اهمیت یکسان خروج نیروهای ایرانی و اسرائیلی از سوریه برای مسکو

روسیه برسر رفتن یا ماندن نیروهای ایرانی از سوریه تردید دارد

۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۶ کد : ۱۹۸۲۳۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
هنوز معلوم نیست که آیا روند هماهنگی ها میان ارتش اسرائیل و ارتش روسیه در اجرای عملیات نظامی اسرائیل در خاک سوریه تغییری کرده است یا نه. همچنین معلوم نیست که آیا پوتین درحضور نتانیاهو وعده جلوگیری از دستیابی بشار اسد به سامانه دفاعی اس ۳۰۰ را داده یا نه.
روسیه برسر رفتن یا ماندن نیروهای ایرانی از سوریه تردید دارد

دیپلماسی ایرانی: «مرکز مطالعات امنیت ملی» اسرائیل با انتشار مقاله ای کوشیده به استراتژی روسیه در سوریه دست یابد و تفاهماتی را که «ولادیمیر پوتین» و «بنیامین نتانیاهو» در دیدار اخیرشان در مسکو به آن رسیده اند رصد کند. به خصوص که تل آویو کوشیده جزئیات این تفاهمات را پوشیده نگه دارد.

در این مقاله که روز دوشنبه منتشر شده و «عاموس یادلین»، مدیر این مرکز و رئیس اسبق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) و «تزیوی مگان» پژوهشگر و سفیر اسبق اسرائیل در مسکو، آن را نوشته اند کوشیده شده که تفسیرهای احتمالی طرح روسیه برای ایجاد کمیته ای جهت نظارت بر اخراج نیروهای خارجی از سوریه با مشارکت اسرائیل و حکومت «بشار اسد» را بررسی کند.

در این پژوهش آمده که طرح پوتین درباره تشکیل این کمیته را می توان اینگونه تفسیر کرد که یا مقدمه ای بر مشروعیت بخشیدن به اخراج نیروهای ایرانی از سوریه است یا منظور از آن ایجاد اعتبار لازم برای خواست اخراج اسرائیل از بلندی های جولان است.

به گزارش میدل ایست نیوز، بر اساس این پژوهش روسیه احتمالا در فکر خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه است، زیرا با این کار از انزوای بین المللی خارج خواهد شد و می تواند تعاملات بیشتری با جامعه بین المللی پیدا کند و فضایی برای همکاری کشورها جهت بازسازی سوریه بیابد.

مخالفت کشورهای غربی با سرمایه گذاری در سوریه تا زمانی که راه حل سیاسی برای مسائل این کشور پیدا نشود، می تواند انگیزه ای جدی برای روسیه جهت فاصله گرفتن از ایران باشد، به خصوص که درصورت خروج نیروهای امریکایی از سوریه، مسکو در میدان چالش های سوریه تنها خواهد ماند.

همچنین این احتمال مطرح است که روسیه با تشکیل چنین کمیته ای در پی ایجاد فضایی برای بهبود روابط با محور اسرائیل ـ کشورهای خلیج فارس است تا بتواند آنها را به پروژه های بازسازی سوریه بکشاند.

ضمن اینکه خارج کردن ایران از سوریه و همکاری با اسرائیل در پرونده سوریه مایه کاهش اختلافات میان مسکو و واشنگتن خواهد شد.

اما جدا از همه اینها می توان احتمال دیگری را هم به همین قوت مطرح دانست: اینکه مسکو به طور خاص در پی ادامه همکاری با ایران در سوریه و فاصله گرفتن از اسرائیل است.

بر اساس این مقاله، این تفسیر با برداشت های امریکایی و اسرائیلی درباره ناتوانی روسیه در بیرون انداختن نیروهای ایرانی از سوریه سازگارتر است، به خصوص که مسکو با وجود وعده های مکرر به اسرائیل تا کنون برای دور نگه داشتن ایران و نظامیان تابع آن از نزدیکی های جولان هیچ کاری نکرده است.

ایران و روسیه منافع مشترک مهمی دارند که در رأس آنها تثبیت قدرت بشار اسد در سوریه و خروج نیروهای امریکایی از این کشور است. بعید نیست که هدف مسکو از تشکیل کمیته ای برای هماهنگی خروج نیروهای خارجی از اسرائیل وادار کردن اسرائیل به توقف عملیاتش در روسیه باشد.

آنچه این احتمال را تقویت می کند این واقعیت است که روسیه خواستار آن شده که حکومت بشار اسد در این کمیته حضور داشته باشد و همه می دانند که احتمال حضور سوریه در کمیته ای مشترک با اسرائیل در حد صفر است.

بر این اساس، بعید نیست که روسیه در کمیته مزبور خواستار عقب نشینی اسرائیل از بلندی های جولان شود، چون اسرائیل هم یک نیروی نظامی خارجی در سوریه محسوب می شود.

خود اسرائیل هم بعید است در کمیته ای حاضر شود که سوریه در آن عضو است، چون در این صورت سوریه فرصت خواهد داشت که اخراج نیروهای اسرائیلی از خاکش را مطالبه کند.

هنوز معلوم نیست که آیا روند هماهنگی ها میان ارتش اسرائیل و ارتش روسیه در اجرای عملیات نظامی اسرائیل در خاک سوریه تغییری کرده است یا نه. همچنین معلوم نیست که آیا پوتین درحضور نتانیاهو وعده جلوگیری از دستیابی بشار اسد به سامانه دفاعی اس ۳۰۰ را داده یا نه.

روسیه حضور خود در سوریه را حضور کشوری خارجی در سوریه نمی داند و خواستار خروج نیروهای امریکایی و ترکیه ای هم هست.

نویسندگان مقاله این نکته را نیز یادآور شده اند که دستگاه های امنیتی روسیه همواره موضعی شدید علیه روسیه گرفته اند و تمایلی به گسترش همکاری ها با اسرائیل ندارند.

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو ولادیمیر پوتین


( ۱ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۳
مضاف بر ان دوری روسیه از ایران سبب غلتش ایران در دامن غرب است که اثار مهلک و وسیع در تمامی عرصه ها برای روسیه دارد .
خسرو ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۰
روسیه روی منافع بلند مدت خود تاکید دارد و ایران یا بشار اسد برایش مهم نیست
مصطفی ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۳
بهترین راه حل برای مشروعیت دادن به حضور نیروهای ایرانی در سوریه اعطای تابعیت از سوی دولت بشار اسد است.