بی توجهی به عواقب برچسب‌های فکرنشده

تروریست نامیدن ایران یک توجیه خطرناک است

۰۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۰۳۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تروریست نامیدن ایران فقط تصویر آمریکا در جهان را تنزل می‌دهد و به آتش تنش‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند. پیامدهای این لحن آتش‌افروزانه در داخل ایالات متحده شامل افزایش بازداشت‌های خودسرانه، پایش غیرقانونی، برنامه‌های ثبت ملی، جنایت‌های کینه‌توزانه، تبعیض شغلی و آزار و اذیت علیه آمریکایی‌های دارای تابعیت ایرانی بیگناه شده است.
تروریست نامیدن ایران یک توجیه خطرناک است

نویسنده: بئاتریس مانشی (Beatrice Maneshi) 

دیپلماسی ایرانی: دولت آمریکا با به کارگیری تاکتیک رژیم‌های سرکوب‌گری مانند عربستان سعودی، تاجیکستان و مصر بار دیگر از "جنگ ضدترور" خود به عنوان یک مشروعیت‌بخش هزاررنگ برای توجیه ترور ژنرال سلیمانی و احتمال شروع یک نبرد بین‌المللی تمام‌عیار استفاده کرد.

آمریکا برای مخاطب قرار دادن ایران گزینه‌های گوناگونی دارد و می‌تواند آن را یک حریف، یک مخالف یا حتی یک دشمن بخواند، اما دولت کنونی ایالات متحده، کل دولت ملی ایران را یک سازمان تروریستی توصیف می‌کند. ترامپ هفته پیش ایران را "اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم" در جهان و ژنرال سلیمانی، یک مقام رسمی دولت ایران را "تروریست ارشد جهان" معرفی کرد و از "دنیای متمدن" خواست که در پیامی آشکار و متحد به رژیم ایران بگویند که "با کارزار ترور، کشتار و ضرب و شتم شما بیش از این مدارا نخواهد شد."

دولت آمریکا با استفاده از چنین لحنی – و حتی گاهی مقایسه‌ جنگ احتمالی با ایران با جنگ علیه داعش و القاعده – هم‌صدا با برخی تولیدات رسانه‌‌ای غربی، به سوی فاشیسم دیپلماتیک گام برمی‌دارد.

این دولت تلاش می‌کند تا از طریق برچسب‌های تحریک کننده در راستای حاشیه‌سازی، دیوسازی و محدودیت‌سازی علیه قدرت ایران، این کشور را غیرمشروع جلوه دهد تا به این طریق حمله نامتناسب روز 3 ژانویه 2020 خودش را به عنوان اقدامی ضروری برای مقابله با تهدیدات "فوری" توجیه کند.

برخی دیگر از سیاستمداران آمریکایی، مانند سناتور لیندسی گراهام، نیز دولت ایران را با رژیم نازی مقایسه و آن را به تلاش برای کشتن یهودیان متهم کرده‌اند. این موضع‌گیری‌های افراطی را برخی از چهره‌های راست‌گرای اسرائیل نیز دارند که نشانگر نمونه‌های آشکار از تاکتیک‌های ارعاب افکار عمومی و از ویژگی‌های بارز توجیه و دلیل‌ تراشی برای تهاجمات آمریکا است. این قیاس‌های ارعابی و هیجانی، توجیه های کنونی درباره شرایط جاری را تا سطح عناوین نشریات زرد و پیام‌های توئیتری طنزآمیز پایین می‌آورد، در حالی که هنگام احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین المللی، ضرورت گفت وگوهای دیپلماتیک جامع مطرح می‌شود.

دلایل فراوانی برای ضرورت توجه جدی آمریکا به احتمال ورود به ستیز با ایران وجود دارد. حتی اگر به‌سادگی بگوییم که قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه علیه منافع آمریکا در منطقه پیش می‌رود، توجیه بهتری است تا این که بخواهیم یک کشور دارای حاکمیت ملی را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کنیم. نیازی نیست که گفت وگوی دیپلماتیک را تنزل دهیم یا انگیزه‌های مشروع را زیر نقاب جنگ با تروریسم پنهان کنیم.

تروریست نامیدن ایران فقط تصویر آمریکا در جهان را تنزل می‌دهد و به آتش تنش‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند. پیامدهای این لحن آتش‌افروزانه در داخل ایالات متحده شامل افزایش بازداشت‌های خودسرانه، پایش غیرقانونی، برنامه‌های ثبت ملی، جنایت‌های کینه‌توزانه، تبعیض شغلی و آزار و اذیت علیه آمریکایی‌های دارای تابعیت ایرانی بیگناه شده است.

استفاده از برچسب "تروریست" برای توجیه ترور یا اقدامات جنگی باعث می‌شود از آمریکا تصویر یک کشور امپریالیستی و استعماری در جهان ارائه شود و احساسات ضدامپریالیستی و ضدآمریکایی نه تنها در ایران بلکه در گستره خاورمیانه بیدار خواهد شد که می‌تواند دوران جدیدی از بی‌ثباتی را در منطقه ایجاد کند.

برای آمریکایی‌ها این تاکتیک سست نه تنها در خارج از مرزها بلکه در داخل نیز کاملا شناخته شده است. در سال 2012 اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد که اداره پلیس بوستون و مرکز اطلاعات منطقه‌ای بوستون با استفاده از واژه‌های مرتبط با تروریسم درباره اعتراض‌های مسالمت‌آمیز ضدجنگ، از این برچسب ها برای توجیه جاسوسی علیه افراد شرکت‌کننده در اعتراض‌ها استفاده کرده است.

در گستره جهان استفاده از برچسب تروریست علیه فعالان غیرخشونت‌گرا به عنوان ابزاری برای سرکوبگری بسیار رایج است. اجازه ندهیم استفاده از برچسب‌های مشابه علیه دولت‌هایی که در سطح بین‌المللی به عنوان کشورهای دارای حاکمیت ملی شناخته شده‌اند، به عنوان ابزاری برای توجیه جنگ‌های بی‌دلیل و تهاجم نامشروع به کار رود.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا خاورمیانه دونالد ترامپ ایران ستیزی خصومت ترامپ با ایران خصومت ایران و آمریکا


( ۷ )

نظر شما :