تغییر استراتژی امریکا در سوریه

واشنگتن به گزینه‌های نظامی فکر می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۴۷۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
قابل درک است که چرا امریکا تا کنون هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای جنگ به سوریه گسیل نداشته است، برای این که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شبکه دفاعی بسیار بزرگ و قدرتمندی در اختیار دارد و این مساله باعث می‌شود تا امریکایی‌ها از افتادن در چاهی مرگ بار در سوریه واهمه داشته باشند.
واشنگتن به گزینه‌های نظامی فکر می‌کند

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که غرب و ایالات متحده امریکا سیاست تازه ای را در برابر سوریه در پیش گرفته اند. اگر تا دیروز گفته می شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با ارسال سلاح به مخالفان اسد مخالف است و از اتخاذ چنین سیاستی اجتناب می کند، امروز کاملا عکس آن گفته می شود و جان کری، وزیر امور خارجه اش به صراحت از لزوم ارسال سلاح به مخالفان معتدل اسد، سخن به میان می آورد. این در حالی است که بحث اعمال منطقه پرواز ممنوع نیز روز به روز بیشتر مطرح می شود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این بدان معنا است که غرب به سمت گزینه نظامی علیه اسد متمایل شده است.

وب سایت شبکه خبری الجزیره، در مطالبی در این باره می نویسد: در تحلیل های مختلف روزنامه های امریکایی به روشنی صحبت از لزوم اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه زده می شود. برخی روزنامه ها حتی آن را مطلبی اخلاقی و استراتژیک توصیف می کنند و بر لزوم اعمال آن تاکید دارند! در همین رابطه اسکات کوپر در واشنگتن پست می نویسد که ضرورت دارد برای سوریه منطقه پرواز ممنوع اعمال شود یا این که منطقه ای جدا شده در این کشور ایجاد کرد.

وی همچنین می نویسد: تجربه های گذشته نشان داده است که اعمال منطقه پرواز ممنوع تا چه اندازه مفید است و مشکلات منطقه های جدا شده مثلا در عراق و بالکان تا چه اندازه کمتر از دیگر نقاط درگیر در آن کشور است!

کوپر در ادامه افراد موجود در کاخ سفید را بزدل هایی توصیف می کند که جرات انجام کارهای بزرگ را ندارند و می نویسد: تا کجا قرار است سیاستمداران و قدرتمندان امریکایی بترسند.

وی همچنین می نویسد: اگر آنها تا این اندازه می ترسند حداقل هواپیماهای بدون سرنشین خود را بفرستند تا نظامیان وفادار به اسد را بمباران کنند و بکشند.

وی اذعان می کند، البته قابل درک است که چرا امریکا تا کنون هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای جنگ به سوریه گسیل نداشته است، برای این که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شبکه دفاعی بسیار بزرگ و قدرتمندی در اختیار دارد و این مساله باعث می شود تا امریکایی ها از افتادن در چاهی مرگ بار در سوریه واهمه داشته باشند.

در همین رابطه مجله تایم نیز گزارش می دهد که غرب به فکر اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است و انگلیس و فرانسه بیش از همه بر آن اصرار دارند و تلاش می کنند تا کاخ سفید را راضی کنند که به چنین چیزی تن دهد.

این مجله می نویسد: اعتراض های سوریه که از مارس 2011 آغاز شد کاملا مدنی و مسالمت آمیز بود اما بعد از آن نیروهای تروریستی و جریان های تندرو در آن نفوذ کردند و این حرکت مسالمت آمیز و مردمی را به یک جنگ داخلی خونین منحرف ساختند. در حال حاضر جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد و تا کنون بیش از 70 هزار نفر در این کشور کشته شده اند و میلیون ها نفر ظرف دو سال گذشته از این کشور فرار کرده اند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این باره می نویسد: ایالات متحده امریکا به بررسی گزینه های نظامی احتمالی در سوریه روی آورده است. کاخ سفید از سوی هم پیمانان اصلی جهانی اش بر سر ضرورت مسلح ساختن مخالفان سوری به شدت تحت فشار است و به همین دلیل مجبور شده است که به گزینه های نظامی در سوریه فکر کند. از میان گزینه های مطرح یکی ویران کردن کامل جنگنده های تحت کنترل نیروی هوایی ارتش سوریه است و دیگری شلیک موشک های پاتریوت مستقر در ترکیه است که از اواخر سال گذشته میلادی با هدف حمایت از نوار شمالی سوریه و منطقه جنوبی ترکیه در برابر موشک های اسکاد نظام اسد، در خاک ترکیه مستقر شده اند.

این در حالی است که احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان اسد که چندی پیش از سمتش استعفا داد اما مورد قبول اعضای ائتلاف قرار نگرفت، هشدار داده است که سرزمین شام در معرض یک تجزیه بزرگ است و این مساله می تواند دیگر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی هشدار داد که طرحی توطئه آمیز برای ویرانی کشور وجود دارد که می خواهد ضمن تجزیه سوریه از این کشور تنها تلی از خاکستر بر جای بگذارد.

هشدار وی شباهت بسیاری به هشدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دارد که بر تاثیر دومینوی تجزیه کشورش یا سقوط نظام او بر دیگر کشورهای منطقه هشدار داده بود و گفته بود که ناآرامی های موجود در کشورش می تواند بر وضعیت امنیتی کشورهای همسایه سوریه تاثیر بگذارد و باعث شود که این کشورها برای سال ها و شاید هم دهه ها درگیر جنگی خونین و بی ثباتی ممتد شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه اعمال منطقه پرواز ممنوع امریکا


نظر شما :