نوبت رهبری چین فرا رسیده است؟

ورود اژدها و خروج عقاب

۲۲ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۴ کد : ۱۹۷۲۸۴۴ آمریکا آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
شورای روابط خارجی ایالات متحده در واشنگتن اعلام کرد: «شی نقش چین در رهبری جهان را اظهار کرد.» بی بی سی گزارش داد که شی در برابر بیش از 2هزار نماینده گفت که «چین وارد عصر جدیدی شده است که باید در مرکز جهان قرار گیرد.»
ورود اژدها و خروج عقاب

نویسنده: فینان کانینگهام

دیپلماسی ایرانی: در این هفته دو چهره متقاوت از رهبری جهان به نمایش درآمده است. در پکن، رئیس جمهور شی جین پینگ چشم اندازی جسورانه و زیبا را از رهبری جهانی چین به نمایش گذاشت. در همین حال، دونالد ترامپ در واشنگتن در ادامه دعواهایش ادعای دروغ پردازی رسانه ها را مطرح کرد. در نوزدهمین کنگره حزب کمونیست رئیس جمهور 64 ساله چین برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد. از او به عنوان بزرگ ترین رهبر چین از زمان مائو که انقلاب بنیادین چینی ها را در سال 1949 بنیان نهاد، یاد می شود. شی با آرامشی اشرافی مابانه در تالار بزرگ خلق درباره «از باز شدن دروزاه دوران جدیدی از سوسیالیسم مدرن به روی جهان» صحبت کرد.

شورای روابط خارجی ایالات متحده در واشنگتن اعلام کرد: «شی نقش چین در رهبری جهان را اظهار کرد.» بی بی سی گزارش داد که شی در برابر بیش از 2 هزار نماینده گفت که «چین وارد عصر جدیدی شده است که باید در مرکز جهان قرار گیرد.» رویترز می نویسد: «قول شی برای متعهد بودن کامل چین نسبت به جهان و تعهد کامل برای مقابله با تغییرات آب و هوایی احتمالا اشاره ای غیرمستقیم به سیاست اول واشنگتن است. ترامپ در سال جاری تصمیم گرفت که ایالات متحده را از پیمان آب وهوایی پاریس بیرون بکشد.»

«هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در برابر چالش های پیش روی بشریت قرار بگیرد. هیچ کشوری نمی تواند در شرایط فعلی عقب نشینی کرده و به انزوا روی بیارود.» شی اینها را خطاب به نمایندگان گفت. رویترز می گوید: «شی اهداف بلندمدت قابل اتکایی را برای پیشرفت چین تعیین کرد که آنها را به کشور مدرن سوسیالیستی تا سال 2035 تبدیل کرده و یک قدرت مدرن سوسیالیستی با تاکید بر نفوذ در جهان تا سال 2050 از آنها می سازد.» با این حال نمی توان انکار کرد آنچه شی در هفته جاری اعلام کرد خواسته هایی جاه طلبانه بود که برآورده کردن آنها مستلزم پیشرفت های اجتماعی و بین المللی در چین است.

برخلاف رهبری آمریکا و خصوصا ترامپ، رهبری جهانی چینی ها با اتهاماتی از جمله نظامی گری، قاچاق و تجاوز لکه دار نشده و تاکید رهبر چین بر همکاری های جهانی و چندجانبه است. آنها به طور خلاصه به دنبال جهانی موفق و مملو از صلح هستند. نقطه مقابل این حرف ها، سخنرانی ترامپ در سازمان ملل بود که بر وحشت و تهدید ملت ها به تخریب کامل تکیه داشت. در این راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سعی دارد همان ویژگی های رهبر چین را به اشتراک بگذارد. جای تعجب ندارد که این دو رهبر به راحتی و در ملاء عام با یکدیگر ملاقات می کنند و در شرایط فعلی بیش از روسای هر دو کشوری با یکدیگر دیدار دارند. در سکوت و با غرور این دو مرد پیشرفت بیشتری برای دفاع از جهانی صلح آمیز، پیشرفت و ایجاد همزیستی به وجود آورده اند. در عین حال شاهد سروصدای آمریکایی برای ایجاد هرج ومرج، درگیری و گسترش هژمونی آمریکایی هستیم. درحالی که شی سعی کرد با کرامت و وفاداری رفتار کند در سوی دیگری از جهان ترامپ در ظاهر و باطن رفتار متضاد را در پیش گرفته است.

بار دیگر در هفته جاری او درباره درباره کاهش مالیات پولدارها صحبت کرد، درباره اعمال ممنوعیت برای سفرهای تبعه خارجی اصرار ورزید و توافقنامه های بین المللی را زیر پا گذاشت و رفتاری را نشان داد که نشان از بی احترامی به مردان و زنان نظامی کشور خود بود. شرمساری هایی که ترامپ ایجاد کرده بسیار بد است و رهبران ارشد جمهوری خواه آن را «کمبود توانایی رهبری» می دانند. جان مک کین، سناتور آریزونا انتقاد می کند که رهبری و آرمان های آمریکایی در حال حاضر وجود ندارد و باب کروکر غر می زند که رفتار بالغانه ای در ترامپ نمی بینید و رفتارهای بی پروای او جهان را در معرض جنگ جهانی سوم قرار داده است. گزارش شده که رفتار ترامپ در قبال بیوه جوان یک سرباز آمریکایی که در نیجر کشته شد محبوبیت او را به کمترین میزان از زمان رسیدن به ریاست جمهوری کاهش داده است. ترامپ ظاهرا با میشا جانسون تماس گرفته و به مادر باردار و عزادار که شوهرش را از دست داده گفته است «خب من حدس می زنم او می دانست برای چه کاری ثبت نام کرده است...» رئیس جمهور به سروان 25 ساله نیروهای ویژه آمریکا اشاره داشت که روز 4 اکتبر همراه با سه تن از دوستانش در مبارزه با افراطی ها کشته شد. ایالات متحده حالا رئیس جمهوری دارد که در سرمایه داری پیشگام است و اندکی باقی مانده که جنگ جهانی بعدی را با کره شمالی به راه اندازد در حالی که تعهدات بین المللی کشورش را متوقف و به اعتماد سایر کشورها به آمریکا خیانت کرده و همچنین کاهش مالیات عظیمی را به نفع ثروتمندان الیگارشی کشور به وجود آورده است. همه اینها نشانه هایی از این است که شعار او «اول آمریکا» نیست بلکه «اول ترامپ و همه دوستان میلیاردر او در وال استریت» شعار اصلی است.

رهبران سیاسی آمریکا و دموکرات ها دیگر نمی توانند غرق در غرور عقاب آمریکایی شوند. حالا آمریکا کشوری است که توسط شارلاتان ها و دلال ها اداره می شود. در یک کلام عقابی باقی نمانده است. تنها درباره شخص ترامپ صحبت نمی کنیم. این مشکل سیستماتیک ایالات متحده است که آنها را در آستانه فروپاشی برده و ترامپ تنها نشانه ای بارز از شکست این سیستم است. شی و پوتین حداقل خود را نسبت به نیازهای واقعی جهان مسئول و آگاه نشان می دهند. حتی اگر رسانه های غول پیکر جهان خود را نسبت به این واقعیات بی توجه نشان دهند.

منبع: استراتژیک کالچر/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: دوشنبه 8 آبان 1396 / انتشار مجدد: دوشنبه 22 آبان 1396

کلید واژه ها: چین روسیه ایالات متحده امریکا شی جین پینگ


( ۱ )

نظر شما :