خبر گاردین از اختلافات ملک سلمان و پسرش: بن سلمان هنگام بازگشت پدرش از مصر، به استقبال او نرفت/ملک سلمان از تعیین اولین سفیر زن سعودی خبر نداشت

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۹۸۲۱۲۷ سرخط اخبار

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت، شاخص‌های روزافزونی درباره اختلافات احتمالی میان ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان وجود دارند. این روزنامه افزوده است، این اختلافات در جریان سفر اخیر ملک سلمان به مصر جهت مشارکت در اجلاس سران عربی – اروپایی و تصمیماتی که ولیعهد در غیاب پدر گرفت بیشتر خودنمایی کرده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از یک منبع نوشت، مشاوران ملک سلمان، پادشاه عربستان در جریان حضورش در مصر در اواخر فوریه نسبت به وقوع تحرکی علیه سلطنتش هشدار دادند؛ هشداری که وحشت حلقه اطرافیان ملک سلمان را برانگیخت و منجر شد تیم امنیتی جدیدی از عربستان برای حمایت از ملک سلمان در زمان حضورش در مصر اعزام شود.

به نوشته این روزنامه، تیم امنیتی جدید متشکل از ۳۰ تن با وسواس و دقت وزارت کشور انتخاب و با تیم امنیتی همراه ملک سلمان تعویض شدند. این تغییر در نتیجه نگرانی‌هایی از بابت میزان وفاداری و سرسپردگی افراد تیم قدیمی ولیعهد سعودی بود.

همچنین مشاوران ملک سلمان تیم امنیتی را که مقامات مصری برای حفاظت از پادشاه در طول زمان اقامتش در قاهره تعیین کرده بودند، اخراج کردند.

غیبت جالب توجه

گاردین به نقل از یک منبع سابق می‌افزاید، اختلاف بین سلمان و ولیعهدش زمانی علنی شد که محمد بن سلمان در فرودگاه ریاض در بین استقبال کنندگان از پادشاه حین بازگشتش از مصر نبود.

این روزنامه در ادامه می‌آورد، ولیعهد که در جریان حضور پدرش در مصر جانشین او شده بود –طبق روال همیشگی- دو تصمیم مهم در نبود پدر گرفت یکی تعیین اولین سفیر زن سعودی یعنی شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن و دوم ترفیع رتبه خالد بن سلمان و تعیین او به مقام معاون وزیر دفاع در حالی که او پیش از آن سفیر عربستان در واشنگتن بود.

این منبع ادامه داد: ملک سلمان از این عزل و نصب‌های ولیعهدش آگاه نبود و مشاورانش از طریق اخبار تلویزیون او را مطلع ساختند و ملک سلمان برای تعیین پسرش خالد برای چنین پست بالایی به این دلیل که گامی زودهنگام بوده، بسیار خشمگین شد.

نزدیکان ملک سلمان از او خواسته بودند بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها در عربستان مشارکت کند تا مانع از قدرت یابی بیشتر و افتادن اختیارات بیشتر به دست ولیعهدش شود.

شواهد و شاخص‌های مذکور را باید به اختلافات قبلی بین ملک سلمان و ولیعهدش درباره حل و فصل پرونده جنگ یمن، تعامل عربستان با اعتراض‌های مردمی در سودان و الجزایر و نیز موضع‌گیری عربستان در قبال تحولات مربوط به درگیری فلسطین و اسرائیل افزود.

به نوشته این روزنامه، ملک سلمان تلاش کرده تا برخی خسارت‌ها و خدشه‌هایی که به عربستان در اثر جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی وارد شده را جبران کند.

این در حالی است که یک مقام سعودی عالی رتبه گزارش گاردین درباره وجود اختلاف میان ملک سلمان و ولیعهد را رد کرد. سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن روز دوشنبه گفته بود، معمولا ملک سلمان زمانی که به خارج از کشور می‌رود طی حکمی سلطنتی اداره امور کشور را به جانشینش یعنی ولیعهد می‌سپارد این دستور در زمان سفر او به مصر نیز اجرا شد.

به گفته این مقام، تصمیماتی که محمد گرفت در حکم جانشین پادشاه و به نام او بود و هر گونه اشاره‌ای به عکس این موضوع عاری از صحت است.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان ملک سلمان عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :