تداوم سفرهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان برای توقف کشتار در غزه

تور صلح

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با تداوم حملات اسرائیل به نواز غزه و بغرنج‌تر شدن وضعیت این باریکه، حسین امیرعبداللهیان در سفر به کشورهای منطقه‌ای به دنبال ایجاد اجماعی برای جلوگیری از بحران در این باریکه است. بعد از تماس‌های تلفنی و رایزنی با مقامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حسین امیرعبداللهیان از پنجشنبه گذشته با سفر به عراق یک تور دیپلماتیک را در دستور کار قرار داد.
تور صلح

دیپلماسی ایرانی: با تداوم حملات اسرائیل به نواز غزه و بغرنج‌تر شدن وضعیت این باریکه، حسین امیرعبداللهیان در سفر به کشورهای منطقه‌ای به دنبال ایجاد اجماعی برای جلوگیری از بحران در این باریکه است. بعد از تماس‌های تلفنی و رایزنی با مقامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حسین امیرعبداللهیان از پنجشنبه گذشته با سفر به عراق یک تور دیپلماتیک را در دستور کار قرار داد. قبل از انجام سفر، روز یکشنبه (۱۶ مهر) وزیران امور خارجه ایران و عراق درباره آخرین تحولات فلسطین گفت‌وگوی تلفنی داشتند. محور اصلی رایزنی‌های امیر‌عبداللهیان در این سفر، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه، گفت‌وگو درباره آخرین تحولات جاری فلسطین بود. حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه ۲۰ مهرماه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به گفت‌وگو پرداخت. دو طرف آخرین وضعیت اجرای توافق‌نامه امنیتی دو کشور و همچنین آخرین تحولات فلسطین را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با نخست‌وزیر عراق عنوان کرد: «ما در بغداد هستیم که با توجه به تحولات فلسطین و غزه مشورت‌هایی در این زمینه داشته باشیم». امیرعبداللهیان افزود: «بر کسی پوشیده نیست که با جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه علیه ملت و شهروندان عادی فلسطین روبه‌رو هستیم». رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این‌گونه ادامه داد که «مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز‌شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند، به آنها گفتیم که پاسخ روشن ما درباره احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد». امیرعبداللهیان این را هم متذکر شد که اقدام گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان‌‌الاقصی یک اقدام کاملا فلسطینی و خودجوش بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از رایزنی با مقامات صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل گفت مواد غذایی و دارو برای مردم غزه بفرستیم و به گفته او در این زمینه با برخی کشورهای منطقه نیز در مشورت و تبادل نظر هستیم. البته امیرعبداللهیان با اشاره به توافق‌‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، بر لزوم اجرای کامل آن تأکید کرد.

لبنان، مقصد دوم

بعد از سفر عراق، امیرعبداللهیان راهی لبنان شد و در این کشور با سیدحسن نصرالله دیدار کرد. حزب‌الله در بیانیه‌ای به متن این دیدار اشاره کرد. در بیانیه مذکور آمده است: «سیدحسن نصرالله با حسین امیرعبداللهیان به همراه مهدی شوشتری، دستیار وزیر امور خارجه ایران و مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت دیدار کرد». نصرالله و امیرعبداللهیان درباره وظایفی که بر عهده همه گذاشته شده و مواضعی که باید در قبال این حوادث تاریخی و تحولات خطرناک اتخاذ شود، رایزنی کردند. در ادامه این بیانیه گفته شد: «این دیدار شاهد بررسی وقایع و تحولات اخیر منطقه به‌ویژه پس از عملیات طوفان‌الاقصی، تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به غزه، جنایات وحشیانه علیه همه مردم غزه و آنچه در مسجد‌الاقصی و کرانه باختری رخ داد، بود. در این دیدار همچنین شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و نتایج احتمالی نبرد ارزیابی شد». امیرعبداللهیان ادامه داد: مقامات برخی کشورها با ما در ارتباط هستند و امکان گشودن جبهه جدیدی در منطقه را جویا می‌شوند و پاسخ ما این بود که احتمالات آینده عمدتا به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه بستگی دارد.

در ادامه حسین امیرعبداللهیان با عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود هم دیداری داشت که به نشست خبری مشترک هم کشیده شد. وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با اشاره به وضعیت مردم غزه و محاصره مردم این منطقه از طرف صهیونیست‌ها و قطع آب و برق بر روی آنها گفت: ما در جریان رایزنی با مقامات کشورهای مختلف و همچنین با نهادهایی مانند صلیب سرخ و سازمان ملل بر این موضوع تأکید کردیم که باید هرچه زودتر زمینه برای کمک به مردم غزه و ارسال کمک به آنها فراهم شود. امیرعبداللهیان تأکید کرد نشست اضطراری وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.

حسین امیرعبداللهیان در سفر به بیروت با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان گفت که همیشه گفت‌وگو با برادران لبنانی و تبادل نظر با آنها برای ما مفید است. او ادامه داد: برای ما امنیت و آرامش لبنان مهم است و از اهداف سفر ما تأکید بر امنیت لبنان و توسعه آن و روند سیاسی این کشور است. امیرعبداللهیان درباره فلسطین با اشاره به اینکه عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک عملیات صددرصد فلسطینی بوده و حتی غربی‌ها این را تأیید می‌کنند، عنوان کرد که این اقدام فلسطینی‌ها واکنشی طبیعی به جنایات نتانیاهو به‌ویژه در ماه‌های اخیر بوده‌ است. او تأکید کرد: فلسطینِ بعد از طوفان‌الاقصی از فلسطینِ قبل متفاوت است. وزیر امور خارجه دولت موقت لبنان هم در نشست خبری خود با حسین امیرعبداللهیان هشدار داد «تداوم تشدید تنش و تهاجم به غزه، کل منطقه را شعله‌ور می‌کند».

میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز شرایط غزه را حزن‌انگیز توصیف کرد و گفت: لبنان از فلسطین به‌عنوان قضیه حق حمایت می‌کند. او تماس‌های دیپلماتیک را برای مهار این شرایط مهم دانست و نقش ایران را در این تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد. میقاتی با تأکید بر اینکه این حمام خون باید سریعا متوقف شود، افزود من نیز در تماس‌هایم با همه طر‌ف‌ها تأکید کردم که باید اسرائیل را سریعا از ادامه این روش بازدارند. او به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه‌ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.

روز شنبه هفته جاری وزیر امور خارجه کشورمان با تور فینسلاند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه، در محل سفارت کشورمان در بیروت دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی چند روز پیش خود با گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت: «آنچه گروه‌های مقاومت انجام دادند، نتیجه تندروی‌های نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی بود. اکنون نیز آمریکا به همه توصیه می‌کند که خویشتن‌داری کنند، اما خودش در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است». امیرعبداللهیان افزود: «اگر سازمان ملل می‌خواهد کاری کند، باید فورا برای توقف حملات رژیم اسرائیل به‌ویژه علیه شهروندان و غیرنظامیان اقدام کند؛ چراکه فردا دیر و زمان محدود است. به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی اکنون به دنبال جابه‌جایی شهروندان غزه است».

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «موضوع مهم دیگر ارسال کمک‌های بشردوستانه است که باید فورا انجام شود و صلیب سرخ بین‌المللی در این زمینه فعال شود. همچنین سازمان ملل و صلیب سرخ برای انتقال مجروحان غیرنظامی مسیری را باز کنند». تور فینسلاند، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز با اظهار نگرانی از تحولات جاری در غزه، به تلاش‌های جاری و دیدارهای اخیر خود با مقامات لبنان و مصر و برخی دیگر از طرف‌ها به منظور کمک به توقف جنگ و کاهش تلفات وارده به‌ویژه بر غیرنظامیان اشاره کرد و نسبت به احتمال سرریز‌شدن جنگ و تشدید بحران در منطقه اظهار نگرانی کرد.

مقصد سوم، سوریه

بعد از لبنان، مقصد سوم امیرعبداللهیان سوریه بود که به دیدار با بشار اسد ختم شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار روز جمعه با رئیس‌جمهور سوریه، هدف اصلی از سفر به دمشق را مشورت و تبادل‌ نظر درباره تحولات فلسطین خواند. امیرعبداللهیان کشتار بی‌رحمانه مردم، کودکان، زنان و سالخوردگان غزه و محاصره و قطع آب، برق و سوخت این منطقه و بمباران منازل، اماکن عمومی و خدماتی و درمانی غزه را جنایت جنگی توصیف کرد و گفت: برخی مقامات بین‌المللی و غربی در تماس و گفت‌وگو با ما، سیاست‌های افراطی نتانیاهو و اقدامات تحریک‌آمیز او را عامل شکل‌گیری عملیات طوفان‌الاقصی می‌دانند، معهذا غربی‌ها همه طرف‌ها به‌جز رژیم صهیونیستی را به خویشتن‌داری فرامی‌خوانند! غربی‌ها می‌گویند برخلاف تصور، طوفان‌الاقصی نشان داد که فلسطین همچنان زنده است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش مهمی از سخنان خود مجددا تأکید کرد که «حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوشیده نیست، اما عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملا فلسطینی بود».

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار با اظهار نگرانی خود از حجم جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، گفت که صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌خواهند پیروزی به‌‌دست‌آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند یا آن را به زمینه‌ای برای ازبین‌بردن‌ مقاومت بدل کنند و این رویکرد با هدایت و مدیریت آمریکا و کشورهای غربی دنبال می‌شود. او دلیل ایستادگی غربی‌ها در کنار رژیم صهیونیستی را بحران‌های متراکم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل و نگرانی آنها از خطر فروپاشی این رژیم دانسته و با حمایت از ابتکار عمل سیاسی ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از استمرار جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جلوگیری شود.

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه نیز با امیرعبداللهیان دیدار داشت و نشست خبری مشترکی هم برگزار کردند. وزیر خارجه کشورمان در این نشست خبری تصریح کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شود. مقداد هم در این نشست خبری گفت: «کسی که مسئول اصلی تشدید خطرناک تنش‌ها در منطقه بوده، اسرائیلی‌های اشغالگر هستند. جنایات آنها علیه فلسطینی‌ها و نادیده‌گرفتن حقوق آنها باعث رقم‌خودن این شرایط شده است». او ادامه داد جرائمی که اشغالگران در حق مردم فلسطین مرتکب شده‌اند، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. وزیر خارجه سوریه در بخشی دیگری از این نشست خبری، عنوان کرد که آمریکا و کشورهای اروپایی اجازه نمی‌دهند غذا و دارو به مردم فلسطین برسد و اشغالگران نیز مانند نازی‌ها در جنگ جهانی دوم چندین بیمارستان را نابود کرده‌اند.

 مقصد چهارم، مهم‌ترین مقصد

بعد از سفر امیرعبدالهیان به عراق، لبنان و سوریه، وزیر امور خارجه بعدازظهر شنبه راهی قطر شد که بی‌شک مهم‌ترین مقصد تور دیپلماتیک منطقه‌ای امیر‌عبداللهیان به شمار می‌رود. حسین امیرعبداللهیان، شنبه‌شب به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات دولت قطر درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای به‌ویژه تحولات فلسطین و غزه، وارد دوحه پایتخت قطر شد. حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به دوحه با شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به اهمیت و حساسیت تحولات جاری در فلسطین و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی در غزه، از حمایت قوی قطر از فلسطین در تحولات جاری تشکر کرد. او افزود که موضوع پیش‌روی ما موضوع کشتار روزمره شهروندان فلسطینی در غزه است. اینکه رژیم صهیونیستی روزانه چند‌صد فلسطینی را به شهادت برساند، تحمل‌کردنی نیست و این جنایت جنگی و همچنین محاصره انسانی غزه و قطع آب، غذا و دارو باید پایان داده شود. شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز با اشاره به اتفاقات جاری فلسطین، مشورت‌های میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت که ادامه این وضعیت و حملات اسرائیل علیه غزه و مردم فلسطین نگران‌کننده است. او مسئله فلسطین را مسئله همه جهان اسلام توصیف کرد و موضع کشورهای منطقه در قبال حمایت از ملت فلسطین را متحد و منسجم دانست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه ۲۳ مهرماه با «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی»، امیر قطر، در دوحه دیدار و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان روز یکشنبه هم با شبکه الجزیره قطر گفت‌وگو داشت و در این گفت‌وگو تأکید کرد اگر توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نخواهد بود و احتمال این امر هر لحظه بیشتر می‌شود. امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد که به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم اگر جنایت‌هایش در غزه متوقف نشود، فردا دیر خواهد بود.

کلید واژه ها: حسین امیرعبداللهیان ایران عراق سوریه لبنان حزب الله سید حسن نصرالله بشار اسد محمد شیاع السودانی اسرائیل حماس نوار غزه


( ۲ )

نظر شما :