تداوم فشار آنکارا به کاخ سفید

اردوغان می‌خواهد گزینه‌های ترامپ را به خودش محدود کند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۷۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می‌گویند که رئیس جمهوری ترکیه قصد دارد در سفر خود به واشنگتن که قرار است نیمه ماه مه انجام شود کشورش را به عنوان شریک امریکا در جنگ با تروریسم معرفی کند با این امید که ترامپ شرایطش را بپذیرد یا فضایی ایجاد کند که جنگ با تروریسم بر اساس خواسته‌های آنکارا پیش رود.
اردوغان می‌خواهد گزینه‌های ترامپ را به خودش محدود کند

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا از پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده امریکا خواسته است که اجازه دهد ارتش ترکیه و مخالفان سوری متحد با آن، خود فرماندهی حمله به شهر رقه را بر عهده بگیرند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روی نیروهای کُرد برای این انجام این مسئولیت حساب کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه گفت که کشورش و ایالات متحده می توانند در صورتی که نیروهایشان را وحدت ببخشند، رقه را پس بگیرند و آن را به مقبره جهادی ها تبدیل کنند.

ناظران می گویند که رئیس جمهوری ترکیه قصد دارد در سفر خود به واشنگتن که قرار است نیمه ماه مه انجام شود کشورش را به عنوان شریک امریکا در جنگ با تروریسم معرفی کند با این امید که ترامپ شرایطش را بپذیرد یا فضایی ایجاد کند که جنگ با تروریسم بر اساس خواسته های آنکارا پیش رود.

اردوغان روز جمعه فاش کرد که تصمیم دارد "صفحه جدیدی" را در رابطه با دونالد ترامپ قبل از سفرش به واشنگتن بگشاید و تاکید کرد که او با ترامپ بر سر دو موضوع مهم، یکی حمایت امریکا از نیروهای کُرد در سوریه و دیگری پناه دادن ایالات متحده به فتح الله گولن، که به اعتقاد او حامی اصلی کودتا در ترکیه بوده است، بحث و مذاکره خواهد کرد.

واشنگتن با آنکارا بر سر استراتژی ای که امریکا در سوریه برای رویارویی با داعش در پیش گرفته است، اختلاف نظر دارد. واشنگتن از نیروهای پشتیبان خلق کرد که ستون فقرات نیروهای دموکراتیک سوریه محسوب می شوند حمایت می کند و در مبارزه با داعش روی توانایی های آنها حساب کرده است. در حالی که ترکیه بر این اعتقاد است که نیروهای پشتیبان خلق کرد ادامه روی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) هستند که از سال 1984 علیه دولت ترکیه در حال انجام عملیات مسلحانه است و ترکیه و متحدان غربی اش آن را گروهی تروریستی می دانند.

بمباران مواضع واحدهای پشتیبان خلق کرد در سوریه که سه َشنبه هفته گذشته از سوی ترکیه انجام شد و باعث کشته شدن دست کم 28 نفر از جمله شش نفر از نیروهای کرد عراقی شد، خشم واشنگتن را برانگیخت.  

تحلیلگران می گویند هدف رئیس جمهوری ترکیه از حمله به شمال سوریه و عراق ادامه فشار به همتای امریکایی اش است که تلاش دارد دایره متحدانش در مبارزه با داعش را گسترش دهد و در این رابطه از تجربیات نیروهای زمینه کرد استفاده می کند. ترکیه تلاش دارد با فشار به طرف امریکایی واشنگتن را بر آن دارد دست از حمایت از کردها بردارد و به جای آن ترکیه را انتخاب کند و استراتژی اش را مطابق خواسته ترکیه در مبارزه با گروه های تروریستی تعریف کند. ترکیه امیدوار است در این صورت دامنه جنگ با داعش به نیروهای کرد نیز تسری یابد و بتواند آسان تر آنها را مورد هدف قرار دهد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا داعش نیروهای پشتیبان خلق کرد


نظر شما :