تلاش اسرائیل برای جلوگیری از بروز جنگ با ایران

تل آویو: ایران از سوریه حمله کند بشار اسد را می کشیم

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۲۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
وقتی از لیبرمن پرسیده شد که آیا منظورش جنگی در خواهد گرفت، گفت: امیدوارم چنین چیزی نشود. من فکر می کنم نقش اصلی ما این است که جلوی جنگ را بگیریم.
تل آویو: ایران از سوریه حمله کند بشار اسد را می کشیم

دیپلماسی ایرانی: لحن تهدیدهای دو طرفه ایران و اسرائیل علیه یکدیگر شدت گرفته است. هر کدام از دو طرف تلاش می کنند برای یکدیگر خط قرمز بکشند و همدیگر را تهدید کنند که نباید از این خطوط عبور کنند. با این حال دو طرف با توجه به هزینه های سنگین جنگ نظامی و ناتوانی شان در برآورد نتایج احتمالی آن تمایل ندارند که به گزینه نظامی رو در رو و مستقیم برسند.

بعد از عملیات بمباران فرودگاه نظامی التیفور در استان حمص در مرکز سوریه در آوریل ماه جاری که باعث کشته شدن 7 ایرانی شد، تنش میان دو طرف تا سطح خطرناکی ارتقا یافت. تهران وعده داده است که پاسخ این حمله را خواهد داد.

اسرائیل حضور ایران در سوریه را بزرگترین تهدید برای خود می داند و به روسیه و ایالات متحده فشار می آورد که راه حلی برای این مساله بیابند. در حالی که در سایه نبود استراتژی ای روشن برای امریکا در سوریه و علاوه بر آن وجود تنش میان واشنگتن و مسکو، تل آویو خود را مجبور می بیند که خود به تنهایی برای حل این مساله اقدام کند.

یوفال اشتاینتز، وزیر انرژی و از اعضای حزب لیکود که از افراد نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل محسوب می شود تهدید کرده است که اگر سوریه به ایران اجازه دهد از خاکش به اسرائیل حمله کند جان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به خطر خواهد افتاد.

در یک فیلم ویدئویی منتشر شده از اشتاینتز که در سایت وانیت منتشر شده است، وی می گوید: «اگر اسد به ایران یا هر طرف دیگری اجازه دهد که از اراضی سوریه علیه اسرائیل اعلام جنگ کند، خود بشار اسد مسئولیت کامل و مخاطرات این تصمیم را بر عهده خواهد داشت.»

ایران حفظ اسد در قدرت را تضمینی برای نفوذ خود در سوریه می داند، و اسرائیل تلاش می کند از همین نقطه به تهران فشار آورد که هر گونه تهدیدی علیه آن را از خاک سوریه متوقف کند. اشتاینتز که خود عضو شورای امنیتی وزیران موسوم به کابینه مصغر نیز هست، همچنین هشدار داد که «برای ما قابل قبول نیست که اسد به نحوی از خاک خود به کشوری دیگر اجازه دهد که ما را تهدید کند در حالی که حکومتش هم پابرجا باشد، قطعا در چنین حالتی نمی تواند او در کاخش به آرامی بنشیند و قطعا زندگی خودش مورد تهدید خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «فکر می کنم آن چه در سوریه می گذرد برای آینده و امنیت ما سرنوشت ساز است و امیدوارم اوضاع طوری متحول نشود که به جنگی سراسری بینجامد.»

اشتاینتز در ادامه ادعا کرد، «ما مصمیم که جلوی حضور نظامی ایران در مرزهای شمالی مان را بگیریم و امیدواریم این موضوع برای ایرانی ها و بشار اسد روشن باشد و آنها مخاطرات را جدی بگیرند و کاری نکنند بعدا در آینده پشیمان شوند.»

در طول بحران سوریه اسرائیل ده ها بار اهداف ایران یا نیروهای وابسته به حزب الله در سوریه را بمباران کرده است، در فوریه گذشته در جریان یکی از این بمباران ها جنگنده اف - 16 اسرائیل در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفت که تنش به مرز خطر رسید که با مداخله روس ها از شدت آن کاسته شد.

اخیرا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلویزیونی با یک شبکه اسرائیل گفت که بمباران هوایی اخیر اسرائیل عواقبی خواهد داشت اما بعید دانست که حادثه ای بزرگ و غیرقابل پیش بینی به وقوع بپیوندد.  

ایران توانسته است از جنگ سوریه برای بسط نفوذ خود در این کشور استفاده کند و کمربندی ارتباطی میان خود با عراق و سوریه و لبنان ایجاد کند، همچنین روی شکاف در جبهه جنوبی سوریه در مرز با اسرائیل نیز کار می کند که به این ترتیب می تواند ایالات متحده را در این ناحیه تحت فشار بگذارد و خود را قدرتی منطقه ای مطرح کند که نمی توان نادیده اش گرفت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرد که تل آویو سیاستی را دنبال می کند که در آن نفوذی ثابت و قاطع برای ایران در سوریه نباشد. وی در گفت وگو با رادیو اسرائیل گفت: «هر چقدر هم هزینه بر باشد اجازه نخواهیم داد طوقی به گردن ما بیفتد.»

وقتی از لیبرمن پرسیده شد که آیا منظورش جنگی در خواهد گرفت، گفت: «امیدوارم چنین چیزی نشود. من فکر می کنم نقش اصلی ما این است که جلوی جنگ را بگیریم و این نیاز به واکنشی ملموس و حقیقی به علاوه آمادگی برای کار دارد.»

در همین رابطه یسرائیل کاتس، وزیر امنیت اسرائیل گفت که ممکن است کشورهای بزرگ جلوی فعالیت های ایران در سوریه را بگیرند.

کاتس در گفت وگو با سایت یدیعوت احرونوت گفت: «اسرائیل دنبال تنش نیست. اما ابراز قدرت ممکن است ایرانی ها را مجاب کند و برای روس ها روشن شود که برای ثبات تلاش کنند، آنها باید از نفوذ خود استفاده کنند، همین مساله برای ایالات متحده و فرانسه و دیگران نیز وارد است.»

این در حالی است که مسکو تصمیم دارد سامانه های دفاع موشکی اس 300 را به سوریه تحویل دهد تا تحرکات هوایی غرب و همچنین اسرائیل را خنثی کند. البته هنوز روسیه برای تحویل این سامانه به سوریه تردید دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که کشورش هنوز برای تحویل سامانه های پیشرفته اس 300 به سوریه تصمیم نگرفته است اما اگر چنین تصمیمی بگیرد آن را اعلام خواهد کرد.

با این حال روزنانه کومرسانت به نقل از منابع رسمی نظامی گزارش داد که ممکن است روسیه به زودی سامانه های اس 300 را به سوریه تحویل دهد. کرملین از هر گونه اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

لاوروف روز جمعه گفته بود که حملات هوایی غرب علیه سوریه، روسیه را از هر گونه پایبندی اخلاقی که مانع از ارسال سامانه های موشکی به متحدش بشار اسد بشود، رها کرد.

روزنامه کامرسنت همچنین نوشت که برخی کارشناسان معتقدند که در صورت تحویل سامانه موشکی اس 300 از سوی روسیه به سوریه اسرائیل به شدت واکنش نشان خواهد داد و احتمال دارد محل استقرار این سامانه ها را بمباران کند.

در حالی که مقامات اسرائیلی از هر گونه اظهار نظری درباره احتمال تحویل سامانه اس 300 توسط روسیه به سوریه خودداری کرده اند اما مقامات سابق اسرائیلی نسبت به این اقدام احتمالی روسیه هشدار داده اند. عاموس یادلین، رئیس سابق سازمان امنیت نظامی اسرائیل هشدار داد در صورتی که سامانه های دفاع موشکی پیشرفته روسی در سوریه مستقر شوند، اسرائیل آنها را ویران خواهد کرد.

یک مقام دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که تل آویو از مسکو خواسته است که این سامانه ها را به سوریه تحویل ندهد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اس 300 سوریه ایران اسرائیل بشار اسد


( ۱ )

نظر شما :