کاهش فشارهای اقتصادی امتیاز ترکیه از امریکا بود

معامله ترکیه با امریکا در ازای آزادی کشیش امریکایی

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۷۹۵۱۰ اخبار اصلی آمریکا
 شبکه خبری امریکایی "ان بی سی" به نقل از مسئولان در دولت امریکا روز پنج شنبه گزارش داد که به موجب توافقی میان آنکارا و واشنگتن برانسون در مقابل تعهد امریکا به «کاهش فشارهای اقتصادی بر آنکارا» آزاد می شود.
معامله ترکیه با امریکا در ازای آزادی کشیش امریکایی

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا گفت که تصمیم دادگاه ترکیه برای آزادی کشیش امریکایی با «استقلال کامل» دستگاه قضایی صورت گرفته است. او این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که رئیس جمهوری امریکا از همتای ترکیه ای اش بابت تلاش هایش برای آزادی اندرو برانسون، کشیش امریکایی تشکر کرد. 

اردوغان در حساب توئیتر خود نوشت: «رئیس جمهور دونالد ترامپ، با حرف هایی که همیشه من می زدم موافق بود، دستگاه قضایی ترکیه با استقلال کامل تصمیم خود را گرفت.»

ترامپ نیز در تویتر خود از «رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، برای کمک هایش در آزادی کشیش اندرو برسون تشکر کرد.» اندرو برسون حدود دو سال در ترکیه در حبس خانگی بود.  

قضیه بازداشت برانسون بحران دیپلماتیکی را میان دو کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، ایجاد کرد تا آن جا که با تدابیر تنبیهی امریکا علیه اقتصاد ترکیه، لیره این کشور به شدت سقوط کرد. 

اردوغان همچنین گفت: «امیدوارم که همکاری ها میان ایالات متحده و ترکیه ادامه یابد و به آن سطحی برسد که شایسته دو کشور هم پیمان باشد.» وی همچنین خواستار «مبارزه مشترک» علیه گروه های تروریستی شد. 

اردوغان در توضیح منظور خود از گروه های تروریستی گفت از جمله این گروه ها، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و داعش هستند و همچنین گروه مدعی فتح الله گولن که در ایالات متحده سکونت دارد. آنکارا فتح الله گولن را متهم کرده است که در پس تلاش ها برای انجام کودتا علیه دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در ژوئن 2016 بوده است. ترکیه تلاش بسیاری کرده است تا بتواند واشنگتن را راضی کند تا فتح الله گولن را به آن تحویل دهد اما تا کنون این تلاش ها به نتیجه نرسیده است. 

در همین رابطه شبکه خبری امریکایی "ان بی سی" به نقل از مسئولان در دولت امریکا روز پنج شنبه گزارش داد که به موجب توافقی میان آنکارا و واشنگتن برانسون در مقابل تعهد امریکا به «کاهش فشارهای اقتصادی بر آنکارا» آزاد می شود. 

ترامپ روز شنبه در حساب توئیتری خود نوشت: «من در ازای آزادی گروگان هایمان معامله نمی کنم. اما خوش بینی بسیار زیادی در ایالات متحده وجود دارد که با این اقدام ترکیه روابط خوبی میان ایالات متحده و ترکیه رقم بخورد که شاید بی سابقه باشد.»

برانسون روز جمعه پس از آزادی از حصر خانگی اش ترکیه را به سمت ایالات متحده ترک کرد. وی روز شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید در واشنگتن ملاقات کرد. 

منبع: میدل ایست آنلاین

کلید واژه ها: ترکیه ایالات متحده امریکا رجب طیب اردوغان دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :