آیا راه پیش روی روحانی دشوار تر می شود؟

تاثیر حمله به سوریه بر مذاکره با ایران

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۲۰۴۹۱ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
احتمال اینکه ایران با آمریکا یا متحدان اش بر سر سوریه وارد درگیری نظامی مستقیم شود؛ بسیار اندک است. جمهوری اسلامی به جای درگیر شدن در حمله نظامی مستقیم، از مصالحه در مذاکرات هسته ای بیش رو خودداری می کند و از سوی دیگر به مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز وارد نخواهد شد.
تاثیر حمله به سوریه بر مذاکره با ایران

دیپلماسی ایرانی: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه خود به این نکته اشاره کرد که اوباما اطمینان دارد، دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوی استفاده کرده است. او همچنین خاطرنشان کرد که گزینه های مورد نظر برای واکنش به این اقدام شامل تغییر رژیم نیست. اتحادیه عرب نیز می گوید بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این در حالی است که اسد می گوید در مقابل هر گونه حمله خارجی مقاومت می کند و ایران و روسیه نیز در مورد اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده اند.

در بهبوحه اخبار مربوط به سوریه، ادعایی نیز در مورد سفر اسد و خانواده اش به تهران مطرح شد که سخنگوی وزارت خارجه این ادعا را خنده دار توصیف کرد. از سوی دیگر گفته می شود فلتمن و سلطان قابوس نیز در سفر اخیر و همزمان به تهران، موضوع سوریه را پیش کشیده اند.

تا پیش از جدی شدن موضوع اقدام نظامی علیه سوریه، بسیاری از تحلیلگران به از سرگیری مذاکرات با تیم هسته ای جدید ایران در دولت میانه روی حسن روحانی امید بسته بودند، اما حمله به سوریه، به طور قطع موضع تندروهای ایرانی که مخالف مصالحه هسته ای هستند را تقویت می کند.

حمله تحت رهبری آمریکا به سوریه، می تواند طرح های رئیس جمهوری جدید ایران برای بهبود وجهه ایران را تضعیف کند و دست تندروها برای به حاشیه راندن میانه روها را باز کند.

مسعود جزایری، معاون فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز دوشنبه تاکید کرد ، آمریکا با حمله به سوریه از خط قرمز عبور می کند و در صورتی که از مرز های سوریه بگذرد، پیامدهای وخیمی در انتظار واشینگتن خواهد بود.

ارتش سوریه و حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارند، می توانند ناوهای جنگی آمریکا در دریای مدیتریانه را با موشک های بالستیک خود هدف قرار دهند. این را مقامات علی ایران می گویند و خبرگزاری فارس نیز این هشدارها را منتشر کرده است.

در همین حال برخی دیپلمات های غربی می گویند، احتمال اینکه ایران با آمریکا یا متحدان اش بر سر سوریه وارد درگیری نظامی مستقیم شود؛ بسیار اندک است. به گفته کارشناسان و دیپلمات ها، جمهوری اسلامی به جای درگیر شدن در حمله نظامی مستقیم، از مصالحه در مذاکرات هسته ای بیش رو خودداری می کند و از سوی دیگر به مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز وارد نخواهد شد. البته هنوز هیچ تاریخی برای دور بعدی مذاکرات هسته ای، یا گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا تعیین نشده، اما بسیاری امیدوارند این گفت و گو ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یا مدت کوتاهی پس از آن انجام شود.

در صورتی که واشینگتن به سوریه حمله کند، بازی برای مذاکرات با ایران عوض خواهد شد و به طور حتم روند تلاش های دیپلماتیک نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات غربی در این زمینه گزارش داد: در صورتی که واشینگتن به سوریه حمله کند، بازی برای مذاکرات با ایران عوض خواهد شد و به طور حتم روند تلاش های دیپلماتیک نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

این در حالی است که به دنبال سفر فلتمن( دستیار آمریکایی سازمان ملل) و سلطان قابوس ( سلطان عمان) به ایران، امید به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و حل مساله سوریه ، افزایش یافته بود. آنها با مقامات ایرانی دیدار کردند و گفته می شود که نقش میانجی در مسائل ایران با جامعه بین المللی را داشته اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در مورد اینکه آیا در این ملاقات ها پیامی از آمریکا رسیده، گفت: این دو نماینده ، مذاکراتی با مقامات آمریکایی داشته اند و آن را با ما در جریان گذاشتند.

مقامات آمریکایی و اروپایی با اشاره به این سفر می گویند که دولت اوباما و متحدان اروپایی اش، سفر اخیر فلتمن و سلطان قابوس به ایران به به دقت زیر نظر داشته اند تا به برآوردی در زمینه نحوه برخورد تهران با موضوعات و جدیت دولت جدید در حل مسائل دست یابند.

دولت روحانی تاکید دارد که به دنبال کاهش تنش ها با جامعه بین المللی و حل موضوعات مورد نگرانی بر مبنای احترام متقابل است، اما حمله تحت رهبری آمریکا به سوریه، می تواند طرح های رئیس جمهوری جدید ایران برای بهبود وجهه ایران را تضعیف کند و دست تندروها برای به حاشیه راندن میانه روها را باز کند.

کریم سجادپور، کارشناس امور ایران در موسسه کارنگی، می گوید: درگیری مستقیم ایران و آمریکا در سوریه تنها عمق بی اعتمادی ها بین تهران و واشینگتن را بیشتر می کند. سوریه متحد استراتژیک جمهوری اسلامی به شمار می رود و شریان حیاتی نیروهای نیابتی ایران است. ایران همراه با روسیه ، همچنان از متحدان اصلی سوریه به شمار می روند اما وزارت خارجه ایران همچنان مداخله نظامی ایران در سوریه را تکذیب می کند. فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایرانی و تحلیلگر سیاسی در تهران می گوید: حمله آمریکا به سوریه ، دیپلماسی خارجی ظریف و روحانی را پیچیده می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 6 شهریور 1392/ بازانتشار: یکشنبه 10 شهریور 1392

کلید واژه ها: سوریه آمریکا مذاکرات


نظر شما :