حوادث اخیر می توانند تهران را به اشتباه محاسباتی و شروع جنگ سوق دهند؟

تله خرابکارانه اسرائیل برای ایران

۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۳۴۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران در یک ماه اخیر یک سری حوادثی را شاهد بوده که همزمانی و توالی آنها به گمانه زنی درباره نقش خرابکاری احتمالی خارجی انجامیده است. برخی منابع گفته اند که اسرائیل در این اتفاقات نقش داشته و با توجه به نگرانی هایش از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا، قصد دارد ایران را تا پیش از آن زمان به سمت واکنش نظامی سوق دهد.
تله خرابکارانه اسرائیل برای ایران

نویسنده: میچ پروترو

دیپلماسی ایرانی: یک مقام پیشین اسرائیل و یک مقام اطلاعاتی فعلی اتحادیه اروپا به «اینسایدر» گفتند که تل آویو در یک کارزار گسترده برای تحت فشار قرار گذاشتن یا آسیب رساندن به ایرانتا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ایالات متحده که می تواند با پایان قدرت دونالد ترامپ همراه باشد، دست داشته است. ایران از نیمه ماه ژوئن یک سری حوادث از جمله انفجار در یک تاسیسات موشکی، انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز که بزرگ ترین مرکز غنی سازی اورانیوم ایران به شمار می رود و آتشسوزی در بندر مهم بوشهر را شاهد بود. این حوادث ایران را دچار نگرانی کرده و تعدد و توالی آنها گمانه زنی درباره احتمالی خرابکاری خارجی را در پی داشته است.

یک مقام خاورمیانه اوایل ماه جاری میلادی به نیویورک تایمز گفت که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل مسئول انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز بودند. گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل، هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 5 ژوئیه گفت: «در رابطه با ایران اقداماتی انجام می دهیم که بهتر است ناگفته بمانند.»

مقامات ایرانی بیشتر این حوادث را عادی و صرفا یک حادثه توصیف کرده اند، اما در برخی از آنها همچنان ظن بر خرابکاری خارجی وجود دارد.

یک مقام سابق دفاع اسرائیل به «اینسایدر» گفت که در محافل اطلاعاتی اسرائیل بر همه مبرهن است که دست کم برخی از وقایع یک ماه گذشته در در ایران عملیات اطلاعاتی اسرائیل بوده اند. آنها دقیقا نمی دانند که کدام اتفاقات توسط اسرائیل برنامه ریزی شده و اگر هم بدانند به طور علنی چیزی نمی گویند، چرا که منظور از همه این خرابکاری ها این بوده که ایران در تلاش برای پیدا کردن عامل خرابکاری و نقش اسرائیل با فشار مواجه شود. این مقام که به دلیل حساسیت مساله خواسته نامش فاش نشود، افزود: «سیاست همیشگی اسرائیل در قبال ایران کاملا روشن است.» مقامات اطلاعاتی اسرائیل با اشاره به سیاست تحریمی-اقتصادی ایالات متحده در قبال ایران می گویند تصمیم بر ان است که در قبال ایران، همان مسیر دولت دونالد ترامپ در اعمال فشار حداکثری دنبال شود.

«فشار حداکثری، استراتژی حداقلی»

مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا که به شرط ناشناس ماندن با «اینسایدر» صحبت کرد، گفت: «به نظر می رسد که این حملات بخشی از کارزار «اعمال فشار حداکثری، استراتژی حداقلی» هستند.» او افزود: «ایران که پس از ترور سردار سلیمانی در حمله هوایی ماه ژانویه ایالات متحده به طور نسبی خویشتن داری پیشه کرد، ممکن است حالا نشان دادن واکنش را نیز در نظر بگیرد.» این مقام با اشاره به تغییر توجه جهانی به همه گیری ویروس کرونا، افزود: «اینکه از اصول گرایان بخواهیم به مساله ای مانند ترور سردار سلیمانی و با توجه به بحران کووید 19 و یک سری از دیگر عوامل نگاه بلند مدت داشته باشند، یک چیز است و انجام یک سری عملیات ها با فاصله زمانی اندک و بدون استراتژی، یک مساله دیگر. و نگرانی من این است که برنامه اسرائیل در اینجا تحریک به واکنش ایرانی باشد؛ واکنشی که بتواند تا زمانی که ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست، به درگیری نظامی بینجامد.»

با توجه به اینکه بسیاری از متحدان آمریکا معتقدند ترامپ مجددا در انتخابات پیروز نخواهد شد، این تغییر آشکار تاکتیک اسرائیل به سمت عملیات «جنبشی» با فشار بالا ظاهرا بازتاب این باور است که دولت بایدن برای نجات توافق هسته ای سال 2015 که به دلیل رویکرد ترامپ به نابودی نزدیک شده، اقدام خواهد کرد. مقام اتحادیه اروپا گفت: « بی شک، تمایل به ماموریت های ماجراجویانه و پنهانی از قبیل انفجار در تاسیسات هسته ای، در دولت بایدن کمتر می شود.» این مقام در پاسخ به این سوال که متحدان آمریکا تا چه اندازه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 را در سیاست گذاری های خود دخیل خواهند کرد، به صراحت گفت: «اساسا دلیل اینکه همه انتخابات آمریکا را دنبال و سی ان ان تماشا می کنند، همین است.»

منبع: بیزینس اینسایدر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنش ها بین واشنگتن و تهران تنش ها بین اسرائیل و ایران انفجار نطنز تاسیسات هسته ای ایران اعمال فشار حداکثری علیه ایران انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ


( ۷ )

نظر شما :

زیتون ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵
حالا چرا فکر می کنن پاسخ ما حتما همونی که اینها دوست دارن .....شاید ایران یه بمب هسته ای هیدروژنی تاکتیکی تست کنه .....اونم با ابداع روش جدیدی در چاشنی انفجار که نیاز به پلوتونیوم نداشته باشه ......و معادله یک موشک یک پادگان نظامی را برقرار کنه .....حالا چون شما پیداش نکردین دلیل بر عدم وجودش نیست(شروع زنجیره ای همجوشی هسته ای.....تامین دما و فشار خیلی بالا).....