مسکو چگونه طرح خود را پیش می برد

پیروزی بدون جنگ روسیه در خاورمیانه

۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۸۳۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تئودور کاراسیک، کارشناس برجسته GulfStateAnalytics، در گفت وگو با نشریه «گازتا رو» گفت: «جهان عرب شاهد است که فعالیت روسیه در خاورمیانه بسیار بیشتر از امریکا است، اما هر از گاهی، برای مسکو سوپرایزهای غیر منتظره ای بروز می کند. علاقه روسیه به خاورمیانه – یک روند بلند مدت است.»
پیروزی بدون جنگ روسیه در خاورمیانه

نویسنده: الکساندر براترسکی

دیپلماسی ایرانی: در روز 16 ماه دسامبر، در وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف با وزیران امور خارجه کشورهای عربی دیدار کرد. در سال 2019، در عرصه ای از کاهش علاقه دولت امریکا به این منطقه، موضع مسکو به طور چشمگیری، تحکیم یافته است. همکاری متقابل روسیه با عربستان سعودی و ایران، دو بازیکن منطقه ای، برای کشورهای خاورمیانه، امکان حفظ موازنه نیروها را به همراه دارد که به نوبه خود، به گریز از آغاز جنگ بزرگ کمک می کند.

وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرده که جستجوی راه حل ها برای مشکلات کنونی منطقه باید با رعایت دقیق قوانین بین المللی همراه باشد. با توجه به این که دیدار لاوروف با دیپلمات های عربی در اواخر سال صورت می گیرد، می توان آن را رویکرد ویژه ای در حاصل شدن نتایج در همکاری ها نامید. باید خاطر نشان کرد که سال 2019، برای سیاست روسیه در رویکرد عربی، بسیار موفقیت آمیز بوده است.

روسیه ضمن تبدیل شدن به بازیکن اصلی در سوریه، توانسته است، به مواضع خود در خاورمیانه تحکیم بخشد. در ماه اکتبر، میخائیل اشتورمر، استاد آلمانی علوم سیاسی، در مقاله خود در نشریه «دی ولت»، خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، آرزوی دیرینه «بسیاری از نظامیان باهوش در طول تاریخ یعنی، پیروزی بدون جنگ را تحقق بخشیده است.»

موضع عملگرایانه کاخ کرملین در قبال خاورمیانه، برای مسکو، نه فقط تحکیم روابط با ایران، بلکه با عربستان سعودی، دشمن منطقه ای تهران، را نیز به همراه داشته است. رویارویی تند میان ایران و اسرائیل مانع از روسیه در حمایت از روابط سیاسی تنگاتنش با تل آویو نشده است.

در رابطه با واشنگتن نیز باید گفت که موفقیت های دولت ترامپ در این رویکرد چندان چشمگیر نبوده است. اگرچه، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور یهودی، افزایش نفوذ واشنگتن در اسرائیل را به همراه داشته است. تفکر اصلی واشنگتن در راستای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل با کمک حمایت های مالی از سوی کشورهای عربی است. در حالی که اسرائیل برای واشنگتن بسیار مهم است، کشورهای عربی برای امریکا چندان جذابیتی ندارد. خود ترامپ می گوید که امریکا قصد ندارد، بیش از این در خاورمیانه سرمایه گذاری کند.

در سال جاری، برای مسکو، رویکرد افغانستان نیز در عرصه سیاست خارجی بسیار مهم بوده است. روسیه نیز مانند امریکا با طالبان مذاکره کرد، اما هنوز پیشرفت های جدی حاصل نشده است. 

مشکل دیگر یمن است که جنگ در این کشور سال ها است ادامه دارد و باعث بروز بی ثباتی در کل خاورمیانه شده است. افزون بر آن، این جنگ به میدان نبرد میان بازیکنان منطقه ای مانند عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است.

تئودور کاراسیک، کارشناس برجسته GulfStateAnalytics، در گفت وگو با نشریه «گازتا رو» گفت: «جهان عرب شاهد است که فعالیت روسیه در خاورمیانه بسیار بیشتر از امریکا است، اما هر از گاهی، برای مسکو سوپرایزهای غیر منتظره ای بروز می کند. علاقه روسیه به خاورمیانه – یک روند بلند مدت است.»

منبع: گازتا رو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه خاورمیانه سوریه ایالات متحده امریکا ایران


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۴
یک زمانی فکر میکردم رسانه های ما سطح پایینی دارند. خوشبختانه سایت شما به من نشان داد که از ما بدتر روسها هستند! آخه سایتهای روسی هم شدن منبع مقاله؟ روسیه در کجای خاورمیانه پیروز شده؟‌ تنها در یک کشور سوریه دست برتر را دارند که تازه آنجا رو هم دارن با آمریکا و ترکیه و ایران تقسیم میکنند و از آن طرف همان یکجا رو هم بر خلاف ادعاهای این مقاله با کلی جنگ و خون ریزی بدست آورده اند!