لاوروف: از مواضع هسته ای روحانی حمایت می کنیم

۱۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۱۹۵۹۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در پایان مذاکرات خود با "اما بونینو" همتای ایتالیایی خود در رم (که به شکل 2+2 با حضور وزرای خارجه و دفاع دو کشور برگزار شد) اعلام کرد که مقامات مسکو معتقدند تحریم های جدید غرب علیه ایران که در زمان شکل گیری دولت جدید جمهوری اسلامی در حال طرح ریزی است برخلاف منافع بین المللی است.

لاوروف گفت: وقتی در زمان آغاز دوره ریاست جمهوری جدید ایران و تشکیل دولت جدید در این کشور تصمیم به تحریم یک جانبه مالی و اقتصادی علیه این کشور گرفته می شود، چنین اقدامی، به عقیده من، دقیقا برخلاف منافع اصولی جامعه بین المللی و مغایر با منافع مربوط به تامین رژیم عدم گسترش هسته ای است. این بازی خطرناکی است و ما امیدواریم که عقل بر تصمیم گیری شرکای غربی ما حاکم باشد.

لاوروف همچنین از اظهارات "حسن روحانی" رئیس جمهوری جدید ایران در مورد همکاری با روسیه استقبال کرده و گفت: ما همسایگان نزدیکی هستیم و دارای طرح های مشترک بسیاری در زمینه همکاری دوجانبه و در دریای خزر هستیم و باید به توسعه روابط بپردازیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه تاکید کرد: من از اعلام آمادگی رئیس جمهوری جدید ایران برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته ای این کشور، نه بر اساس اولتیماتوم، بلکه بر اساس گفت وگو، کاملا حمایت می کنم.

به گفته وی، این مسئله باید در چارچوب مذاکرات گروه 1+5 با ایران رعایت شود تا این تلاش ها نتیجه داشته باشد و بتواند باعث برطرف شدن نگرانی های جامعه جهانی از یک طرف و در مقابل گامی در جهت ملایم شدن و لغو کامل تحریم ها و فشارهای بین المللی گردد.

لاوروف با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید از این تمایل مثبت رئیس جمهوری جدید ایران حمایت شود، یادآور شد: مسکو از ابتکار عمل رم در خصوص ایران هم حمایت می کند که بر اساس اظهارات وزیر خارجه ایتالیا، این کشور قصد دارد تماس های خود با تهران را از سر بگیرد.

وی افزود: ما معتقدیم که چنین برخوردهای سازنده ای همواره مورد درخواست و موردپسند است، هرچند مورد رضایت برخی قرار ندارد. بعضی از کشورها دستورکار خود را نه بر روشن شدن مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران، بلکه سرنگونی رژیم این کشور قرار داده اند و ما به خوبی از این مسئله آگاه هستیم.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر بر این مسئله تاکید کرد که در مناقشه داخلی در سوریه مسکو از هیچ فرد مشخصی حمایت نمی کند و تنها خواستار آن است که این کشور به سرچشمه جدید تروریسم در منطقه تبدیل نشود.

لاوروف گفت: ما هیچ منافع خاصی در سوریه نداریم تا از فرد خاصی در این کشور و یا بطور کلی در هیچ کشوری حمایت کنیم. منفعت ما در این است که این کشور مهم در جهان عرب به سرچشمه تروریسم در منطقه تبدیل نگردد.

به گفته وی، مقامات مسکو بارها اعلام کرده اند که بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) دوست نزدیک و یا شریک روسیه نیست و در واقع پیش از این وی روابط بسیار دوستانه تری با برخی کشورهای اروپای غربی داشته است. ولی بعدا آنها برخورد خود با وی را تغییر دادند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مسکو صرفا خواستار آن است که سوریه همچنان کشوری مستقل، دارای اقوام و مذاهب مختلف باقی بماند تا همه اقوام و معتقدین مذهبی بتوانند مانند گذشته آزادانه و در کمال آرامش در آنجا در کنار هم زندگی کنند.

لاوروف تاکید کرد: دقیقا به همین دلیل است که روسیه جایگزینی برای برگزاری کنفرانس بین المللی دیگری برای حل و فصل مناقشه داخلی در سوریه نمی بیند.

کلید واژه ها: روسیه مسکو سوریه


نظر شما :