مسکو: غرب خواهان حل سریع مسائل با ایران نیست

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۷ کد : ۱۹۰۹۲۲۶ سرخط اخبار

در شرایطی که صحبت از مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران، این روزها به یکی از موضوعات محوری رسانه ها تبدیل شده است، کشورهای غربی هر روز ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح می کنند. در این میان، روسیه معتقد است غرب بی دلیل در زمینه مذاکره با ایران تعلل می کند و خواستار از سرگیری هر چه سریعتر این مذاکرات شده است.

 
به گزارش «تابناک»، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از بازگشت به کشورش از سفر ایران، اظهار داشته روسیه از اینکه ابراز تمایل های مکرر ایران برای از سر گیری مذاکرات هسته ای، با بی تفاوتی طرف غربی مواجه می شود، احساس نگرانی می کند.
 
سایت شبکه خبری «راشا تودی» ضمن نقل این خبر نوشته روسیه از رهبران 1+5 می خواهد روزنه های فرصت را در برنامه های خود بیابند، یکدیگر را در جریان این فرصت ها قرار دهند و چرخ های دیپلماسی را به حرکت درآورند.
 
ریابکف که در سفر اخیر خود به ایران، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرده بود، ضمن اشاره به ابراز آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات گفته با این حال: «هیچ گونه پیشرفتی مشاهده نمی شود. تنها مباحثات کلی ادامه دارد. این هشدار دهنده است».
 
راشا تودی در این زمینه به موضع ایران نیز اشاره کرده که خواهان بازگشت هر چه سریعتر 1+5 به پای میز مذاکره با ایران و داشتن دلیلی قانع کننده از سوی این کشورهای برای تعلیق چند ماهه مذاکرات شده بود.
 
ریابکف در ادامه اظهارات خود، ابراز امیدواری کرده اعضای گروه 1+5، حق ایران برای در اختیار داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسند.
 
وی خواستار آن شده که در اولین فرصت ممکن، یک مذاکره کامل دیگر درباره برنامه هسته ای ایران برگزار شود.
 
ریابکف در حالی این سخنان را بیان کرده که چند روز پیش نیز در اظهاراتی دیگر، از برگزاری مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا استقبال کرده و گفته بود روسیه هیچ مشکلی با انجام چنین مذاکراتی ندارد. 
 
اما در طرف دیگر ماجرا، با اینکه ایران اعلام کرده آمادگی مذاکره در اولین زمان ممکن هم با آژانس بین المللی انرژی اتمی و هم با گروه 1+5 دارد، واکنش طرف غربی تنها طرح ادعاهای جدید درباره برنامه هسته ای ایران بوده است.
 
در این راستا، رسانه های غربی از روز گذشته و در آستانه انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران، اقدام به انتشار اخباری کردند مبنی بر اینکه ایران با افزایش تعداد سانتریفیوژهای خود در تأسیسات هسته ای «فردو»، می تواند ظرف مدت کوتاهی به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
 
جالب اینجاست که موضوع افزایش سانتریفیوژها در فردو، چیز تازه ای نیست و خود آژانس در گزارش های قبلی به این موضوع اشاره کرده بود؛ اما نحوه تنظیم و انتشار خبر از روز گذشته تاکنون به صورتی بوده که ضمن ایجاد هراس نسبت به برنامه هسته ای ایران، زمینه بر هم زدن فضا علیه ایران در آستانه مذاکرات فراهم شود.
 
تجربه نشان داده که همواره در آستانه مذاکرات ایران با آژانس و یا 1+5، مشابه چنین ادعاهایی مطرح شده تا بر فضای مذاکرات تأثیر منفی گذاشته و مانع از به نتیجه رسیدن آن باشد. به این ترتیب، غرب می تواند هر بار از ابزار فشار جدیدی در مذاکره علیه ایران استفاده کند. به نظر می رسد سخنان ریابکف نیز بیش از هر چیز ناظر به همین قضیه و نبود عزم جدی در طرف غربی برای حل مسئله هسته ایران است. 
 

کلید واژه ها: مذاکرات روسیه برنامه هسته ای ایران


نظر شما :