نامه‌نگاری و تماس سفیر ایران در پاریس با مقامات فرانسوی درباره شیوع کرونا در ایران

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۸۹۹۰۵ سرخط اخبار

سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد: سفیر ایران در پاریس از طریق تماس با ارگان‌های ذیربط در فرانسه و ارسال نامه‌های جداگانه به برخی از وزرای این کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران و چگونگی مقابله جدی و همگانی با آن، بر تعامل و همکاری جمعی برای مقابله با این معضلِ امروز جهان به‌خصوص مساعدت و همکاری میان ایران و فرانسه، تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه پیرامون اقدامات دولت ایران برای کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:


۱- متعاقب شیوع ویروس کرونا در چین، جمهوری اسلامی ایران وفق وظایف بین المللی خود اقدامات لازم اولیه برای بررسی راهکارهای مقابله با همه‌گیری این بیماری را در دستور کار خود قرار داد. از تاریخ ۱/ ۱۱/ ۹۸ ستاد کنترل کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده و در همین راستا، جلسات منظم روزانه در آن وزرات تشکیل و آخرین وضعیت این اپیدمی بررسی و در ساعت مشخصی برای عموم اطلاع‌رسانی می‌شود.

 ۲- اولین مورد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در ایران در تاریخ ۳۰/ ۱۱/ ۹۸ در شهر قم مورد شناسایی قرار گرفت. علیرغم آنکه کشور در آستانه برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی قرار داشت، موضوع بدون هیچگونه ملاحظه کاری به‌صورت شفاف و به منظور هشدار عمومی و در راستای حفظ سلامت عمومی و پیروی از مقررات بین المللی بهداشت اطلاع رسانی گردید. باید توجه داشت که طبق استاندارهای جهانی مرجع اعلام آمار در مورد ویروس کرونا، فقط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

 ۳- جمهوری اسلامی ایران با وقوف به مسئولیت خود، تمامی اطلاعات لازم را به‌صورت شفاف در اختیار نهادهای بین المللی مربوطه قرار داده است. ایران همچنین از مدیران و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دعوت به‌عمل آورده است تا از امکانات بهداشتی و ظرفیت درمانی کشور بازدید نموده و مشاوره های لازم و تجربیات سایر کشورها را در جهت مبارزه با این ویروس در اختیار ایران قرار دهند.

 ۴- اعلام ابتلاء به ویروس کرونا از سوی مقامات ایران می‌تواند نماد بارزی از حقیقت گویی و شفافیت از سوی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شیوع این بیماری باشد. ضمنا ایران بر اساس مسوولیتی که در چارچوب مقررات بین المللی بهداشت بر عهده کشورها نهاده، نسبت به همرسانی بهنگام اطلاعات خود به کشورهای دیگر اقدام نموده  و انتظار دارد سایر کشورها نیز با عمل به تعهدات خود به اجرای جمعی مقررات بهداشتی و یاری رساندن به بیماران کمک کنند.

 ۵- ویروس کرونا نشان داد تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری وضع شده اند، تهدیدی برای بهداشت بین المللی نیز محسوب می شوند. با توجه به اینکه اپیدمی ویروس کرونا موضوعی در ابعاد جهانی است ضرورت ایجاب می نماید تا کلیه کشورها با مساعی و هم افزایی و همکاری دسته جمعی در جهت کنترل این اپیدمی برآیند.

 ۶- در این راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران از طریق تماس با ارگانهای ذیربط در فرانسه و ارسال نامه های جداگانه به برخی از وزرای این کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران و چگونگی مقابله جدی و همگانی با آن، بر تعامل و همکاری جمعی برای مقابله با این معضلِ امروز جهان بخصوص مساعدت و همکاری میان ایران و فرانسه، تاکید کرد.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه ویروس کرونا


( ۱ )

نظر شما :