ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از پیشنهاد امریکا به ارتش لبنان تا الگوریتم ویژه چین برای شناخت مردم

۱۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۷۷۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
پیشنهاد امریکا برای تقویت ارتش لبنان، الگوریتم ویژه چین برای شناخت مردم این کشور، ناخرسندی امریکایی‌ها از کم‌توجهی دولت به رفع فقر و فرود نخستین هواپیما از قطیف به نجف اشرف از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از پیشنهاد امریکا به ارتش لبنان تا الگوریتم ویژه چین برای شناخت مردم

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

بلر: مردم بریتانیا دوباره به برگزیت فکر کنند

تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا اخیرا از رای دهندگان خواسته بار دیگر درباره ترک اتحادیه اروپا فکر کنند.

به گزارش پراجکت سیندیکیت، این صحبت ها هم زمان با روند آغاز به کار مقامات رسمی دولت برای برگزیت صورت گرفت. همچنین به تازگی پارلمان انگلیس بحث بر سر ترکیه اتحادیه از سوی انگلیس را به بحث نشسته است.

بلر در سخنرانی ای که در این رابطه داشت، همچنین گفت: «احساسات ضد مهاجرت به طور عمده در برابر مهاجرت چندفرهنگی است که تا به حال بسیار کم یا اصلا در اتحادیه اروپا صورت نگرفته است. بنابراین استراتژی کمپین موافقان ترک اتحادیه اروپا باز کردن جعبه پاندورای خشم در مورد عدم تعادل های منطقه ای، نابرابری اقتصادی، ارزش های اجتماعی و تغییر فرهنگی بود.»

 

پیشنهاد امریکا برای تقویت ارتش لبنان

روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش داد که جوزف ووتل، فرمانده نیروهای امریکایی در خاورمیانه در سفر اخیر خود به لبنان به طرف لبنانی پیشنهاد داده است که ارتش این کشور را تقویت کند و سلاح های مورد نیازش را در اختیارش بگذارد.

به نوشته العرب، وی همچنین گفته است که امریکا حاضر است همه سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم را تامین کند.

به ادعای العرب این پیشنهاد با هدف دوری ارتش از حزب الله لبنان داده شده است.

 

احتمال تامین مالی سلاح های مورد نیاز لبنان توسط عربستان

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد که پس از سفر میشل عون به عربستان و دیدارهای مقام های امریکایی با طرف عربستانی، دولت عربستان دوباره به فکر افتاده است تا سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را تامین مالی کند.

بنا به این گزارش، پس از تعیین سفیر جدید عربستان در لبنان و بهبود روابط میان دو کشور، عربستانی ها دوباره به فکر افتاده اند تا سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را تامین مالی کنند.

به نوشته میدل ایست آنلاین به این ترتیب عربستانی ها انتظار دارند با این کار بتوانند از نفوذ ایران و حزب الله در لبنان بکاهند. عربستانی ها بر این باورند امریکایی ها از آنها در انجام این کار حمایت می کنند.

 

فرود نخستین هواپیما از قطیف به نجف اشرف

در پی سفر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عراق، اولین هواپیمای حامل شیعیان عربستان سعودی از منطقه قطیف این کشور وارد نجف اشرف شد.

به گفته روزنامه عراقی الزمان، این نخستین بار است که هواپیمایی از عربستان سعودی به طور مستقیم وارد فرودگاه نجف اشرف می شود و مسافرانی را از عربستان با خود به عراق منتقل می کند.

مشخص نیست که آیا قرار است بعد از این سفر، سفرهای منظمی میان مناطق شیعه نشین عربستان با نجف صورت بگیرد یا خیر.

 

توسعه گردشگری عراق و عربستان سعودی

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان بعد از سفر به عراق به خبرنگاران گفت که قصد داریم همان طور که به برادران عراقیمان وعده دادیم سطح روابط خود با عراق را گسترش دهیم و در این رابطه به تقاضای مقامات عراقی پروازهای مستقیم میان شهرهای دو کشور برقرار خواهد شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، جبیر همچنین گفت که توسعه روابط اقتصادی و گردشگری میان دو کشور از اولویت های عربستان سعودی در رابطه با عراق است.

 

اعتراض تلویحی حزب الله به رفتارهای سوریه

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که حزب الله از رفتارهای دولت سوریه در خوددای از پوشش خبری عملیات میدانی حزب الله علیه تروریست ها خرسند نیست و از این بابت گلایه دارد.

النهار در خبری که در یادداشت یکی از ستون نویسانش آمده است، همچنین نوشت که شبکه المنار، وابسته به حزب الله لبنان، هفته گذشته در پی آزادی تدمر که در آن هیچ اشاره ای به حضور حزب الله و ایران در این عملیات نشد، تصاویری از حضور نیروهای حزب الله در بلندی های مشرف به تدمر نشان داد.

 

 ناخرسندی امریکایی ها از کم توجهی دولت به رفع فقر

بر اساس یک نظرسنجی که روزنامه گاردین، چاپ لندن، منتشر کرده است، 65 درصد مردم امریکا معتقدند که دولت این کشور مبلغ کمی را برای رفع فقر اختصاص داده است.

این در حالی است که تنها 25 درصد مردم معتقدند که دولت امریکا برای رفاه حال مردم سرمایه گذاری می کند.

 

فرمول جدید چینی ها برای زیرنظر گرفتن وفاداری مردم

روزنامه گاردین، چاپ لندن، گزارش داد که چینی ها توانسته اند الگوریتم یادگیری عمیقی را توسعه دهند که دولت را قادر می سازد با مطالعه رفتار افراد برای هر کدام نمره شهروندی تعیین کند.

بنا به این گزارش، با استفاده از فعالیت های آنلاین مردم تعیین می شود که آنها تا چه حد وفادار و سازگار هستند، آیا برای یک شغل، گرفتن وام و سفر به خارج از کشور واجد شرایط هستند یا نه؟ این سطح از نظارت ضمن ترکیب با تکنولوژی امروزی می تواند به ابزاری طراحی شده برای تغییر نظرات و پاسخ های مردم تبدیل شود. به این ترتیب سیستمی را ایجاد کرده اند که می توانند به طور کامل تمایلات افراد را کنترل کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان ارتش لبنان حزب الله چین عربستان سعودی عراق


نظر شما :