاریخ " این " واقعیت تلخ تاریخ " را هم بپذیر که سرزمین " آسیای صغیر " که امروز با نام مجعول و ساختگی " ترکیه " شناخته میشود سرزمین کردها (ایرانیان ) و ارامنه و یونانیها بود که در زمان سلجوقیان به تصرف و اشغال ترکان عثمانی درآمد و بتدریج پاکسازی قومی و مذهبی شدند تا اینکه در زمان آتاترک و حکومت " ترکهای جوان " و پس از آن با سرعت و شدت بیشتری بر مسیحیان و دیگر گروههای قومی ومذهبی آن سرزمین اجرا شد. به گونه ای که نفس ارامنه را گرفت و مساله کردها رو هم به سالها و دهه های بعد موکول کرد . در ضمن " زاگرس " رو هم درست بنویس نه با " ذ" !!!
کورد ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵
چرا نظرای موافق پخش نمی کنید متاسفم برای سایتتون
ناشناس ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۱
جریان باستانگرا و ایرانشهری که نظریه های شاذ فاشیستی و نژاد برتر آریایی دارند همه نیروهایش را به صحنه آورده و عده ای از سپاه خویش را هم فرستاده به روزنامه ها وسایت های اصلاح طلب ، اخیرا هم فرزند پدرخوانده معنویشان جناب طباطبائی را فرستادن کاخ سفید و در حال تکمیل لانه عنکبوتی خویش هستند و با توجه به اینکه هستی و وجودشان را در نابودی زبان ترکی و اقوام ترک می دانند یک اتحاد نانوشته با کردها تشکیل داده اند و با بزرگ کردن و به صحنه آوردن بعضی دوستان بصورت مداوم به ترکها حمله می کنند ، غافل از اینکه با اینکارها بر علیه خودشان اقدام می کنند لذا توصیه من به امثال نویسنده این است که به جای دوستی بذر کینه و دشمنی نکارند و این حد از بغض و کینه در حد یک بی سواد را کنار بگذارند
علي ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۶
جنگجویان هراسان کرد????? تعصب بیمورد از تک تک جملات نویسنده میبارد
ایرانی ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳
به علیرضا : بزرگوار من اذریم ، برخلاف فکر شما ایران بدون اذریها هنوز هم معنا داره و بزرگه اما با اذریها خیلی خیلی بزرگه ، دوست ندارم به واقعیتی اشاره کنم که اذری ها یا ترکها بدون ایران زیاد بزرگ نیستند اما خوب تاریخ این رو میگه انکار تاریخ انکارخودمونه من ایرانیم بعد اگر صلاح بود اذری هم هستم ، به دوستی که من رو ایرانی نما خطاب کردند از کجا فهمیدین من ایرانی نما هستم ؟ در نوشته ام که علایق قومیتی نبود به قومی هم بی احترامی نکردم و نمادهای ایرانی رو هم زیر سوال نبردم سنگ کشورهای بیگانه رو هم که به سینه نزدم از کجا کشف کردین ایرانی نما هستم ؟
كامران ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۲
جالبه ، فردی در کامنت های بالا در مورد ادعای کشتار ارامنه توسط عثمانی گفته بود حال انکه بیشتر تلفات ارامنه با حمله و غارت اکراد به کاروان های انها طی روند تهجیر بوده است ، و دست اخر با تصرف املاک انها را صاحب شدند.
در جواب کامران ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱
کامران جان باز رگ عثمانیت زد بالا ، نگرانی سلامتی شما و امثال بیماران(قومگرا ها و ناسیونالیست های قومی زبانی و نژادی ) شما هستم
ایران دوست ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۹
عجب! خوب مغول‌ها هم صاحب آناتولی و آذربایجان شدن. پس برگردن مغولستان.
ایرانی ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
به کامران ؛ میخوام بدونم تظرتون واقعا راجع به کشتار ارامنه چیه اصلا قبول دارین ، اصلا چطور مطرح میکنین یا کشتار درسیم یا زیلان یه همچین چیزایی ، قبلا برام جالب نبود صادقانه راجع به ترکیه سعی میکنم اصلا ذهنم رو مشغول نکنم دوست ندارمش اما خوب دشمنی هم باهاشون ندارم ، اما میبینم خیلی بعضی حوادث که ما ربطی نداشته اینجا مطرح میشه دوست دارم از زبون شما که طرفدار ترکیه هستین هم بشنوم واقعا چی بوده ، تهجیر دیگه چیه ؟ البته میدونم با توجه به ریشش به هجر یا همون هجرت اشاره میکنه ، متظورتون کوچ اجباری ارامنه است ؟ درسیم چی یا دره زیلان ، کلا خوجالی رو که بارها گفتین اینا رو میتونین بگین ؟ البته میدونم شما و خسرو مخصوصا یه ربطی به ایرام ترکیه دارین اما مهم نیست ، از گفتمان با شما پرهیزی ندارم .
كامران ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸
اقای ایرانی بنده هیچ شناختی و ارتباطی با ایرام ندارم ،و فقط اسمشو شنیدم .و شهروند ایران وساکن ایران هستم .در رابطه با داستان جعلی قتل عام ارامنه با یک حساب کتاب ساده میتوان به غیر اصیل بودن ان پی برد.بنابر امار کشورهای غربی در اناتولی ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون ارمنی زندگی میکردند، حال اگر بپذیریم که همه اینها کشته شده اند انگونه که خود مدعی هستند پس جمعیت ۱۰ میلیونی ارامنه فعلی که ۹۰ درصد منشا عثمانی دارند از کجا امده است ؟؟ قطعا کشته هایی از انها بوده همچنان که در مقابل حداقل ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی و تعداد بسیاری زیادی در قفقاز و اناتولی جهت تاسیس کشور بزرگ مسیحی کشته شدند و اغازگر این فتنه و کشتار انها بودند.و قابل ذکر است که ناجی مردم اذربایجان ایران و قفقاز ارتش عثمانی بود و دولت مرکزی در ایران برباد و فاقد قدرتی بود. این داستان جعلی همچون هولوکاست یهودیان بهانه ای جهت دست اندازی های بعدی بود از جمله تصرف ایروان و بعدها قره باغ و... و همچنان ادعای اراضی نسبت به اذربایجان ایران هم پا برجاست.عدم اطلاع شما از وقایع داخل اذربایجان ایران در ۱۰۰ سال پیش باعث قضاوت غلط شما میشود. قفقاز و اناتولی که بماند.
كامران ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵
اقای ایرانی این قصه سر دراز دارد و با امدن بایدن بر سرکار در امریکا ،از سوریه این داستان تجزیه طلبی نمود بیشتری پیدا خواهد کرد . من فقط در عجبم که چرا امثال شما هیچوقت نسبت به این مسئله موضع واضحی ندارید.در ذیل کامنتهای طرفداری pkk به خلق خدوم و شریف اذربایجان گیر داده اید !! حال انکه از بین ۱۰۰ هزار نفری که به قول امثال شما شعارهای تجزیه طلبانه در استادیوم سر داده اند یک نفر تروریست مسلح برنخواسته است!!!جنس خواسته های ما وطرفداران pkk متفاوت و واضح است.ترکها صاحب این مملکت و حامی ان هستند.
حقیقت خواه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۴:۰۹
جناب ایرانی،۱۵،۲۹ واقعه درسیم اعتراض اهالی شهر درسیم به برچیده شدن مقام خلافت در ترکیه توسط اتاترک بود ( با انکه اهالی درسیم اکثرا ارامنه تازه مسلمان شده از ترس تبعید بودند) ولی چون سید رضا عامل انگلیس بود وظیفه داشت مردم را به شورش بر علیه دولت فراخواند،،ولی مثل هر شورشی در این واقعه هم عدهای از هر دوطرف کشته شدند. اما واقعه دره زیلان که در سال ۱۹۲۷ روی داد اصل قضیه این بود که اتاترک دستور داد تمام شهر وروستاهای ارمنی که بعد از تحجیر به دست اکراد افتاده بودند بایستی تخلیه ودر اختیار دولت قرار گیرد ولی اکراد قبول نکردند وشروع به جنگیدن با نیروهای دولتی کردند،،ورهبرشان به نام سروان احسان نوری،بعد از شکست به ایران امد ودر تهران در اثر تصادف کشته شد، ولی موضوع ارامنه هم در اصل مربوط به خیانت ارامنه در جنگ جهانی اول به کشور خود یعنی عثمانیست،که در اثر تبعید به سوریه عده ای هم در مسیر به علل مختلف کشته شدند. وچنین وقایع در تمام ممالک دنیا رخ داده ولی چون مسیحیان همیشه دنبال سیاه نمایی مسلمانان هستند یک کلاغ هزار کلاغ میکنند تا روی فجایع خودشان را بپوشانند. مثل قتل عام ،الجزایر،سرخ پوستان،ابورجینها،لواندا،ویتنام،فلسطین،چچن،چرکسها،عراق،افغانستان،لیبی،لبنان،......
ایرانی ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰
خلق خدوم : اصطلاحی کمونیستی ، آقای محترم من با هر تجزیه طلبی مشکل دارم از هر قومیتی اما مشکل من با کردا کمه چرا چون تو ایران تجزیه طلبیشون مطرح نیست مشکلشون با ترکیه است و من مسئلم اینه چرا مشکل ترکیه رو میارید داخل ایران چرا ایران رو درگیر مشکلات بیگانگان میکنید چرا ؟ کردها در ایران 8 میلیون نفرن که بخش عمده شیعه هستند و مشکلی با دولت شیعه تهران ندارند و اصلا تهدیدی نیستند اما حماقت قومیتی در منطقه ما تهدیدی جدی برای ایران زمین خواهد بود
ایرانی ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۱
اگر همه آمارهاتون مثل این 100 هزار نفر تو استادیوم باشه که باید خیلی شک کرد پسرعموی من تو استادیوم بودند میگفتند اکثرا به اون شاید کمتر صد نفر میخندیدن ، البته که دیوانه ایی که به پرچم مشمئز کننده عثمانی احترام بزار تکلیفش معلومه
ایرانی ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱
جناب حقیقت خواه بزرگوار مگه دارید برای بچه دبستانیا استدلال میکنید این چه استدلال وحشتناک و ترسناکیه ، با این حساب به خاطر اون ادما تو ورزشگاه تبریز که عملا علیه تمامیت ارضی ایران شعار دادند واکنش دولت باید چی میبود ؟ یعنی چی چون مسلمانیم با ما بدن میفهمین این استدلال چقدر خطرناکه ؟ آقای محترم اتا ترک مثل خیلی از دیکتاتورای اقتدار گرا در همه اعصار مشکل نژاد پرستی داشت این دیگه روشنه مشکل هویت داشت فکر میکرد کمبودهاش رو با دگر سازی و حذف بقیه میتونه جبران کنه کشتن و غیریت سازی در هر زمان و هر مکان و توسط هر دینی مطلقا نادرست و نابه جاست برادر یا خواهر من ، دین ندارید لااقل آزاده باشید کشتار الجزایر و سرخپوست ها .... مجوزی برای کشتار کردها ( اصلا ارمنی تازه مسلمان شده ) به بهانه عامل انگلیس بودنه ؟ عزیز من حتی اگر عامل انگلیسم بوده باشن باز هم انسانیت شرف داره به همه چیز نمیفهمم این استدلاهای خطرناک رو مراقب باشیم از زبانمون چی خارج میشه چون در قبالش مسئولیم حتی به نظر من شریک میشیم تو این نسل کشی ها ، مگه من میگم چون ترکیه کرده بده ؟ من دارم میگم کلا وحشی گری و کشتار بده حالا هر جا بدست هر کسی و به هر دینی و بدتر عدم پذیرش مسئولیت هست انکار وقایع دردناکی که در گذشته افتاده اونارو از تاریخ حذف نمیکنه مگه کشتار اذری ها توسط ارامنه با انکار محو و نابود میشه مگه قحطی در ایران که عاملش انگلیس بود در جنگ جهانی با انکار انگلیس قابل چشم پوشیه اتفاقا باید گفته بشن و باید باز نشر بشن نه به خاطر اهداف سیاسی به خاطر مسائل انسانی ، عزیز من این وقایع نباید تکرار بشن به همین خاطر باید روشن بیان بشن تا درس عبرت بگیریم هممون چون احتمال داره اصلا من مثل هیتلر باشم مگه هیتلر شاخ و دم داشت مثل من ادم بود اشتباه کرد من میخونم سرگذشتش رو تا مثل اون فاجعه خلق نکنم نه اینکه بخوام از هیتلر دست آویزی برای تحقیر آلمان درست کنم . بقول فردوسی : فریدون فرخ فرشته نبود زمشک و زعنبر سرشته نبود به دادو دهش یافت این نیکویی تو دادو دهش کن فریدون تویی. مهم نیست اهل کجا و چه نژادی دارین مهم مکارم اخلاقه بزرگوار همه ما در عالم هستی که محضر خداست میتونیم فریدون باشیم یا ضحاک فقط به انتخاب ما بستگی داره که مولوی هم میفرماید اختیار است اختیار است اختیار . البته من میفهمم به عثمانی علاقه دارید حالا به هر دلیلی اما این انکار ها صد در صدی و بدون پشیمانی و حتی تاکید بر درست بودنه این کشتار مشکل آفرینه و ادم رو میترسونه البته باز تاکید میکنم در هر واقعه ایی دوطرف درصدی از اشتباه و قصور رو دارند اما در رابطه حاکمیت و مردم طبیعتا حاکمیت که قدرت رو داره بیشتر مسئوله و باید پاسخگو باشه شاید هزار راه وجود داشت که بقول شما دسیسه انگلیس خنثی بشه و کشور ترکیه تجزیه نشه اما بپذیریذ آتارک و ترکهای جوان راحترین و خشن ترین و غیر انسانی ترین راه رو انتخاب کردند : حذف همه به غیر از من .... فقط تصور کنید بچه ایی که بی جرم جنایت فقط به خاطر ارمنی بودن یا اذری بودن یا کرد بودن که در انتخابش هیچ نقشی نداشته شکنجه بشه فقط تصویر سازی کنید از بغل مادرش به زور جدا بشه و الی آخر چه حالی میشید !! به قول امیرالمومنین که فرمودند : شنیدم گوشواره از گوش دختران و خلخال از پای زنان میدرند ، جای تعجب نیست مسلمانی از شنیدن این فجایع دق کند .... میبینین میفرمایند شنیدنش فقط چه برسه به انجام دادن .... مسلمانی رو در حد خلافت چند تا افندی ترک پایین نیارین لطفا ، عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنیم همین
حقیقت خواه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۳
یکی از کاربران(( بنام ایرانی)) مثل اینکه مدعی العموم،هستند،وبه هر کامنتی جوابیه مینویسد، وتوضیح میخواهد،،،ولی غافل از اینکه خیلی وقت پیش دستش رو شده وطرفداری از تروریستهای تجزیه طلب کردی،وگاها با پیاز داغ شوونیسم رضا خانی،وبعضا از عوض ارامنه،وحتی وکیل مدافع ،هر صدای ضد ترکی در بین کامنت گذاران شده، البته از نوشته هایش معلوم است که نتنها سواد وعلم کافی ندارد،بلکه دچار نوعی توهم ونخوت هم شده،،،،توصیه بنده به ایشان اینست که به عقیده دیگران مداخله نکن،وحدود خود را رعایت کن.
فضل الله شجاعی ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۳
به ایرانی ۱۲/۰۰ که نوشته در ایران ۸ میلون کرد وجود دارد واکثرا شیعه هستند،وبا دولت تهران هیچ مشکلی ندارند، (( باور کنید نیم ساعت به این جوک خندیدم)) اولا از اولین ساعت پیروزی انقلاب تا به امروز ضد انقلاب گروهکهای تروریست پژاک،کومله،دمکرات،(( قاسملو، عزالدین حسینی..)،پارتی،..که حداقل باعث شهادت صد هزار پاسدار وسرباز شده اند،وبیش از این تعداد جانباز،ودها میلیارد دلار خسارت به کشور تحریم شده زده اند، وشیعه بودن اکراد هم کشف جدیدی است،من که تا به حال شاهد نوحه خوانی حسینی،وایام محرم،وتعزیه این ۸ میلیون نشده ام (شاید در حد انگشت شماری باشند) ولی همان حماقتی که ازش بحث میکنی ضامن موجودیت ایران بعد از اسلام هستند،،،زمانیکه امثال تو مثل ادریس بتلیسی به سلطان عثمانی نامه مینوشتند که ایرانیان رافضی شدن وقتلشان واجب است، همان کسانی جلو قشون عثمانی ایستادند که تو امروز به حماقت متهم میکنی،ویا در مقابل شیبک خان ازبک،ومحمود افغان، از جان خود گذشتند ونگزاشتند ،وطن تسلیم شود،و با سپاه روس،انگلیس،پرتقالی به بهای جانشان جنگیدند تا تو یکی نشو نما کنی وامروز به حماقتشان محکوم کنی،...فقط کمی شعور دوای درد خانمانسوز توست.
ایرانی ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰
به حقیقت خواه : بله من مدعی العموم هستم برای میهنم برای ایرانم و در برابر هر ضد ایرانی که هدفش تضعیف ایران باشه سکوت نمیکنم اصلا حق با شما و من بی سوادم اصلا ، کجای حرف هام غلط بود نسل کشی خوبه یعنی ؟ مضاف بر اینکه خود شما من رو مخاطب قرار دادین منم جوابتون رو دادم ، اینکه اتا ترک نسل کشی کرده چرا شما ناراحت میشین مگه شما ترکیه ایی هستین ؟ میدونین مشکل شما چیه توهم اینکه ایران ضعیف بشه تا بیگانگان مورد پسند شما بتونن قوی باشن اما سخت در اشتباه هستین ایران هرگز نمیمیره هرگز . اقای شجاعی مگه فقط شما جنگیدید این چه مصادره به مطلوب کردنی هست ؟ ما ایران و نجات دادیم ما ال کردیم ما بل کردیم اولا منت نداره هر کسی وظیفه داره برای میهنش بجنگه در ثانی شما فقط یه قوم هستین از اقوام ایران نه کل ایران قرار نیست شما مثل من فکر کنید و منم مثل شما فکر نمیکنم و عاشق ترکیه و عثمانی هم نیستم و معتقدم اتفاقا کردا در این شرایط حساس در کنار شیعیان میتونن بهترین شرکای ما باشند ، والا خطر اوناییکه نام بردین از توهمات پانترکی شما کمتره خیلی کمتره شما چشماتون رو رو رقابت های منطقه ای بستین و فقط دل خوش به قومیت هستین دغدغه شما ایران نیست دغدغه شما اینکه کردای بدبخت تو ادربایجان غربی چند نفرن چطور حرف بزنن چطور نفس بکشن یا تو فلانجای ترکیه کردا چیکار کردند چیکار نکردند اصلا به ایران فکر نمیکنین به قدرت ایران فکر نمیکنین دغدغه شما همون دغذغه احمقانه دولت بزرگ ترکه که سوال خیلی مهم اینه اهایییی مدعیان دولت بزرگ ترک منظورتون تجزیه ایرانه ؟؟؟؟؟؟ مگه ما مردیم مگه ما میزاریم شاید کردا هم دغدعشون مثل شما ایران نباشه اما خطری برای ایران بزرگ ندارند در عوض منافع مشترک وجود داره همین ، برخلاف شما من یه بدوی قومیت گرا نیستم من دغدغه ام کشورم ملتم و ایرانم و ثروت ایران رفاه تک تک مردمانش از ارس تا خلیج فارس از اترک تا دریای عمان هست دغدغه ام اعتلای ایران هست تمامیت ارضیش و اگر لازم باشه بخاطرش جانم رو قربانی میکنم زبان و قومیت پیشکش
كامران ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۲
اقای ایرانی اینهمه صغری کبری کردی و اینهمه کامنت لاف وطن پرستی گذاشتی یک کلام تروریسم کردی موجود و فعال که مکرر سربازان ایرانی را در مرزها شهید میکنن را محکوم نکردی !!
ایرانی ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵
به کامران ، چرا شما مدام برمیگردین سرخونه اول ، شما که شهید ندارین چطور جرات میکنین به من که حداقل هشت شهید تو خانوادم دارم بگید لاف وطن پرستی میزنم البته که هیچ وقت هیج جا نمیگم و اسمی از شهدای خانوادم نمیارم سر و جان به فدای ایران منتی نیست وظیفه است که وطن مادره عزیزه جانه جانانه ،،،، وحشت انگیزی ( تروریسم ) همیشه محکومه در همه اشکالش چه کردی چه ترکی چه عربی چه عجمی تعجبم از شماست اقای محترم چرا چوب تو لونه زنبور میکنین پ ک ک با ایران واقعا کاری نداره الان چرا مرزا رو شلوغ کنیم که سربازا مجبور به درگیری بشن خودتون برید باهاشون بخاطر تند رویتون بجنگید چرا بچه غریب مردم رو میفرستید دم تیغ ، همه حرفم اینه بسه حماقت چرا به اتش تند روی ترکیه ما بسوزیم چرا تاوان تندروی یه عده دیوانه تو ترکیه که به کشتار کرد و ارمنی انجامید رو مای بی تقصیر بدیم بس نبود سر ریز شدن ارامنه به اذربایجانات به خاطر ترس از کشتار عثمانی ها ، بین عثمانی و کردا پدر کشتگی به اندازه درسیم هست بین ایران وکردا پدر کشتگی نیست میتونیم حل کنیم همه چیز رو ، کردها ایرانین و تندروترین هاشون هم باز در نهایت نشانه ایرانی دارند میشه از همین جا تعاملات شروع بشه تا ابد که نمیشه جنگید مگر اینکه شما معتقد باشین خون رو با خون باید شست که در اونصورت حتما کمی فکر کنید من از اولیا دم غریب و مظلوم به زمین ریخته شده هستم من با همه وجودم میخوام تموم شه و هیچ خونی زمین ریخته نشه چه در مرز غربی چه مرز شرقی به حق سربریده حسین
ایرانی ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۱
و نکته دیگه شهروند محترم کامران شما که تمایلات اخوان المسلمین رو دارین و حتی از محمد مرسی به عنوان شهید یاد میکنید و در مورد بنی امیه هم نظرات جالبی دارین دوست دارم صراحتا و صادقانه گرایشتون رو مطرح کنید مثل من که ملی مذهبی هستم شما هم بگید اخوان و از شاخه ایرانش هستین ، از دیپلماسی ایرانی خواهش میکنم منتشر کنید هیچ ایرادی نداره اخوان در ایران فعالیت داشته باشه حداقل از پانترکی بهتره و ما هم این فعالیت رو به رسمیت بشناسیم هر چقدر گرایشات بیشتر روشن بشه ادمها کمتر پشت نقاب ها میتونن مخفی بشن و کمتر شعارهای عجیب غریب بدن مخاطب هم راحتر میتونه قضاوت کنه و تصمیم بگیره هممون میدونیم جایگاه اخوان در ایران چطوره پس خطری واقعا ندارن این ادما اونم برای جامعه ایران که کیلومترها از سلفی گری که ریشه اخوان هست فاصله داره
كامران ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۲
ایرانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۱ کامنت اول اقای ایرانی و اهسته اهسته پوست اندازی ایشون !! در ادامه ایدی های ایرجعلی جامی ))))))
ایرانی ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰
در نقطه مقابل اقای کامران اینهمه گفتم طرفدار ترکیه هستین بکبار نگفتید خیر طرفدار ایرانم !!!!!!!!!
ایرانی ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵
این هم از هنر امثال شماست که هویت من رو زیر سوال ببرین وقتی حرفی ندارین ! اشکالی نداره مهم اینکه خودم شما و خدای بالای سر همه چیز رو میدونیم ، مضاف بر اینکه کافی نوع نوشته حتی استفاده کلمات یا بودن و نبودن غلط املایی رو قیاس کنید تا بفهمید که من یک نفر با همین اسم هستم البته کسه دیگه ایی رو هم دیدم که با اسم ایرانی مینویسن اما ادبیاتشون کاملا متفاوت و قابل تشخیصه ، من تعصب دارم به اسم ایران
ایرانی اصل مقدم ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
خدمت کاربران سایت عزیز اعلام میکنم من ایرانی اصل ومقدم هستم،واز این به بعد هیچ کس حق ندارد بدون اجازه من ،وبر خلاف نظر من،در سایت عزیز کامنت نویسی کند،چون سایت د. ایرانی هم با من هم فامیلل است،لذا حق تقدم با هم فامیلهای ایرانی است،،،ومن برای اینکه با سایر ایرانی ها اشتباه نیافتم فامیلم را ترممیم وارتقا دادم،وبه ایرانی اصل مقدم تبدیل شدم،،،،تا با بقیه که اصیل نیستند،وهیچ تقدمی ندارند قاطی نشوم، لاکن واما هیچ کس به غیر از من حق ندارد ،از پسوند اصل ومقدم استفاده کند،،،در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.
خسرو ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹
عده ای هستند که حساب شده و دستوری از نوشته های خدیو حمایت میکنند ، نام هایشان را ببنید در همه جا در حمایت ازگروههای ترور کردی می نویسند و دولت ایران هم با علم به هویت آنان ، آزادشان گذاشته که در روز مبادا گوششان را بگیرد و به عنوان خیانتکار معرفی کند ، ایرانی همدانی گفته که من ملی مذهبی ام ، برادر من ملی و مذهبی ها طیف وسیعی از بیدین و سکولار تا دیندار و کمونیست و التقاطی هستند که وجه مشترکشان حمایت از حکومت مصدق بود ولی در بقیه موارد مخالف هم بودند ، واقعیت امروز ایران طیفی به نام ملی ومذهبی ندارد فقط گروههایی هستند که فر صت طلبانه برای کسب قدرت ( فرقه ضاله ایرانشهری ) از نام ملی و مذهبی استفاده می کنند حتی اصلاح طلبی جایگاه خود را از دست دا ده است
ایرانی ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳
جناب خسرو ؛ من با علم به مفهوم ملی مذهبی از این عنوان استفاده میکنم و اتفاقا طرفدار دکتر مصدق هم هستم ، در مورد دوستان دیگه این طیف اختلافاتی هم دارم مثلا ایرانشهری ضاله نیست اما اقای طباطبایی از دیگاه من تندرو هستند در مسائل قومی بنابراین هم طیف بودن به معنای هم نظر صد در صد بودن نیست کما اینکه من هویت ملی ایرانشهری رو دوست دارم اما کثرت اقوام ایران رو هم معتقدم باید باید به رسمیت شناخته بشه
کوروش ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۹
پانترکیسم عقل و منطق نمی‌شناسد. مهم این است که مزدورهای ترک توسط خود اتراک به ابوبکر البغدادی پیوستند. انشالله به زودی پدرمعنوی داعش یعنی رجب هم به آنها خواهد پیوست.
به حمید ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۴
ان شاءالله نسل کشهای تاریخی ترکها علیه ارامنه و کردها و آشوریها و علویان و در ایران نسل کشیهای قاجار و صفوی هم بی جواب نمیمونه